Kommentaar | Rail Baltic – joodiku utoopia
Martin Vahter, 1Partner Kinnisvaragrupp juhatuse esimees
Kui riik plaanib reaalselt Rail Balticu valmis ehitada, siis saab sellest hiiglaslik ja mõttetu pideva kulu allikas.
Kui praegu ehitatakse Rail Baltic eurorahaga,
siis tulevikus hakkame seda ise jooksva maksuraha arvelt üleval pidama
ja Estonian Airi kahjum on selle kõrval köömes.
Euroraha on pime, kui mitte otse öelda rumal
ja ideaalis saaks tõesti Rail Balticu ehituseks kuni 85protsendilise
toetuse. Kui poliitikud suruvadki plaani läbi, siis valmib 1000
kilomeetrit sarnast tobedust nagu Mäo ja Haljala viaduktid – ülivõimsad
liiklussõlmed keset tühermaad. Õnneks ei küsi nimetatud viaduktid hiljem
nii tohutut ülalpidamisraha, aga teeb nukraks, et sarnase võimsusega
ristmikke oleks Rocca al Maresse, Piritale ja paari teise kohta tõesti
vaja.
Mind teevad kõige rohkem murelikuks projektid,
mille ülalpidamine maksab pärast ehitamist igal aastal miljoneid. Rail
Baltic on poolmuidu saadud näljane luksusauto, mida peab toitma
järgmised sada aastat. Jooksevkulud juba kuhjuvad: kümned ametnikud
planeerivad, reisivad, istuvad ja joonistavad.
Kõige
ohtlikum on riigile halb plaan ja hea teostus. Erasektoris ei tule
tavaliselt kehvale plaanile ja viletsale müügitööle vajalikku panga või
investorite tuge taha, projekt jääb eos toppama ja suuremat hullu ei
sünnigi. Eraäris on investoritel võimalik rahapaigutamise osas
tavaliselt kaasa rääkida ja valida.
Avalike objektide puhul tehakse otsused tihti
tagatoas ilma diskussioonita ja asutakse pärast agaralt töövõiduna
avalikkusele müüma. Juba toimus ka avalik hange Rail Balticu
planeerimis- ja projekteerimistööde meediakommunikatsiooni
läbiviimiseks. Võimalik on ka see, et tegemist ongi pelgalt
PR-projektiga. Asjaosalised saavad ise ka aru Rail Balticu mõttetusest,
kuid teevad näo, et ajavad tähtsat asja.
Peame tunnistama, et Eesti on logistiliselt
ääremaa. Kõigega ei saa ega peagi saama kolm korda päevas odavalt ja
kvaliteetselt sõita – lennuki, bussi, auto, laeva ja rongiga. Rongisõitu
doteerib riik juba praegu 15 miljoniga aastas. Kokku maksis
ühistransport mullu riigile 62,5 miljonit eurot – see on peaaegu miljard
krooni. Sõitjaid aga kuskilt juurde ei tule. Samas kasvab Rail
Balticuga dotatsioonivajadus suurusjärkudes.
Rääkimata võimekusest asi ära teha – Elroni
näitel ei suuda me Tallinnast Raplassegi normaalset ühendust tagada.
Administratiivse võimetuse supernäitena on Loo uuele viaduktile viiv tee
endiselt suletud, sest mõnisada meetrit vajalikku maad ei saa ÜHE
omaniku käest kätte.
Tundub, nagu oleks heaolupidu jälle alanud ja
koos joobega kaob mõistus. Kuidas muidu selgitada, et praegu kerkib
tühermaale ERM, mille ehitamine maksab igale eestlasele 500 eurot. Ja
mille iga-aastane ülalpidamiskulu on miljon eurot. Rail Baltic on
poliitiline otsus, aga poliitilist julgust ja tarkust näitab ka võimekus
halbadest otsustest loobuda.
Allikas: http://www.ohtuleht.ee//561587/kommentaar-rail-baltic-joodiku-utoopia#.Ut6-RmX2Fpc.facebook
___________________
Lugege ka lisaks SIIT.
M.I.
4 kommentaari:
kodumaine katastroof a'la 'jobud' ja maata rahvas http://www.youtube.com/watch?v=lqUJjf8zFhQ
http://www.youtube.com/watch?v=zgfYSF9yB0I .
protestid ukrainas
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2069516719&feature=iv&src_vid=0uBAsSrLJmc&v=toPpnZWPufg alates 26.45 min !
ökoloogiline katastroof !ökotsiid&genotsiid
http://www.youtube.com/watch?v=od5IcVHWhjg
http://www.km.ru/economics/2014/01/22/evropeiskii-soyuz-es/730452-interventsiya-kak-dvigatel-energetiki-zachem-frants
http://zakonvremeni.ru/publications/27-genocide/14060-metastazy-meksikanskogo-zaliva-chast-14-9.html
http://zakonvremeni.ru/publications/27-genocide/14060-metastazy-meksikanskogo-zaliva-chast-14-9.html
ökotsiidi ja genotsiidi programm
Postita kommentaar