795 aastat Madisepäeva lahingust
Asjade õnneliku või soovitud kulgemise eeldusteks loetakse
tihti pooljuhuslike argumentide täitumist ehk olla õigel ajal õiges
kohas ja kohtuda õigete suunajatega.
Nii on see inimestega, kuid mitte ainult. Nii paistab, et on ka riikidega.
Selleks,
et saaks tekkida riik, selleks on vaja teatud sisehõimlikku kokkulepet
ja/või tunnetatud vajadust riiklikuks integreerumiseks. Tavaliselt need
tunded ja vajadused arenevad suhteliselt aeglaselt ja seepärast on
ajalugu tõestanud, et mõnikord on riigi tekke kiirendamiseks teatud
territooriumil vajalik välise teguri sekkumist - näiteks invasiooni.
Välisinvasioon
kihutas koonduma ka Baltikumis asuvaid hõime omariiklusele. Seda nii
tänapäevase Leedu kui ka näiteks Eesti territooriumil. XII-XIII sajandi
alguses olid eeldused omariikluseks olemas mõlemal nimetatud
territooriumil. Nimetatud ajal oli suurenenud tõsisema välisinvasiooni
oht ja ka praktiliselt olid kohalikud hõimud sunnitud koonduma, et
tõrjuda tagasi pidevalt sagenevaid välisrünnakuid.
Leedu hõimud ühendas riigiks Mindaugas (1200 - † 1263) 1230. aastatel. Otsustava tähtsusega oli siinjuures üks lahing - Saule lahing
1236. aastal, peale mida ühendatud hõimud kinnistusid Mindaugase kui
juhi ümber lõplikult. Etterutates on huvitav märkida, et nii Saule
lahingus kui järgnevalt pajatatavas madisepäeva lahingus võttis osa
sisuliselt samasugune hulk sõjamehi "pärismaalaste" ning sissetungijate
poolele. Selles mõttes olid mõlemad lahingud nagu kaksikud. Kuid
tulemused ja tagajärjed olid erinevad.
Mindaugas krooniti 6. juulil 1253 krooniti Leedu kuningaks. Eesti kuningriik jäi sündimata.
Ka meie hõimude iseseisvad maakonnad olid samal ajal valmis
liituma ühise juhtimise alla. Sarnast keelt rääkivad hõimud, kelle
eluala hõlmas nii tänapäeva Eesti kui ka sisuliselt pool tänapäeva
Lätit, olid valmis koonduma Sakalas asuva Lehola karismaatilise vanema
Lembitu († 1217) ümber. Siiski oli Lembitu probleemiks see, et ta
ei suutnud siinsete hõimude omavaheliste lahkhelide tõttu koondada enda
ümber absoluutset enamust potentsiaalsest sõjajõust. Suurimaks
probleemiks võib ehk nimetada ka saarlaste mittekaasalöömine otsustavas
lahingus. Just saarlaste malev oli toona võimsaim ja võitlusvõimelisem
sõjaüksus kohalike hõimude seas.
Märkimisväärseks probleemiks oli ka
asjaolu, et killustatus ning omavahelised nääklused olid lükanud meie
hõimude seast välja liivi hõimud (elasid tänapäeva Põhja-Lätis
rannikualadel, tegid koostööd saarlastega), kes asusid oma liidri Kaupo
juhtimisel toetama sakslaste invasiooni.
Otsustav lahing, mis
oleks siuliselt võinud lõplikult liita siinsed hõimud üheks riigiks,
toimus 1217. aasta madisepäeval Paala jõe ääres, tõenäoliselt tänapäeva
Vanamõisa küla lähedal. Madisepäeva lahingu nime see lahing ka kannab.
Ristisõdijate kogunemine enne Madisepäeva lahingut
15. september 1217
Kuulnud eestlaste maleva kogunemisest, koondasid ristisõdijad selle vastu kiiresti suure eliitväe.
Seejuures
taheti eelkõige ennetada venelaste tulekut. Sakslased, liivlased ja
latgalid tulid kokku Henriku järgi "Sakala lähedusse, kus on sõjaväe
palvetamise ja läbirääkimiste koht".
See asus umbes 80 kilomeetri
kaugusel Viljandist ning sinna koondati krooniku sõnadel 3000 valitud
meest. Pooled neist olid sakslased, teine pool liivlased ja latgalid.
Osalt
ajapuuduse, osalt venelaste kartuse tõttu polnud ristisõdijad Liivimaad
kõikidest relvakandvatest meestest tühjaks teinud. Ametlikuks
ülemjuhatajaks oli määratud Orlamünde (Lauenburgi) krahv Albert, kuid
vägede tegelikuks juhiks oli Mõõgavendade ordumeister Folkvin (Volquin).
19. september 1217
Ristisõdijad alustasid teekonda Sakalasse, eestlaste maleva kogunemiskohta, jäädes 20. septembri ööseks laagrisse Viljandi alla
Kõige
hiljemalt 19. septembri varahommikul alustasid ristisõdijad mööda vana
sõjateed läbi Ruhja ja Karksi liikumist Viljandi poole. 20. septembri
hommikuks jõuti tõenäoliselt kuskile Halliste ja Karksi kanti, kus
saadeti maakuulamiseks laiali mõned väesalgad.
Küladest saadi
teateid eestlaste väe suuruse kohta ning seda, et ka eestlaste vägi on
oma kogunemispaigast sakslastele vastu liikuma asunud. Sakala
lõunakihelkondade elanike teadmised eestlaste maleva kohta oma 30-40
kilomeetrit põhja pool näitab, et Sakala vanemate vahel toimis
üllatavalt kiire sõnumite viimise ahel üle kogu maakonna.
Hiljemalt
19. septembril olid teele asunud ka eestlased, olles enne seda 15 päeva
oodanud venelaste tulekut kokkulepitud kogunemiskohta. Liikuma
hakkamise põhjuseks võis olla nii soov venelastele vastu asuda, teadete
saamine sakslaste vägedekogumisest kui ka otsus lihtsalt omal käel
Liivimaale sõjaretkele minna.
Tuleb ühtlasi arvestada ka asjaolu,
et toona oli sedavõrd suure maleva ühe koha peal varustamine pikemat
aega üpriski keeruline, mistõttu ei olnud võimalik pikemat aega samas
paigas laagris püsida.
20. septembri õhtuks jõudsid lahingukorras
ettevaatlikult edasiliikuvad ristisõdijad Viljandi alla, kuhu jäädi
ööseks laagrisse. Järgmise päeva (apostel Matteuse päeva) varahommikul
peeti missateenistus. Seejärel jätkati liikumist eestlaste laagripaiga
poole, kuid siis avastati, et neile vastutulevad eestlased on
hoopistükis loodesse, Pärsti-Vanamõisa kanti pöördunud. Sakslased
järgnesid eestlaste malevale.
Vägede ettevalmistumine lahinguks
20. september 1217
Eestlaste
vanemad eesotsas Lembituga olid arvatavasti vastase väe peatsest
tulekust teadlikud, mis ajendas neid oma kogunemiskohast liikvele asuma,
et otsida lahingu andmiseks sobiv paik.
Selleks valiti
Viljandist umbes kümne kilomeetri kaugusel Madi talu, Vanamõisa ja
Karuse vaheline ala hilisema Risti kabeli Kirikumäe vahetu lähedus.
Põhiosas
oli tegemist metsa ja võsase karjamaaga koos moreeniseljakute ja
küngastega ning väikeste veesilmade ja metsatukkadega. Selline maastik
ei pakkunud head ülevaadeet ning oli küllaltki raskesti ligipääsetav,
mis tegi paiga ristirüütlitele vägagi ebamugavaks. Nii jäädigi sinna
sakslaste ootele.
Sakslased olid oma väed asetanud kolme gruppi.
Keskmisesse korraldati salkadena läbisegi sakslased, nii rüütlid kui ka
jalavägi. Latgalid asetati sakslaste vasakule, liivlased paremale
tiivale ühtse nelinurkse parvena.
Eestlaste vägi jagunes
maakondade kaupa samuti kolmeks. Lätlaste vastu paigutati sakalased ühes
Lembituga, liivlaste vastu aga ridalased (läänemaalased) ja harjulased.
Ühismaleva keskossa jäid seega rävalased, virulased ja järvalased kui
arvuliselt kõige suurem väegrupp. Eestlased lootsid tiibadel asuvad
liivlased ning lätlased kiiresti purustada, et siis lahingu keskosas
asuvad sakslased ümber piirata ja hävitada.
Madisepäeva lahingu algus
21. september 1217
Eestlased
ründasid ristisõdijaid pooleldi ootamatult, kuid vihases võitluses
õnnestus sissetungijatel eestlased taganema sundida. Halva positsiooni
tõttu ei kasutatud vibusid.
Madisepäeva lahing algas 21.
septembri keskpäeva paiku. Eestlaste strateegia ühtis seitsme aasta
taguse Ümera lahinguga: eestlaste malev tormas ristisõdijatele kallale
metsadest, hoolikalt valitud kohas. Üllatusmoment polnud aga sedavõrd
mõjuv kui tookord, sest sissetungijate vägi oli juba teist päeva edasi
marssinud vähemalt osalises lahingukorras.
Ristisõdijad
korraldasid end kiiresti lahinguvalmidusse. Eestlaste esimese hoobi said
sakslased ja latgalid. Kuna sõjaväed asusid teineteisele küllaltki
lähedal, ei olnud võimalik lahingu alguses tavapäraselt kasutada
laskerelvi, vibusid ja ambe.
Sakslasi tabas eestlaste hoogne
rünnak, kuid pärast pikemat karmi võitlust õnnestus neil eestlaste
lahingurivi murda ning põgenema sundida. Samal ajal pidasid sakalased
ägedat lahingut lätlastega, keda võisid toetada ka mõned sakalased. Kuna
eestlaste rinde keskosa olid sakslased läbi murdnud, asusid nad
sakalasi kimbutama ka külgedelt. Niisuguses raskes olukorras ei jäänud
ka neil üle muud kui taganeda.
Lahinguvälja kolmandas osas olid
ridalased ning harjulased alguses üsna edukad tänu heiteodadele, mis
liivlased kõigepealt taganema sundisid. Kuid selle asemel, et põgeneda,
taandusid nad sakslaste juurde ning hakkasid koos nendega eestlasi
jälitama. Liivlaste vastu suundunud eestlased aga sattusid täienduseks
lahingusse saabunud sakslaste peale, kes ajasid eestlased lõpuks
põgenema.
Eestlaste taganemine ning järellahing
21. september 1217 kell 16:00
Taganevaid
eestlasi asuti jälitama, kusjuures eestlased võisid neid tagaajavate
sakslastega pidada veel ühe lootusetu järellahingu.
Kui eestlaste
äge pealetung oli kõikjalt tagasi tõrjutud, algas eestlaste jälitamine.
Siinjuures on võimalik, et pealahinguväljast lääne pool kunagise Risti
kabeli koha lähedal võisid taandumisel uuesti koondunud eestlaste vägi
ning neid tagaajavad sakslased maha pidada veel järellahingu, kus
rüütelvennad sattusid üsnagi raskesse olukorda.
Alles koos
tagantpoolt appiruttavate ristisõdijate väeosadega suudeti eestlased
lõplikult purustada. Algas vihane eesti maleva riismete jälitamine
ümberkaudsetes metsades ja soodes.
Eestlaste kaotused olid
suured, erinevate kroonikute andmeil koguni 1000-1400 langenut. Kuigi
kroonikate arve ei tasu oluliselt usaldada, võib siiski arvata, et eesti
malevast hävis kuni veerand.
Ristisõdijad olla saagiks võtnud
üle 2000 hobuse. Surma sai hulk Sakala vanemaid, teiste hulgas ka kuulus
Lembitu. Kaotusi kandis aga ka ristisõdijate leer, neist olulisim
hukkunu oli liivlaste vanem Kaupo.
Sakala taasalistumine
Lahingu
järel asusid eestlaste jälitamise lõpetanud sakslased rüüstama lähemat
ümbruskonda ning korjama lahinguväljalt sõjasaaki.
Kokkuröövitud
moon veeti kokku Lembitu külla Navestis - kuhu jäädi kolmeks päevaks
laagrisse - ning jagati omavahel. Sinna tulid kokku ka ellujäänud Sakala
vanemad, teiste hulgas ka Lembitu vend Unnepeve (Õnnepäev), kes
nõustusid uuesti sakslastele alistumisega, mille kinnituseks võtsid
ristisõdijad omakorda pantvange.
Pärast seda siirdus
sissetungijate vägi võidukalt koos kogu röövsaagiga koju tagasi.
Venelased eestlastele appi ei jõudnudki, tehes sõjakäigu Eesti- ja
Liivimaale alles 1218. aastal.
Nõnda lõppes ristisõdijate
sissetungi suurim välilahing eestlaste kaotusega, lüües vaheda mõra
Eesti maakondade koostöösse. Kuigi löök oli karm, ei osutunud see veel
lõplikuks pöördepunktiks, mis otsustas kogu vallutussõja saatuse.
Eestlased suutsid ennast veel palju aastaid hiljemgi otsustavalt
koondada ning edukalt sakslaste vastu võidelda, mida näitavad kas või
1223. aasta väljaastumised üle terve Eestimaa. Sellest hoolimata pidid
eestlased aga siiski võitlema endast kordades võimsama vaenlasega, kes
1227. aastaks oma võimu üle terve Eesti sajandeiks lõpuks ikkagi maksma
pani.
Allikad: Sulev Vahtre. Muinasaja loojang Eestis: vabadusvõitlus 1208-1227. Tallinn: Olion. 1990
Evald Tõnisson, Jüri Selirand ja Artur Vassar. Kui Lembitu kutsus... Tallinn: Eesti Raamat, 1968
Wikipedia
Allikas: http://bhr.balanss.ee/
0 kommentaari:
Postita kommentaar