PAUL TAMMERT: Liberalism – mis elukas see on?
Pole vist ühtegi teist poliitilist ideoloogiat, mis tekitaks
inimestes nii teravaid emotsioone ja lahkarvamusi – s.h ka Eestis – kui liberalism. Ühtede arvates liberalism kõige kurja juur ja teiste arvates heaolu allikas.
Veelgi hullem on aga see, et liberaalideks nimetavad ennast tänases
Eestis need, kelle poliitikas pole selle aatega midagi ühist! Kuna ka
mina pean ennast liberaalse maailmavaate esindajaks, siis püüaksin
siinkohal selgitada oma arusaama, mis aga ei pea kokku langema hea
lugeja arvamusega.
Ükskõik millist allikat vaadates ilmneb, et: liberalism tähendab vabadust!
Seega kui keegi materdab või halvustab liberalismi, siis: eitab ta inimese õigust ise otsustada oma asju ning teostada ennast temale sobival viisil!
Järgnevalt lühiülevaade liberalismi vooludest (põhjalikuma käsitluse
leiate Wikipediast – kasuta linke ja vaata ka selgitusi teistes
keeltes):
Klassikaline liberalism tunnustab
iga inimese sünnipärast õigust (loomuõigus) ennast teostada ja nautida
oma töö vilju (John Locke); teha „tööd“ õnne (Thomas Jefferson) ja
rahulduse (James Mill, Jeremy Bentham) saavutamiseks. Praktikas tähendas
see igaühe vabadust spetsialiseeruda ning müüa vabalt oma töö vilju
turul (Adam Smith, David Richardo). Kellelgi ei ole õigust piirata
inimese eneseteostamise vabadust, kuni see ei kahjusta teisi.
Sotsiaalne liberalism teeb panuse
elukeskkonnale, mis aitab inimesel ennast arendada ja realiseerida oma
võimeid. Kui klassikalises liberalismis rõhutatakse negatiivset vabadust
– s.t riik ei tohi piirata minu eneseteostuse vabadust, siis
sotsiaalne liberalism teeb panuse positiivsele vabadusele – s.t
inimesed peaksid aitama teisi inimesi (haridus, tervishoid, tööhõive,
toimetulek jms) enese teostamisel, sest see on lõppkokkuvõttes kasulik
ka nendele enestele (T.H.Green, Isiah Berlin). Loomulikult oleks parem,
kui seda kõike tehtaks vabatahtlike ühenduste vormis, vältides riiklikku
bürokraatiat.
Neoliberalismis on kesksel kohal inimese suhe majandusega.
Rõhutatakse iga inimese vabadust võtta midagi ette enda toimetuleku
parandamiseks, avatud turu tähtsust ning riigi sekkumise vähendamist.
Praktikas tähendab see riigi omanduses olevate ettevõtete erastamist
(Margaret Thatcher, Ronald Reagan) ning seadusloome piiramist (oluline
on tekitatud kahju tuvastamine ja kahju kompenseerimine, mitte
bürokraatliku korra kehtestamine lõputu seadusloome ja karistuspoliitika
edendamise vormis).
Libertarism
väidab, et isik on täiesti vaba ise otsustama, mida ta teeb ja kuidas ta
kasutab oma omandit, kuni ta ei riku teiste inimeste samasuguseid
õigusi. Otsused, mis mõjutavad erinevate või paljude inimeste
toimetulekut või vara, tuleb langetada otsides kompromisse kuni leitakse
konsensus. Vägivallale võib vastata vägivallaga.
Kõige teravam küsimus liberalismi puhul on küsimus, kui kaugele peab ulatuma inimese vabadus?
Eestis on tunnustatud ja soodustatud inimeste õigust õppida ja
vabadust spetsialiseeruda ja/või hakata ettevõtjaks, kuid väga selgelt
piiratakse väikeettevõtjate võimalusi pääseda turule. Äärmiselt
efektiivselt – kasutades kaudseid meetodeid – piiratakse töötajate
organiseerumist ametiühinguteks või tarbijate koondumist ühistuteks,
kuid samal ajal soodustatakse kapitali organiseerumist ja koondumist
nendesamade töötajate ja tarbijate ekspluateerimiseks. Täielikult on
aga meilt võetud õigus kaitsta ennast kuritegeliku rünnaku korral!
Seda loetelu võiks veel pikalt jätkata, aga siinkohal annan selle võimaluse heale lugejale.
Lõpetuseks tahaksin aga lugejatelt küsida: KAS EESTI ON LIBERAALNE RIIK?
Allikas: http://paultammert.wordpress.com/2014/08/06/liberalism-mis-loom-see-on/
________________
Siin on käsitletud akadeemilist või klassikalist liberalismi ja sellel ei ole midagi ühist praegu Euroopa Liidus valitseva liberalistliku hullusega. Sõna "liberalism" on poogitud külge isegi demokraatiale (liberaaldemokraatia) ja selle varjus kehtestatakse tegelikult totalitarismile sarnanevat moraalitut valitsemissüsteemi.
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar