Mali konflikt – järjekordne sõda ressursside kontrollimise nimel
Järjekordse avantüüri taust, kuhu Eesti tiriti, on
selline, et pole ime, kui lääneriigid ja nende siinsed käepikendused eelistavad
sellest vaikida.
Eesti on oma julgeoleku
tagamisel panustanud eelkõige NATO-liikmelisusele. Paraku on tegelikkuses NATO
põhikirja viiendale punktile (käsitleb rünnakut NATO liikmesriigi vastu
rünnakuna organisatsiooni kõigi liikmesriikide
vastu koos sellest tulenevate tagajärgedega) lisandunud „soovitus, millest pole
võimalik keelduda“: osaleda NATO liikmesriikide algatatud sõjalistes
operatsioonides. Sealjuures soovitatakse Eestil riigi otsese kaitsevõime tugevdamise asemel keskenduda senisest veelgi
enam välisoperatsioonidel osalemise
võimekuse väljaarendamisele.
Iraagile ja Afganistanile
nüüdseks lisandunud Malis seisneb senine Eesti osalus küll vaid kahes
instruktoris Mali relvajõudude väljaõpetamiseks, samas pole välistatud, et
konflikti pikenemisel eeldatakse Eestilt ka ulatuslikumat abi. Samuti on
Prantsusmaa Euroopa Liidu struktuuride kaudu avaldanud soovi eraldada Malile
humanitaarabi, suutmata seejuures ise tagada abi jõudmist tegelike abivajajateni.
Tegelikkuses on aga
prantslaste juhtimisel Malis algatatud operatsiooni „Serval“ läbiviimise põhjused
tunduvalt maisemad kui ses piirkonnas inimõiguste järgimise tagamine ja muud
operatsiooni deklareeritud eesmärgid.
Tuareegide asuala suurus – pea pool Euroopa Liitu
Nagu teistegi maailmas
asetleidvate konfliktide puhul, tuleb siingi konflikti tagamaade mõistmiseks
käsitleda teemat laiemalt nii ajas kui ruumis, alustades Mali põhjaosas Azawadi
riigi välja kuulutanud peamise etnilise rühma, tuareegide ajaloost.
Tuareegid kuuluvad
Põhja-Aafrika põlisrahvaste, berberite hulka. Enne 7. sajandi lõpus toimunud
araablaste sissetungi ja sellele järgnenud ulatuslikku assimilatsiooni, mis
kestab tänaseni (piirkonna „araablastes“ on rohkem berberi kui araabia verd),
asustasid berberid kogu Niiluse orust (Egiptus) läände jääva Põhja-Aafrika
(Sahara kõrbe alad koos Vahemere rannikuga).
Berberi keeled säilisid
eelkõige raskemate looduslike tingimustega Sahara kõrbe sisealadel (s.h.
tuareegid) ning mäestikes (s.h. kabiilid jt. Alžeeria põhjaosas, šilhad ja
rifid Marokos). Sahara kõrbe lõunanaabruses olevas poolkuivas Saheli piirkonnas
elavad tuareegid osaliselt segamini lõunapoolset päritolu mustanahaliste
hõimudega.
Tuareegide asuala,
ligikaudu kaks miljonit km2 ehk peaaegu pool EL-i üldpindalast (!),
on looduslikest tingimustest tulenevalt valdavalt väga hõreda asustusega. Vaatamata
territooriumi kompaktsusele, jaguneb see tänapäeval mitme riigi vahel (põhjusi
vt. allpool).
Tuareegide arvukuse kohta ei
ole täpseid andmeid nii rahvaloenduste puudumise kui asjaomaste riikide
soovimatuse tõttu tuareege subjektina tunnustada. Hinnangud ulatuvad alates 1,5
miljonist kuni 5,5 miljonini (s.h. tuareegi päritolu, kuid tänaseks araabia,
hausa vm. keelele üleläinud hõimud; omakeelset haridust ei ole tuareegidel võimalik
saada üheski riigis).
Andrus Mölderi andmetel (tuareegidest
põhjalikumalt huvitatutel soovitan kuulata tema selleteemalist raadiosaadet
sarjast „Riigita rahvad“, mis on internetis kättesaadav) elab Nigeris kuni 1,7,
Malis 1,6, Alžeerias 1,1, Burkina Fasos 0,6 ja Liibüas 0,5 miljonit tuareegi
(või tuareegi päritolu inimest); seejuures ulatub tuareegide osakaal riigi
koguelanikkonnas vaid maksimaalselt 13 %-ni (Malis ja Nigeris); väikesearvulisi
tuareegide rühmi leidub veel mitmes piirkonna riigis.
Mali tuareegidest on
praeguseks küll arvatavalt umbes 200 000 riigist põgenenud (peamiselt Burkina
Fasosse ja Mauritaaniasse). Tõenäoliselt veelgi suurem on riigisiseste põgenike
arv. Seoses Azawadi taasliitmisega Mali külge on ennustatud põgenike arvu kasvu
kuni miljonini.
Sitke vastupanu põhjustas asuala tükeldamise
Karjakasvatajate ja
kaupmeestena elatist hankivad rändleva või poolrändleva eluviisiga tuareegid
olid oma põllumajanduslikest lõunanaabritest tunduvalt sõjakamad, alistades
endale naaberrahvaid; levinud oli ka orjandus (tõsi küll, Ameerikaga võrreldes
tunduvalt leebemas vormis).
Seepärast, nagu ka karmide
looduslike tingimuste tõttu, koloniseerisid eurooplased tuareegide alad ühena
viimastest: pärast ulatuslikku ja ränkade tagajärgedega vastupanu sõlmisid
tänapäeva Mali territooriumil elavad tuareegid prantslastega alistumislepingu
1905. ja Nigeri tuareegid 1917. aastal; Alžeeria tuareegide tugev vastupanu
prantslastele jätkus veel tunduvalt hiljemgi.
Nii tuareegi piirkondade
hilise ning järk-järgulise alistamise, tuareegide jätkuva vastupanu kartuse kui
ka geograafiliste tingimuste (tegemist oli nö. ääremaadega, kus enamasti
puudusid suuremad keskused) tõttu ei moodustatud tuareegide alal ühtset
haldusüksust, vaid allutatud maad liideti ükshaaval juba olemasolevate
kolooniatega. Kujunenud koloniaalpiirid said hiljem, kolooniate iseseisvudes,
riigipiirideks.
1960. aastal lubas
Prantsuse president Charles de Gaulle väidetavalt tuareegidele küll
omariiklust, kuid sisulisi samme sel suunal ei astutud, vaatamata sellele, et
Prantsusmaale kuulus pea kogu tuareegide asuala (v.a. Itaaliale kuulunud ja
tolleks ajaks juba iseseisvunud Liibüale kuuluvad tuareegide alad).
Tuareegide ja „peremeesriikide” tüli põhjused
Kuigi tuareegide ja
iseseisvunud riikide keskvõimude vahelised suhted pole reeglina olnud kusagil
ülearu head (ühe erandina võib esile tuua Muammar Kaddafi režiimi Liibüas, mis
muuhulgas andis Mali ja Nigeri tuareegi põgenikele varjupaika), on hilisemad
konfliktid teravamad olnud just Saheli aladel, eriti Malis ja Nigeris. S.t.
seal, kus tuareegide ja teiste rahvuste keele- ja identiteedierinevustele
lisanduvad märksa olulisemad eluviisierinevused (põllumajandus contra karjakasvatus), konkureerimine
loodusressursside pärast, rassilised erinevused ja ajaloolised põhjused
(varasem naaberrahvaste allutamine tuareegide võimule ja levinud orjandus).
Lisaks veel Mali ja Nigeri
riikide endi ebastabiilsus, soovimatus vähimalgi määral arvestada
vähemusrahvuste huvidega, korruptsioon ja sõjaväelised riigipöörded. Nii toimus
vastiseseisvunud Malis esimene suurem tuareegide ülestõus juba aastail 1962-64.
Keskvõim surus selle (oma uue liitlase – Nõukogude Liidu – kaasabil) veriselt
maha; järgnesid ulatuslikud repressioonid.
1980. aastate keskel
põhjustasid kõrbestumine ja põud Mali ja Nigeri tuareegide aladel ulatusliku
näljahäda, kus keskvõimud ei suutnud või ei soovinud aidata. Pingete kasvule
aitasid veelgi kaasa ressursside jaotamisel naaberrahvastega tuareegide kahjuks
tehtud otsused Malis ning tuareegide huvisid ja keskkonnamõjusid eirav Prantsuse
uraanikaevanduse „Areva” tegevus Nigeris.
Pinged kulmineerusid 1990.
aastal tuareegide rünnakuga Nigeri politseijaoskonnale, millele Nigeri armee
vastas ulatusliku tsiviilelanikkonna-vastase rünnakuga, piinates ja tappes sadu
inimesi, ning provotseerides sellega tuareegide üleüldise ülestõusu. Samal
aastal, paralleelselt riigis alanud kodusõjaga, algas tuareegide ülestõus ka
Malis.
Mõlemas riigis suruti
ülestõusud maha kauakestvate ja veriste arveteõienduste käigus, kus
tsiviilelaniku tuareegi päritolu oli tema tapmiseks piisav argument, rääkimata
piinamistest, vägistamistest ja rüüstamistest. Alistumislepinguteni jõuti
Nigeris 1995. ja Malis 1996. aastal, kuid neidki väheseid garantiisid, mida
lepingud tuareegidele sisaldasid, hiljem sageli ei täidetud.
Kurja juur – hoolimatu uraanikaevandamine
Järgminegi tuareegide
ülestõus, aastatel 2007-2009, toimus paralleelselt Nigeris ja Malis. Nigeris
peetakse ülestõusu peamiseks ajendiks uraanikaevandamist, mille käigus
keskkonnanõuetele tähelepanu ei pööratud – reostati põhjavesi, radioaktiivsed
jäätmed ladustati otse maapinnale, põhjustades radioaktiivse tolmu leviku.
Tööliste (kellest suur osa on tuareegid; muid töövõimalusi peale
traditsioonilise karjakasvatuse piirkonnas sisuliselt pole) tervisekaitset
eirati täielikult. Inimeste, s.h. laste haigestumine kiiritushaigustesse oli
(ja on) massiline.
Uraanikaevanduste
laienemisele ettejäävad tuareegid lihtsalt küüditati, kasutades vastuhaku
korral Nigeri sõjaväe abi. Mingit kompensatsiooni kaevandustegevuse põhjustatud
kahjude eest tuareegidele ei makstud, igasugusest dialoogist nendega sisuliselt
keelduti.
Selles olukorras sõlmis
Nigeri valitsus uue kaevanduslepingu Hiina riikliku ettevõttega SinoU, mille
realiseerimisel oleksid tuareegid kaotanud veel hulga karjamaid. Vastukaaluks
loodi 2007. aastal Nigeri tuareegide eestvedamisel sõjaline organisatsioon MNJ
(prantsuse k. Mouvement des Nigériens
pour la justice, Nigerlaste Liikumine Õigluse eest), kaasates ka teisi
piirkonna hõime. Lisaks kokkupõrgetele armeega rünnati ka uraanikaevandusi.
Samal ajal algasid ka armee
ja tuareegi mässuliste kokkupõrked Malis (arvatavalt Nigeri tuareegide
toetusel). Mõlemas riigis jõuti pikaleveninud kokkupõrgete järel vaherahuni
2009. aastal; tuareegide ning Nigeri ja Mali keskvõimu vaheliste läbirääkimiste
üheks vahendajaks oli Kaddafi. Kuigi ülestõus ei toonud kaasa tuareegide
olukorra olulist paranemist kummaski riigis, suudeti vähemalt peatada hiinlaste
uraanikaevandamise alustamine (sel perioodil).
Nii Nigeris kui Malis
suruti tuareegide ülestõusud maha kauakestvate ja veriste arveteõienduste
käigus, kus tsiviilelaniku tuareegi päritolu oli tema tapmiseks piisav
argument, rääkimata piinamistest, vägistamistest ja rüüstamistest.
Alistumislepinguteni jõuti Nigeris 1995. ja Malis 1996. aastal, kuid neidki
väheseid garantiisid, mida lepingud tuareegidele sisaldasid, hiljem sageli ei
täidetud.
Nii Nigeris kui Malis
suruti tuareegide ülestõusud maha kauakestvate ja veriste
arveteõienduste käigus, kus tsiviilelaniku tuareegi päritolu oli tema
tapmiseks piisav argument, rääkimata piinamistest, vägistamistest ja
rüüstamistest. Alistumislepinguteni jõuti Nigeris 1995. ja Malis 1996.
aastal, kuid neidki väheseid garantiisid, mida lepingud tuareegidele
sisaldasid, hiljem sageli ei täidetud.
Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Vaherahust hoolimata pinged
tuareegide ja Mali keskvõimu vahel säilisid ning 2011. aasta oktoobris (mõne
hinnangu kohaselt aga juba aasta varem) loodi tuareegide eestvedamisel poliitilis-sõjaline
organisatsioon MNLA (prantsuse k. Mouvement
National pour la Libération de l'Azawad, Rahvuslik Liikumine Azawadi
Vabastamiseks). Jaanuaris 2012 alustas MNLA võitlust Mali regulaararmee vastu.
Armee sõjaline ebaedu valmistas ette pinnase sõjaväeliseks riigipöördeks Malis
21. märtsil, millele tuareegid vastasid üldpealetungiga. 30. märtsist 1.
aprillini 2012 kaotas armee Saheli piirkonna tähtsamad keskused (Kidal, Gao,
Timbuktu), ning 6. aprillil kuulutas MNLA välja iseseisva Azawadi riigi.Make Money at : http://bit.ly/copy_win
MNLA endi väitel ühendab
organisatsioon kõiki piirkonna etnilisi gruppe (lisaks tuareegidele
araabiakeelsed beduiinid ja mustanahalised songhaid ning fulanid). Arvestades
tuareegide ning naaberrahvaste varasemaid pingelisi suhteid, on songhaide ja
fulanite tegeliku kaasatuse ulatus
küll küsitav. Samas puuduvad ka teated mustanahaliste vastu läbiviidud
repressioonidest või nende põgenemisest MNLA võimu all olnud piirkondadest.
Üksmeele kadu viis omariikluse kaoni
Paraku järgnes sõjalisele
edule üksmeele puudumine tuareegide endi seas. Märtsis 2012 kerkis sekulaarse
MNLA kõrvale alternatiivne, islamistlik tuareegide rühmitus Ansar Dine. Mali
vägede väljatõrjumiseks tehtud koostöö asendus juuni lõpuks omavaheliste
lahingutega. Lisaks tungisid piirkonda väljastpoolt Al Qaeda Islamistliku
Maghribi (AQIM; peamiselt Alžeeria taustaga) ning 2011. a. AQIM-ist eraldunud
MUJAO (prantsuse k. Mouvement pour
l'unicité et le djihad en Afrique de l'Ouest, Liikumine Lääne-Aafrika
Ühtsuse ja Džihaadi eest) võitlejad.
MNLA ja omavahel jõud
ühendanud islamistide vastasseisus oli MNLA enamasti sunnitud taanduma. MNLA-l
ei õnnestunud leida ka rahvusvahelist poliitilist toetust (septembris käis MNLA
juhitud Azawadi delegatsioon visiidil ka Tallinnas). Mali territoriaalset
terviklikkust toetades üritati neile hoopiski külge kleepida islamistide silti,
hoolimata nende ja islamistide vahelistest relvakokkupõrgetest.
2012. aasta lõpuks olid
piirkonna suuremad keskused enamasti langenud mitmesuguste islamistlike
rühmituste kätte, luues sellega soodsa pinnase prantslaste algatatavale
„vabastusretkele“ eelnenud propagandasõjaks.
Käesoleva aasta 11.
jaanuaril alustasid Prantsuse (lahingutegevusse kaasatud 4000 sõdurit), Mali ja
teiste Aafrika riikide (2900 sõdurit, sh. 2000 Tšaadist) operatsiooni „Serval“
Azawadi tagasivallutamiseks. Operatsiooni toetavates tegevustes osalesid ka
Suurbritannia, Saksamaa, Belgia, Holland, Rootsi, Taani, Hispaania, Araabia
Ühendemiraadid, USA ja Kanada.
Jaanuari lõpuks suudeti oma
kontrolli alla võtta kõik tähtsamad keskused, ent kontrolli kogu territooriumi
üle pole omandatud siiani, ja mõlema poole initsieeritud kokkupõrked jätkuvad.
Suhted MNLA ja islamistide
vahel olid selleks ajaks nii halvad, et MNLA deklareeris 14. jaanuaril
valmidust osaleda sõjas Prantsuse-Mali poolel eeldusel, et Mali armee ei tungi
praeguseks MNLA kontrolli alla jäänud territooriumile kuni territooriumi
staatuse määratlemiseks algatatavate läbirääkimiste lõpuni (läbikukkununa
omariikluse kindlustamisel, ollakse praeguseks valmis nõustuma ka autonoomiaga
Mali koosseisus). Kuid pakkumist ei võetud kuulda ja Mali väed alustasid
lahingutegevust ka MNLA vastu.
„Vabastajate” põhihuvi – kaevandused
Koos Mali vägede
edasiliikumisega kaasnesid koheselt ka teated tsiviilelanikkonna vastu suunatud
ulatuslikust vägivallast. Ennustatud on, et „korra taastamise“ käigus võib
Malist põgeneda miljon tuareegi ja beduiini. Teadaolevalt ei ole senini püütud
alustada läbirääkimisi konflikti osapoolte vahel kokkuleppe saavutamiseks.
Tõmmates paralleele tuareegide kui „häiriva teguriga” Nigeri uraaniväljadel,
võib seevastu väita, et piirkonna tühjenemine tsiviilelanikkonnast teeb
mõnedele huvigruppidele olukorra koguni lihtsamaks.
Prantsuse vägede tegevus
piirkonnas ei ole piirdunud ainult islamistide kätte langenud alade
tagasivallutamisega. Juba 23. jaanuaril 2013 saatis Prantsusmaa eriüksused
Nigerisse Areva uraanikaevandustesse, ennetamaks võimalikku konflikti kandumist
sinna. Nigeri uraan katab 30% Prantsusmaa uraanivajadusest (80% Prantsusmaa
elektrist toodetakse tuumajaamades).
Lisaks prantslastele on
huvi Nigeris uraani kaevandamise vastu ka Hiinal, Jaapanil, Hispaanial ja
Kanadal. Kuna Prantsusmaa on oma senist monopoolset olukorda Nigeri
uraanivarude osas kaotamas, on pakutud, et järgmiseks soovib Prantsusmaa
alustada kaevandamist Mali tuareegide aladel, kus uraanivarud jätkuvad.
Samuti võtsid Prantsuse
väed Malis oma kontrolli alla kullakaevandused (mis ei olnudki Azawadi
territooriumil ega lahingutegevuse piirkonnas). Kullakaevandustes tegutsevad
reeglina ühisettevõtted, kus Mali riigile kuulub 18-20% aktsiatest ning
Prantsuse või muudele, sageli
rahvusvahelistele korporatsioonidele (Lõuna-Aafrika Vabariigis
registreeritud AngloGold Ashanti, Briti Kanalisaartel registreeritud Randgold
Resources Ltd. jt.) ca 80%. Väidetavalt ei pöörata kaevandamisel jällegi
tähelepanu töötingimustele ega keskkonnanõuetele (muuhulgas töötab Mali
kullakaevandustes arvatavalt 20 000 lapstöölist).
Prantsuse tuumaenergeetika
suurkorporatsioon Areva eraldas tuareegidele näljahäda leevendamiseks 2005.
aastal 250 000 eurot - mis
moodustas Areva aastasest kasumist (428 miljonit eurot) 0,06%... Arvestades
Areva enda tegevuse keskkonnamõju, jäägu hinnang firma heldusele siinkohal
andmata, küll aga oleks paslik mõelda, kuhu liigub Mali kuld, kui Eestilt
tullakse humanitaarabi küsima...
Azawadi rikkalikud maavarad rikastavad hoopis
välisfirmasid
Sarnaselt uraanile ja
kullale on Azawadis ka mitmeid muid maavarasid, mis territooriumi eraldatuse ja
karmi kliima tõttu on valdavalt seni kasutusele võtmata –arvatavalt leidub seal
naftat, maagaasi, boksiiti, fosfaate ja võimalik, et territooriumi põhjalikuma
läbiuurimise käigus tuleb välja veel palju muudki. Või siis ei ole juba
teadaolevaid andmeid laiemalt avalikustatud.
Mõningaid järeldusi saab
teha küll juba teadaoleva põhjal. Kui võrrelda ainult Mali ja Nigeri uraani- ja
kullavarude ekspluateerimise juures asjasthuvitatud riikide ringi Mali
tagasivallutamise operatsiooni toetavate riikide nimekirjaga, leiame päris
mitmeid kokkulangevusi...
Seejuures tekib näiteks
Kanalisaartel korporatsiooni registreerimise põhjusena esmalt mõte maksude
optimeerimisest ehk siis eeldatavalt ei lähe põhiosa kasumist mitte Mali
riigieelarvesse ega isegi mitte Suurbritannia omasse, vaid jääb korporatsiooni
enda käsutusse. Majandushuve kaitsma minnakse seevastu maksumaksja raha eest...
Suuriikidel esikohal majandushuvid, Eestil „osalusrõõm”
Meenutame siinkohal, et ka
Iraagi operatsioonis olid peamistel osapooltel, USA-l ja Suurbritannial selged
majandushuvid seoses Iraagi naftaga, Eestile jäi osalemise „rõõm“. Teadaolevalt
pole Eestil oma majandushuve ka selles regioonis... Küll aga pole Prantsusmaa
kohkunud tagasi oma majandushuvide kaitsmisest ennegi – „Mistrali” laevamüügitehingu sõlmis
Prantsusmaa Venemaaga sõltumata teiste NATO liikmesriikide vastuseisust ja
hoolimata sellest, et Venemaa oli just ignoreerinud Prantsusmaa enda vahendusel
Gruusiaga sõlmitud vaherahu tingimusi...
Samamoodi on suurriikidel
oma huvid esikohal ka sõjaliste kulutuste osas – hiljaaegu teatas USA Euroopa
raketikilbi loomise rahastamisest loobumisest, suunates planeeritud ressursid
hoopis Alaska raketikilbi loomiseks (mida ohustavat Põhja-Korea).
Eesti kaitseväe juhataja
Riho Terrase hiljutise intervjuu kohaselt on Eesti valmis sõdima mistahes
maailma punktis, kaasa arvatud kõrbes – piisab ainult Riigikogu vastavast
otsusest. Kuna Mali konfliktile poliitilist lahendust leida pole püütud (mis
eeldaks tuareegide mõõdukama tiiva ehk MNLA-ga dialoogi piirkonna tuleviku
suhtes), võib kergesti juhtuda, et konflikt Malis kujuneb pikaajaliseks ja
varsti oodatakse lisaks instruktoritele ka meie „rahuvalvajaid“...
PAUL MADALIK
Rahvuslaste Tallinna Klubi ajalehe „Rahvuslik Teataja”
16. numbris (märts-aprill 2013) ja 17. numbris (aprill-mai 2013) ilmunud
kirjutis.
_______________
Kuidas lehte hankida?
„Rahvusliku Teataja” omandamisest huvitatuil – ka tellijail! – tasub ühendust võtta e-aadressil tellimine[ät]rahvuslasteklubi.org või lehe piirkondlike levijuhtidega.
Levijuhid:
Põhja-Eestis:
Johanna Ranne
E-post: johanna.ranne.armane[ät]gmail.com
Mobiil: 59037103
Lõuna-Eestis:
Osvald Sasko
Mobiil: 55542270
Lääne- ja Kesk-Eestis
Jaan Hatto
E-post: stuvsta[ät]hot.ee
Mobiil: 51903374
Levijuhtidelt saab ka varasemaid lehenumbreid. Üksiknumbri hind on üks euro.
„Rahvuslik Teataja” ilmub alates 2011. aasta juuli lõpust.
Tõnu Kalvet,
„Rahvusliku Teataja” peatoimetaja
„Rahvusliku Teataja” omandamisest huvitatuil – ka tellijail! – tasub ühendust võtta e-aadressil tellimine[ät]rahvuslasteklubi.org või lehe piirkondlike levijuhtidega.
Levijuhid:
Põhja-Eestis:
Johanna Ranne
E-post: johanna.ranne.armane[ät]gmail.com
Mobiil: 59037103
Lõuna-Eestis:
Osvald Sasko
Mobiil: 55542270
Lääne- ja Kesk-Eestis
Jaan Hatto
E-post: stuvsta[ät]hot.ee
Mobiil: 51903374
Levijuhtidelt saab ka varasemaid lehenumbreid. Üksiknumbri hind on üks euro.
„Rahvuslik Teataja” ilmub alates 2011. aasta juuli lõpust.
Tõnu Kalvet,
„Rahvusliku Teataja” peatoimetaja
0 kommentaari:
Postita kommentaar