Kultuuri järjepidevusest
1940. aasta 17. juuni
hommikul hakkasid Eestisse sisenema Punaarmee väeosad. Mõne päeva jooksul
sisenes 6 diviisi kokku 72 000 meest, mõni aeg hiljem neli diviisi saadeti
tagasi. Samal ajal Haapsalu ja Paldiski baasides olevad väeosad liikusid
Tallinna. 21. juunil 1940 toimus Eestis kommunistlik
riigipööre, vastavalt Moskva juhtnööridele
moodustati nn. rahvavalitsus eesotsas Johannes Varesega.
23. juunil algasid
poliitilise ja vaimueliidi arreteerimised. 5. juulil saadeti laiali Riigikogu
ja kuulutati välja selle uue kooseisu
valimised 14. – 15. juuniks. „Valimised“ korraldati nii, et Eesti Töötava Rahva
Liidu saadikukandidaadid pidid valimistel saama ülekaaluka „võidu“. Ja seda nad
ka said. 17. juulil toodi välja
loosungid, mis nõudsid Eesti ühendamist Nõukogude Liiduga. 21. -23.
juulil 1940 kuulutas vastvalitud Riigivolikogu Eesti Nõukogude Sotsialistlikuks
Vabariigiks ja palus NSV Liidu Ülemnõukogu võtta Eesti NSV vastu NSV Liidu
koosseisu. Maa ja maavarad kuulutati
riigi omandiks ning otsustati natsionaliseerida pangad ja suurtööstuslikud
ettevõtted. President Konstantin Päts lasti ametist lasti.
6. augustil 1940 NSV Liidu
Ülemnõukogu otsustas võtta Eesti NSV Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu
koosseisu. 25. augustil võeti vastu uus põhiseadus, millega Riigivolikogu
nimetati ajutiseks ülemnõukoguks, vabariigi valitsus rahvakomissaride
nõukoguks. Ülemnõukogu Presiidiumi esimeheks sai Johannes Vares,
Rahvakomissaride Nõukogu esimeheks Johannes Lauristin.
30. juulil 1940 küüditati
K. Päts koos perekonnaga NSV Liitu. 11. augustil lasti õhku K. Pätsile
püstitatud ausammas Tahkurannas. Peagi algas mälestusmärkide hävitamine kogu
maal. Sõjavägede ülemjuhataja J. Laidoner koos abikaasaga oli küüditatud NSV Liitu juba 19. juulil. 31.
juulil vabastati ametist kõik vallavanemad ja nende abid. Maavanemate ja
linnapeade tagandamine oli alanud juba 28. juunil.
Läbiviidud uuenduste mõjud
Nagu eeltoodust selgub,
kulus Eesti Vabariigi riigiaparaadi ning tema juhtide ja valitsuse
kõrvaldamiseks ja uue võimu valitsemisstruktuuride loomiseks ümmarguselt kaks
kuud. Arenenud vaimse ja materiaalse
kultuuri järjepidevuse lammutamine ning intelligentsi rakendamine uue,
kommunistlikku ideoloogiat kandva kultuuri ülesehitamisse ei toimunud nii
lihtsalt.
Uus võim alustas võitlust
kultuuri järjepidevuse vastu ja kommunistliku ideoloogia eest kultuuris repressioonidega. Vaimse kultuuri vallas langesid stalinlike
repressioonide ohvriks paljud teadlased,
õpetajad, kirjanikud, kunstnikud, muusikud jt.
Need kas vallandati, vangistati,
küüditati või häbimärgistati avalikkuse ees. Seda on nimetatud ka
kultuurigenotsiidiks. Eesmärgiks oli ilmselt tekitada intelligentsis hirmu ja
selle abil sundida neid loobuma vastupanust uuele võimule. See muutis vaimse kultuuri vallas töötajad käitumises ja
väljendustes ettevaatlikuks, enamik eelistas vaikida, käituda alalhoidlikult. Üksikud siiski läksid mitmesugustel põhjustel
ka koostööle uue võimuga.
Teine oluline samm uue
võimu arsenalis oli tsensuuri kehtestamine. 23. oktoobrist 1940 kuni 1.
oktoobrini 1990 tegutses Eestis tsensuuri teostav vabariiklik allasutus
Glavlit, mis kontrollis info levikut kõigis eluvaldkondades takistamaks
võimudele ebasoovitavate andmete või ideede levikut. avalike teabevahendite
kaudu. Glavlit tegeles ka keelatud kirjanduse nimestike koostamisega ning
nendesse kantud kirjanduse kõrvaldamisega raamatukogudest. Esialgu suleti suhtlemine
välisilmaga täielikult, kirjavahetust asus kontrollima NKVD. Eestit hakkas
eraldama välisilmast „raudne eesriie“.
27. juunil algas seltside
ja ühingute sulgemine, teatrite riigistamine, erakoolide sulgemine. See tegevus
viidi põhiliselt lõpule sügiseks. Sulgemata jäid siiski Emakeele Selts, Eesti
Loodusuurijate Selts, esialgu (kuni 1950. aastani) Õpetatud Eesti Selts ning
mõned spordi- ja teadusseltsid.
Kõige ulatuslikum uue
võimu abinõu kultuuri vallas oli kommunistliku ideoloogia
surve.
Selleks kasutati nii avalikku kui ka trükisõna, raadiot, filmi,
noorsoo-organistatsioone, kunsti, teatrit, kõiki agitatsiooni- ja
propagandavahendeid.
Kommunistliku ideoloogia
levitamise sihtgrupiks võeti noored. Nendega tegeleti pioneeri- ja
komsomoliorganisatsioonide kaudu ning püüti igati vähendada perekonna mõju
noortele. 1940. – 50. aastate noored koduse kasvatuse mõjul ei rutanud
reklaamitud noorteorganisatsioonidesse, vaid püüdsid arendada koguni
põrandaalust võitlust. 1970. – 80. aastate noored, eriti üliõpilasnoored aga
kritiseerisid võime järjest avalikumalt. Mitmesuguste surveabinõudega saavutati
küll noorte arvu kasv noorteorganisatsioonides, kuid kommunistlikku ideoloogiat
kogu noorsugu omaks ei võtnud, kuulumine kommunistlikku noorsooorganisatsiooni
oli ainult silt, mille taga aeti „oma asja“.
Esimese nõukogude aasta
vägivallategude kulminatsiooniks kujunes elanike massiline küüditamine 14.
juunil 1941. Ligi 10 000 küüditatu hulgas oli ka vaimuinimesi. Eesti kaotas oma vaimuinimesi ka saksa okupatsiooni
ajal sõjategevuse ja pealekaebamiste käigus. 1944. aastal suure põgenemise ajal
lahkus kodumaalt põhiliselt Rootsi ja
Saksamaale arvatavasti ligikaudu ¼ Eesti vaimueliidist – kirjanikest, kunstnikest,
muusikutest, näitlejatest, teadlastest, arstidest jt. Need, kes said võõrsil
oma alal edasi tegutseda ei läinud eesti kultuurile kaduma. Kuid seda õnne ei olnud kõigil. Kodumaale jäänud
vaimuinimesi võis tabada vangistamine ja
vangipõlv, mis võis lõppeda surmaga vangilaagris.
1940. aastal alanud
nõukogude okupatsioon Eestis andis tugeva tagasilöögi eesti kultuuri arengu
järjepidevusele ning tõi kaasa suuri inimkaotusi. Repressioonide julmus hakkas
vähehaaval taanduma pärast Stalini surma 1953. aastal.
Positiivseid mõjusid kultuurile
nõukogude perioodist
1958. aastal Teaduste Akadeemia Kodu-uurimise Komisjoni
asutamisega algas kodu-uurimisliikumine, mis levis
kiiresti üle maa, olles populaarne just koolinoorte hulgas. See võimaldas
kohalike revolutsiooni-, sõja- ja tööveteranide tegevuse uurimise kõrval ka
kultuuritegelaste tegevust ja kultuurisündmusi ning oma kodumaa loodust uurida.
Hakati korraldama kodu-uurimisalaseid konverentse. Hinnatav oli ka ülikoolide
ja Eesti Looduskaitse Seltsi (1966) tegevus, kes hakkasid tähistama oma
silmapaistvate professorite ja kultuuritegelaste juubelisünnipäevi ning
sünnikohti. Hakati välja andma rajoone
ja vaatamisväärsusi tutvustavat kirjandust, asutama kohalikke koduloomuuseume.
Nõukogude aastatel siiski
elavnes rahvakultuur. Lootes selle kaudu arendada rahva ideelis-poliitilist
kasvatust, riik doteeris rahvakultuuri.
Jätkuvalt tegutsesid laulukoorid küll mitte iseseisvate seltsidena, vaid lähima
rahva- või kultuurimaja juures ringi staatuses (Vanemuine, Koit jt). Asutati ka
uusi laulukoore ja orkestreid ning näiteringe ja rahvatantsurühmi. Nende
repertuaar oli ikka eestikeelne ja võimalikult eestimeelne. Esinemiskavades
pidi siiski mõni laul olema ka „ideoloogiliselt kõrgel tasemel“. Sama nõue
kehtis ka kohalike laulupäevade ja üldlaulupidude kavade koostamisel. Üldlaulupeod kandsid lauljate kaudu kuulajateni, raadio ja TV kaudu kogu rahvani
vaimsust, mis püsis rahva hinges ja iga üldlaulupidu andis uut jõudu oma
kultuuri hoidmiseks. Eriline tähtsus eesti rahva vaimsuse hoidmisel ja
kasvatamisel kuulub Gustav Ernesaksa tegevusele, kes 1944. aasta sügisel
asutatud riikliku meeskooriga hoidis ja
hellitas rahva hinge ning tutvustas Eesti kultuuri ka väljaspool kodumaad. Tema
koorilooming oli rahva poolt hinnatud. L. Koidula sõnadele loodud „Mu isamaa on
minu arm“ ühendas igal laulupeol lauljad rahvaga.
Oluline tähtsus Balti
riikide üliõpilasnoorte ühtekuuluvustunde kujunemisele ja rahvustunde
kasvatamisele oli Balti riikide üliõpilaslaulupidudel „Gaudeamus“. Tartust alguse
saanud üliõpilaslaulupeod (1956) olid
Tartus ja Balti riikide pealinnades iga 10 aasta kohta vähemalt kord suureks
kultuurisündmuseks, kus iga riik demonstreeris oma laulu- ja
rahvatantsukultuuri.
Alates 1950. aastate
teisest poolest nn. Hruštšovi „sulast“ peale tekkis enam võimalusi kultuuri
arendamiseks: Tallinnas asutati Rocca al Mares Eesti Riiklik Vabaõhumuuseum
(1957), hakkasid ilmuma ajakirjad „Eesti
Loodus“, „Keel ja Kirjandus“ ning „Kultuur ja Elu“ (1958), Tallinnas avati Riiklik Noorsooteater (1966),
asutati Rahvakunstimeistrite koondis „Uku“ ja ENSV Looduskaitse Selts (1966),
tähistati eesti laulupidude 100. aastapäeva üldlaulupeoga (1969), võeti vastu
„Eesti NSV ajaloo- ja kultuurimälestiste kaitse ja kasutamise seadus“ (1977),
asutati Eesti Muinsuskaitse Selts (1987) , hakati taastama varem tegutsenud
seltside tegevust.
Kokkuvõte ja järeldused
kultuuri järjepidevuse kohta
Eeltoodust selgub, et Eesti okupeerimise
järel 1940. aastal nõukogude võim suutis julmade repressioonide ja loovinimeste
hävitamisega küll pidurdada kultuuri järjepidevat arengut, kuid mitte lämmatada
eesti kultuuri. Eesti kultuur, tema loojad ja kandjad olid kommunistlikust
ideoloogiast ja selle elluviijatest tugevamad.
Eesti kultuur kui meie
identiteedi alus vajab tähelepanu, hoidmist ja arendamist ka tänapäeval.
Arvestada tuleb ka okupatsiooniaja mõjudega kultuuris. Kommunistliku ideoloogia
levitamise eesmärgil maksis kultuurivaldkonna tegevused kinni riik:
harjutusruumide kasutamine oli kollektiividele tasuta, esinemisriiete
muretsemine, esinemiste ja kontsertreiside korraldamine tasuti samuti
riigiasutuste poolt.
Tänapäeval toimub
rahvakultuuri tegevuste toetamine ministeeriumide, kohalike omavalitsuste ja
mitmesuguste fondide kaudu. Kahjuks ei ole veel suudetud rahvakultuuri
toetamises saavutada üldiselt tunnustatud süsteemi. Maal asuvad kohalikud
omavalitsused ei nõua oma
kollektiividelt harjutusruumide kasutamise eest üüri, linnade omavalitsused aga
nõuavad. Fondide toetused on orienteeritud
ainult tegevuste tulemustele.
Rahvakultuuri
kollektiivide liikmete omaosalus
kollektiivi tegevuse rahastamisel on mõistetav, kuid tegelikult
väga erinev. Miks on see nii? Miks on
kollektiivides palju liikmemaksu võlglasi, kui liikmemaks on vaid 0.20 …0.50
€ kuus? Kui ka 20. sajandi alguses oleks
Vanemuise, Endla ja Estonia seltside
liikmed „kokku hoidnud“ liikmemaksude
tasumiselt, oleks kolm kaunist teatrihoonet küll ehitamata jäänud. Riik nende
hoonete ehitamist ei toetanud – see oli täielikult kodanikualgatus.
Oleks hea, kui igaüks mõtleks järele,
kuidas suurendada oma panust rahvakultuuri arengusse. Et olla väärikas, tuleb
suund võtta isemajandamisele – nii seltsides kui riigis laiemalt.
Globaliseerunud maailmas ringi liikudes ei tohi jääda kasumit taga ajava massikultuuri
„võrku“ või veel halvem – vahetada oma kultuur selle vastu. Eesti kultuur väärib hoidmist ja arendamist
selle, arendajad ja kandjad austust!
Valter Haamer
Tartu Hoiu-laenuühistu nõukogu esimees, Eesti
Kultuuriseltside Ühenduse esimees
Käesolev artikkel on
viimane, kokkuvõttev, kirjutis triloogias, mille esimene osa ilmus augustikuu
Ühistulehes ja teine osa septembrikuu Ühistulehes.
0 kommentaari:
Postita kommentaar