Hardo Pajula | FOTO: Erik Prozes
Edmund Burke’i Seltsi eestvedaja Hardo Pajula kirjutab lääne
postmodernistide ideoloogilisest ristiretkest ülejäänud ühiskonna vastu
ja selle kajadest läänemaailma perifeerias asuvas Eestis.
«Postmodernism[*]
on vale. See on vale tehniliselt, eetiliselt, moraalselt,
intellektuaalselt, emotsionaalselt ja praktiliselt,» kuulutas Toronto
Ülikooli kliinilise psühholoogia professor Jordan Peterson paar nädalat
tagasi konverentsil, mille korraldasid Kanada sõnavabaduse eest seisvad
tudengid. «See võib ju nii ollagi, aga miks see mulle peaks korda
minema?» esitab imestunud lugeja selle peale igati põhjendatud küsimuse.
Alljärgnevalt püüan põgusalt selgitada, mis on postmodernism, kuidas
see meid iga päev puudutab ja miks Kanada teadlase hävitav hinnang nii
oluline on.
Petersoni tee üleilmse tuntuse poole sai alguse 2013.
aastal, kui ta oma loenguid Youtube’i üles riputama hakkas. Eelmise
aasta kevadeks oli neid vaadanud üle miljoni inimese. Ühel unetul ööl
lisas Peterson oma kontole video «Professor poliitilise korrektsuse
vastu», mis tegi temast korrapealt üleilmse meediastaari. Selle aasta
mais esines ta tunnistajana Kanada parlamendis. «Te võite olla päris
kindel, et kui üle kogu maailma vaatab Kanada senati komisjoni istungit
350 000 inimest, on apokalüpsis lähedal,» ei jõudnud Peterson ise nii
suurt vastukaja ära imestada. Praeguseks on tema videoklippe vaadanud
juba 50 miljonit inimest.
Peterson võlgneb oma ootamatult
süllekukkunud tuntuse Kanada valitsuse seaduseelnõule C-16, mis kohustab
kodanikke pöörduma teiste inimeste poole selliste isikuliste
asesõnadega, mis vastavad viimaste valitud sooidentiteedile.
Soomeugrilasel on oma tühipalja «tema»-ga sellest probleemist mõnevõrra
raskem aru saada kui indoeurooplasel, aga eks meil tuleb seda enam
pingutada.
«Rahvad, keda piiravad keeled, milles sooneutraalsed
asesõnad puuduvad, on püüdnud neid suurema võrdsuse nimel kunstlikult
luua,» lohutatakse meid näiteks Milwaukee Ülikooli LGBT kogukonna
veebilehel. Ma ei imestaks, kui mingi rühm siinseid sotsiaalteadlasi on
endale sellise grandi juba kuskilt välja nuianud.
«Heakene küll,
sa räägid Kanadast, aga meil on siin endalgi probleeme küllalt,» ütleb
mulle – jällegi põhjendatult – skeptiline lugeja, kes on viitsinud
minuga siiani kaasas püsida. Tõsi, perifeerne asukoht ja suhteline
vaesus on meid siin suuremast sõgedusest eemal hoidnud, nii et minult ei
nõua postmodernse dogma vastu astumine ligilähedaseltki sama julgust
kui Petersonilt.
Ent me sõidame sama rongi tagumistes vagunites.
Olen juba mitmes kohas kirjutanud, et mind pani nendel teemadel esimest
korda tõsiselt mõtlema skandaal, mis puhkes siis, kui Aadu Luukase fond
tunnustas missioonipreemiaga Sihtasutust Perekonna ja Traditsiooni
Kaitseks.
Sama palju kordi olen rõhutanud, et mind ei häirinud
tookord mitte küsimus sellest, kes kellega koos tohib elada, vaid see,
millise kirglikkusega Twitteri avangard ja osa peavoolumeediast
perekonna ja traditsiooni kaitsjaid tümitama tõttas. Praeguseks olen aru
saanud sellest, mida ma juba toona ähmaselt aimasin: asi ei ole meie
homo- või Kanada transseksuaalides (keda C-15 kaitsma peab) – need, nagu
kõik uued vähemus- ja ohvrigrupid, on vaid etturikesed palju suuremas
mängus. See on kontekst, kuhu me Petersoni põrmustava hinnangu asetama
peame. «Põhimõtteliselt on meil tegemist ideede sõjaga (ühel pool
postmodernistlik sekt, teisel pool ülejäänud ühiskond – H. P.) ja see on
analüüsitase, millel meil seda käsitleda tuleb,» sõnas Peterson samas
loengus.
Postmodernistliku maailmavaate
nurgakivi on õige tähelepanek, et iga nähtuse või teksti võimalike
tõlgenduste hulk on pea lõpmatu. Ka nende järgmist küsimust – kui
võimalike tõlgenduste hulk on lõpmatu, siis miks peaks üks teistest
parem olema? – ei ole kerge kõrvale heita.
Veelgi enam, see
küsimus nõuab vastust. Kui me väidame, et kõik tõlgendused või uskumused
on võrdselt väärtuslikud või väärtusetud, pole võimalik ilmas
toimetada, aga me peame siin toimetama. Seega peitub postmodernistlikus
maailmapildis sisemine vasturääkivus: kui üks alusmüüt pole parem kui
teine, kui iga tõlgendus on sama hea kui mistahes muu, siis miks me
peaksime just soo-, seksuaal-, rassi- ja etnilisest identiteedist nii
suurt numbrit tegema?
Sellele küsimusele ei ole mõistlikku
vastust, ja ega keegi ei üritagi seda pakkuda. Esiteks pole loogika ja
sidusus postmodernistide silmis kuigi hinnatud. Teiseks osutub kogu see
dogma lähemal vaatlusel ühe teise õpetuse kattevarjuks.
Pärast
Solženitsõni «Gulagi arhipelaagi» ei leidnud isegi Prantsuse
vasakintellektuaalid enam endas marksismi kaitseks jõudu. Nad jätsid
lõplikult hüvasti lootusega, et töölisklass kord kodanluse kukutab, ja
andsid 1970. aastatel Marxi õpetusele uue vormi. Kui varem räägiti
majanduslikust võimust, siis nüüd sai see mõiste tunduvalt avarama sisu.
Doktriin ise jäi aga laias laastus muutumatuks: ühiskond on rõhujate ja
rõhutute vaheline antagonistlik nullsummamäng.
Nüüd ei oldud aga
rõhutud enam mitte töölisena, vaid soo, seksuaalse sättumuse, nahavärvi
jne pärast. Ainulises keskendumises võimule kui inimese põhilisele
liikumapanevale jõule avaldub aga neomarksistlike postmodernistide veel
üks sisemine vasturääkivus. Pidades kõige kurja allikaks domineerimist,
tahavad nad vähemasti sõnades maailma võimust kui sellisest vabastada.
Ent seda arulagedalt utopistlikku eesmärki on võimalik ellu viia vaid
täielikku võimu omades ja seda nad marksistidena tegelikult ka taotlevad
ning sellest siin õigupärast jutt käibki.
«Jaga ja valitse!» on
iidne põhimõte ja postmodernne arusaam võimalike identiteetide
lõpmatusest laseb neomarksistidel seda rakendada enneolematus ulatuses.
«Kuivõrd ainus asi, millesse nad usuvad, on võim, siis võite olla
täiesti kindlad, et nad kasutavad seda igasuguste kõhklusteta,» hoiatas
Peterson. Kui midagi peale võimu ei ole olemas, siis käib sõda võimu
pärast, ja kui see on nii, siis võib võimu vabalt kasutada, sest midagi
muud ju kasutada pole; ei ole loogikat, konsensust ega heausksete
inimeste vahelist mõistuspärast arutelu, on vaid võimu- ja
identiteedigruppide vaheline hobbeslik sõjaseisund.
«Psühhoanalüütikuna
kipun ma järeldama, et see on just see, mida nad tahavad: ajada meid
rassilise, etnilise ja soolise identiteedi, sugueluliste eelistuste ja
väljendusvabaduse pinnal omavahel tülli. Kõik need lõputult paljunevad
grupiidentiteedid kutsuvad meid kaosesse ja see on just see, mida ma
silmapiiril näen. See peab lõppema ja see peab lõppema nii kiiresti kui
võimalik,» jätkas Peterson.
Võla- ja rändekriisid on lääne
vahepealsest nõiduslikust jõukusunest üles äratanud, meie jalge all
liiguvad võimsad jõud, me elame segaste aegade künnisel (tegelikult juba
ammu nende keskel), keset suurt ideoloogilist konflikti. Kõigi
südametunnistusega inimeste esmane mure peaks olema see, et need
ühiselust väljajuurimatud lahkhelid jääksid ideede pinnale ega tasandaks
teed sortsidele. Petersoni sõnul pole kirjeldatud vastasseis üksnes
ideoloogiline, see on ka filosoofiline, «võib-olla isegi sügavam kui
filosoofiline – see võib olla koguni metafüüsiline või teoloogiline –
kõik sõltub sellest, kui sügavale te vaatate.»
Ma usun, et
konservatiivse temperamenditüübiga inimestel pole põhjust muretseda.
Tuleviku ajaloolased kirjutavad, et Lobjaka lääne (vt PM 12.6.16)
tagasirullimine algas 2017. aastal. Samal aastal tähistati ka
reformatsiooni 500. aastapäeva.
[*] Postmodernism on väga lai
mõiste, Peterson räägib esmajoones postmodernismist ühiskonnateadustes,
nii palju kui viimaseid ülejäänud kultuurist eristada saab.
Allikas: http://arvamus.postimees.ee/4177037/hardo-pajula-kaose-kasilased?-1483465747.1438589924
1 kommentaari:
Vaene Marks keerab end hauas ringi. Ta oli küll kommunist aga selliseid asju küll ei propageerinud. Tema teoseid see seltskond ka ilmselgelt lugenud ei ole. Kapital seejuures on igale majanduse kohta midagi arvata tahjale kohustuslik lugemine, paraku ei tunne seda majandusteadlasedki.
Postita kommentaar