Kui inimsõbralik on Eesti maksusüsteem?
Andro
Roos
Aeg-ajalt
ilmuvad ajakirjanduses ülevaated sellest, kui kõrge on Eesti maksukoormus.
Suuremad meediaväljaanded on erinevatele uurimustele tuginedes väitnud, et see
on 39%-49% sisemajanduse kogutoodangust (SKP). Samuti mainitakse, et võrreldes
teiste riikidega ning kõiki asjaolusid arvestades peame olema õnnelikud, et
meie kodumaal ikkagi suhteliselt madalad maksud on. Võiks ju olla palju hullem!
Tuleb rahul olla!
Kui
arvestada, et sotsiaalmaks on 33%, tulumaks 21%, kogumispensioni makse 2%,
töötuskindlustusmaks 1,4% + 0,6% = 2% ja käibemaks 20%, siis juba neid
maksumäärasid kokku liites saame tulemuseks, et igal Eesti inimesel on
maksuameti ees 78% eest kohustusi. Näeme jämedat vastuolu ajakirjanduses esitatud
suhteliselt tillukeseks väidetud maksukoormusega. Milline siis on tegelik
maksukoormus? Vaatleme seda koos lihtsa näite ning väikeste arvudega.
Ettevõte
(riigi juriidilised isikud) maksab inimesele (riigi füüsilised isikud) palka
100 (minu pärast kasvõi miljardit) eurot puhtalt kätte. Ja nüüd vaadakem seda,
mida inimene tavaliselt ei näegi ja mille nägemise võimalus
talle pähegi ei tule. Lisaks makstud 100 eurole kannab ettevõte maksuametile
üle:
töötukindlustusmakse 5,52 eurot;
tulumaksu 26,58
eurot;
sotsiaalmaksu 43,42
eurot;
ja kogumispensionimaksu 1,32 eurot,
Kokku
siis makse maksuametile 76,84 euro eest. Ja pole mõtet rääkida, et see või
teine makse läheb tegelikult ettevõtte arvelt – inimene saab 100 eurot ja
maksuamet saab 76,84. Ettevõtte palgakulu on kokku 100 + 76,84 = 176,84 eurot
ja kui tootlikkus ei suurene, ei saa ka sellest summast rohkem palka maksta. Oleks
nagu sellega kõik? Aga ei!
Järgmises
vaatuses läheb inimene poodi ja ostab saadud 100 euro eest süüa, söötes ühtlasi
riiki käibemaksuga, mis on (100 - 100/1,2) = 16,67 eurot. Pood ja tema
manulised saavad kauba eest tegelikult ainult 100 - 16,67 = 83,33 eurot.
Kuid ka
see pole veel kõik. Minu kirjelduse esimesse otsa tagasi minnes avastame, et
ettevõte pidi maksmise alguseks tekkiva 176,84 euro (tegelikult küll pangateenustasude
võrra rohkema) oma kontole saamiseks maksma ära „jumaliku isetekke“ põhise
käibemaksu, mis oli antud summalt 35,37 eurot. Nüüd vast alles on üks ring täis
saanud. 176,84 eurost erasektori töötajate tööga loodud rahast saab riik 128,88
eurot ehk peaaegu kolmveerandi (72,9%, kui jätta aktsiisid, trahvid ja viivised
välja) millest 35,37 eurot peab olema eelmise perioodi jääk või kui eelmist
perioodi ei olnud, siis lihtsalt „tekkinud“ osa.
Märkus
võimalikele vastuargumentidele. Riik saab ka 176,84 eurolt, mis ettevõte enne
palga maksmist käivet tegi, käibemaksuna - see on fakt. Aga see on selles
mõttes problemaatiline, et osa käibemaksu saaks ettevõte tagasi hankekulude
pealt. Antud juhul neid küll polnud, aga samas pole toodud kirjeldus ka päris
realistlik ning ma usun, et see 72,9% on teoreetiliselt "ülekohtune"
isegi praeguse korra suhtes. Ent tõdegem - mõttekäik on põhimõtteliselt õige!
Järgmisel
kuul on erasektoril palkade maksmiseks 47,96 eurot. Korrates eeltoodud
kirjeldust, alustades ja lõpetades käibemaksuga, kugistab riik sellest summast
mõnuga esmalt ettevõttelt palgamaksudena 20,84 eurot ja siis töötaja
netopalgalt (27,11 eurot), kui ta poest sisseoste tehes tarbijaks muutub,
käibemaksuna 4,52 eurot.
Kolmandal
perioodil ehk kvartali viimasel kuul, on erasektoril kasutada eelmise perioodi
47,96 eurot miinus maksudeks läinud 25,36 eurot, seega tervelt 22,6 eurot. Ettevõte
maksab töötajale palka 12,77 eurot ja maksuamet saab käibe- ja palgamaksudena
kokku 11,96 eurot.
Neljandal
kuul on erasektoril raha alles vaid 10,64 eurot. Palka saab maksta 6,02 eurot, maksuamet
maksu 5,02 eurot. Viiendal kuul on erasektoril raha alles 1 euro, millest
maksudeks läheb 0,52 eurot ja erasektorile jääb kuuendal kuul palkade
maksmiseks 0,48 eurot. Kuuendal kuul läheb maksudeks 0,26 eurot ning
seitsmendasse kuuse palkade maksmiseks 0,23 eurot. Seitsmendal kuul saab
töötaja palka 0,13 eurot, palgamaksudeks läheb 0,1 eurot ja käibemaksuks 0,02
eurot. Kaheksandal kuul saab töötaja palka 0,06 eurot ja maksuamet vennalikult
samuti 0,06 eurot. Üheksandal kuul on töölise palk 0,03 eurot ning maksuamet
0,02 eurot.
Kümnendal,
üheteistkümnendal, kaheteistkümnendal kuul ja edaspidi jäävadki jõuvahekorrad
selliseks: töötaja saab palka 3 eurosenti ja maksuamet maksu 2 eurosenti.
Saabunud on rahu ja stabiilsus!
Kõik
see ilus arutelu kehtib aga vaid tingimusel, et vahel pole panka, mis võtab
intressi ning kui ei ole muid kulusid peale söögi, kui ettevõte ei taha kasumit
ning kui riik ei tee inimesele vahepeal trahvi, ei võta kütuse-, tubaka- ega
alkoholiaktsiisi, mis jätab töötaja ilma sellest viimasestki kolmest
eurosendist. Võib aga küsida, mis saab siis maksurahast? Tuleb see ju läbi
riigieelarve kodanikule tagasi? Ei tule. Õige vastus on: maksuraha „kulub“ ära,
sest raha rahasisaldus on väike.
Elu-
ja töökindel oleks vaid niisugune rahanduskord, kus raha antakse keskpangast
käibele tegeliku töö tagatisel igale inimesele vaid niipalju, kui palju suudab
see inimene anda oma tõestatud ja kasuliku töö panust ühiskonna arengusse. See
aga nõuab ühiskonna arengule eelkõige selget eesmärki. Täna näikse eesmärk
olevat krabada palju, õgida palju ja sellest tulenev kolmas tegevus, mille
pärandame järeltulevatele põlvedele.
Ülalkirjeldatud
raha käibele toomise põhimõtte juures saab juba raha käibeleandmise hetkel
suunata teatud protsendi sellest ühiskonnaeluks vajalike hoobade
ülalpidamiseks. Ja kui kirjeldatud ühiskond on veel sotsiaalselt õiglane ega
jaga raha tiitlipõhiselt, siis tõenäoliselt suunatakse sellest ühest maksukesest
laekuv raha tagasi ühiskonnaliikmete ühishüvesse, et need veelgi loovamalt
edasi saaksid töötada. Rõhutan: kirjeldatu ei ole eesmärk vaid on pelgalt
vahend eesmärgi poole liikumiseks. Mis aga on ühiskonna, hõlmaku see või tervet
planeeti, eesmärk, sellest võiks iga mõtlev lugeja oma kaastööga teada anda.
Minu
jaoks on riigi eesmärk kodanike õnn, õiglus, õigus ja vabadus, mis on kaitseks
riigi sisemisele ja välisele rahule ning pandiks praegustele ja tulevastele
põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus, mis omakorda peab tagama
eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade. Vabadus üksikisiku
tasandil tähendab õigust ennast loovalt teostada. Täna on see aga võimatu, sest
riik, mis peaks olema kõigi kodanike ühistu, on toppinud oma vargakäe sügavale
inimese taskusse. Rõhumisega on loovust saavutada raske.
4 kommentaari:
Maksuvabamiinimumi tuleks ka arvesse võtta ja otseseid ning kaudseid makse ei saa niimoodi kokku liita. See annab väära tulemuse. Aga maksukoormus on meil suur, kuskil 60% kogutulust.
Kurb kui rahvuslased ilma kriitikameeleta avaldavad oma ametlikul kodulehel - propagandalehel - kontrollimata sisuga artikleid.
Niivisi võib jääda mulje, et rahvuslased tahavad end rahva silmis täis sittuda.
Aga nad ei taha ju?
Palun tehke otsing andro roosi kohta netis ja lugege tema poolt avaldatud artiklite või intervjuude kommentaare. Saab lõbus lugemine olema.
https://www.youtube.com/watch?v=jLemqmva2Zg
sellist kala söövad eestlased
Anonüümsele teadmiseks, see pole siin mingi rahvuslaste ametlik koduleht, vaid lihtsalt ühe rahvuslase blogi.
Lubage ka tähendada, et ma pole teie räige kriitikaga nõus. Mõnel väliskapitali teenril on ikka väga raske taluda, et Tartu Hoiu-laenuühistu tegutseb Eesti huvides.
Postita kommentaar