EUGEN VEGES: Eesti majanduskasv on soliidses miinuses
Eesti majanduskasv on soliidses
miinuses. Statistikaameti (esialgsetel) andmetel langes Eesti sisemajanduse
koguprodukt (SKP) 2014. aasta I kvartalis (võrreldes 2013. aasta I kvartaliga)
1,9 protsenti.
Kui kehvi uudised tuleksid ka
mujalt, siis annaks langust ülemaailmsete probleemidega ja Ukrainaga
seostada. Kuid
ei tule. See tähendab seda, et majanduslangus on suuresti enda kootud.
Toetustel ja hinnakasvul põhinev majanduskasv ei saanudki jätkusuutlik
olla. Infoks veel niipalju, et Lätis ja Leedus kasvas majandus I
kvartalis vastavalt 2,8 ja
2,9 protsenti. Kriisi veerel vaevleval Venemaal oli see 0,8%.
Samm edasi, siis tagasi. Selline on meie majanduskasvu tantsusamm. Viie jõukama hulka jõudmist kavandasime kasvu
ajal, tagasilöökidega ei arvestanud. Petsime ennast ja neid, kes asusid laenurahaga elutingimusi parandama ja
nüüd kõigest ilma jäävad. Töökohast ilma jäämine majanduslanguse tingimustes on paratamatus.
Peaministri nõunik (Lauri) põhjendab
Eesti majanduslangust sooja talvega ja Estlinki (Soome ja Eesti vaheline
elektriliin) käivitamisega. Kummaline? Iga koolijüts teab, et kui ühtedele
kaupadele (või teenustele) tehtavad kulutused (sama sissetuleku juures) vähenevad,
siis teistele kasvavad. Kui kulutatakse vähem küttele, siis kulutatakse enam toiduainetele
või muudele asjadele. Ettevõtted teevad enam investeeringuid, langetavad
müügihindu, kasvatavad ühikulist käivet.
Halduskorralduse reform on täna aktuaalsem kui kunagi varem. Seda ei
tehta, kuna see vähendaks võimul olijate toiduahela võimekust.
Töötegemise mängimise ohjamine avalikus sektoris pole lihtne. Visakem
pilk omavalitsuste
ülesannetele, millest ilma jäämisega rahvast hirmutatakse. Teenuseid
ostetakse sisse.
Allkirjade kirjutamine ja paberivirnade kasvatamine ei tohiks nii
kulukas olla.
Bürokraatlikku tegevust harrastatakse ka teistes riigieelarvest
finantseeritavates institutsioonides (sh sihtasutused).
Majanduslangus avaldab mõju riigikassale. Aeg oleks valida: kas jätkata
maksude
kasvatamist (mis on majanduskasvu languseni viinud) või tõmmata
püksirihma
koomale. Maksude kasvatamine pole majanduslanguse tingimustes viljakas.
Püksirihma saab koomale tõmmata kahel viisil: vähendades sotsiaaltoetusi
(sh pensione) või
piirates valitsemiskulutusi. Kolmandat võimalust pole. Olematute
sotsiaaltoetuste vähendamine tooks rahvahulgad tänavale, mis teeb selle
võimatuks. Üle jääb kulutuste vähendamine aparaadile. Haldusstruktuurile
tehtavate kulutuste ohjamine
on ainus võimalus, mis majanduslangust pehmendaks. Tööjõukulude
kasvatamisele
on hoog sisse lükatud. Oleme patiseisus.
Patiseisust aitaks välja demokraatia, kuid kust seda võtta. Kelle leiba
sööd, selle pilli järgi tuleb
tantsida. Eestlaste sotsiaalne turvalisus on niivõrd nigel, et isegi
pisku kaotuse
pärast tuleb väriseda ja otsustajate meelejärgi olla. Kel võim see jagab
töökohti ja muid hüvesid, vibutab sõrme, kui keegi meele
järgi pole. Inimesed kardavad. Demokraatiast ei juleta unistadagi.
Aeg oleks selgeks rääkida terminid ja paika panna riiklikud (esmased)
eelistused. Riigikogu valimised on ukse ees,
debatid valimissüsteemi muutmise üle on paratamatud. Valimissüsteemi
muutmata
(kodanikuühenduste võrdsus, nimekirjaliste eelistuste kaotamine,
valimiskampaaniate rahastamise ohjamine jne) pole lootustki, et Eestis
elukeskkond paremaks muutub. Võime ju arvudega mängida, kuid ega see
tegelikkust muuda. Nii jäämegi kodanukuvaenulikus ühiskonnas toimetama
ja majandusvõimekusest unistama.
0 kommentaari:
Postita kommentaar