Kommentaar | Venemaa hääl Rail Balticus ja uued Schröderid
Hardo Aasmäe, majandusgeograaf, 27. mai 2014
Seletamatu
jonn suunata Rail Baltic läbi Vahe-Eesti metsade otse Riiga ei ole
midagi muud kui Venemaa salahääl projekti kasutamiseks oma huvides. Pole
vahet, kas seda räägib sotsiaaldemokraat Palo, isamaalane Samost või
reformierakondlane Kallas. Ainult keskkonnaminister Keit Pentus on
osutunud osaliselt eriarvajaks.
Rail Baltic on Eestis kujunemas ulatuslikuks
eurokorruptiivseks projektiks, kus varjatult tegutsevad käsikäes
eurokorruptandid ja Venemaa. Vaieldamatult on Venemaa huvides hoida Rail
Baltic eemal Tallinna−Tapa−Tartu−Valga koridorist. Avalikkus peaks
selles küsimuses olema eriti tähelepanelik. Tallinna−Tapa−Tartu raudtee
sõltub täielikult Venemaa kaubavoogudest, seepärast peab Venemaa selle
raudtee toimimist kaudselt alalise poliitilise tingimise objektiks.
Tartu trass on vajalik Lõuna-Eestile
Eesti jaoks muudab asja veelgi keerulisemaks
Euroopa Liidu nn väävlidirektiiv, mis peab muutma mereveo Läänemerel
kallimaks ja suunama osa põhja-lõuna suunalistest kaubavedudest Eesti
(ja Balti riikide) raudteedele. Palju on räägitud selle direktiivi
soodsast mõjust Rail Balticu kavandamisel. Paraku ei taheta kõnelda nn
väävlidirektiivi halvavast mõjust olemasolevate raudteede kaubavedudele.
See muudab Eesti sadamad Vene kaubavedudele kallimaks ka ilma igasuguse
poliitikata.
Pole
vaja olla strateegiline geenius, et mõista Rail Balticu
Tallinna−Tapa−Tartu− Valga transpordikoridori eeliseid. Kui Vene kaupa
jääb vähemaks, siis loodetavasti asendab seda põhja–lõuna suunaline
kaubavedu. Vastasel juhul jääb Tallinna−Tapa−Tartu raudtee ainitiselt
Vene kaubavoo meelevalda ja viib Kesk- ja Kagu-Eesti vaiksele
sotsiaalmajanduslikule hääbumisele.
Julgeolekukaalutlustel on vaja uuendada
olemasolevat Viljandi raudteed täies ulatuses ja pikendada seda üle
Ruhja ( Rūjiena) Volmarisse (Valmiera). Eesti regionaalpoliitika
vaatepunktist on see igati kasulik, eriti arvestades, et peame sellest
ise kinni maksma 44%. Kõik tundub olevat lihtne ja arusaadav.
Paraku on raudtee-Schröderite kõnekoor Eestis
endiselt häälekas ja distsiplineeritud. Kõik asjaosalised raiuvad nagu
rauda, et otsus on ammu juba Euroopa Liidus tehtud ja meil pole siin
enam midagi teha peale kuuletumise. Tagatipuks on AECOMi uuringus
olulisi arvutusvigu. Paraku tahetakse selle alusel magama panna miljard
eurot.
Paralleelid Nord Streamiga
Käekiri Euroopa Liidu ladvikus on hämmastavalt
sarnane Nord Streami looga. Algul tagas Saksamaa kantsler Gerhard
Schröder läbi Euroopa Liidu soosingu Nord Streami ehitamiseks Ukrainast
ja Valgevenest mööda ning seejärel läks ta Venemaa palgale ja Putini
suuvoodriks. Praegu paistab asi olevat sarnane. Vahe on vaid selles, et
Brüsseli asjaajajad potsatavad Rail Balticut juhtima, et asi lõpule
viia. Ning Rail Balticu puhul tuleb meil endal see Vene lõbu kinni
maksta. Näib, et Venemaal on meie valitsevates ringkondades üsna tugev
varjatud tugi. Osa hoiab sellest Pärnu suuna korruptiivsest projektist
kinni teadlikult, osa on kaasa läinud parteilisest teadmatusest. Seda
näitab kurb tõsiasi, et Euroopa Parlamendi valimiskampaanias asus vaid
valdavalt sõltumatutest kandidaatidest koosnev Iseseisvuspartei nimekiri
ühemõtteliselt Tartu trassi toetama.
Olgu siinkohal nenditud, et nn lõpliku
otsustamise jutt Rail Balticu küsimuses on mõeldud lootusetuse meeleolu
külvamiseks avalikkuses, et raudtee-Schröderid saaksid vabamalt
tegutseda. Tegelikkus on midagi muud. Kes teeb otsuseid, see muudab neid
ka ära. Sama olukord on ka Rail Balticuga. Koridori muutus Eestis ei
too kaasa lisakulusid. Eesti omarahastust see lausa vähendab. Seega
tuleb see meile odavam ja parem.
Valimised panevad asjad paika
Olulise tähendusega sellel ümberotsustamise
teel on Euroopa Parlamendi valimised. Parlament kinnitab uue
transpordivoliniku. Juba tema kinnitamisel saab teemapäraselt asja
kallale asuda. Pealegi on trassi kulgemine iga riigi siseasi, eriti
siis, kui see ei suurenda Euroopa Liidu rahalisi kohustusi. Tartu suunal
seda ei juhtu, sest osa mahukaid mullatöid jääb ära. Osaliselt on
olemasolevad raudteetammid kasutatavad.
Eestis on praegu ajutise olemusega
vahevalitsus, kes pole eriti pädev suuri otsuseid tegema. Juba sügisel
algab riigikogu valimiseelne aeg, kui Rail Baltic on kahtlemata üks
olulisi teemasid. Kui eurokorruptandid kavatsevad enne seda ülepeakaela
otsuseid teha, siis vaevalt need pärast valimisi püsima jäävad.
Tänapäeval on Rail Balticu nurjumise oht
seotud peamiselt Eesti võimu jäärapäise sooviga lähtuda Venemaa huvidest
ja kitsa kliki omakasust, eelistades seda Eesti avalikele
tulevikuhuvidele.
______________
Lugege lisaks veel arvamust Rail Balticust: SIIN.
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar