2015. aasta. Migrandid saabuvad Malmösse.
Rootsi heaoluühiskonda on vasakpoolsed sageli eeskujuks toonud,
sealhulgas ka Ameerikas. Pärast 2015. aasta rändekriisi, kui Süüria
pagulased ujutasid Rootsi üle, seisab riik nüüd kriisi ees, mis ohustab
kogu heaoluriigi mudelit.
Rootsis oli 2015. aastal 9,7 miljonit elanikku, seda enne, kui riik
võttis vastu 162 000 varjupaigataotlejat. 70% neist olid pärit Süüriast,
Afganistanist ja Iraagist, sama protsent neist varjupaigataotlejatest
olid ka mehed. Rändekriis lõi jätkusuutmatu rahalise ja sotsiaalse
olukorra, mis pani Rootsi poliitilise eliidi ümbermõtestama oma
seisukohta varjupaigarände osas, mis seni oli olnud äärmiselt
liberaalne.
Varjupaigaalane ränne on sellest hoolimata jätkunud. Aastatel
2016–2018 on Rootsis varjupaika taotlenud üle 70 000 täiendava migrandi
ja üle 105 000 varjupaiga taotleja on saanud varjupaiga.
Rändel on suur demograafiline mõju, mis mõjutab Rootsi rahvuslikku ja
kultuurilist identiteeti, samuti hävitav majanduslik mõju Rootsi
heaoluriigile.
Demograafiline mõju on näha sellistes linnades nagu Rootsi suuruselt
suuruselt kolmas linn Malmö, kus välismaise taustaga inimeste osa
(välismaal sündinud või mõlemad vanemad sündinud välismaal) on kasvanud
31,9 protsendilt 2002. aastal 45,9 protsendini täna.
2018. aastal oli Rootsis juba kolm omavalitsust, kus enamus
elanikkonnast on välismaa taustaga: Botkyrka, Södertälje ja Haparanda.
Seal tekib juba küsimus, kuidas integreerida välismaalasi, kui suurem
osa linna inimestest on võõra taustaga. Malmö põhikooliõpilastest on 51%
sündinud välismaal või on nende mõlemad vanemad võõrsil sündinud.
Põlvkonna jooksul on Rootsi suuruselt kolmandas linnas rahvastik
muutumas välismaiseks enamuseks. Kuidas toimub sisserändajate
integreerimine siis ja kes kellesse seal siis integreerub?
Sisserändajate integreerimine Rootsi ühiskonda on läbi kukkunud –
sellega nõustuvad nii eksperdid kui ka poliitikud. 2018. aasta märtsis
olid 58% registreeritud töötutest sündinud väljaspool Rootsit, ehkki
rühma osatähtsus elanikkonnas on vaid 23%. 2018. aastal oli välismaal
sündinud rootslaste töötuse määr 15,4%, Rootsis sündinud rootslaste
töötuse määr 3,8%.
EBO seadus (Lagen om eget boende – “Iseseisva elu seadus”) lubab
varjupaigataotlejatel asuda elama ükskõik kuhu. Sisserändajad asuvad
sageli elama piirkondadesse, kuhu on juba ees teised sisserändajad,
osalt madalate eluasemehindade tõttu nendes piirkondades ja osalt
seetõttu, et sisserändajatel on seal lihtsam oma kogukonda elama asuda.
See protsess tugevdab nii segregatsiooni kui ka loob sisserändajate
enklaave Rootsis.
Suur ümberasujate sissevool koos ebaõnnestunud
integratsioonipoliitikaga on tekitanud kultuurilised tagajärjed, kus
Rootsi kultuur on nii kiirete muutuste surve all kui ka ise oma
identiteedi kahtluse alla seadnud. Paljudes piirkondades, kus
sisserändajaid on enamuses, pole Rootsi kultuuri säilimise võimalust,
sest elanikkonna kultuur erineb selgelt Rootsi kultuurist. Selle
tulemuseks on muu hulgas keele muutumine ja pühade avalikud
tähistamised.
Mitu Rootsi väljakujunenud meediaväljaannet avaldasid mullu juunis
artikleid, ülistades Eid-al-Fitrit – püha, mis lõpeb ramadaani islami
paastukuu. Rootsi tuntud ettevõtted, näiteks Arla Foods, ICA ja COOP,
avaldasid pühade jaoks oma veebisaitidel vastavad retseptid.
Mitu häält on juba soovitanud, et moslemi püha Eid-al-Fitr peaks
Rootsis olema riiklik püha. Need hääled on tulnud sotsiaaldemokraatidelt
ja Rootsi kirikult – kahelt institutsioonilt, millel on Rootsi
ühiskonnas suur mõju. Ehkki Eid-al-Fitrist pole saanud riigipüha,
otsustasid mitmed omavalitsused seda tähistada.
Kuni rootslased on rahvana eksisteerinud, on side oma esivanemate
naabri Soomega olnud tugev ja soome keel on siin olnud populaarsuselt
teine. 2018. aastal märkis keeleteadlane Mikael Parkvall, et araabia
keel on nüüd Rootsi populaarsuselt teine keel. Samal ajal õpivad paljud
Rootsis sündinud lapsed rootsi keelt nii halvasti, et ei oska seda
õigesti rääkida, sest mõnes eelkoolis ja klassikoolis pole rootsi keelt
piisavalt. See probleem süveneb kiiresti.
Mitte ainult Rootsi ühiskond ei näe kümne aasta pärast radikaalselt
teistsugune välja – ka Rootsi heaoluriik, mis on olnud kogu maailmas
tuntud Rootsi riigi tunnusjoonena, muutub või võib-olla isegi kaob
järk-järgult.
Rootsi heaoluriigi aluseks olevad arvutused põhinevad eeldusel, et
enamus täistööajaga töötavaid täiskasvanuid maksab riigile tulumaksu.
See, mida riik saab, peab olema suurem kui see, mida ta maksab välja
mitmesuguste hoolekandetoetuste ja abimaksetena. Kui suur hulk
hoolekandetoetusi saavaid inimesi ei leia tööd või pole nõus töötama,
tekib kriis. Just see on juhtunud Rootsis oma liberaalse
sisserändepoliitika tõttu.
Rootsi meedias esile tõstetud näide on Filipstad, rohkem kui 10 000
elanikuga vald. Seal on välismaise taustaga elanike osakaal kasvanud
8,5% -lt 2002. aastal 22,7% -ni 2018. aastal. Aastatel 2012–2018 vähenes
Rootsis sündinute grupp 640 inimese võrra, välismaal sündinute grupp
aga kasvas 963 võrra. Filipstadist väljakolijad on Rootsi päritolu ja
tööealised.
Samal ajal on Filipstadi linnajuht Claes Hultgren mures, et äsja
saabunud migrantidel pole tööturule sisenemiseks vajalikke oskusi.
Tagajärjeks sellistele omavalitsustele nagu Filipstad on see, et nad
peavad seejärel kärpima hoolekandeteenuseid, mida omavalitsus osutab.
Filipstad pole ainus omavalitsus, kes kannatab eelarvekärbete all.
Rootsi omavalitsuste ja piirkondade ühingu (SKR) raporti kohaselt on
2023. aastal omavalitsuste ja piirkondlike eelarvete defitsiit 43
miljardit Rootsi krooni (umbes 4,6 miljardit dollarit), kui kulud
suurenevad vastavalt rahvaarvu kasvule ja riigile ei teki lisaks rohkem
ressursse kui juba kavandatud.
11 699 elanikuga Rootsi omavalitsuses Strömsundis asuv
sotsiaaldemokraatide munitsipaalvolinik hoiatas: “Kõik kulud kannavad
omavalitsused. Kuigi põliselanike seas pole meil vallas kunagi olnud nii
madalat töötust, oleme siiski põlvili ja seletus on, et ka välismaal
sündinute seas ei olnud meil kunagi nii kõrge tööpuudus. Ja nad jääva
riigitoele elama, mis praegu on paljudele eluaegne tugi. ”
Jönköpingi rahvusvahelise ärikooli majandusprofessor Charlotta Mellander märkis omavalitsuste majanduskriisi kohta järgmist:
“See ei ole midagi, mis juhtus üleöö, kuid omavalitsuste rahandust on
pikka aega koormatud. Kuid olukorda on mõjutanud 2015. aasta pagulaste
vastuvõtt, kus algusest peale kõige rohkem vastu võtnud omavalitsustel
olid tingimused tööturu ja integratsiooni osas kehvad. Ja see on
olukorra veelgi raskemaks muutnud. ”
Selle uue kümnendi alguses seisab Rootsi liigse rände ja
ebaõnnestunud integratsioonipoliitikaga radikaalsete kultuuriliste ja
majanduslike muutustega silmitsi, selliste muutustega, mis muudavad
riigi põhjalikult.
Rootsi regioonides toimub islamiseerimine pidevalt ja seda, kui palju
see mõjutab Rootsi ühiskonda, panevad paika 2020. aastate jooksul
tehtavad poliitilised otsused.
Kas moslemiriikidest sisseränne Rootsi jätkub? Kas Rootsi võimud
jätkavad islami kultuuri toetamist maksurahadega? Kas immigrandid
võtavad omaks Rootsi kultuuri või jätkub ebaõnnestunud
integratsioonipoliiitika ja rootslased võtavad üha enam omaks islami
kultuuri?
Nende kahe kultuuri vahel on suured konfliktid, nii et islami
kultuuri laienemine Rootsis tekitab kahtlemata mitmesuguseid rahutusi.
Tänapäeval on islamikultuuri ja Rootsi kultuuri vahel rohkem vastuolusid
kui sarnasusi. Segregatsioon on tugev ja mošeed on islami ja Rootsi
väärtuste vaheliste kultuurikonfliktide tõttu korduvalt skandaalidesse
sattunud.
Uus kümnend on seetõttu Rootsi jaoks nii ebastabiilne kui ka otsustav
ning sisaldab paratamatult toimuvaid suuri poliitilisi, kultuurilisi ja
majanduslikke muutusi.
Selle loo
autor Nima Gholam Ali Pour on Rootsi Malmö valla Rootsi Demokraatide
poliitiline nõunik. Ta on Rootsi raamatute “Därför är mångkultur
förtryck” (“Miks multikultuursus on rõhumine”) ja “Allah bestämmer inte i
Sverige” (“Allah ei otsusta Rootsis”) autor.
Allikas: https://uueduudised.ee/uudis/maailm/avalik-saladus-mida-asjaosalised-uritavad-eitada-rootsi-heaoluriik-on-sugavas-kriisis/

Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar