Maarja Vaino. Rail Baltic ja moonakate mentaliteet
Kui vaatame, mis toimub Rail Balticu teema ümber,
siis tekib tahes-tahtmata tunne, et RB on ainult sümptom. Üks osa suuremast
nähtusest, millega seonduvalt võib nimetada ka Eesti metsadega toimuvat,
haldusreformi ja palju muudki.
Seda nähtust ennast võiks nimetada moonaka
mentaliteediks.
Kes on moonakas? Mõisatööline, kes sai mõisalt nii
elukoha (moonakamajas), kütte, väikese maalapi, pisut rahapalka ning võis
pidada mõningaid koduloomi. Et moonakas ei teinud tööd endale, vaid mõisale ega
olnud ka elukoht talle kuigi siduv, on moonakast saanud pigem negatiivse tähendusega
sõna. Kui näiteks öeldakse, et „teeb oma tööd nagu moonakas“, peetakse silmas,
et töö on tehtud võõrale, lohakalt ja hooletult.
Meie mõis asub muidugi eeskätt Brüsselis. Ja juba
eelmise valitsuse puhul oli selge, et otsuste tegemisel ja hoiakute
kujundamisel peetakse silmas ennekõike mõisa, mitte „oma talu“ huve. Lihtsal
põhjusel – oma talu ja kodu selle sügavamas ja püsivamas tähenduses moonaka
peas ei eksisteeri. Tema ajab läbi seal, kus parem on.
Rail Baltic võtab moonaka mentaliteedi eriti
ilmekalt kokku. Hästi on näha nii see, kus asuvad valitsuse „peremehed“ kui ka
see, et eeltööd selle „sajandi projekti“ maksumuse jm kohta on tehtud lohakalt
ja hooletult. Kõige ilmsem on aga
lihtsalt hoolimatu suhtumine – oma ümbrusesse, oma kultuuri, oma
loodusvaradesse. Maalapp, millel elatakse, oleks otsekui ainult „rahapalga“
teenimiseks mõeldud ning kui mõisnikul on vaja, siis võib ta oma moonakamaja ukse alt ka
suurema külatee läbi tõmmata. Moonakal meel rõõmus – tema maalapikeselt hakkavad
tähtsad mehed oma koormatega läbi sõitma! Midagi sellest kukub ehk tallegi!
Samasugune mentaliteet näib suruvat läbi ka
ajalooliste reaaliatega mitte arvestavat haldusreformi, metsade arutuid
raiemahtusid, ajalooliste ja kultuuriliselt oluliste nähtuste
marginaliseerimist (õieti lammutamist). See kõik hävitab Eestit nii
füüsiliselt, vaimselt kui ka majanduslikult. Rail Baltic sümboliseerib kõiki
neid otsuseid ja suundi, mida iseloomustab lohakas ja hoolimatu suhtumine nii
rahvuslikesse rikkustesse, elukeskkonda kui ka siinsete inimeste arvamusse.
Eestlased on jälle olukorras, kus võimu allikas asub mujal ning selle kohalikud
esindajad praktiseerivad tegevusi suurriiklikku või kitsamalt isiklikku kasu
silmas pidades. Nende tegevuse fookuses ei ole Eesti ja eesti rahva kui terviku
huvid.
Olgu võrdluseks tsiteeritud teistsugust suhtumist.
Tammsaare on oma artiklis „Isamaa ja rahvuslus“ kirjutanud nii: „Inimene ei sünni, marssalikepp käes,
kuningakroon peas ja hauda minnes on tal üsna ükskõik, kas neid asju maailmas
on või mitte. Küll aga sünnib igaüks teatavas maastikus ja õhustikus, mis loob
erilise ümbruse. [---] Selles ümbruses juurdub kogu inimese siseelu, kogu tema
hingeline, vaimne ja kehaline mina.“
Eks ole selge, et Eestit ei ole ilma oma hoitud
maastikuta, ilma oma hingelise ja vaimse minata olemas. Need on tõsised
argumendid, võib-olla üldse kõige tõsisemad, kui kaalutakse suuri otsuseid. Meenutagem
ka teist klassikut. Viivi Luik on öelnud: kui muutub maastik, muutuvad ka keel
ja mõtlemine, muutub kultuur. Kui maastik muutub tundmatuseni, muutub ka
kultuur tundmatuseni. Sellega muutub identiteet ja kaob midagi olulist ja
olemuslikku, eluks vajalikku.
Võitlus Rail Balticu vastu sellisena, nagu seda
praegu kavandatakse, ei ole võitlus rongiliikluse kui niisuguse vastu. See on
pigem eksistentsiaalne võitlus Eesti terviklikkuse ja selle nimel, et otsused,
mida tehakse siinse elu ja tuleviku suhtes, oleksid meile terviklikuna
kasulikud. Rahaliselt, füüsiliselt ja vaimselt. Rail Baltic seda ei ole. Ta
käib rahaliselt üle jõu, ta lõhub meie loodust ja temast ei ole kohalikel
elanikel mingit eriti märkimisväärset kasu.
Sest ennekõike muudab Rail Baltic Eesti
transiitmaaks, mis on tulus teistele (ja küllap ka mõnele kohalikule
moonakale). Meie aga maksame teiste huvidele lihtsalt peale. Kui paljud
inimesed oleksid päriselt valmis pakkuma oma koduaeda selleks, et kavandatav
autotee läheks sealt läbi selle nimel, et naaber oma poekottidega pisut rutem
koju jõuaks? Maksaks ise tee-ehitusele peale, võtaks enda kanda tee
korrahoidmise kulud? Võtaks selleks laenu, mida maksavad veel ka lapselapsed.
Ikka lootuses, et möödakihutava naabri poekotist midagi ka teehooldajatele
pudeneb?
Tuleb välja, et moonakas on selleks valmis. Moonakal
ei ole oma koduaeda, oma talu, tal ei ole midagi oma peale teenitava
päevapalga. Ja sellepärast tuleks teha kõik meist olenev, et mitte lasta moonakatel
võtta vastu konkreetselt meie elu ja tulevikku puudutavaid otsuseid.
0 kommentaari:
Postita kommentaar