Ülo Vooglaid | Milles peaks riigireform seisnema?
Algul
räägiti omavalitsusreformist, siis üha enam haldus- ja
haldusterritoriaalsest reformist, siis neist läbisegi, siis
riigireformist ja nüüd juba ka riiklikust kohahaldusest. Toompeal
riigieelarvet jagavad isikud on korduvalt kärpinud omavalitsuste
tulubaasi, seadnud põhjendamatuid tõkkeid ja veeretanud omavalitsustele
ülesandeid, mille täitmine ei ole neile jõukohane. Presidentki lisab
hagu ja innustab ükskord ometigi seda reformi ära tegema, ehkki ei
kujuta ette, mida oleks vaja saavutada ega tea, kuidas toimida.
Sundliitmine tähendab riigipööret?
Asjamehed-naised, kes on Toompeale või
Kadriorgu sattunud, arvavad, et neil on õigus otsustada, kuidas teised
inimesed peavad elama. Paraku ei taha nad kuuldagi sellest, et iga
otsusega käib kaasas kohustus vastutada selle eest, mis kaasneb otsuse
täitmisega.
Otsustajaks aga on inimesed ja nende kogumid,
mitte asutused. Riigikogul ja valitsusel on küll õigused, aga on ka
kohustus tegutseda põhiseadusega kooskõlas, hoolimata sellest, kas see
kellelegi meeldib või ei.
Paragrahvis
154 on kirjas, et kõiki kohaliku elu küsimusi otsustavad ja korraldavad
omavalitsused, kes tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt.
Omavalitsusele võib panna kohustusi ainult
seaduse alusel või siis temaga kokku leppides. Seadusega pandud riiklike
kohustustega seotud kulud kaetakse riigieelarvest.
On kostnud üleskutseid teha asi ära
sundkorras, vägivaldselt, elanike tahtest sõltumata. Omavalitsuste
vägivaldse muutmise kava saab pidada riigipöördekatseks.
Kui rahvas ei tunne kurjust, rumalust ja
valelikkust ära või tunneb küll, ent ei tee välja, võivad tagajärjed
olla katastroofilised. See, mis algul tundub veider ja tühine, muutub
jõhkruseks, mis lämmatab arukuse, õigluse ja väärikuse. Põhjendamatu
autoriteedistruktuuri kujunemise ja püsimise eelduseks on saladus.
Riik on üleni ebaefektiivne. Jah, ka
omavalitsused on ebaefektiivsed. Praegu pole kuigi oluline, kus
valla-linna piirid kulgevad. Väidetakse, et valdade liitmisega saaks
veidi palgaraha kokku hoida. Selleski ei maksa väga kindel olla. Seoses
töökoormuse kasvuga on paljude meelest õiglane tõsta nende palka, kes
ametisse edasi jäävad.
Riik on bürokratiseerunud
Ametialast asjatundlikkust ei ole ette nähtud, nõutud on kuulumine õigesse erakonda ja ustavus. Nõutav on saladusehoidmine.
Ametiasutused, sh omavalitsused, on vaja
depolitiseerida. Vastasel juhul ei ole võimalik riiki ega selle
alasüsteeme edasi- ega tagasisidestada ja riik on endiselt juhitamatu.
Kõne all peaks olema Eesti kui elukeskkond,
mitte haldus või reform. Elamiseks on vaja sellist produktiivset
tegevust, mille tulemust peetakse väärtuseks ja seda vajatakse.
Kas omavalitsusel on õigus korraldada peale
tootmise ka kaubandust, varustust, turustust, reklaami, sidet,
rahandust, õpet ja tervishoidu ning ehitada vallarahva jaoks vajalikele
asjatundjatele kortereid? Õigus on korraldada lumekoristust, fekaali-
ja õpilastevedu, registreerida sünde ja surmi.
Riigikogu ja valitsus ei saa kujundada
inimeste elukeskkonda, nad saavad luua ja peaksid looma rahuldavaks
peetava keskkonna rajamise eeldused.
Riiklik (vertikaalne) regulatsioon saab
toimida vaid koos horisontaalse (omavalitsusliku ) regulatsiooniga.
Õigusi on kõigil palju, aga enamik inimesi ei saa neid kasutada, sest
kellelgi pole kohustust luua ja hoida õiguste kasutamiseks vajalikke
eeldusi, sh haritust, informeeritust ja kogemust. Kes ettevõtlusest
üldse midagi taipab, see teab sedagi, et efektiivsus on infrastruktuuri
funktsioon. Ettevõtluses edu saavutamiseks tuleb saavutada, et rahuldav
oleks kõik, millest ettevõtlus sõltub. Seejuures on esmatähtis müük. Kui
väikeettevõtlus on maal – linnadest ja transpordisõlmedest kaugel –
samamoodi maksustatud kui linnas, kus infrastruktuur on enam-vähem
laitmatu, transpordikulud väiksed ja kõik kohad on tööjõudu täis, siis
on väikeettevõtluse väljasuremine (loe: töökohtade kadumine ja piirkonna
vaesumine) ainult aja küsimus. Suured alad ongi juba tühjaks valgunud.
Ametnikud ja saadikud või nende nõunikud, kes seda ei arvesta, on kas
pimedad, juhmid või kurjategijad.
Iseseisev saab olla riik ja rahvas, mitte
majandus. Selleks, et kogu raha läheks kohe välismaa pankadesse ja
elanikud saaksid seda pisku-kaupa ostudeks, on võetud kasutusele ranged
meetmed. Eesti ei saa iialgi majanduslikust madalseisust välja, kui meie
raha on võõraste käes ja teenib võõraste huve.
Hoiu-tootmisühistute rajamist on muudetud aina
võimatumaks. Miks peaks normaalne inimene hoidma oma raha kellegi teise
taskus, pealegi nende omas, kes on harjunud teistel nahka üle kõrvade
tõmbama?
Sõjaeelne Eesti vabariik sai kasvuhoo sisse
alles siis, kui rajati riiklikud ekspordifirmad (võieksport,
munaeksport, lihaeksport), kui seati sisse konsulentide süsteem ja
kvaliteedikontroll, kui kaotati liigkasuvõtmisele orienteeritud
puukide-parasiitide tegevusvabadus.
Eesti nn haridussüsteemis on ette nähtud, et
lapsed teaksid seda, mida on vaja teada, et järgmisse õppeasutusse
pääseda. Kuskil pole aga ette nähtud saavutada loodusrütmides ja suurtes
süsteemides orienteerumise oskust, otsustusvõimet, eesmärgistamise ja
eesmärgistatud süsteemides iseseisva tegutsemise võimet.
Kuidas teele tagasi saada
Eesti nägemiseks peaks olema küllalt palju
vaatepunkte ja peab arvestama, et meie riik on mitte ainult
territoorium, majandusruum ja transiidikoridor, vaid ka kultuuriruum,
kommunikatsiooniruum, elukeskkond ja rahvusvahelise suhtlemise subjekt.
Vaatajadki pole ühesugused. Inimeste hinnangud
ei sõltu peamiselt sellest, mis on, vaid sellest, mida tahetakse ja
loodetakse, millest on unistatud ja mida usutakse.
Oluline on kohalik omavalitsus, mitte
haldusterritoorium. Suur osa rahvast on riigist võõrdunud ja suure osa
elanikkonna jaoks on riik võõrandunud. Omavalitsuse kaudu oleks veel
võimalik olukorda päästa. Ilma teoreetilise ja metodoloogilise aluseta
ei saa selliseid reforme nii korraldada, et pärast poleks piinlik.
Tähelepanu keskmes peaks olema inimene, tema elu ja elukeskkond, mitte
ametnike õigus teha ettekirjutusi.
Ka koalitsiooniläbirääkimistel räägitakse
peamiselt rahast ja võimust, mille abil raha teha, saada ja jaotada.
Olukorras, kus inimesed peavad nädalate viisi nõu, aga sõnastamata on
nii siht kui ka eesmärk, pole rõõmustamiseks mitte mingit põhjust.
Rahva teenimiseks on vaja teistsugust ettevalmistust ja teistsugust orientatsiooni. Samal kursi ei või jätkata.
Kui ideid ei ole, on vaja dialoogi, milles
sõnastatakse nii kraavis oleku põhjused kui ka meetmete süsteem, et
teele tagasi saada.
0 kommentaari:
Postita kommentaar