Poola Ülemkohtu hoone Varssavis. Foto: Wikipedia
Euroopa Kohus, mis ei ole Poola kohtureformi suhtes
langetanud veel ühtegi otsust, nõuab Poolalt 2017. aasta kohtureformi
seaduste tühistamist ja ähvardab nõudmise mitte täitmisel riiki suurte
trahvidega, vahendab Karol Kallas.
Kolosside savijalgsust iseloomustab üldjuhul eriline põikpäisus.
Elik: kui mõnel suuremal struktuuril võibki olla teatud põhjus olemas
olla, siis põikpäisus põhjustab korvamatut savijalgsust. Süveneva,
põikpäisusest tingitud savijalgsuse, üheks eredamaks näiteks maailmas on
täna Euroopa Liit.
Ühendkuningriigi lahkumine Euroopa Liidust on eelkõige Euroopa Liidu
põikpäisuse, mitte saareriigi “rumalate” poliitikute ja “maakate”
põhjustatud “eksituse” tulemus. Seeasemel, et Brexiti peale järele
mõelda, et äkki on sellise lahutuse põhjustanud kolossi tugistruktuuriks
olevate eurokraatide rumalus, saamatus ja paindumatus, karjub see
senisest veelgi kõvemini “rohkem Euroopat.” Samastades
idiootlik-upsakalt Euroopa Euroopa Liiduga.
Üheks põikpäisusest tingitud savijalgsuse näiteks on Euroopa Liidu
suutmatus kohendada oma soove vastavalt Brexitiga kaasnevatele
vähematele võimalustele. Koos Ühendkuningriigiga läheb Euroopa Liidust
ära väga suur osa selle eelarvest, kuid Brüsseli oinad tahavad eelarvet
hoopis suurendada. Näiteks Itaalia, Hispaania ja Prantsusmaa on oma
kohutavateks peletisteks kasvatatud sotsiaal(abi)riikide tõttu
sisuliselt pankrotis, kuid nüüd nõutakse ühise ürituse ülalpidamiseks
neilt veelgi rohkem raha. Ja nii edasi.
Brexit on Euroopa Liidu jaoks – peale ära läinud raha – veel kohutav
probleem sellegi tõttu, et see on esimene mõra eurotammis, mis näitab,
et Euroopa Liidust on võimalik lahkuda.
Seda, et Brexitist pole mitte midagi õpitud, näitab ka Poola
ahistamine sealse kohtureformi pärast. Tegemist on üpris jõleda
juhtumiga, kuna asjasse on segatud peale eurokraatide veel Euroopa Kohus
(EK).
Ameerika Ühendriikides on selle tõttu, et kohtunikud on poliitilised ja käituvad olulisi otsuseid langetades poliitiliste aktivistidena,
kohtusüsteemis midagi päris katki läinud. Sama on kahjuks juhtunud või
juhtumas Euroopa Liidu kahes kõrgemas kohtus, nii Euroopa Inimõiguste
Kohtus kui Euroopa Kohtus.
Esimese ekstsessidest, kuidas “heategija” George Sorose kinni makstud MTÜ-tööstuse agendid kirjutavad riikidele seaduseid ette, on varem kirjutanud ka Objektiiv. Nii põhjalikku ülevaadet,
nagu on tehtud Euroopa Inimõiguste Kohtu “Sorose orkestri” kohta,
Euroopa Kohtu kohtunike kohta veel ei ole, kuid mitte mingit põhjust
pole kahelda, et sealgi domineerivad kohtunikud, kelle esmaseks
eesmärgiks on ehitada head uut ilma. Ehk kõik põhjused on arvata, et
Euroopa kõrgemad kohtud ei ole enam ammu ei pimedad ega õiglased.
Aprilli alguses esitas Euroopa Kohus Poolale nõudmise, millega
kohustas riigi valitsust lõpetama justiitsreformi läbiviimise. Kui Poola
valitsus seda ei tee, ähvardavad Poola maksumaksjaid suured trahvid.
Poolas on alates 2015. aastast võimul olnud Õiguse ja Õigluse Partei
(PiS). PiS on sotsiaalselt konservatiivne ja euroskeptiline partei, mida
progressiivne (liberaalne) intellektuaalne ning poliitiline
nomenklatuur jälestavad. 2017. aastal võttis Poola valitsus vastu rea
seaduseid, mis muutsid kohtunike valimise korda. Nende seadustega loodi
ka uus juriidilise süsteemi järelvalveorgan Izba Dyscyplinarna
(ID). ID koosneb Poola parlamendi alamkoja – seimi – määratud
kohtunikest ja selle kogu ülesandeks on arutada kohtunike väära
käitumise kohta esitatud kaebusi.
Selline otsus põhjustas Poolas konstitutsioonilise kriisi. Poola
Ülemkohus otsustas, et ID loomine on ebaseaduslik, millist otsust
valitsus eiras.
Samal ajal nägi Euroopa Liit, mis ei salli PiS-i silmaotsastki,
võimalust teha seni riigisisesest murest üleeuroopalise tsirkuse. Esmalt
alustas Euroopa Liit protseduuridega, mis on nähtud ette liikmesriikide
kohtlemiseks, mis ei järgi “õigusriigi põhimõtteid.” Selline lähenemine
kukkus läbi, kuna suurema osa viidatud meetmete rakendamine nõuab
liikmesriikide ühehäälset nõusolekut, kuid Ungari – mis on teine Euroopa
Liidu “paha poiss” – oli Poola karistamise vastu.
See oleks pidanud olema vastavalt Euroopa Liidu aluslepingutele selle
teema lõpp. Kuid Euroopa Komisjon ei armasta sellist isepäist rahva
vaba tahte väljendust ja saatis asja Euroopa Kohtusse. Süüdistus oli
karm: Euroopa Liit leiab, et ID loomine pole Euroopa seadustega
kooskõlas, kuna ID pole poliitiliselt piisavalt sõltumatu. Asja
arutamine kestab tänaseni. Kuid vaatamata sellele, et ühtegi otsust pole
veel langetatud, käskis
Euroopa Kohus aprilli alguses Poolat kõik oma kohtunike määramisi
puudutavad seadused tühistada seniks, kui Kohus pole langetanud otsust
nende Euroopa Liidu seadustega sobitumise osas.
Euroopa Kohus valis käesoleval juhul selgelt poliitilise poole.
Halvemal juhul on tegemist segasevõitu asjaoludega, kuid mitte mingil
juhul väidetava kohtusüsteemi ülevõtmisega poliitikute poolt.
Poola valitsuse sõnul on nende kohtusüsteemis suur mure enne 1989.
aastat kommunistliku nukuvalitsuse poolt määratud kohtunikega.
Opositsioon väidab, et kohtureformi eesmärgiks on teha elu kibedaks
progressistidest kohtunikel, kes valitsust segavad. Siinkohal viitaks
taas artikli alguses viidatud ja paraku vägagi levinud kohtunike aktivismile.
Vaatamata sellele, millise poole Poola ahistamises keegi valib, on
kõigil põhjust tunda muret, kuidas Euroopa Liit sekkub riikide
poliitikasse. Poola justiitsreform, olgu nii vastuoluline kui iganes, on
demokraatlikult valitud valitsuse otsus. Kuid nüüd nõuavad hulk “kõrgel
ja kaugel” olevaid kohtunikke, kellel pole demokraatiaga ning veel
vähem Poola riigiga, suurt midagi tegemist, et Poola ei teeks neile
mitte meeldivaid seaduseid. Veelgi hullem: demokraatiasse sekkuv
kohtunikekogu ähvardab demokraatlikult valitud valitsusega liikmesriiki
nende käskude mitte täitmise eest karistusega. Korrates, seni pole
Euroopa Kohus leidnud midagi, mis näitaks, et Poola kohtureformis oleks
midagi ebaseaduslikku. Väited, nagu Euroopa Liit käituks valge rüütlina, kes kaitseb Poola õigusriiki, on väga õõnsad.
Siinkohal võiks küsida: mis on sellel kõigel tegemist Euroopa
Liiduga? Kas Poola kohtunikke puudutavad küsimused ei peaks selgeks
rääkima poolakad omavahel, järgides poliitilise protsessi reegleid,
mitte Brüsseli diktaati või Luxembourgi (Euroopa Kohtu asukoht) esitatud
kaebuseid? Paraku on vastuseks “ei”! Sest Euroopa Kohus lihtsalt arvab
nii.
Euroopa Kohus on varasemalt nõudnud, kuna liikmesriikide kohtunikud
peavad otsuseid langetades arvestama eelkõige Euroopa Liidu seadustega
ja kuna need kohtunikud võivad Euroopa õiguse küsimustes pöörduda
Euroopa Kohtusse, siis asub liikmesriikide kohtunike nahaturg ainult
Euroopa Liidu tasandil. Lihtsamas keeles lahti seletatult: kui
demokraatlikus riigis toetub demokraatia kolmele sambale –
seadusandlikule-, täitev- ja kohtuvõimule – siis Euroopa Kohtu arust
pole liikmesriikidele kolmandat sammast vaja. Õigemini on, aga see
sammas pole liikmesriikide, vaid impeeriumi ambitsioonidega Euroopa
Liidu oma.
Euroopa Kohtu nõudmine Poolale on eelkõige poliitiline. See näitab,
millise agarusega on Kohus valmis sekkuma liikmesriikide
sisepoliitikasse, kui seal toimub midagi, mis euronomenklatuurile ei
meeldi. Kui “Euroopa õiguse” aluspõhimõtteks on “rohkem Euroopa Liitu”,
siis pole palju võimalusi arvata, mis juhtub kui mõni liikmesriigi
valitsus hakkab midagi euromandariinide tahtmise vastu arvama.
Ühendkuningriik pääseb eeloleva aasta lõpuks säherdusest vabade
riikide siseasjadesse sekkuvast õudusest. Euromandariinide ehitatud
kolossi käitumine näitab üles üha suuremat põikpäisust. Kui Brüsseli,
Strasbourgi ja Luxembourgi klaaspaleedes ringi luusivatel euroimpeeriumi
ehitajatel oleks natukenegi mõistust peas, siis nad saaks aru, et nende
märatsemine ainult peletab inimesi Euroopa Liidust eemale. Aga paraku
on Euroopa Liidus – nagu kunagises Venemaa kommunistide impeeriumis –
midagi sellist, mis nõuab “kruvide üha kõvemini kinni keeramist.” See
omakorda teeb süsteemi järjest hapramaks. Mille tõttu hakkab üha
rohkematele inimestele meeldima rahvaalgatuse idee ja üha rohkem inimesi
küsib endalt, kui tore see inimeste jaoks järjest arusaamatumaks ning
ebademokraatlikumaks muutuv Euroopa Liit ikka on!?
Lõpetades positiivsemate nootidega, siis loodetavasti päris sealmaal
ajad Euroopa Liidus veel ei ole, et “kõik lootus jätke, astudes siit
sisse…”
Kommentaaris on kasutatud ilmavõrguväljaandes Spiked avadatud juuraprofessori Andrew Tettenborni arvamusloo materjale.
Allikas: https://objektiiv.ee/euroopa-liidule-iseseisev-poola-ei-meeldi/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar