MATTI ILVES: LIITIUM, VALGE KULD
Tesla Giga-Factory, suur tehas liitium-ioon akude tootmiseks. (Foto: Tesla / Alexis Georgesoni)
Kuna maailmale pressitakse "saastevabu" elektriautosid peale, seda eriti Euroopas ja ei arvestata üldse sellega kui palju nende tootmine loodust saastab. Elektriautod on kallid ja nende jääkväärtus järelturul on lausa olematu, kui neid võrrelda diisel- või bensiinimootoritega autodega.
Elektriauto kõige kallim osa on akumolaatorpatarei. Tänapäeva kõige energiamahukam akumolaator on teatavasti liitium-ioon aku.
Kuna elektiautode tootmine kasvab kohutava kiirusega (seda soodustab ka ELi vastav direktiiv autofirmadele), näiteks "Teslal" on ainuüksi ettetellimise järjekord juba veninud 500 000 auto pikkuseks ja jätkab kasvamist.
Autode tootmine on praegu vaid siis võimalik, kui on saadaval piisavas koguses liitiumi, nüüd nimetatakse seda lausa valgeks kullaks. Liitiumi hind on mitmekordselt kasvanud viimastel aastatel. Kui liitiumi tonn maksis 2015. aasta keskel 7 000 eurot, siis juba 2017. suvel 18 000...21 000 €. Hinnakasv on märgatav ja eks samuti kallinevad ka elektriautod.
Elektriautode tootjaid sigineb üha rohkem ja rohkem. Lisaks Teslale veel Nissan, General Motors, Daimler, VW ja BMW jne.
Liitiumakud on märksa kergemad kui tavalised patareid ja nad kestavad ka kauem. 55 % kogu maailma liitiumist toodetakse praegu Lõuna-Ameerikas ja nüüd on asutud otsima uusi leiukohti. Kergmetall liitiumi tootmine pidi nõudma suurtes kogustes puhest vett ja ökoloogiliselt ei ole see eriti säästev tegevus.
Kasutatud allikas: https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2017/11/12/wegen-elektro-autos-wird-lithium-zum-begehrtesten-rohstoff-der-welt/
Kuna maailmale pressitakse "saastevabu" elektriautosid peale, seda eriti Euroopas ja ei arvestata üldse sellega kui palju nende tootmine loodust saastab. Elektriautod on kallid ja nende jääkväärtus järelturul on lausa olematu, kui neid võrrelda diisel- või bensiinimootoritega autodega.
Elektriauto kõige kallim osa on akumolaatorpatarei. Tänapäeva kõige energiamahukam akumolaator on teatavasti liitium-ioon aku.
Kuna elektiautode tootmine kasvab kohutava kiirusega (seda soodustab ka ELi vastav direktiiv autofirmadele), näiteks "Teslal" on ainuüksi ettetellimise järjekord juba veninud 500 000 auto pikkuseks ja jätkab kasvamist.
Autode tootmine on praegu vaid siis võimalik, kui on saadaval piisavas koguses liitiumi, nüüd nimetatakse seda lausa valgeks kullaks. Liitiumi hind on mitmekordselt kasvanud viimastel aastatel. Kui liitiumi tonn maksis 2015. aasta keskel 7 000 eurot, siis juba 2017. suvel 18 000...21 000 €. Hinnakasv on märgatav ja eks samuti kallinevad ka elektriautod.
Elektriautode tootjaid sigineb üha rohkem ja rohkem. Lisaks Teslale veel Nissan, General Motors, Daimler, VW ja BMW jne.
Liitiumakud on märksa kergemad kui tavalised patareid ja nad kestavad ka kauem. 55 % kogu maailma liitiumist toodetakse praegu Lõuna-Ameerikas ja nüüd on asutud otsima uusi leiukohti. Kergmetall liitiumi tootmine pidi nõudma suurtes kogustes puhest vett ja ökoloogiliselt ei ole see eriti säästev tegevus.
Kasutatud allikas: https://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2017/11/12/wegen-elektro-autos-wird-lithium-zum-begehrtesten-rohstoff-der-welt/
0 kommentaari:
Postita kommentaar