MEIE KIRIK - JUHTKIRI: Presidendi eeskujud
"Meil ei ole ei
õpetuse ega usutalituste osas heaks kiidetud mitte ühtki asja, mis oleks
vastuolus pühakirja või katoolse kristliku kirikuga."
(Augsburgi Usutunnistus)
(Augsburgi Usutunnistus)
Möödunud reedel, 28.
märtsil, pidas president Toomas Hendrik Ilves üritusel nimega Tallinn
Music Week avakõne. President tunnistas, et tal on võrdselt tugev
kiindumus rock’n’rolli ja vabaduse vastu. Presidendi sõnul on viimase 60
aasta jooksul vabaduse piire testinud sageli just rock’n’roll – isegi
liberaaldemokraatlikes ühiskondades.
„Vabandage
mind, et ma nii tõsine olen, kuigi minu peas käib Mick Jaggeri 40
aastat vana lugu, ajast, kui ma ülikooli kolmandal kursusel olin, „See
on ainult rock’n’roll, kuid see meeldib mulle.“ Kuid see ei ole vaid
rock’n’roll. See on ka Arthur Rimbaud ja Ezra Pound, see on Arnold
Schoenberg ja Vladimir Majakovski, see on Lou Reed ja Salman Rushdie
ning Robert Mapplethorpe,“ kõneles president. (Kuna kõne peeti inglise keeles, siis tasuks tutvuda ka originaaliga, vt siit.)
Kes on need andekad loovisiksused, vabaduse eestkõnelejad, keda Eesti president eeskujuks toob? Tutvugem mõnega neist põgusalt:
Arthur Rimbaud
(1854–1891), prantsuse luuletaja, „vaba ja rahutu hing“, tutvus 1871.
aastal luuletaja Paul Verlaine’iga, kellega tal kujunes tormiline
homoseksuaalne suhe. Mõlemad tarvitasid ohtralt absinti ja hašišit.
1873. aastal tulistas armuvalus ja purjus Verlaine Rimbaud’ pihta kaks
lasku ja haavas teda. Hiljem sai Rimbaud’st mõneks ajaks Hollandi
koloniaalarmee palgasõdur (deserteeris) ja relvakaupmees Etioopias.
Ezra Pound
(1885–1972), ameerika luuletaja, muusik ja kriitik, äratas suurt
tähelepanu oma fašistlike ja juudivaenulike vaadetega ning toetusega
Benito Mussolinile. Suhtus vaenulikult ka ristiusku.
Vladimir Majakovski
(1893–1930), vene luuletaja, kelle elu ja loomingut läbis mõte
suitsiidist ja kes lõpetaski oma elu enesetapuga. Oli lähedases suhtes
oma sõbra abikaasaga.
Robert Mapplethorpe (1946–1989), ameerika homoseksuaalne fotokunstnik, kelle erootilisi ja homoerootilisi pilte on iseloomustatud sõnadega provocative (väljakutsuv) ja controversial (vastuoluline). Suri 42-aastaselt aidsi.
Lou Reed
(1943–2013), ameerika biseksuaalne muusik, ansambli The Velvet
Underground kitarrist ja laulusõnade autor. Oma lauludes kirjutas
avameelselt seksuaalsusest ja narkootikumidest.
Pole vist üllatav, et Venemaa vabaduse ja demokraatia eeskõnelejaks tehtud feministlik punkbänd Pussy Riot,
kelle liikmed olid tänavu Tallinn Music Weeki külalisteks, asetub oma
skandaalsete ja ebasündsate etteastetega samuti sellesse ritta.
President Ilvese sõnavõtust võib aru saada, et tema „surematu ja igavene
lugupidamine“ (undying and eternal respect) kuulub ka sellele seltskonnale.
Kristlikus
ühiskonnas tulevad eeskujudena kõne alla eeskätt pühakud ja teised oma
elu Jumalale ja tõele pühendanud vagad inimesed, kelle usk ja voorused
on innustavaks näiteks ristiinimese vabaduse rakendamisest.
Seevastu
surmakultuuri omaks võtnud sekulaarse ja materialistliku ühiskonna
südametunnistuse häälena esitletakse segase elu ja segaste vaadetega
elupõletajaid, mõnuainete sõltlasi ja perverte, kelle n-ö loovus
väljendub mässus kõige selle vastu, mis on õige, mõistlik ja hea.
President
Ilves lõpetas oma kõne olulise mõttega, et vabadus ei ole
abstraktsioon, vaid meie elu alus. Paraku saab presidendi kõne näitel
selgeks, mäherdune erinevus on vabaduse mõistel kristluses ja Ilvese
kiidetud valgustusajastu järgses ühiskonnas. Osundagem lõpetuseks Vene
Õigeusu Kiriku Volokolamski metropoliit Illarioni, kes on vabadusest
kirjutanud järgmiselt (vt tema varasemalt refereeritud ettekannet siit):
„Tänapäeva
ilmaliku Euroopa deklareeritud humanism on kristliku vundamendi
pealisehitis. Paraku ei taha liberaalsed mõtlejad seda märgata. Alates
valgustusajast on poliitiline ja filosoofiline mõte üritanud oma
kristlikest juurtest lahti öelda. Olles vabaduse doktriini kristlikust
traditsioonist lahti rebinud, panid valgustajad aluse arengusuunale,
mis on tänaseks viinud kristliku moraali kui niisuguse hülgamiseni.
[---]
Mis
on vabadus? Sellel mõistel on kristlikus traditsioonis keskne tähendus.
„Teie, vennad, olete kutsutud vabaduseks,“ ütleb Püha Paulus (Gl 5:13).
Aga ta ei mõista vabadust moraalse anarhiana, vaid inimese
vabastamisena patu, kirgede ja instinktide võimu alt; see on sisemine
vabadus, mis seisneb Jumala käskude järgimises. Ristiusu vaatenurgast
pole inimese vabadust võimalik lahutada moraalsest vastutusest. Inimese
vabadus on suur jõud, kuna see teeb inimese Jumala sarnaseks, ja omab
siiski plahvatuslikku potentsiaali, kui see hakkab vastu Jumalale.
Vabadust võib võrrelda tuumareaktsiooniga, mis on kasulik üksnes siis,
kui see toimub tuumajaamas ja mitte hävituslikus relvas. Moraalne
vastutus on vaimne turvasüsteem, mis kaitseb inimest tema enda vabaduse
tõttu lagunemise eest.“
0 kommentaari:
Postita kommentaar