Kõikumatust usust ja oma riigist
Me
elame väikeses riigis. Väike riik hoiab oma ideoloogiat endas, oma rahvuses,
keeles ja kultuuris, erinedes sellega uskudest ja ususektidest, mis ei tunne
geograafilisi ega muid piire. Majanduslikus mõttes on väikesed riigid
konkurentsi alus, eristudes piire mittetundvatest rahvusvahelistest
monopolidest, mis, kogudes kapitali ja pakkudes “ühtset kaupa ja teenust”,
hävitavad nii riikide kui kodanike individuaalsuse ja identiteedi.
Suveräänse
riigi rahval on loomupärane soov hoida ning kaitsta ennast ja oma suveräänsust.
Suveräänse riigi poliitikutel seda soovi olla ei pruugi – nemad suhtlevad ju
omasugustega kogu maailmas ja tunnevad end kuuluvat maailma “poliitilisse
monopoli”, mis samuti ei tunne piire. Suveräänse riigi rahvas töötab oma isamaa
heaks, sama riigi poliitikud oma abidega aga teevad enamalt jaolt karjääri oma
isamaa ja rahva turjal.
Monopolid
ja impeeriumid põhinevad oma olemuselt religioossetel alustel, rahvusriigid
ilmalikel. See tähendab, et “ülipeadirektorile” ja imperaatorile on võimu
andnud taevas, rahvusriigi võimu ulatab selle kandjale keelegeograafiaga
piiratud rahvas, keda võib kutsuda ka riigi kodanikkonnaks.
Täna,
Euroopa Liidu kui föderatsiooni künnisel, tuleb tõdeda, et paljud
riikidevahelised lepingud on muundunud ja teised muundumas riikideülesteks
kokkulepeteks, mis võimaldavad kontrollida rahvusriikide majandust ning seda,
mis kunagi oli sise- ja välispoliitika. Relvastuskontrolliga kehtestatakse
olukord, kus kõik ühenduse riigid arvavad end täpselt teadvat, mis relvad on
ülejäänutel. Lisaks luuakse rahvusvahelisi kiirreageerimisjõude, mis on uue
struktuuri lahutamatu osa ja tegelikult ka edu pant. Tekkimas on järgmise
põlvkonna impeerium või, kui soovite, siis pidevalt kasvava sõjakusega
unitaarriik.
Impeerium
aga ei ole ilmalik. Impeerium peab toetuma religioonile, mis saab olla
tegelikult ainus, mis impeeriumisse kuuluvaid inimesi ühendab. Kõik on võrdsed
(muidugi peale nende, kes on võrdsemad), liiguvad vabalt, vahetavad kaupu
vabalt, räägivad ja tegutsevad vabalt, ent seda siiski kehtestatud raamides. Ja
kõik on kontrollitav, ennetatav. Aruandlus alt ja “absoluutne tõde” ülevalt on
nn. heaoluühiskonna lahutamatuks osaks. Tõde ning ametlik seisukoht ei pruugi
kattuda, sest esimene on kolmveerandsajandiks salastatav, aga teises kahtlemine
võib tuua karistuse.
Kui
inimeselt on võetud identiteet, siis jääb temale usk, mis on riigist lahus ja
pakub ka lohutust. Kirik on Jumalast, riik veel suuremast Jumalast, kelle poole
tänu bürokraatia kadalipule on hirm pöördudagi. Ja sellepärast pöördub kunagine
kodanik, kes nüüd on vaid riigialam, päeval, mil valitakse uusi juhte, pigem
usu ja oma mõttejäänuste kui valimisjaoskonna poole. Ta ei pea võimalikuks, et
nii suurt jumalat kui Riik saab valida. Kodanik temas on varjusurmas, jäänud on
vaid väike inimene.
Täna
on meie otsustada, kas me laseme kodanikul endas surra või äratame ta ellu,
elustades sellega ka vabadusaate ja oma riigi.
Toimetus
Tartu Hoiu-laenuühistu avaleht: http://www.yhistupank.ee/et
0 kommentaari:
Postita kommentaar