MEIE KIRIK: Vist on kuri tulekul
Reede, 12. juuni 2015
Veiko Vihuri
Revolutsioonide ja totalitaarsete
režiimide ajalugu näitab, et katsed sotsiaalseid utoopiaid ellu
rakendada pole ilma sunni ja vägivallata võimalikud. Vana korra
esindajad ja teisitimõtlejad tuleb kas kõrvaldada või sunniviisiliselt
ümber kasvatada.
Sallivuse ja võrdsuse utoopia
Tänases Euroopas püütakse ellu viia
sallivuse ja võrdsuse utoopiat. Paradoksaalselt on see näiliselt
edumeelne ja humanistlikel väärtustel rajanev ideoloogia kaasa toonud
sõna- ja südametunnistuse vabaduse kitsenemise ja kristlaste otsese
diskrimineerimise, rääkimata rünnakutest traditsioonilise elukorralduse
vastu.
Nõukogude Liidus kehtis teadupärast
maailma kõige „demokraatlikum“ konstitutsioon. Kuigi see tagas
vormiliselt usuvabaduse (nagu ka palju muid toredaid õigusi ja
vabadusi), tegeles riik usklike ja usuliste ühenduste tegevuse
piiramisega ning ateistliku propagandaga. Kirikute ja koguduste tegevust
kontrollisid hoolikalt usuasjade volinik ja pädevad „organid“.
Euroopa Liit on rajatud „euroopalikeks
väärtusteks“ nimetatud põhimõtetele, mis sisaldavad põhilisi inimõigusi.
Nende väärtuste juurutamise ja tõlgendamisega tegelevad mitut masti
volinikud ja kohtud. Võiks mõelda, et nende pingutuste tulemusena on
ühiskond muutunud õiglasemaks, hoolivamaks ja sallivamaks. Tegelikkuses
on sallivuse ja võrdsuse ideoloogia osutunud erakordselt dogmaatiliseks
ja sallimatuks. Selle teravik on suunatud kiriku kui traditsiooniliste
usuliste ja moraalsete väärtuste kandja vastu. On sümptomaatiline, et
sallivust, mitmekesisust ja erinevuste aktsepteerimist jutlustavas
ühiskonnas ei taheta mõista usulistel, eriti kristlikel veendumustel
põhinevate organisatsioonide eripära. Ametlikult sekulaarne ja
pluralismi väärtustav ning kuulutav riik sekkub kiriku siseasjadesse.
Ülalöeldu kinnituseks piisab vaid mõnest
markantsest näitest viimase paari aasta arengutest. Diskrimineerimise
lõpetamise nimel keelati Itaalias krutsifikside eksponeerimine koolides.
Suurbritannias on tegevuse lõpetanud katoliiklikud
adopteerimisagentuurid, kellel oli valida, kas riikliku rahastamise
nimel aktsepteerida perena ka samasoolisi paare või jääda truuks
usulistele veendumustele. Rootsis sai karistada pastor, kes nimetas
homoseksuaalsust patuks. Soome riiklikud kohtud on diskrimineerimises
süüdi mõistnud kirikutöötajaid, kelle usulised arusaamad ei luba koos
töötada naisvaimulikega.
Sellesse ritta võiks paigutada ka 8.–9.
oktoobrini 2010 peetud konverentsi „Erinevus rikastab“, mida rahastasid
Euroopa Liit ja Eesti sotsiaalministeerium. Maksumaksja raha eest
korraldatud üritusel muretsesid nn seksuaalvähemuste diskrimineerimise
pärast usulistes ühendustes ja arvustasid Eesti kirikute ametlikku
positsiooni inimesed, kes esindasid kristlaskonna peajoonest hälbinud
kirikuid või rühmitusi. Kuigi samanimelise kampaania korraldajad
rääkisid, et nad soovivad ühiskonnas esile kutsuda diskussiooni, käis
mäng varjamatult ühte väravasse.
Apokalüptiline raev
Eriarvamuste sallimine pole sallivuse
apostlitel mõtteski. Kuna tegemist on sotsiaalset utoopiat sisaldava
võitleva ideoloogiaga, mis taotleb inimese „vabastamist“ kõikvõimalikest
traditsioonilistest rõhujatest ja uutel alustel ümberkujundamist, siis
tegelikkuses on võimalik seda rakendada üksnes riikliku sunni jõul.
Põhjus, miks vähemalt kristlikust
vaatepunktist võib taolisi ühiskonda muuta soovivaid ideoloogiaid
utoopiateks nimetada, seisneb selles, et need ei arvesta pattulangenud
inimese olukorraga. Pattu saab ohjeldada rangete ususeadustega, nagu
seda tehakse islamiriikides. Ka sallivust ja võrdsust võib seaduste abil
kehtestada. Kuid inimese patusele olemusele, mis ei arvesta ei Jumala
ega ligimesega, ei saa rajada tõeliselt õiglast ja vaba ühiskonda, olgu
kavatsused kuitahes head.
Mõeldes kurjuse eskalatsioonile 20.
sajandil küsib teoloog Elmar Salumaa: „Kas ei tule selles kõiges viimaks
päevavalgele toosama igivana tõde, et paljas inimlikkus, humanum ilma jumalikkuseta osutub loomalikkuseks, kuigi see humanum võib väliselt hiilgav olla?“
Ebarealistlike ideoloogiate
ellurakendamise asemel kutsub kirik inimesi meeleparandusele. Kiriku
seisukohalt saab sotsiaalne õiglus, niipalju kui see üldse võimalik on,
tuleneda ainult sisemisest meelemuutusest ja tahtest elada kooskõlas
jumalike normidega.
Pole ime, et sotsiaalseid utoopiad
vastustav kirik saab liialdamata öeldes kogeda vastaste apokalüptilist
raevu. Kirikut või kirikujuhte võib repressioonide abil väliselt murda,
kuid kristlikku sõnumit pole siiski suudetud hävitada, isegi mitte
endises Nõukogude Liidus või Natsi-Saksamaal, kus utoopiate ohvriks
toodi silmagi pilgutamata miljoneid inimelusid. Bolševikud võtsid
kirikult kõik välise: nad lammutasid pühakodasid, tapsid ja piinasid
jõhkralt vaimulikke, saatsid usklikke sunnitööle, lõhkusid
traditsioonilise elukorralduse. Ent ka vangilaagrites peeti keset
kirjeldamatut kurjust, viletsust ja surma salaja jumalateenistusi ning
vangladuši all ristiti inimesi. Ühe metsalise järel kerkib esile teine,
kuid seni leidub ikka neid, „kes hoiavad tallel Jumala käske ning kellel
on Jeesuse tunnistus“ (Ilm 12:17).
Katakombikristluse tagasitulek?
Meil Eestis mäletatakse veel Nõukogude
aja kitsendusi ja raskusi. Kogudused olid surutud kirikuseinte vahele ja
usklikel lubati oma „usulisi vajadusi“ rahuldada vaid isekeskis,
avalikkuse silma alt ära. Arvatavasti uus kord enam nii lahke ei ole.
Kuna tõrksa elemendi ümberkasvatamiseks ei ole hetkel võimalik laagreid
rajada, siis tuleb põhirõhk panna ideoloogilisele selgitustööle, mille
teeb mõjusaks seaduse sund. Eesmärk on sundida kõiki ühiskonnas
tegutsevaid institutsioone, sealhulgas kirikut, omaks võtma sallivuse ja
võrdsuse ideoloogiat. Ei piisa üksnes välisest alistumisest, vaid tuleb
ära võita nii mõte kui süda.
Seejärel on võimalik edasi minna juba uute projektidega.
Millised on kiriku võimalused
relativismi ja tolerantsi diktatuurile vastuseismisel? Vladimir
Solovjovi jutustuses kummardub humanistist ja filantroobist
imperaator-antikristuse ette enamik kirikuvürste, uskudes tema lubadusi
ja nähes tema kavatsustes head; ainult väike rühmake, mis koosneb
ristiusu kolme põhiharu esindajatest, keeldub seda tegemast. Juba rohkem
kui neljakümne aasta eest arvas luteri pastor Hermann Sasse, et kiriku
tulevikulootused ei seisne erinevate konfessioonide välises ühinemises,
vaid selles, kui „tõeline Kristuse kirik, väikene karjake, kellele
Kristus tõotas Isa kuningriiki (Lk 12:32), palvetab katakombides
algkiriku palvet: „Maaranata!“ (1Kr 16:22). „Jah, ma tulen varsti!“ (Ilm
22:20).“
Adveniat regnum tuum, fiat voluntas tua sicut in coelo et in terra.
Artikkel ilmus algselt veebilehes Meie Kirik 15. oktoobril 2010.
0 kommentaari:
Postita kommentaar