Ühendkuningriik on alates 1. veebruarist 2020 uuesti iseseisev. Ta on
vaba Euroopa Liidu nimelise moodustise käskudest-keeldudest, kelle
juhtidel on pikka aega olnud kinnisidee – muuta see rahvusvaheline organisatsioon hoopis riigiks.
Sel vabadusel on aga oma hind. Nagu üldse igal vabadusel. Sestap on
täiesti loomulik, et
Ühendkuningriigi käitumist ja käekäiku pärast
Brüsseli diktaadi alt vabanemist jälgivad tähelepanelikult nii selle
sammu pooldajad kui vastased. Seda nii Ühendkuningriigis eneses kui ka
väljaspool selle piire.
Põhiküsimused on:
1) kuidas Euroopa Liidu „kaitsva tiiva” alt lahkunud riik tuleb üksinda toime?
2) kas ta üldse tuleb üksinda toime?
Ühendkuningriigi käekäik alates 1. veebruarist 2020 mõjutab EL-i
käekäiku rohkem kui paljudki julgevad tunnistada. Kui äsjalahkunu ei saa
lähiaastail jalgu kuidagi alla, vaid jääbki põduraks, siis annab see
suure trumbi kõigile riikliku iseseisvuse vastastele. Need saavad siis
väita, et EL-ist lahkumine on liikmesriigile ülikahjulik, ja et
liikmesriikidel oleks üldse arukam loovutada veelgi rohkem iseseisvust
EL-i juhtkonnale.
Seevastu kui Ühendkuningriik saab jalad alla, annab
see lisajulgust Euroopa kõigile iseseisvuslastele. Sest näitab, et
heaolu on võimalik ka mujal kui EL-i „kaitsva tiiva” all.
Iseseisvuslaste elutargem osa ei rutta aga seejärel
kohe üles kutsuma EL-ist lahkuma. Seda ennekõike sellepärast, et viimase
aasta-paari jooksul on toimunud EL-is oluline jõujoonenihkumine.
Selline, mis annab lootust, et logisev euromasinavärk on võimalik üle
võtta ja korralikult, mõistuspäraselt tööle panna. Umbes nii, nagu püüdis „Praha kevade” aegses Tšehhoslovakkias „inimnäoga sotsialismi” ehitada Alexander Dubček oma mõttekaaslastega, veel varem aga Jugoslaavias Milovan Džilas
oma mõttekaaslastega. Kui need katsed olnuks eluvõõrad, teostamatud ja
ohutud, siis polnuks ju vaja neid nii karmilt maha suruda. Kuna aga
suruti, siis räägib see selget keelt nende põhjendatusest.
Kujundlikult öeldes: enne kui tormata päästepaatidesse ja laev
hüljata, tuleb uurida, kas oleks ehk hoopis lihtsam eemaldada purjus või
segiläinud kapten, tüürimees ja teised juhtkonnaliikmed, kes on seadnud
laeva hukukursile, seada kurss õigeks ning parandada ära olemasolevad
rikked ja kahjustused.
Lahkumine eeldab valmisolekut
EU-foorikutel on tõepoolest õigus selles osas, et äkiline lahkumine
EL-ist oleks liikmesriikidele äärmiselt ebameeldiv, nõrgematele neist
koguni ehk hukutav. Tõsi, seda mitte põhimõtte pärast, vaid põhjusel, et
ükski liikmesriik pole selleks valmis. EL-i
liikmesriikide majandus, tegelikult üldse kogu nende elu, on üksteisega
praegu nii tihedalt läbipõimunud, et äkiline sidemetekatkestamine jätaks
väga valusad, veritsevad haavad. (Ülilihtne ja valutu on see lahkumine
ainult selliste iseseisvuslaste meelest, kellele loodus pole jaganud
mõistust just üleliia. Aga nemad elavadki üksnes soovunelmates, ei
arvesta tegelikkust, mistõttu nende mõju laiematele rahvahulkadele on
tühine. Tuleb kohe lisada: õnneks.)
Nüüdisaegne Euroopa meenutab paljuski Esimese maailmasõja eelset
Euroopat. Reisida, tööd otsida ja äri ajada saab vabalt, riigipiir on
olemas üksnes kaardil. Tagasilangemist ajastusse, mil seni loomuliku
terviku moodustanud piirkondade vahele veeti okastraat, ei soovi
tõenäoliselt lõviosa EL-i liikmesriikide elanikest. On ju ka eestlastel
veel väga hästi meeles ajad, mil samasugune loomulik tervik – omaaegne
Liivimaa kubermang – oli poolitatud. Täiesti loomuvastaselt.
Euroopa Liidu juhtkonna keelava-käskiva rolli vastu aitab liikmesriikidel saada ikkagi üksnes omavaheline koostöö. NB!
senisest veelgi tihedam koostöö. Ja seda mitte pelgalt riigiasutuste
vahel, vaid ka üksikisikute vahel. Alles siis, kui EL-i liikmesriikide
hulgas on moodustunud tugevad blokid, on lootust Brüsseli keskvõimule
vastu saada. Kui soovitakse EL-ist välja astuda võimalikult valutult,
siis parim, tegelikult lausa ainuvõimalik viis, on teha
seda just blokkidena. Näiteks Visegr?di riigid koos, Põhjamaad (s.h.
Eesti ja Läti) koos jne. Kui Kesk- ja Ida-Euroopa riigid saavad omavahel
kokkuleppele, siis võib moodustuda koguni riikide ühendus Poolast
Balkanini. Mäletatavasti oli selline, Doonau konföderatsiooni nime
kandnud kava olemas juba 1848–49. aasta Ungari revolutsiooni ajal.
Hiljem on seda korduvalt edasi arendatud.
Tegelikult ei peagi äsjakirjeldatud blokkidemoodustumine tooma
enesega ilmtingimata kaasa EL-i lagunemist. Sest kui Brüssel näeb, et
neisse blokkidesse koondunud riikidel on tõsi taga ja nad tuleks hästi
toime ka väljaspool EL-i, siis on arukam nende soovide ja ootustega arvestada, tõmmates pidurit kõigile püüetele muuta EL riigiks.
Eesti-sugusele riigile oleks äkiline, ettevalmistamata lahkumine
EL-ist sõna otseses mõttes hukutav. Siit siis juhtnöör Eesti
eurovastastele: kui tahate, et Eesti lahkuks EL-ist, aidake esmalt muuta
Eesti nii tugevaks, et ta tuleks hästi toime ka väljaspool
EL-i! Selleks tehke aga koostööd oma mõttekaaslastega kogu EL-is,
ennekõike meie piirkonnas ja endises idablokis. Oma soovunelmais elades
kärarikkalt midagi nõuda oskab ju viimnegi loll. Hulga raskem (aga
sellevõrra ka üllam) on tegutseda oma eesmärgi nimel arukalt,
läbimõeldult ja sihikindlalt.
Nagu maailmaparandamine, nii algab ka EL-i mõistuspäraseks muutmine iseendast.
Kas britid saavad sellega hakkama või mitte, näitab juba tulevik. Meil on sellest õppida aga nii ühel kui teisel juhul.
Tõnu Kalvet
Allikas: http://www.rahvuslasteklubi.org/tallinn/index.php/eesti/12-artiklid/270-uhendkuningriik-uuesti-iseseisev-mis-saab-edasi
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar