ARVAMUS: EELK-l on aeg Luterlikust Maailmaliidust lahkuda
"Meil ei ole ei õpetuse ega usutalituste osas heaks kiidetud mitte ühtki asja, mis oleks vastuolus pühakirja või katoolse kristliku kirikuga."
(Augsburgi Usutunnistus)
Eesti Evangeelsel Luterlikul Kirikul on aeg Luterlikust Maailmaliidust lahkuda. Miks?
Kõigepealt
taustast. 1947. aastal asutatud Luterlik Maailmaliit on enamiku
maailma luterlike kirikute katusorganisatsioon. Selle peakorter asub
Genfis. LML-i statistika kohaselt on praegu maailmas kokku 73,9 miljonit
luterlast, kellest 70,3 miljonit kuuluvad oma kirikute kaudu Luterlikku
Maailmaliitu. LML-il on 142 liikmeskirikut.
Luterliku
Maailmaliidu asutamiskoosolekul osalesid Välis-Eesti luterlaste
esindajad (piiskop Johan Kõpp, vikaarpiiskop Johannes Oskar Lauri).
Kodu-Eesti luterlik kirik on LML-i liige alates 1963. aastast.
Luterlik
Maailmaliit määratleb end kirikute osaduskonnana. See tähendab teoorias
sellist kirikute ühendust, mille aluseks on sama usk ja õpetus ning kus
ollakse üksteisega altari- ja kantsliosaduses. Kuidas aga õpetusliku
ühtsusega tegelikult lood on? Nimetagem mõningaid arengutendentse, mis
on esile kerkinud eriti viimastel aastakümnetel.
Luterlik Maailmaliit avaldab liikmeskirikutele tugevat survet naiste ordineerimise küsimuses (vt siit).
Umbes veerand LML-i liikmeskirikutest ei ordineeri naisi vaimulikuks.
Neid kirikuid püütakse survestada või veenda oma seisukohast loobuma.
Samas on arusaam, et preestriks või piiskopiks võib ordineerida ainult
mehi, piibellik ja üldkristlik. LML läheb selles küsimuses vastuollu
kristlaskonna enamusega.
Homopaaride
õnnistamise või „laulatamise“ küsimuses püütakse esialgu piirduda
ilmselt seisukohaga, et see ei saa olla takistuseks kirikuosadusele.
Näiteks ühe 2010. aastal toimunud luterlike teoloogide kohtumise
ülevaates (kahjuks ei toimi enam kopeeritud viit kõnealusele
dokumendile) sisaldus väide, et iseendast ei ohusta kiriku ühtsust
erinevad arusaamad eetikast või ordinatsioonist, vaid hoopis positsioon,
mis läheb vastuollu „armastusega“ (s.t mis pole küllalt salliv
rikastavate erinevuste suhtes). Tsiteerin:
With
regard to tensions over ethical positions or over who can serve in the
ordained ministry, it is not the differences themselves and the
challenges they pose that threaten the core of this unity. The only
reason for breaking the unity would be if one of the positions were
contrary to love, for example, if it were to marginalize or oppress a
given group in the church or in society.
Paistab,
et sedalaadi teoloogia ei suutnud veenda Etioopia luterlikku kirikut,
mis katkestas mullu kirikuosaduse ja koostöö Ameerika Evangeelse
Luterliku Kirikuga (ELCA) ja Rootsi Kirikuga (vt siit). Rootsi peapiiskop Anders Wejryd teatas vastuseks, et mõned võivad nüüd tõstatada küsimuse Etioopia kiriku väljaheitmisest Luterlikust Maailmaliidust (vt siit).
2013.
aastal soovitas Luterlik Maailmaliit rahvusvahelise naistepäeva
tähistamisel kasutada liturgilist abimaterjali, kus ühes palves
pöördutakse Jumala poole sõnadega: „Armastav Jumal, meie Isa ja Ema“ (vt
siit).
Ühelt poolt üsna kõrvaline ja tähtsusetu seik – mis tegelikult pöörab
nagu möödaminnes peapeale piibelliku arusaama Jumalast.
Taoliste
näidete peale pole vaja imestada, kui üks USA konfessionaalne luterlik
pastor nimetas Luterlikku Maailmaliitu pettuseks ja leidis, et selle
bürokraatide „vaga plära, mida Genfis klaviatuuridest välja paisatakse,
on juba ammu minetanud näivagi kokkulangevuse ortodoksse luterliku ja
kristliku usutunnistusega“ (vt siit).
Omaette
küsimus on LML-i tegevuse ja huvideringi fookus. Vastasutatud
Põhja-Ameerika Luterliku Kiriku (NALC) piiskop Paull Spring sai LML-i
peaassambleel Stuttgardis (2010) üllatuse osaliseks: „Mind hämmastas,
kui tähtsal kohal olid assamblee jaoks sellised domineerivad teemad nagu
sooline võrdõiguslikkus, kliimakontroll ja keskkond ja kui vähe
pöörati tähelepanu evangeliseerimisele ja teoloogiale“ (vt siit). Õigluse ja kliimaga seotud teemad kajastuvad sageli ka LML-i koduleheküljel.
Kuidas
on lood oikumeeniliste suhetega, mida ka meil EELK-s oluliseks
peetakse? Paraku muudab paljude (lääne) luterlike kirikute eemaldumine
apostlikust usust viimaste aastakümnete oikumeenilised pingutused üsna
kasutuks. LML võib koos katoliiklaste, ortodokside ja teiste
konfessioonidega välja töötada kuitahes kauneid oikumeenilisi dokumente,
aga – ma viitan siinkohal oma vestlusele ühe katoliku piiskopiga – kui
luterlaste poolel istub laua taga naispreestriga paarisuhtes elav
lesbipiiskop, siis millest on katoliiklastel luterlastega üldse veel
rääkida? Kliimasoojenemisest?
EELK
peab end põhikirja järgi Issanda Jeesuse Kristuse ühe, püha, üleilmse
ja apostliku kiriku lahutamatuks osaks. Kui meie jaoks on tähtis
kuulutada ja tunnistada apostlikku ja katoolset ristiusku, ei saa me
teha nägu, nagu oleksime endiselt täielikus osaduses nende luterlastega,
kes õpetavad ja kuulutavad hoopis midagi muud ja kes pealegi soovivad
oma uuendused LML-i kaudu muuta üldkehtivaks normiks.
+ + +
Kui
EELK peaks Luterlikust Maailmaliidust lahkuma, siis mis saab edasi?
Tegelikult ei pruugi juhtuda midagi erilist. EELK võib jääda osadusse
nende luterlike kirikutega, kellega meid ühendavad sarnased arusaamad.
Kirikuosadus ei sõltu LML-i põhikirjast või liikmestaatusest – enamiku
luterlaste vahel oli ju kirikuosadus ammu enne LML-i asutamist.
Kui kõvasti fantaseerida, siis võiks kujutleda järgmisi variante:
1) EELK liitub konfessionaalsete-konservatiivsete luterlaste perega.
Suurimaks seda suunda esindavaks luterlikuks kirikuks on USA-s tegutsev
Missouri Sinodi Luterlik Kirik. Meie naaberkirikutest teevad Missouri
Sinodiga koostööd Läti, Leedu ja Ingeri luterlikud kirikud, samuti
EELK-st välja kasvanud Siberi luterlik kirik. EELK ongi selles mõttes
anomaalia, et on Balti luteri kirikutest kõige rohkem püüdnud suhteid
hoida liberaalse luterlusega.
Suhetes
Missouri Sinodiga ei pääse me siiski mööda näiteks vaimuliku ameti
küsimusest. EELK-l (nagu ka Läti ja Leedu luteri kirikutel) on
apostellikus järjepidevuses seisev episkopaat. Missouri Sinodil ei ole
piiskoppe. Aga teisalt ka mitte naispastoreid…
2) EELK naaseb Rooma emakiriku rüppe.
See oleks loogiline samm, sest luterlus algas katoliku kiriku
reformiliikumisena. Suur osa praegustest EELK kogudustest (ja
kirikuhoonetest) on rajatud enne reformatsiooni. Seda ajaloolis-vaimset
järjepidevust väljendab ka EELK põhikiri: „Eesti Evangeelne Luterlik
Kirik on alates 16. sajandi usupuhastusest Eesti alal tegutsev luterlik
kirik, kelle vaimulik elu ja järjepidev tegevus rahva usulisel ja
kõlbelisel kasvatamisel algas eesti rahva ristiusustamisega.“
Pealegi
ei teinud tollased koguduseliikmed (valdavalt eesti talupojad) otsust
katoliku kirikust lahkuda – reformatsiooni viisid läbi ilmalikud võimud.
Eesti rahva seas säilisid teatud katoliiklikud kombed veel pikka aega.
Alles hiljem muutus luterlus rahva valdava enamuse usutunnistuseks.
Ühinemine
katoliku kirikuga võiks olla kujuteldav juhul, kui EELK saaks säilitada
luterliku patrimooniumi (liturgilised ja vagaduslikud eripärad,
kirikulaulud, katoliku usuga kooskõlas olevad luterlikud usuartiklid ja
katekismusetekstid jne), mis on meie rahva vaimset palet juba sajandeid
kujundanud. Tean katoliku piiskoppe, kes on rääkinud luterliku riituse
võimalikkusest ja vajalikkusest katoliku kirikus. Luterliku teoloogia
jaoks olulises õpetuses, nimelt õigeksmõistuõpetuses, on luterlased ja
katoliiklased suutnud rahvusvahelisel tasandil jõuda üldisele
kokkuleppele.
Samas on selge, et tegelikuks (taas)ühinemiseks pole täna ega lähitulevikus valmis kumbki pool.
3) EELK ühineb õigeusu kirikuga, säilitades
lääneriituse selle luterlikul kujul. Lääneriitusega õigeusu kogudused
pole sugugi tundmatud – neid on nii Vene Õigeusu Kirikul (USA-s ja
mujal) kui Antiookia patriarhaadil (vt siit). Esimesel aastatuhandel kuulus ka Rooma kirik õigeusu kirikute perre (ida poolt vaadates).
Kuigi
luterlus on oma õpetuslikelt juurtelt ja vagaduselt tihedalt seotud
katoliku kirikuga, eriti keskaegse katoliiklusega, on luterlastel
praktikas lihtsam omaks võtta õigeusku, sest selles puuduvad mitmed
punktid, milles ollakse katoliiklastega eri meelt. Paljud viimastel
aastakümnetel EELK-st lahkunud vaimulikud ongi liitunud õigeusu
kirikuga.
Muide,
pärast Teist maailmasõda tehti EELK-s katseid astuda ühendusse Vene
Õigeusu Kirikuga. Ühinemisest VÕK-ga näisid olevat huvitatud piiskopi
asetäitja Jaan Kiivit sen ja õp Evald Saag, kes öelnud:
„katoliiklased neelasid alla kõik need ühinenud, meie loodame, et
õigeusu kirik jätaks meile mõningad meile omaseks saanud
jumalateenistuse vormid“ (Riho Altnurme, Eesti Evangeelne Luterlik Kirik ja Nõukogude riik 1944–1949, Tartu 2000, lk 294).
Kui EELK-st saaks lääneriitusega õigeusu kirik, tugevneks Eestis märgatavalt õigeusu positsioon.
+ + +
Loomulikult
ei saa neisse küsimustesse suhtuda kui turulkäiku – et valin endale
sellise usu, mis kõige enam meeldib ja mida on kõige lihtsam omaks
võtta. Kristlaste ühtsuse ja ka lahutatuse aluseks on küsimus tõest.
Tões selgusele jõudmine on vahel üsna pikk ja keeruline protsess.
Kuid
selge on vähemalt üks asi – Luterlik Maailmaliit on üha enam eemaldumas
piibellikult aluselt ja enamiku kristlaste ühisest usupärandist. Selle
juures võidakse teha vagasid sõnu jätkuvast reformatsioonist või
uuenemisest ning keskendumisest evangeeliumile, kuid parimal juhul on
see vaid enesepettus.
1 kommentaari:
Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (amaah.credit.offer@gmail.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.
Postita kommentaar