Võttes maakeeli räägitu kokku, saame järgmise
arutelukäigu. Meie inimene tahab liiga palju palka ja seetõttu on
tööjõukulud väga suured. Kuna meie inimene tahab liiga palju palka, siis
peab riik sisse tooma piisavalt võõrtööjõudu, et väikest või veel
väiksemat palka edasi maksta. Riik peaks vist garanteerima ka välisturu,
sest muidu ei saavat automatiseerida. Riik andku, riik garanteerigu,
riik tehku! Tõeline kapitalism ja turumajandus! Peaaegu juba samasugune
arusaam, nagu filosoofiadiplomiga lõpetanud bakalaureusel, kes imestab,
et riigi töötukassas polegi eraldi lahtrit nimega «filosoof».
Sellisele suhtumisele terava kontrastina kangastusid
kohe eduka ja kasumliku Palmse Mehaanikakoja omaniku Anti Puusepa sõnad
aastast 2013. Ta mainis, et eelistab ikka kohalikke töötajaid, kelle
brutopalk 2000 eurot. Kohalik elu vajavat edendamist. Kõige selle
põhjenduseks tõi ettevõtja välja lihtsa tõe: «Mul on piinlik maksta
palka, millega ma ise hakkama ei saa. See on olnud mu põhimõte. Meilt
pole keegi vabatahtlikult ära läinud. Mitu meest on Soomest hoopis
tagasi tulnud.»[4]
Hämmastav kontrast kahe mõttemaailma ja ka kahe
ärimudeli vahel. Üks nõuab riigilt abi peaaegu kõiges, maksab vähe palka
ja soovib madalate palkade jätkusuutlikkuse tagamiseks tuua sisse
odavat lihttööjõudu. Teine aga tõdeb, et kui ettevõtja tahab head
töötajat – sellist, kes ka Soomest tagasi tuleb –, peab talle maksma
vähemalt sellist palka, millega ka omanik ise toime tuleb. On ka selge,
et konkurentsivõimelise palga lubamiseks on ettevõtja tõenäoliselt
valinud tegevusala, millel on reaalne turg, ning asunud tootma, arendama
ja automatiseerima sel moel, mis tagab piisava kasumi.
Kas niigi madalate palkade säilimise nimel
vedada Eestisse «orje», kes on nõus töötama vähema eest kui kohalikud
ülbed pärismaalased; või kohaneda turgudega, areneda, tegutseda
perspektiivikal alal, automatiseerida?
Kuid üks moraalselt häbiväärne aspekt on ihalusel
võõrtööjõu järele veel. Nii Saksamaal kui ka meil räägitakse tihti
Lähis-Ida pagulaskriisi kontekstis eelkõige saabuvate töökäte
olulisusest Euroopa majandusele. Vananev Euroopa ei suutvat ilma uute
inimesteta hakkama saada. Ka Brexitiga seoses räägitakse, et britid ei
jaksa piisavalt õdesid ega arste koolitada ja ainus pääsetee olevat
väljast sissetoomine, aga mitte kunagi omaenda lonkava haridussüsteemi
ümberkorraldamine.
Madalama haridustasemega ja kohati radikaalselt lääne
elukorraldusest ja haridustasemest erinevate kultuuride «lihttööliste»
ja «mittetöötavate» suure kontsentratsiooni tekke puhul imestab lääs aga
selle üle, kust tuleb kuritegevus, vaesus, ka terrorism. Süüdlaseks
tuuakse tihti rassism ja ksenofoobia – «valged» diskrimineerivad, ei
anna piisavalt tööd. Kuid on elementaarne, et vaesus ja
harimatus kasvatavadki vaesust ja harimatust. Ilma oskuste ja hariduseta
inimene ei saagi töötada spetsialistina ja saada suurt palka.
Tekib nõiaring, kust väljapääsu leida on peaaegu
võimatu. Inimesed, kes võiksid olla oma kultuuris väärikad panustajad,
ei panusta enam vastuvõtnud riigi majandusse, ei soovi tagasi pöörduda
ega ka integreeruda. Selleks pole ka motivatsiooni, sest
rikka lääne sotsiaalsüsteem garanteerib ellujäämise vähemalt meeldivas
vaesuses kõigile.
Kuid peaksime ka pagulaskriisi üle arutledes lähtuma
sellest, et maailma vanimad tsivilisatsiooni hällid ja rahvad, kes on
järjepidevalt kirjakultuuri viljelenud peaaegu 5000 aastat järjest,
saaks jääda püsima. See saab toimuda aga ainult siis, kui põgenenud
inimesed lähevad koju tagasi oma ühiskonda üles ehitama. Me soovime
majandushüvesid ühe piirkonna katastroofi taustal, himustades nii
sealseid ajusid kui ka töökäsi.
Oleme omandanud «euroopalikel väärtustel» põhineva
kolonialistliku ja rassistliku mentaliteedi ja nimetame seda hoopiski
hoolimiseks ja sallivuseks. Saame aga sotsiaalse kaose nii lääne
ühiskondades kui ka aastakümneid taandarengut kriisikolletes. Selle
asemel, et aidata nii ennast varsti juba ületamatutena näivate
sotsiaal- ja haridusprobleemide lahendamise kaudu; nagu ka kriisides ja
vaesuses virelevaid riike. Või vähemalt plaanides ja mõeldes, kuidas
seda teha.
Ka Eestisse on juba täna kõik siin päriselt
funktsiooni omavad inimesed ju teretulnud. Idee konkureerida aga Aasia
või Aafrika odavtööjõuriikidega odavas tootmises odavat tööjõudu
kasutades tuleks kiirelt maha matta ning mõelda, kuidas kohaneda uutes
oludes, kus Eestist on juba saanud kõrgelt
arenenud innovatiivne ühiskond. Ja ka oma peldikuid peaks iga rahvas
küürima ise, mitte lootma kuskilt kaugelt lõunamaalt saabuva abi peale.
[1] http://epl.delfi.ee/news/lp/kristjan-jarvi-eesti-on-eriline-siin-pole-mul-kunagi-tunnet-et-olen-provintsis?id=80703341
[2]
https://arvamus.postimees.ee/4363147/toomas-tamsar-toojoupuudus-silmad-parani-kinni?_ga=2.167073982.1676653100.1514647504-1131129029.1501032164
[3] https://majandus24.postimees.ee/4270315/toidutoosturid-ka-lihttooliste-leidmine-on-iga-kuu-aina-keerulisem
[4] http://maaleht.delfi.ee/news/maaleht/uudised/maalehe-arhiivist-ettevotja-habi-on-maksta-meestele-kehva-palka?id=66385162
Allikas:
https://arvamus.postimees.ee/4373203/peeter-espak-orjapidamine-kui-eesti-uus-ideaal
0 kommentaari:
Postita kommentaar