Euroopast on saanud segaduses moslemikogukonna koloonia
Kiire majanduslik areng, dekoloniseerumine, liberaalne
immigratsioonipoliitika kombineerituna sissesõitnute kõrge sündivusega
on tänaseks tekitanud Euroopas umbes 20 miljonilise islamikogukonna.
Viimase 40 aastaga on nende arv kasvanud Lääne-Euroopas riikides 20 - 40
korda. Kui 1973 oli Prantsusmaal umbkaudu miljon muslimit, siis
praeguseks 5 - 8 miljonit.
Muslimite enesetunnetuslikuks rajajooneks Euroopas võib
pidada 1989. aastat. Teherani Raadios 14.02.1989 etteloetud Iraani
usujuhi Khomeini fatwa (vaimulik määrus) kuulutas raamatu ”Saatanlikud värsid” autorile Salman Rushdiele
surmanuhtluse islami solvamise ja islami usust loobumise eest. Euroopas
puhkesid muslimite meeleavaldustega, milles nõuti Rushdiele surma,
põletati Värsse müüvaid raamatupoode, rünnati raamatu tõlkijaid ja
kirjastajaid ning mitmed muslimid (näiteks muslimiks saanud poplaulja Cat Stevens - Yusuf Islam) kiitsid meedias surmanuhtlust.
Kuid veel aastakümne jooksul püüdsid Lääne poliitikud
pead liiva alla peita poliitilise islami tõusuga kaasnevate probleemide
eest nagu Briti imaamide vihajutlused, ”ususolvajatele” ründamised,
püüdlused islamliku elukorralduse saavutamiseks Euroopas, kõige tipuks
liberaalse immigratsioonipoliitika jätkumine. Plahvatused 2004 märtsis
Hispaanias ja 2005 juulis Suurbritannias on valusaks ärkamiseks
aastakümnetepikkusest multiulmast.
See on seda valusam, et sisserännanute, kellest suurema
osa moodustavad moslemid, elu on kolmel erineval moel püütud
vastuvõetavaks teha. Suurbritannia, Benelux ja Skandinaavia rakendasid etniliste vähemuste mudelit,
mille arendamine kujunes Hollandis 1970. aastatel lausa ühiskondlikuks
kultuseks. Suurematele rahvusgruppidele nagu itaallased, hispaanlased,
marokolased, surinamlased, tuneeslased jne pidi etniline vähemuse mudel
kindlustama eduka lõimumise Hollandi ühiskonnaga, seejuures nende
rahvuslikku identiteeti säilitades. Kuid 1989 Rotterdamis ja Haagis
Rushdiele surma nõudvad massimeeleavaldused, Pym Fortuyn tapmine 2002
ja Van Goghi mõrvamine 2004 muslimist
mõrtsuka poolt, peamine aga, kasvavad pinged Hollandi ühiskonnas
tunnistavad, et see mudel pole toiminud muslimitest vähemuste suhtes. Vlaams Bloki
kasvav edu Belgias immigrantidevastase platvormiga, imaamide
terroriõhutused, plahvatused ning pidev pommihirm Suurbritannias
tunnistavad eksperimendi läbikukkumist. Tõsi, Skandinaavia on nendega
võrreldes suhteliselt rahulik, kuid sealgi on probleemi tunnetama
hakatud sisserännu otsustava piiramise näol.
Saksa Gastarbeiter mudeli
kohaselt pidi sisserännanute missioon piirduma majandusliku
ülesehitustöö, seejärel nende lahkumisega, ei mingit vähemus- ega
assimilatsioonipoliitikat. Nendest põhimõtetest järkjärguline loobumine,
kodakondsusprintsiibi ius sanguinis muutmise
tulemuseks on 3 - 4 miljoniline ”türgi maailm”, sest nende sulandumist
ühiskonda ei peetud varem vajalikuks. Saksamaa on küll suhteliselt
rahulik olnud, kuid muret valmistavad radikaalsed usujuhid, kes püüavad
muslimeid oma ohjesse saada.
Prantsusmaa, kus märkimisväärne islamikogukond tekkis
juba 1920. aastatel, on püüdnud assimilatsioonimudeliga sulandada
ühiskonda 3 eri identiteeti: etnilise (araablased, türklased, berberid)
jt, rahvusliku (Alzeeria, Maroko jne passiomanikud) ning usulise
(islam). Ka siin on raske rääkida õnnestumisest arvestades viimase aja
sündmusi.
Islami taustaga sisserännanu Rushdie on sõnastanud muslimite dilemma Läänes: “nad on siin, kuid ei kuulu siia” (being present but not belonging).
Miks ei mässa esimene põlvkond, harva teine, kuid seda
enam kolmas? Miks näiteks Prantsusmaal 50% muslimitest noorukeid jätab
kooli pooleli, miks on viimase 10 aastaga nende seas karistatute arv
kahekordistunud, miks on sissesõitnute seas tööpuudus kuni 40%? Kas ei
tundu selle muslimite töötusprobleemi kõrval paradoksina see, et Türgi
liikmesusekõlbulikkus on suuresti tingitud tööjõupuudusest Euroopas?
Slummide sotsiaalne rahutus pole tingitud mitte leiva, vaid pigem
tsirkuse puudumisest - ning see energia leiab aina enam lahendust
radikaalsesse islamisse pöördumises.
Van Goghi mõrvanud Mohammad Boyeri
on ilmekaks näiteks, kuidas kurikaelast saab äärmuslane:
vägivallatsemise eest kinnipidamisasutuses aega veetes sai temast
radikaalne muslim, kes vabanedes hakkas aktiivset islamipropagandat
tegema riigi rahastatavas sotsiaalse järeleaitamise grupis, solvus aga
võimude tahtmatusest keelata naistel tema ringis osalemine, vihastas
õllemüügi keelu pärast tema kvartalis, kuulutas Hollandi islami
vaenlaseks ning lõpuks mõrvas Van Goghi islami pahupoolt kajastava filmi
pärast.
Tundub, et selles peitub end aina enam islami kaudu tunnetavate Lääne muslimite identiteedikriis.
Kas islamikogukonna aina suurem vastandumine Läänele,
mis avaldub “islami solvajate” mõrvades, plahvatustes, pommihirmus ja
kasvavas mässumeelsuses, sunnib Euroopa poliitilist eliiti lõpuks
tunnistama rahvaarvult Iraagi-suuruse Euroopa sisekoloonia probleemi
tõsidust?
Või kujuneb käesolevast Prantsuse mässust uus ja
masendav poliitkorrektsuse verstapost ühiskonna probleemide
käsitlemisel? Head eeskuju annavad Euroopa akadeemilised ringkonnad, mis
ei julge avaldada islami dogmades kahtlevaid töid. Humanitaarteadused,
mille 19. - 20. sajandi tippsaavutuseks oli piiblikriitika, on 21.
sajandiks langenud akadeemilisse obskurantlusesse kuulutades
poliitiliselt ebakorrektseks teadusliku lähenemise islami
baastekstidele. Euroopas oleks jutkui praegune islamiaasta 1425/26,
mitte 2005 Anno Domini. Keelatud raamatute nimistusse lisanduvad aina
uued tööd.
“Euroislami” ning julgemate poolt isegi välja pakutud
“krislam” (kristluse- islami sümbioos) asemel tuleb poliitikutel
silmitsi seista Euraabia ja lääne vastu meelestatud londonistanidega
Pariisi, Londoni, Ruhri piirkonna eeslinnades.
Hetkeolukorra on sõnastanud itaalia vabamõtleja Oriana Fallaci 2004. aastal ilmunud raamatus Forza della ragione
(Mõistuse jõud): Euroopa on muutmas muslimite kolooniaks. Selline
väljaütlemine tõi talle mitu kohtuasja ja surmaotsuse väljakuulutamise
muslimite poolt.
Tulevikustsenaariume võib lugeda rahvastikuteadlase Patrick Buchanani raamatust Läänemaailma surm (The Death of the West) (2000) või islamiuurija Bernard Lewise usutlusest 28.07.2004 ajakirjale Die Welt,
milles oma ala tippspetsialistid ütlevad otse välja, et alates suurest
rahvasterändamisest on Euroopas toimumas suurim demograafiline
revolutsioon, et senise poliitika jätkudes moodustavad 21. sajandi
lõpuks muslimid Euroopas absoluutse enamuse.
0 kommentaari:
Postita kommentaar