VEIKO RÄMMEL: KAS SOTSIAALTÖÖTAJA VÕI KLIENDITEENINDAJA?
Alltoodud lõik demonstreerib ilmekalt Eesti sotsiaalsüsteemi ehk siis
selle olemust. Lühidalt, sotsiaaltöötaja on klienditeenindaja ja
abivajaja klient.
Olen selle küsimusega palju kokku puutunud ja ka teemast kirjutanud. Isegi peale Tartu Postimehe lugu ei ole keegi huvi tundnud, ning jalutu mees elab edasi telgis.
Ma tean seda meest ja olen ka kokku puutunud. Jah, ta on õnnetu, jah tal
puudub minu hinnangul elutahe, jah ta joob kah. Selline "aitamine" nagu
paistab Tartu Ropka piirkonna sotsiaalklienditeenindaja (minu termin)
Marju Tarkuse sõnadest aga ei aita kedagi, kindel mis kindel ja näha
kirjeldatavast näitest.
Tartu asutuse Varjupaik sotsiaalmajutusteenuse sotsiaaltöötaja Katrin
Kotšergina ütleb Ennu nime kuuldes, et ta teab, kellest jutt. Ennul oli
nende juures õnn saada päris omaette tuba. Elekter, vesi, teler, voodi,
voodipesu, öökapp, tool, laud – kõik oli olemas. Aga kord on seal
sotsiaalmajutuse poole peal range.
Kui inimene saabub õhtul rohkem kui 0,4-promillise joobega või püüab
alkoholi kaasa tuua, siis see on korrarikkumine. Ennul oli kirjas kuus
sellist rikkumist. «Tavaliselt me lõpetame lepingu kolme rikkumise
järel,» ütleb Kotšergina. «Me tulime talle isegi vastu!»
Mis saab?
Ropka piirkonna sotsiaaltöötaja Marju Tarkus ütleb, et Enn teab väga
hästi, kust teda leida. Enn ise on veendunud, et Lubja 7 majja tema
minna ei kavatse ja jutul lõpp.
Mis aitaks?
Julgen pakkuda, et alustada tuleks süsteemi muutmisest ehk suhtumise muutmisest. Seni kuni abivajaja on klient ei muutu midagi.
Riik ja KOV pakuvad abivajale teatud tingimustel peavarju (0,4
promilli!), kristlikud abiorganisatsioonid (Päästearmee ja Tartus
Pauluse Kirik) süüa. Kuid hingehoid? See viimane oleks too, mida õnnetu
inimene enim vajab. Paistab, et Eesti sotsiaalsüsteem on senini
arvamusel, et inimene on hingetu olend ja kui lobi ees ja kate peal,
siis asi on korras.
Teinekord piisaks lihtsalt kuulamisest ja heast sõnast, pluss
suunamisest. kuid jah, kes maksab sellise töö eest? Sest töö see on ja
kusjuures ränkraske tegijale. Tean millest räägin, sest olen proovinud.
Meie sotsiaaltöötajad näivad juhinduvat Stalini motost - ei ole inimest,
ei ole probleemi. Järelikult mida rutem kooleb seda parem, nii
ametnikule kui süsteemile.
0 kommentaari:
Postita kommentaar