Riigi juhtimisest
/-/ Viimasel ajal võib
Vabariigi Valitsuse istungite avaldatud päevakordi lugedes üha sagedamini
märgata selliseid päevakorrapunkte, mille sisuks olevatele dokumentidele
kehtestatakse juurdepääsupiirang. Tegemist ei ole sugugi riigisaladust
sisaldavate materjalidega, millele juurdepääsupiirangu kehtestamine oleks
loomulik, vaid reeglina sisaldavad need dokumendid Eesti Vabariigi (sic!)
seisukohti erinevates Euroopa Liidu tööorganites. On huvitav tõdeda, et kui
Euroopa Liiduga liitumist selgitati kodanikele kui Eesti Vabariigi jaoks
ääretult positiivset otsust, siis riigi seisukohad Euroopa Liidu olulistes
küsimustes ei kuulu kodanike jaoks pika aja jooksul avalikustamisele. Eriti
peaks riigi kodanikke mõtlema panema just see, et tegemist ei ole mitte
Vabariigi Valitsuse seisukohtadega, vaid kogu Eesti Vabariigi seisukohtadega.
Tekib küsimus, et kas siis riigi juhtorganitesse mittekuuluvad kodanikud ei
olegi osa riigist? Võib-olla võiks keegi ka seda väita, kuid raamatu alguses
esitatud riigi mõistega ei läheks selline mõtteavaldus kokku. Tsiteeriksin
siinkohal veel ühte lõiku Aristotelese teosest „Poliitika”: „Ei tohiks mõelda
nii, et iga kodanik on kodanik omaette; ei, kõik kodanikud kuuluvad riigile,
sest igaüks meist on riigi osa” [4, lk 274]. Otseselt puudutab tsiteeritud lõik
küll tulevastele kodanikele antavat haridust (mis ei ole selle raamatu teema),
kuid selles rõhutab Aristoteles veel kord olulist tõdemust, et iga kodanik on
riigi osa. Järelikult ei ole võimalik rääkida riigi nimel tervikuna ning jätta
suur osa kodanikke teadmatusse sellest, mida riigi (st kodanike) nimel
otsustatakse.
Juurdepääsupiirangute
kehtestamisega jõudsid riigi juhtorganid äärmuseni seoses Eesti Vabariigi ja
Vene Föderatsiooni vahel sõlmitud piirilepingu allkirjastamisega. Kodanikud ei
teadnud kuni lepingu allkirjastamiseni ja selle Eestipoolse ratifitseerimiseni
piirilepingu sisu ning korduvalt rõhutati, et piirilepingu sisu ei kuulu
avalikustamisele enne 1. jaanuari 2006 [40]. Kas tõesti on kellegi arvates
piiriküsimused riigi jaoks nii vähetähtsad, et riigi juhtimises aktiivselt
mitteosalevaid kodanikke neist teavitama ei peaks? Piirilepingu mitteavaldamist
põhjendati rahvusvahelise tavaga [40]. Tundub, et taas oli tegemist ühe sellise
küsimusega, kus „sõprade” ettekirjutused olid riigi juhtorganite jaoks
olulisemad kui oma kodanike teavitamine riigi jaoks olulistest küsimustest ja,
miks mitte, väga olulistes küsimustes (nagu võimalik riigi territooriumi
muutmine) nendega konsulteerimine.
Seoses piirilepingu
pikaajalise salastamisega väärib mainimist veel üks vähemoluline tõik. Kuigi
leping tervikuna salastati, avaldati ajakirjanduses kodanike rahustamiseks
teave, et maatükike nimetusega „Saatse saabas”, mis on senise kontrolljoone
alusel kuulunud aastakümneid Venemaale, tagastatakse Eesti Vabariigile [43].
Kuidas selline teave jõudis ajakirjandusse, kui kogu lepingu temaatika pidi
tollal olema salastatud, ja miks üldise salastatuse foonil sellise teo
toimepanemise eest kedagi vastutusele ei võetud?
Piirilepingu salastatuse
küsimuse (jättes isegi hetkel kõrvale piirilepingu tegeliku sisu, sest selle
osas ei ole kodanikkonna arvamus kindlasti nii ühene) puhul on aga kurb, et
kodanikkond, kelle eest varjati nende riigi territooriumi piiritlemist, seda
kõike nii rahulikult on võtnud. Tõsi, oli neid, kes julgesid oma arvamuse kõva
häälega välja öelda ning viitasid koguni võimalikule riigireetmisele ja nõudsid
riigireeturite vastutusele võtmist. Et nad olid teadmatuses lepingu sisust, ei
saa neile seda ka ette heita. Selliseid kodanikke oli aga vähe. Enamik ei
soovinud või ei julgenud juhtida tähelepanu sellele, et nii olulisi küsimusi
riigi kodanike eest varjata ei tohiks. Põhjuseks on siin minu arvates ikka see,
et kodanikkonna määratlemise alused on paigast ära ja suur osa riigi kodanikest
ei sobi seda austavat nimetust kandma. Kodanikeriigis oleks selline
riigijuhtide tegevus mõeldamatu – nad ei suudaks ilma välisriikide või
–organisatsioonide „sõprade toetuseta” vastu seista kodanike protestidele ning
kuuluksid, olenevalt rikkumise raskusest, kodanikeriigis kehtivate seaduste
alusel vastutusele võtmisele. Välisriikidest või –organisatsioonidest pärit
„sõprade toetuse” kasutamine tõendaks aga veelgi enam nende endi sobimatust
kodanikkonna koosseisu. /-/
Eelpoolkirjeldatud
kokkuleppe heakskiitmisega seondub veel üks huvitav protseduuriline nüanss. (Jutt käib Põhja-Atlandi Lepingu
Organisatsiooni ning selle liikmesriikide esindajate ja rahvusvahelise
personali staatuse kokkuleppega ühinemise seadusest. – Toim.) Samal 2.
septembri 2004. a. istungil, mille käigus Vabariigi Valitsus otsustas
kokkuleppe heaks kiita ja volitas sellele alla kirjutama, võttis valitsus vaid
ühe päevakorrapunkti võrra eespool vastu ka korralduse nr 649-k, mille alusel
samal õhtul eemaldati Lihulasse püstitatud mälestusmärk, mis tähistas 60 aasta
möödumist Eesti kaitselahingutest [52]. Mälestussamba eemaldamisele järgnenud skandaal
täitis paljudeks päevadeks enamuse meediakanalite uudistest ja lehtede
arvamuskülgedest ning jättis varju teised sellel istungil langetatud, riigi ja
kodanike seisukohast palju olulisemad otsused.
See pole ainus kord, mil on
jäänud mulje, et kodanike mõtlemisvõime uinutamiseks on tööle pandud
propagandamasin, mille abil riigijuhid on riiki puudutavate olulisemate
küsimuste varjatult otsustamiseks püüdnud neilt küsimustelt tähelepanu kõrvale
juhtida. Sama juhtus ka Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni vahelise
piirilepingu sõlmimisega, milliste läbirääkimiste nüansse varjutas pikemat aega
arutelu vabadussamba püstitamise üle. Vabadussamba küsimuses viidi läbi
rahvahääletusi, kirjutati põhjalikke artikleid, sellest ei saadud mööda pea
üheski televisiooni poleemikasaates. Ja ometi on riigi ja kodanikkonna jaoks
tegemist täiesti teisejärgulise küsimusega. Kas selline sammas on olemas või
mitte ja kus see asuda võiks, on riigi ja kodanike heaolu seisukohalt täiesti
ükskõik. Piirilepingud naabritega seda kindlasti ei ole. Ja ometi ei ole
viimaste osas praeguse riigikorralduse juures enamikul kodanikest õigust midagi
kaasa rääkida. Veelgi enam, tegemist on nende eest salastatud küsimusega.
RAIGO SÕLG
Katkend pärineb raamatu „Ahvist kodanikuks… Või
vastupidi” (Tallinn 2005, kirjastus „Matrix”) peatükist „Kodanikeriik”.
Autor on jurist, endine justiitsministeeriumi ametnik;
alates 2003. aastast Nõmme Raadio kaastööline.
__________________
"Rahvuslikku Teatajat" saate tellida kui võtate ühendust levijuhtidega
Levijuhid:
Tallinnas ja mujal Põhja-Eestis: Johanna Ranne (e-post: johanna.ranne.armane [ät] gmail.com; telefon: 59037103).
Lääne- ja Kesk-Eestis: Jaan Hatto (e-post: stuvsta [ät] hot.ee; telefon: 51903374).
Tartus ja mujal Lõuna-Eestis: Osvald Sasko (telefon:55542270).
Levijuhtidelt saab ka varasemaid „Rahvusliku Teataja“ numbreid.
Tõnu Kalvet,
„Rahvusliku Teataja“ peatoimetaja
Telefon: 55900564
0 kommentaari:
Postita kommentaar