Kas need pealtnäha ontlikud töömehed on valmis selliseks eluks, nagu kirjeldab Alver Aria? Väheusutav…
Majandusõppejõud Alver Aria kirjeldab erakordselt tõeselt ja täpselt
seda, milliseks kujuneb migrandi elu Eestis reaalselt, kui riik ainult
teda „sallivuslikult“ poputama ei hakka.
„Indiviid saab teha ratsionaalseid valikuid vaid piisavat
informatsiooni omades. Migrant teeb otsuse kodumaalt lahkuda ja teise
riiki siirduda temale kättesaadava teabe põhjal.
Euroopast on migrantidel ettekujutus kui omalaadsest maapealsest
paradiisist, kui puuduvad sotsiaalsed konfliktid ja hüvesid jaotatakse
vastavalt vajadusele. Tegelikult asjaolud on hoopis teistsugused – elu
kapitalistlikus Euroopas on stressirohke ja täis surmani kestvaid
väljakutseid.
Pingeline on elu ka tänapäeva Eestis, kus saabuja peab leidma endale koha majandussüsteemis ja hüved välja teenima.
Jättes tähelepanust välja Euroopa probleemid üldisemalt, keskenduks
migrantidele Eestist maalitavale pildile. Ettekujutus Eestist peaks
olema tõene, sest see väldiks ühelt poolt immigrantide pettumuse ja
sellest tulenevad julgeoleku riskid, teisalt võimaldaks vähendada riigi
kulutusi migrantide Eestisse toomisele ja hilisemale ärasaatmisele.
Järgneva jutu aines pole suunatud Eestisse kutsutavatele
spetsialistidele, vaid eelkõige põgenikele.
Millised oleksid Eestist kujuneva pildi koostisosad?
Vaatleme kõigepealt tööjõuvajaduse katmise probleemi. Eesti
ettevõtjad tunnistavad, et eelkõige oodatakse uut tööjõudu nendele
töödele, mida kohalikud ei soovi teha. Vaikitakse, et sellised tööd on
rasked, räpased, kurnavad ja nende eest makstakse vähe – saadud tasu
eest pole võimalik ära elada.
Seega peaksime küsima – „kas Sa soovid Eestis teha vähetasuvat rasket
tööd väikese palga eest ehk olema ori?“ Orja mõiste kasutamine pole
vale, sest me loodame, et tulijad rügavad meie eest nii tugevalt, et
saame tulevikus pensionipõlve pidada. Põgenikule tuleks rõhutada, et ta
hakkab täitma jalga lasknud eesti inimeste töökohti, sest need olid
liiga targad mitte laskmaks end edasi ekspluateerida.
Samuti peaks rääkima, et põgenik ei saa jätkata endist eluviisi.
Eesti naised käivad tööl mitte ainult seepärast, et töö võimaldab
enesearengut, vaid ka seetõttu, et muidu ei tuleks pere rahaliselt
välja. Seega koduperenaist põgenik endale lubada ei saa.
Eesti naistel on vähene arv lapsi ka seetõttu, et majanduslik olukord
ei võimalda paljulapselistel perekondadel korralikult toime tulla.
Seejuures tuleks põgenikule tutvustada Eesti tööseadusandlust oma
paindliku töölepinguga – iga hetk võid Sa sattuda tänavale, kui Sinu
pingutus pole tööandja jaoks piisavalt kasulik. Loomulikult peaks
põgenik proovima ka enne sooviavalduse täitmist algelist keeleõpet –
talle tuleb selgitada, et ilma eesti keelt oskamata jääbki ta kuni
surmani sibiks.
Oluline osa põgenikest on religioossed. Põgenikele tuleb rääkida, et
usulised küsimused on eraasi – vabal ajal võid palvetada või teha
mistahes, kui Sa ei riku avalikku korda ja ei kahjusta teiste inimeste
tervist.
Pole aga mingit alust loota, et kapitalistlikus Eestis saad Sa tagada
oma usukommete järgimise. Moslemid peavad teadma, et halal-toit on
harukordne ja kallis. Keegi ei hakka lihatööstuses rajama eraldi
lihatöötlemise liini, toodetes on sees ka osakesi sealihast ning
loomulikult ei järgita loomade tapmise islami reegleid. Pagaritoodetes
on maitse parandamiseks kasutatud alkoholi. Piimatoodetes kasutatakse
alkoholi ja seaželeed.
Halal riietuse leidmine poest on võimatu. Naised ja mehed töötavad
ühes ruumis, tööl klientide peletamise ja tööõnnetuste vältimiseks ei
lubata lainetavaid ja kohmakaid usulise iseloomuga riideid ning
peakatteid.
Ka usulisi tähtpäevi ei soosita – olenemata sellest, et Sul on
ramadaan ja Sa pole päeval söönud ega joonud, pead Sa töökohal olema
virk. Igapäevaste palvuste ajaks ei peata keegi tootmisliini, palvetada
saad vaheaegadel, kui teised söövad või puhkavad. Üsna kindlasti ei
lange vaheajad kokku mulla poolt palvusele kutsumise aegadega, sest miks
peaks ühele religioonile tegema erandeid – pole teada, mis teiste
religioonide esindajad siis tahtma hakkavad.
Elamispinda tutvustades ei tohiks näidata Tallinna uusasunduste
vaateid. Arvestades põgeniku tulevast rahalist seisundit, tuleks talle
näidata videot Virumaa või endiste kolhoosikeskuste paneelelamutest koos
õpetusega kapitaalremondi vajalikkusest. Kui mõni perekond soovib
tulevikus asuda elama maale, siis tuleks näidata umbetuisanud
külavaheteed ja rääkida lumekoristamise kasulikkusest.
Et põgenik saaks ülevaate eesootavast, tuleks tema põgenikelaagri
telgi ette lükata buldooseriga liivakuhi ja kästa see igal hommikul ära
koristada. Seejuures peaks põgenik ette kujutama, et ta teeb seda
külmkapi sügavkülmiku tingimustes. Tutvustada võiks ka küttepuude
varumise tsüklit ja selle kasulikkust võrreldes spordisaaliga.
Erilist tähelepanu tuleks maakohtade puhul pöörata kuivkäimla
ökoloogilistele eelistele. Migrandid on harjunud põgenikelaagris tooma
ühisest kaevust vett. Põgenikule peaks toonitama, et selles suhtes
satuvad nad tuttavasse olustikku – „solk sees, vesi väljas“. Samuti
kulub ära pikkade distantside jala läbimise harjumus – arvestades
koolide ja teeninduspunktide kaugust tulevasest kodust.
Osa migrante põgeneb sõjaliste konfliktide eest. Otstarbekas oleks
põgenikele tutvustada Eesti sõjalist situatsiooni, liitlasvägede pidevat
Eestisse kuhjumist ning mingrandi tulevikuvaadet teenida Eesti riiki
eesliinikaevikus. Sama jutt kehtib põgeniku poegade suhtes, sest me ei
soovi saada ainult tööjõudu, vaid ka sõdureid.
Kindlasti tuleks põgenikule seletada, et ümberotsustamine tulevikus
teise riigi kasuks pole võimalik – nad saadetakse Euroopa teistest
riikidest sundkorras Eestisse tagasi. Seepärast peaks otsustus olema
läbimõeldud.
Kui põgenik ja tema pere on eespool märgitud tingimustega nõus, siis
järgneks lubaduste reaalsuse kontroll. Kui ikka põgenik on vigane, siis
ta ei saa meeletult töötada ning ka sõdurina on ta kõlbmatu. Kõlblik
põgenik ja tema pere aga peaksid kinnitama, et nad on nõus eesti inimese
tavatingimustega ning nad aktsepteerivad printsiipi „hädasoleva vaese
inimese probleemide lahendus on vaeses inimeses endas“ ehk „uppuja
päästmine on uppuja enda asi“. Viimast printsiipi on Eesti valitsused
rakendanud eestimaalaste peal ja eestlased on omandanud peaaegu
täiusliku reageerimisoskuse.
Kas sellist valiku metoodikat on võimalik rakendada? Muidugi, sest
siseministeeriumi portfell on EKRE käes ja piisab ministri korraldusest
põgenike valikut teostavatele ametnikele. Muidugi võib Eestist jääda
kehv pilt. Samas oleme elatustasemelt üsna vilets Euroopa riik ning
põgenikule võib siiasattumine olla mitte õnn, vaid õnnetus. Seda oletust
kinnitab põgenike püüd Eestis jalga lasta.
Ühtlasi pole käesolev kirjatükk koostatud mingil määral Eesti
valitseva eliidi kritiseerimiseks, nad on erakordselt targad ja eesti
rahvale pühendunud. Kuna kõik on niigi väga hästi, siis kirjatükk on
mõeldud ainult suure hea väikeseks korrigeerimiseks.”
Allikas: https://uueduudised.ee/arvamus/alver-aria-toe-tahendusest-migratsioonis-ehk-mis-ootab-migranti-eestis-ees/
_______________
Eesti riigi poolt "külalistele" pakutavatest hüvedest... Toomas Argel: 2 aastat saavad "külalised" .prii korteri, kommunaal kulud ja toidu/riide raha 960 eur /kuu/isik. Korter peab olema euro remonditud või uus ja pinda arvestatakse miinimum perepea 20 ruutu ja teised pereliikmed 12 ruutu. Sisse kolimise/elamise raha ühekordselt 3000 eurot /isik. Lisandub Eesti keele õpe ja töötu kassa poolt EL fondide abil kutse õpe-samuti 2 aasta lõikes.Lisaks ühistransport asula piires tasuta ja kaks korda aastas riigi piires muuseumide /näituste tasuta külastus.
Allikas: Edgar Viigimäe, Facebook
M.I.
kuradi sitapeadele 960 eurot kuus.
VastaKustuta