TMS: MART HELME: Ideologiseeritud ajalugu — taas?
Saada sõbrale
Hiljuti esitletud Eesti ajaloo II köidet on juba nimetatud
revolutsiooniliseks, kuna see muudab vaatenurka mitmetele meile siiani
iseenesest mõistetavateks olnud sündmustele. Eelkõige käib jutt muidugi
meile emapiimaga sisse imbunud sõnaühendi muistne vabadusvõitlus
piinlikust vältimisest koguteoses. Asemele pakutakse variatsioone
ristisõdade teemadel, presenteerides seda vaatenurka justnagu viimase
kümnendi Eesti ajalooteaduse – ja käesoleva teose autorite –
suuravastusena.
Paraku pole see muud, kui juba pärani lahtisest uksest valju kisaga
sisse murdmine. Vähemalt mina olen küll juba koolieelsest ajast alates
teadnud, et sakslaste ja taanlaste vallutusretked 13. sajandil tänase
Eesti ja Läti aladele olid kõige muu kõrval ka ristisõjad. Ühtlasi olen
kogu aeg teadnud aga sedagi, et võitlus vallutajate vastu oli võitlus
oma poliitilise, majandusliku, territoriaalse ja ideoloogilise
suveräänsuse eest – ehk siis muistne vabadusvõitlus.
Millega äsja ilmunud raamatu autorid muistse vabadusvõitluse mõiste
vältimist teoses siis õigustavad? Tegelikult väga napisõnaliselt
väitega, nagu saaks vabadusvõitlusest rääkida vaid poliitilises mõttes.
„Kindlasti ei moodustanud Eesti mingit riiklikku üksust, mille vabadust
13. sajandil kaitsti,“ nagu ütleb üks autoreid Marek Tamm. Kindlasti
mitte, kuid see ei tähenda, nagu poleks siin olnud põhjust kaitsta oma
vabadust. Ja kas polnud küsimus riikidest ja riiklusest tol perioodil
keerukas ja vastuoluline mitte kogu Euroopas? Samuti nagu olid seal
tavapärased lakkamatud sõjad ja kokkupõrked kõige erinevamate osapoolte
vahel. Traditsioon, mille vallutuse järgse Vana-Liivimaa valitsejad
Euroopast sujuvalt üle võtsid.
Ometi armastavad Eesti ajaloo II autorid tekstis igal pool, kus
võimalik ära märkida juba alla heidetud maakondade eestlaste osalemist
sõjakäikudes veel allutamata maakondade vastu, veenmaks lugejat seeläbi
veelgi, nagu ei saaks me muistsete eestlaste solidaarsusest ja ühisest
vastuhakumeelest vallutajatele tõsimeeli rääkida. Ehk siis veenda
lugejaid, et muistset vabadusvõitlust justnagu polnudki.
Kahetsusväärselt läheb see vastuollu nende faktidega, mida seesuguse
vastuhakumeele näidetena tunneme: erinevate maakondade korduvad
ühisretked, kuue tuhande mehelise maleva kogumine peaaegu kõigist Eesti
maakondadest Madisepäeva lahinguks, üksmeelne maa puhastamine
sakslastest-taanlastest 1223. aastal, läbirääkimised ja liidud (aga ka
omaette võitlused) venelastega, ristivee mitmekordsed mahapesemised ja
juba allutatud maakondade üha uued väljaastumised pantvangide ja seni
kantud kaotuste peale vaatamata, lepingute sõlmimised vallutajatega
õiguste-kohustuste piiritlemiseks jne.
Kõike seda tehti ju ei millegi muu kui oma seniste vabaduste
kaitseks-hoidmiseks – ja seda just maa põliselanike seisukohast
vaadatuna. Sumada see kõik mingisse üle-Euroopaliku ajaloo katlasse on
asi, mida nõukogude ajal nimetati voluntarismiks. Ja eks ole eelpool
nimetatud faktid ka need, mis juba isenesest põrmustavad väite, nagu ei
oleks meil 13. sajandi alguse sündmusi võimalik nimetada muistseks
vabadusvõitluseks. Read more…
Allikas: http://staap02.wordpress.com/
0 kommentaari:
Postita kommentaar