HENN PÕLLUAAS: Kaitseliidu kaitsevõimest kaitseliitlase silmade läbi
Ettekanne EKRE julgeolekukonverentsil
Tallinnas, 19.05.14 „Kas Venemaa tungib Eestile
kallale?“
Olukorras, kus Venemaa on purustanud
enamiku Euroopa julgeoleku senistest alustõdedest, otsustanud vilistada
kõikidele rahvusvahelistele kokkulepetele ja konventsioonidele ning on relvade
abil asunud ellu viima oma imperialistlikke geopoliitilisi ambitsioone, on
Kaitseliidu, kui Eesti ühe kaitsevõime alustala, tähtsus, roll ja väljakutsed oluliselt
kasvanud.
Olgu öeldud, et meie liitlased ja NATO ei mõistnud alguses ei Kaitseliidu otstarvet,
vajadust ega võimekust. Siin ei saa välistada ka Venemaa propaganda mõju, kes on
järjekindlalt püüdnud luua meist pildi kui väikesest natsiriigist ja Kaitseliidust
kui terroristide kasvulavast. Täna ei ole meie liitlastele vaja enam tõestada,
et vabatahtlikel põhinev riigikaitse on võimalik, põhjendatud ja ka efektiivne.
Seda enam, et Eesti on lääne viimane vahipost idas, mis on ainus suund,
kust ähvardab sõjaline oht.
Kuna Kaitseliidu temaatika on väga
lai ja mahukas, siis peatun vaid mõnel küsimusel, mis on meie julgeoleku ja
kaitsevõime seisukohalt olulised ja puudutavad otseselt Kaitseliidu tegevust.
Kõigepealt teema, millest on
räägitud palju, kuid mida ei ole avalikkuses seostatud kaitsevõime
problemaatikaga. Selleks on tööpuudusest ja väikestest palkadest tingitud
inimeste massiline väljaränne Eestist ja maakohtade tühjenemine.
Kas see on siis probleem? Valitsus
väidab, et välja on rännanud u. 30 000 inimest. Kuid need on ainult ametlikult
registreerunud inimesed. Soome andmetel on seal ca 60 000 eestlast ja
sotsiaalmaksu maksjaid on Eestis täna ligi 100 000 vähem, kui oli enne
majanduskriisi 2008 aastal. Just see on tegelik väljarännanute arv.
Miks
ma räägin väljarändest ja maapiirkondade tühjenemisest. Sest tegemist on
otseselt Eesti riigi julgeoleku küsimusega. EURE-se küsitluse järgi on Eestist valmis lahkuma tervelt 42%
elanikest. See teeb u. 415 000 inimest. Kui nii läheks, siis poleks meil
enam riiki ega rahvast ja riigikaitsest ei oleks enam mõtet rääkidagi.
Kaitseväe uue arengukava järgi
peaks kaitseväe reserv üha suurenema ja jõudma järgmise kümnendi jooksul 90 000
inimeseni. Kasvama peab ka Kaitseliidu liikmete arv. See on riigikaitse seisukohast
positiivne.
Kuid väljaränne
puudutab, täpselt nagu kõiki elanikkonna kihte, ka meie reservväelasi ja
kaitseliitlasi. Mul puudub statistika, kui palju neid juba on välismaale tööle
ja elama läinud, kuid fakt on, et see arv on suur. Võitlejate puudus annab juba
tõsiselt tunda Kaitseliidu igapäevaste ürituste, õppuste ja
reservõppekogunemiste korraldamisel. Samuti Kaitseväes.
Tänaseni
ei ole Eestis veel ühtegi üldist mobilisatsiooniõppust korraldatud. Kui palju
mehi vajadusel kokku saaksime? Olukord on tõsine ja eriti nendes piirkondades,
kus väljaränne on olnud suurem.
Kaitseliidul
on territoriaalkaitse funktsioonid ja nüüd, kiirustatult ja läbi mõtlematult
vastu võetud uue riigikaitse
arengukava järgi, ka kaitseringkondade korraldamise ja juhtimise ülesanne. Nii kindral Ants Laaneots kui kolonelleitnant Leo
Kunnas on osutanud kava puudustele ja leidnud, et Kaitseliit ei pruugi sellega
hakkama saada.
Uued ülesanded eeldavad
täiendavaid rahalisi vahendeid, kuid ülesandega ei ole kaasa antud piisavalt ressursse ega
vahendeid. 2014.
aasta eelarves Kaitseliidu rahastamist vajalikul määral ei suurendatud.
Kaitseliidu ülem
brigaadikindral Meelis Kiili on öelnud, et kaitseringkondade rolli
ülevõtmine olemasolevate vahenditega on keeruline ja aeganõudev. Puudus on
planeerimisoskuse ja -kogemusega inimestest. Vähese kogemusega vabatahtlikud reservohvitserid
ei suuda täna veel maakaitseringkonna planeerimise nõudeid täita.
Kuna seniste
kaitseringkondade inimesi, taristut ja eelarvet Kaitseliidule üle ei antud,
siis tähendab see kogu süsteemi ülesehitamist nullist alates. See, koos vastava
kaadri väljaõpetamisega, võtab aega aastaid. Arvestades Venemaa agressiivsust
ja Eesti geopoliitilist positsiooni, siis sellist aega meil ei ole.
Selge ei ole ka alluvusvahekord
Kaitseliidu loodavate maakaitseringkondade ja Kaitseväe brigaadide vahel ning ka
see võib tekitada segadust ja probleeme.
Probleemide vältimiseks
oleks kas mõistlik loobuda antud kavast, mille üle on kahtlust avaldatud ka teistest
vaatenurkadest, või siis lükata kaitseringkondade likvideerimine edasi ajani,
mil Kaitseliit on võimeline võtma vastutust üle ilma senises juhtimissüsteemis
lünka tekitamata. Sellest, kuidas talitada, on kirjutanud näiteks kapten Rene
Toomse.
On selge, et riik peab hakkama
Kaitseliitu oluliselt rohkem panustama. Kui soovime, et Kaitseliit täidaks
talle pandud ülesanded, siis tuleb tagada selle varustatus, väljaõppinud kaader
ja piisav rahastatus. Ma ei hakka sellel eraldi peatuma, kuid täna, eriti kui
arvestada viimasel ajal Kaitseliiduga liitunute arvu, on ka üksikvõitleja
tabelvarustusega probleeme.
Samuti üha enam võimust
võttev bürokraatia, mis hakkab varsti toimivust halvama. Tuleb arvestada, et
Kaitseliidus tegutsevad vabatahtlikud ja kui tendents jätkub, siis on neil lihtsam
mõni üritus ära jätta, kui uputada end selle korraldamiseks paberilasu alla.
Üle tuleb vaadata ka nii
Kaitseliidu kui Kaitseväe palgad, mis on ilmselgelt ajale jalgu jäänud. On üks
vana põhimõte, mille kohaselt riik, kes ei toida enda sõdureid, toidab varsti
võõraid. See on tõesti nii. Eesti
maapiirkondade tühjenemise taustal tuleb tõdeda, et kõik, mida me saame osta
raha eest on väga odav. Kõige kallim on inimene. Ja neid kipub meil nappima.
Loomulikult
teeb Kaitseliit endast oleneva, kuid kui kõik muud probleemid kõrvale jätta,
siis kuidas tagada ülesannete ja eesmärkide täitmine, kui selleks lihtsalt ei
ole enam inimesi?
Kes
kaitsevad tühjenenud piirkondi? Kas immigrandid?
See on
tõsine julgeolekuprobleem millele tuleb väga suurt rõhku panna. Paraku ei istuv
president, valitsus aga Toompea erakonnad siin probleemi ei näe ja kinnitavad
justkui ühest suust, et las inimesed lahkuvad, see on nende vaba valik. Sellest,
et riigi kohustus on luua oma inimestele enda kodumaal tingimused, kus neil
puuduks vajadus seda vaba valikut kasutada, aga vaikitakse.
Väljarände
peatamiseks peab riik kiireimas korras panustama rahvusliku majanduse
arendamisse, et inimestel oleks piisavalt häid ja tasuvaid töökohti. Täna
makstakse selle asemel kinni meist rikkamate riikide võlgu ja lastakse
väliskapitalil siin teenitud kasumid, kümned miljardid eurod, maksustamata
välja viia.
Eesti kulutab täna
riigikaitseks 280 eurot inimese kohta aastas. Kreeka võlgade kinnimaksmisekski
anname rohkem. Kriisi ajal tehtud kärped lõid meie kaitsealastesse
investeeringutesse tohutu augu, mida ei ole suudetud ära lappida. Mina ei pea
sugugi paljuks meie kaitseeelarve suurendamist näiteks 3%-ni eelarvest. Venemaa
sõjalised kulutused on võrdluseks 4,4%.
Kuid veelkord
tagasi välispäritolu elanikkonna juurde. Me ei ole 20 aastaga suutnud
integreerida Nõukogude okupatsiooni ajal sisse rännanud inimesi ja nende seas
on tänaseni arvestatav viies kolonn, keda Venemaa juba on enda huvides ära
kasutanud (meenutagem Pronksöid) ja keda ta kahtlemata kasutab ära ka
tulevikus. Kõnekas on fakt, et 84% siinsetest venelastest tervitab Putini samme
Krimmi okupeerimisel ja vägivaldset sekkumist Ukraina siseasjadesse. Meie ja
lääne meediat ei usuta. Tõde on see, mida räägib Putin.
Kahtlen,
kas nad kõik sooviksid Eesti taasokupeerimist, kuid Eesti interventsioon algab
tõenäoliselt just provokatsioonide ja siserahutuste korraldamisega, et saada
Kremlile ettekäänet oma nn. kaasmaalaste abistamiseks. Küsimus on ainult millal
ja kus.
Selleks
pole Kremlil palju inimesi vajagi. Oluline on ettekäände fabritseerimine. Ühe
Narvas elava kultuuritegelase sõnul, kelle loengut ma hiljuti kuulasin, olevat venelasi
Eesti vastu mässama provotseerida „kuratlikult lihtne“.
Milline
on Kaitseliidu roll selliste rahutuste mahasurumisel? Pronksiööl kasutati kaitseliitlasi,
kuid seda tehti varjatult, abipolitseinike vormis. Palju on arutatud, et sellisel
asjal ei ole mõtet ning Kaitseliit peaks saama tegutseda oma vormis. Seda enam,
et Kaitseliitu kardetakse nii siinsete kremlimeelsete kui ka Venemaa poolt, kes
ei suuda mõista, kuidas on võimalik rahvast usaldada ja talle relvi kätte anda.
Valmis
on karistusseadustiku eelnõu, mis pidi jõustuma sellel suvel ja mille järgi
oleks Kaitseliidule antud volitus tegutseda riigivastaste massimeeleavalduste
ja korratuste ohjeldamisel ning korra loomisel. See oleks normaalne, sest
Kaitseliit, kuigi ta on Kaitsejõudude osa, on siiski vabatahtlik
kaitseorganisatsioon ja tema kasutamine rahutuste mahasurumisel ei ole
samastatav armee kasutamisega tsiviilelanike vastu. Äärmuslikel juhtudel võimaldanuks
seadus kasutada ka Kaitseväge. Teame, et paljudes Euroopa riikides on armee
kasutamine sisekorra tagamisel seadustatud ja normaalne.
Paraku
leiab täna võimul olev valitsus, et Kaitseliidule ja Kaitseväele ei tohi
sellist õigust anda ja seadus tehakse ümber. Jätkuvalt peaks mehed välja minema
abipolitseinikuks maskeerunult. Arvestades Ukraina sündmusi ja Venemaa kava taastada
impeerium, leian, et see on vastutustundetu ja lühinägelik otsus. Hirm, et
Kaitseliidu kasutamine annaks Vene propagandaveskile trumpe juurde on alusetu. Vene
propaganda mõtleb enda propaganda ja ettekäänete jaoks vajaliku ise välja,
nemad ei vaja selleks ei põhjust ega tegelikke fakte.
Kaitseliidu
kasutamise kasuks räägib tugevalt ka asjaolu, et Siseministeeriumi haldusalas
on koosseise (politsei, päästeamet, piirivalve) viimase seitsme aasta jooksul kärbitud
15%, ehk u. 2000 inimese võrra. Meie sisejulgeoleku tagamise võimekus on sellega
oluliselt langenud, samas on oht varasemast suurem. Tegelikult peaksime rääkima
ka siseturvalisusele riigieelarvest kahe protsendi eraldamisest. Praegu on see
1,6.
Nüüd
veidi meie lõunanaabritest. Kellelegi ei ole ilmselt uudiseks meie
julgeolekuprobleemid lõunapiiril, mis tulenevad konkreetselt Läti ja Leedu
üleminekust palgaarmeedele ja nende pea olematust kaitsevõimest. Kui Venemaa
otsustab meid rünnata lõunast, siis läbimarss Lätist meenutab pigem lõbusõitu.
Baltikum
on täna ainus koht Euroopas, kus konventsionaalsete jõudude tasakaal Venemaa ja
NATO vahel puudub. Meil pole tanke, lennukeid, koptereid, õhutõrjesüsteeme,
rannakaitset jne vastukaaluks Venemaa poolt meie piiride taha koondatud märkimisväärselt
suurtele jõududele. Eesti, kes on oma lõunanaabritest vaieldamatult peajagu
üle, ei suuda üksi kõike korraga hankida, eriti olukorras, kus lõunanaabrid suhtuvad
vastutustundetult enda ja regiooni julgeolekusse. Balti regiooni, kui NATO nõrgema
lüli, ründamine annaks Venemaale võimaluse kombata NATO solidaarsust ja reaalse
pildi, kas artikkel viis toimib.
Ukraina
kriisi ajal siia toodud NATO hävitajad, laevastiku- ja muud üksused, samuti
teised planeeritud sammud mõnevõrra küll tasakaalustavad olukorda, kuid tegelikust
tasakaalust rääkida ei saa. NATO sõjalise abi saabumine võtab paratamatult aega, seni peame
ise hakkama saama.
Siinkohal
tuleks meenutada, et hoolimata sellest, et Läti kaitsevägi oma mõne tuhande
palgasõduriga ei ole kahjuks arvestatav ja väljaõpetatud reservi peale
palgaarmeele üleminekut 2006. aastal ei lisandu, on Lätil olemas meie
Kaitseliiduga sarnane vabatahtlik kaitseorganisatsioon
Zemessardze. Sinna kuulub enam kui 15 000 sõjalist väljaõpet saavat võitlejat.
See on täiesti arvestatav jõud.
Eelmise
kümnendi lõpus tavaliste kaitseliitlaste isiklikest kontaktidest alguse saanud
kavatsus korraldada Eestis ühiseid koolitusi leidis meie julgeolekustruktuuride
vahelesegamise tõttu kahjuks kiire lõpu. Miks, seda ma selgitada ei oska. Võib-olla
saab siit tõmmata niite Simmi, Dresseni või kellegi teiseni. Seda tasuks
võib-olla uurida.
2010
allkirjastasid Eesti ja Läti kaitseliitude ülemad koostööprotokolli.
Tegemist oli
esimese korraga peale taasiseseisvumist, kus Eesti ja Läti vabatahtlikud riigikaitseorganisatsioonid taolise leppe sõlmisid, kuid see kajastas ühistegevust
vaid järgmise aasta lõikes.
Ma ei
ole väga täpselt kursis, millise aktiivsusega koostöö on jätkunud. Ühistest
spordivõistlustest ja paraadidest, mis toimuvad regulaarselt, ma ei räägi. Lätlased
on osalenud igatahes Kevadtormil ja tänavu käis seda väisamas ka Zemessardze ülem. Nende lennukid
osalesid 2013 Kaitseliidu Lääne maleva suurõppusel Orkaan. Koostööd tehakse ka
Eesti-Läti piirilähedaste Kaitseliidu ja Zemessardze üksuste vahel. Eesti
kaitseliitlased on osalenud Lätis toimunud õppustel. See on väga
positiivne.
Me
peamegi panustama Zemessardzega igakülgse ja mõlemale poolele kasuliku koostöö
arendamisse. Läti kaitseliit koosneb samuti kui Eestis kõrgelt motiveeritud ja
patriootlikest inimestest, kes ei ole nõus vastupanu osutamata oma riiki käest
ära andma. Ühiste koolituste, õppuste ja manöövrite korraldamine ning koostöö
planeerimise valdkonnas on otseselt meie riikliku julgeoleku huvides. Mida
tugevama ja parema väljaõppega Läti vabatahtlikud on, seda raskem on venelastel
läbi Läti Eestisse marssida. See säästab paljude eesti sõdurite ja
kaitseliitlaste elu.
Lõpetuseks
jutustan ühe tuttava kaitseliitlase suust kuuldud tõestisündinud loo, mis
pärineb eelmise aasta lõpust, kui ta osales Poolas toimunud NATO manöövritel,
kus harjutati Balti riikide kaitsmist. Muuseas, NATOs peeti eestlasi tollal
veel vene ohu suhtes paranoilisteks.
Minu
tuttav oli parasjagu ühe sõjaväelinnaku suitsunurgas, kui sinna tulid kaks vene
ja üks valgevene ohvitser, kes olid manöövritel vaatlejateks. Meie mees seisis
Eesti lipp varrukal seina poole ja nii ei osanud ohvitserid kahtlustadagi, et
ta vene keelt võiks osata. Ohvitserid olid arutanud isekeskis Poola kaitseväe
tugevuse ja nende Leopard tankide headuse üle ning jõudnud siis jutuga Balti
riikideni. Üksmeelselt tõdeti, et Leedust pole peale palgaarmeele üleminekut enam
vastast ja et Lätist ei tasu üldsegi rääkida. Siis vangutati päid, et aga eestlased,
need on ju täiesti püstihullud – selliste põrgusigidikega läheb meil vägagi
raskeks.
Allikas: http://hennpolluaas.blogspot.com/2014/05/kaitseliidu-kaitsevoimest.html
_________________
Henn Põlluaas on EKRE kandidaat Euroopa Parlamendi valimistel nr. 144
3 kommentaari:
hea artikkel. Kahju, et peab mõtlema täiesti reaalsele võimalusele venemaa sekkumisele. Ehkki pole kaitseväes käinud olen valmis Eestimaad kaitsma.
Saatke see ka Riho Terrasele lugemiseks!
Sven Mikser võiks samuti Henn Põlluaasa artikliga kursis olla.
Postita kommentaar