Jüri Saar | Kas riigikogulased muutuvad täiesti puutumatuks?
Jüri Saar, TÜ kriminoloogia professor, Eesti Vabaerakond
Jumalik riigikogulane
Neil
päevil avaldati taaskordne rahvusvahelise organisatsiooni Transparency
International korruptsiooni tajumise indeks, mille järgi asume heal 26.
kohal. Kuid tegelikult seisame korruptsiooni koha pealt paigal, sest
juba aastaid tagasi jõudsime selles näitajas kõrgliigasse, õigemini
selle alumisele astmele. Edasiliikumise üks põhitakistus on domineeriv
poliitiline kultuur, mis ei ole piisavalt läänelik, allapoole suunatud
läbipaistvusel põhinev ja juhtide suhtes nõudlik.
Peab nõustuma arvamusega, et avaliku sektori
korruptsiooniga võitlemise tulemuslikkus sõltub otseselt riigi
tippjuhtkonna, sh parlamendi liikmete suhtumisest ja tegevusest. Muu
hulgas kuulub sellesse rubriiki riigikogu liikmete käitumiskoodeksi
koostamisega venitamine, millega kehtestataks ühtsed käitumisstandardid
ja võetaks endale kohustus olla korralik ja tõemeelne. Eriti isikliku
eeskuju tähenduses on sellega venitamine kahetsusväärne.
Jumalik riigikogulane
Riigikogul on plaanis vastu võtta kolmandal
lugemisel alates 2013. aasta algusest menetluses olev seaduseeelnõu
„Riigikogu liikme staatuse muutmise seaduse ja teiste seaduste muutmise
seadus", mis süvendab suurel määral riigikogulaste õiguslikku
puutumatust ehk immuniteeti. Kuigi eelnõu seletuskiri räägib mesijuttu
rahva esindaja vaba mandaadi teostamisest ja riigikogu töörahust, kumab
kogu eelnõust läbi läänemaises õiguskultuuris vaieldamatult minevikku
kuuluv seisukoht valitsejate absoluutsest puutumatusest ja nende
seadmisest peaaegu jumalate kõrvale.
Riigikogulaste
immuniteedi teemal toimus mõne aja eest diskussioon, kus kaaluti
tõsiselt selle instituudi paljusid poolt- ja vastuargumente. Neist
vaidlustest pole eelnõusse jõudnud lühidalt öeldes mitte midagi ja
jätkub senine praktika, kus alamad ja avalikkus võivad arutada ja jahuda
ükskõik mida, kuid karavan sammub ikka edasi.
Nii on selgunud, et riigikogu
põhiseaduskomisjon ja üldkogu on selle seaduseelnõuga vaikselt kogu aeg
toimetanud ja nüüdseks on jõutud kolmanda lugemiseni, kus seadus vajab
vastuvõtmiseks vaid riigikogu lihtenamust. Tehnilises mõttes on aga
praegusel riigikogu koosseisul viimane aeg selle läbisurumiseks, sest
need eelnõud, mille menetlus jääb pooleli, jäävadki lõpetamata.
Kõige olulisemana öeldakse uues seaduses, et
riigikogu liikme suhtes saab esitada kahtlustuse esimese astme kuriteos
ainult otseste tõendite korral, kuid neid tõendeid saab koguda üksnes
riigikogu esimehe loal. Teise astme kuritegude menetlemiseks oleks alati
vaja riigikogulase enda nõusolekut. Kuidas on edaspidi üldse võimalik
saada teavet riigikogu liikme korruptiivse tegevuse kohta, kui tema
kohta ei saa avalikult ega varjatult informatsiooni koguda, on
arusaamatu. Eriti ennekuulmatu on nõue, et väärteo toimepanemise korral
võidakse rakendada vahetut sundi määral, mis on vältimatult vajalik
toimepandud väärteo fikseerimiseks. Näiteks mida tohib
liikluspolitseinik teha joobes riigikogulase roolist kõrvaldamiseks, kui
riigikogu liige pole sellega nõus? Eelnõu järgi tegelikult mitte midagi
peale etteheitvalt otsa vaatamise.
Korra juba läbi vaieldud teema, mida tähendab
kriminaalvastutusele võtmine, lahendatakse eelnõus radikaalsel viisil,
laiendades puutumatuse mõistet sisuliselt kõigile süüdistuseelsetele
menetlustoimingutele. Pealegi rõhutab eelnõu mitu korda, et immuniteedi
äravõtmise taotlus peab olema põhjendatud ning selles peab olema
„veenvalt näidatud, miks muul viisil ei ole võimalik eesmärki
saavutada".
Veelgi puutumatumad
Veelgi enam, eelnõu muudab senist
riigikogulase puutumatuse käsitlust põhimõtteliselt ja vabastab
kriminaalsüüdistustest riigikogu liikmed sõltumata sellest, kas kuritegu
on toime pandud riigikogu liikmena või enne seda. Seega muutuksid
alates märtsist keskerakondlaste Toobali, Laasi ja Vaarmanni
kriminaalasjad perspektiivituteks süüdistuse äralangemise tõttu. Nende
kohta on kogutud andmeid viisil, mis uue seaduse kehtima hakkamisel
(alates XIII riigikogu koosseisu ametisse astumisest) muutuvad
ebaseaduslikuks. Samuti poleks tulevikus võimalik Autorolloga sarnaste
juhtumite avalikuks tulek, sest osa inkrimineerivaid andmeid saadi
riigikogus asuvast arvutist ja riigikogu liikme elektrooniline side on
tulevikus kaitstud immuniteediga.
Eelnõu kannab ilmselgeid ebakvaliteetsuse
jälgi, mis ilmneb juba eelnõu kahes tautoloogilises avalauses:
„Riigikogu liikme immuniteet rakendub üksnes sellel eesmärgil, milleks
ta on mõeldud. Immuniteeti ei saa kasutada vaba mandaadi teostamisega
mitteseotud tegevustes või õigusvastutusest kõrvalehoidmiseks". Mida
teevad sellised üldised väited selgemaks, kui arvestada seda, et
riigikogu liige ollakse 24 tundi ööpäevas ja seitse päeva nädalas? Otse
uskumatuna kõlab eelnõusse kirjutatud punkt: „Juhul, kui riigikogu
liiget kahtlustatakse esimese astme kuriteo toimepanemises kuulduste või
kaudsete tõendite põhjal, vajab süüdistuse esitamine riigikogu eelnevat
nõusolekut." Kas sellest lausest võib järeldada, et Eestis seni
kehtivate seaduste järgi saab kedagi hakata kahtlustama „kuulduste
põhjal" ning ta seejärel süüdi mõista? Samuti viitab tegelike eesmärkide
varjamise soovile eelnõu juurde kunstlikult lisatud §19, mis käsitleb
hoopis juurdepääsu riigisaladustele ja ei puutu üldse immuniteedi
teemasse.
Kogu eelnõud läbivad terminid erikord ja
erandid meenutavad ühemõtteliselt nõukogude aegset nn kõige võrdsemate
inimeste erikohtlemist ja ei sobi Eestisse kui XXI sajandi
demokraatlikku õigusriiki. Avalikkus peaks seetõttu täpsemalt teadma,
kes konkreetselt on niisuguse eelnõu koostamise ja kaheteistkümnendal
tunnil läbisurumise püüete taga. Minu hinnangul peaks see vastuoluline
ja palju vaidlusi põhjustanud seadusemuudatus jääma uuele riigikogu
koosseisule ettevalmistamiseks ja läbitöötamiseks.
Püüd suruda läbi praeguse riigikogu volituste
lõppetapil eelkäsitletud teisesuunaline s.o vastutust vähendav seadus
suurendaks hüppeliselt riigikogulaste kohtlemist mitte kõigi kodanikega
võrdväärsetena ja kahandaks valitsemise läbipaistvust.
See on kurb näide meie rahvaesindajate
vähesest riigimehelikkusest ja piisava nõudlikkuse puudusest enda vastu.
See on halva eeskuju andmine kõigile siinsetele inimestele, mis suure
tõenäosusega viib Eestit tahapoole järgmistes korruptsiooni tajumise
pingeridades. Pealegi teatavasti juba antiikmütoloogias hoiatati, et
kellegi soov pidada ennast jumalaks lõpeb alati selle eest karmilt
karistamisega.
Allikas: SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar