VABAMÕTLEJA: Demokraatia asemel oleme loonud reflektoorselt toimiva ühiskonna
Autor: Einar Eiland
Refleksidele
rajanevale ühiskonnale on omane olukord, kus inimene ja sellest
tulenevalt ühiskond suudab vaid teataval kindlal viisil reageerida
väliskeskkonna mõjudele. Aja möödudes muutub aga sõnumite arv sedavõrd
suureks, et suudetaksegi vaid reageerida, mitte luua, areneda ega
realiseerida lahendeid, sest mõttest ja sellele järgnevatest tegudest
ollakse võõrdunud. See võimaldab isegi ebanormaalsusi hakata aegamööda
pidama kultuuriruumi vältimatuks osaks. Selles ühiskonnas on tähtis
kuvand mitte sisu, sest sisu järgi nõudlus puudub; reflektoorselt saab
reageerida vaid kuvandile. Säärasele ühiskonnale on omane, et
siseriiklikud arenguvisioonid asendatakse välisriiklikega. Peamine et
see looks kindlustunnet, sest väljastpoolt tulev on näiliselt
läbiproovitud ja seega usaldusväärne.
See sisendab kindlustunnet – sest teised
kirevad ka! – ja nii tuntakse ennast seotuna kultuuriruumiga.
Reaalsuses aga kaugenetakse kultuurist kui kogemuste kogumist
ellujäämise eesmärgil, sest kogemusi küll saadakse, kuid kultuurilise
jätkusuutlikkusega neil side puudub. Nõnda pannakse alus
pseudokultuurile ja ilma kodu ning maata ühiskonna arengule.
Kui ühiskond rajaneb reflektoorsetele
alustele, siis programmeerib see toimima kui Pavlovi kukk, oleks vaid
eestkirejaid kellest lähtuda. Kogu ühiskonnasüsteem allutatakse aga
kirikukorrale omastele toimimisreeglitele, kus käilakujud regulaarseid
kõnesid peavad, kuid retoorikaks see paraku jääbki, sest kui vaadata
meie madalat sündivust, palkasid ja vaimunõtrust, siis peale
kiremissüsteem enam muud ei võimaldagi. Tagajärgede sobivust siinse
kultuuriruumiga ei küsi aga keegi, ainus mida teada võime saada on
protsesside paratamatus, kuid ilmselt ei teadnud ka Pavlovi kukk seda,
miks ta kirema pidi. Tähtis oli see, et ta kiremine toimuks teatavate
märguannete peale.
Ühiskondlikud muutused leiavad
reflektoorses ühiskonnas aset vaid siis, kui ühiskonna arengupeetus
muutub väljakannatamatuks. Kuid isegi selle väljakannatamatuse
äratundmine muutub probleemseks, sest see ei ole reflektoorne tegevus
vaid analüüs. Reflektoorsus toob omakorda kaasa ühiskonna ressursikaod
seda nii elavjõus, mateerias kui rahas ning sellega kaasneb
ühiskonnanormide lõhkumine. See soodustab veelgi ühiskonna otsustusvõime
asendumist reflektoorse käitumisega, kus poliitilist sooritusvõimekust
hinnatakse selle järgi kui palju rahvast suudetakse ühe või teise
indikaatori ilmnemisel enda taktikepi järgi kirema panna. Tulemuseks on,
et kogu ühiskond hakkab toimima reflektoorsetel, mitte
intellektuaalsetel alustel ja jällegi jõuame vastava „kultuuriruumini“.
Sellele reflektoorsele ühiskonnale on
omane, et ühiskonnas toimuvad protsessid toimuvad olenemata ühiskonna
tahtest või soovidest. Selles ühiskonnale on tähtis, et tuleb toimida
nii nagu enamus. Peagi kinnistub see kui ainus õige käitumisvorm.
Reflektoorse ühiskonnamudeli levitamine
on lihtne, seda saab teha läbi žestide, raamatute, ajalehtede,
kõnemaneeri või mõttemaneeri. Selleks saab omakorda edukalt kasutada
kaasaegseid kommunikatsioonisüsteemi vahendeid. Reflektoorne ühiskond
levib kui viirushaigus või laulupidu, millest kõik peavad osa võtma.
Sellele ühiskonnale on iseloomulik, et ühiskonnas on valdavaks, hirm
tuleviku ees, mida kinnitavad ka vastavad sotsioloogilised uuringud.
Selle peamiseks põhjuseks on asjaolu, et kiremise äraõppimine ei tähenda
veel olukorrast arusaamist ega lahendusvõimekust. Seda indiviidi kui
ühiskonna tasandil. Hirmu peamiseks põhjuseks on seega ümbritsevast
arusaamise puudumine, sest on õpitud elama reflektoorses maailmas. Kuni
selleni, et kui keegi takti ette ei löö siis puudub ka arusaamine
toimuvast. Takti löömine sisendab aga turvatunnet ja traditsioonide
jätkumist ning seega kindlustunnet. Ühiskonnas lavastatakse protsessid
nii, et tähtis on stabiilsus mitte etenduse sisu ja protsessi areng.
Kuni selleni et võimaldab eestkirejatel keskendudagi vaid kiremisele ja
seega vabaneda igasugusest tegevusest ja vastutusest. Seega muutub
reflektoorses ühiskonnas võimu funktsioon. Tema ülesandeks on
loosung-religioosse mitte teadmistepõhise ühiskonna arendamine, mida
kinnitab aina laienev ääremaastumine.
Reflektoorsele ühiskonnale on omane, et
kõrgetel ametikohtadel olevad inimesed peavad oskama kireda nagu Pavlovi
kukk, mitte omama erialalisi teadmisi või juhiomadusi. Teadmiste
puudumine, et olukorrast aru saada ja lahendada, ongi hirmu leviku
allikas, sest teadmatus ei võimalda olukordi õieti lahendada. Ning
rahvas õpib igast järgmisest otsusest rõõmu tundma selle üle, et „hea et
niigi läits“ ja „oleks võinud oluliselt hullemini minna“. Peamiselt
tähendab see hirmu tuleviku ees ja see kinnistub juba lapsepõlves. Kui
tulevik puudub langeb ka ühiskonna üldine haridustase ja
toimetulekuvõime.
Isegi rahvavõimu aluseks peetavaid
debatte peetakse selles ühiskonnas nii, et debatti peavad vaid
väljavalitud ja ülejäänute ülesandeks on Pavlovi kuke kombel reageerida.
Nii hakkavadki teatavad protsessid reflektoorses ühiskonnas teatava
intervalliga korduma ja ühiskond on selle üle õnnelik, sest saab tuua
reflektoorseid paralleele möödunuga. Samas on äratundmina aga ainus
rõõm, sest sügavamaid seoseid ei võimalda reflektoorsus enam ära tunda.
Veelgi võikam on fakt, et poliitiline
tasand on avastanud, et reflektoorset ühiskonda saab väga edukalt
demokraatia pähe esitleda, sest kõik avaldavad kooris „enda arvamust“.
Kuid siiski avaldavad ja see on juba demokraatia ilming. Ühelt poolt
avaldab arvamust rahvas, et palgad on madalad ja teiselt poolt
võimuesindajad, et tegemist on paratamatusega. Nii sumbubki võimaliku
lahendi leidmine teadmatusse. Ainuke asi mis selles ühiskonnas puudub,
on arengudebatt ja avatus uutele arengutele, sest see on uudne ja
võõristav. Kui täpsem olla, siis puuduvad selle debati ja arengu järgi
nii vajadus kui ka sooritusvõimed, sest ühiskonnale on tähtis Pavlovi
kuke kombel reflektoorselt kireda, mitte ühiskondlikest protsessidest
aru saada ja laheneid pakkuda ning veel vähem realiseerida, sest sellega
kaasneb ka vastutus. Võimueliidi tegevuseks reflektoorses ühiskonnas on
aga pühakirjatekstide vorpimine mitte arengute tagamine.
Pühakirjateksti saab kasutada ühiskonna reflektoorseks suunamiseks ning
et see paremini usutav oleks, tuleb need ühispalvustega kinnitada. Nii
luuakse sõnum millele rahvas suudab jällegi vaid reflektoorselt
reageerida – stiilis meeldib, ei meeldi.
Seega ei ole tegevusjaotus eesmärgiks.
Edasine on aga võimuriituse küsimus, kuidas need seadused ühiskonda
peksta. Nii ongi meie poliitpartorgia tagajärjel kujunenud
ebaõnnestumiste jada, mida ühiskond reflektoorse eksistentsimudeli tõttu
korrale kutsuda ei suuda. Kuni selleni, et eliidi korralekutsumine ei
kuulu enam kultuuriruumile omaste tegevuste hulka.
Allikas: http://www.vabamotleja.info/
1 kommentaari:
Pilt on väga tabav loole 5/5!
Vaatamiseks mitme osaline video:
http://www.youtube.com/watch?v=1BQGa22QlYE
Meid juhitakse läbi salajaste kokkulepete ja kabineti valitsuse tasandil. Avalik demokraatia on vaid suitsukate tegelike plaanide varjamiseks.
Postita kommentaar