Tiit Madissoni Eesti „edulugu"
Täna välja antavate elulooraamatute tulvas ei üllata ilmselt
kedagi, et samaga on nüüd hakkama saanud sedavõrd värvikas persoon nagu
Tiit Madisson. Äsja ilmus tema vaade elule tuttava, kuid kurioosse
pealkirja all „Minu võitlus".
Raamat on küllaltki suureformaadiline, 359 lk. Väljaandja: Nõmme Raadio Toimetised, Tallinn 2014. Huvitav on aga see, et ei ole kusagil märgitud trükikoja nimetust!
Kas tõesti on meie osariigis hirmuõhkkond juba nii suur, et "riigireetur" T. Madissoni puhul isegi trükikoda proovib oma nime varjata? Harilikult on ka kõige närusemal brošüürikesel trükikoja nimetus toodud.
M.I.
Raamat on ülesehituselt justkui
tavapärane. Kronoloogilises järjestuses kirjeldab autor kõiki
eluperioode ja tema osalusel toimunud tähelepanuväärseid sündmusi.
Samas pole see siiski päris tavaline
elulooline teos, kuna olulise mahu võtavad enda alla kirjutaja ülevaated
juhtunu tagamaadest ja paljudest isikutest, samuti hinnangud nende
isikute langetatud otsustele.
Nõnda saab autobiograafiast viimastel
aastakümnetel Eestis aset leidnut teatud mõttes kirjeldav ajalooraamat,
mida nii tänastel kui ka tulevastel põlvedel huvitav lugeda. Tõsi,
mõndagi kirjapandust on keeruline aktsepteerida. Toob ju autor
sissejuhatuses ära ka Prantsuse keisri Napoleon Bonaparte'i seisukoha,
mille kohaselt „ajalugu koosneb nendest valedest, mille suhtes on jõutud
kokkuleppele".
Kommari pojast riigipöörajaks
Esimestes peatükkides jutustab autor oma
päritolust, lapsepõlvest, koolieast, ajateenistusest Nõukogude armees,
töömehetee algusest. Muu hulgas saame teada, et Tiit Madissoni isa oli
läbinud kõik need katsumused, mis said osaks 1941. aastal punaväkke
mobiliseeritud eesti meestele, ja lõpetas sõja Eesti Laskurkorpuse
vanemseersandina. Pärast sõda suunati Herbert Madisson parteitööle, kus
ta jõudis välja EKP Paide rajoonikomitee teise sekretäri ametipostini.
Tiidu sõnutsi isa tegemised tema enda
valikuid ei mõjutanud. Tema esimeseks väljaastumiseks sai
protesteerimine Leonid Brežnevi teoste tutvustamise vastu asutuse
töötajaile korraldatud poliittunnis. Edasi sai ta innustust nn Balti
apelli avaldamisest Lääne meedias ja asus seda levitama Eestis. Seejärel
tutvus ta toonaste dissidentide Mart Nikluse ja Jüri Kukega, hakkas
tegema kaastööd põrandaalusele kogumikule „Lisandusi mõtete ja uudiste
vaba levikule Eestis" ning seda väljaannet paljundama ja levitama.
Kui Tiit Madisson oli 1980. aastal
koostanud ja ENSV Ülemnõukogule saatnud protestikirjad Afganistani sõja
ning Mart Nikluse ja Jüri Kuke vahistamise teemal, arreteeriti ka ta ise
ning mõisteti neljaks aastaks vangi pluss kaheks aastaks Siberisse
asumisele. Vangiminekut, elu vangilaagrites ja asumisel Verhne-Kolõmskis
kirjeldab poliitvang Madisson pikalt ja põhjalikult. Paljugi neist
kirjeldusist on tuttav neile, kes on lugenud Aleksandr Solženitsõni
„Gulagi arhipelaagi".
Asumiselt naasnuna lülitub Tiit Madisson
aktiivselt muinsuskaitseliikumisse, organiseerib Molotovi-Ribbentropi
Pakti Avalikustamise Eesti Grupi (MRP-AEG) ja osaleb Eesti Rahvusliku
Sõltumatuse Partei (ERSP) loomises.
Tema järgmiseks aktsiooniks saab
meeleavalduse korraldamine Tallinna Hirvepargis 23. augustil 1987.
Seekord ei panda teda enam vangi, vaid saadetakse NSV Liidust välja ning
tema elu- ja töökohaks saab Rootsi.
Paraku ei läbe Madisson kuigi kaua maitsta
elu heaoluühiskonnas - paari aasta pärast, kui hakkavad puhuma uued
tuuled, naaseb ta tagasi Eestisse.
Vaba Eesti eest ja vastu
Eestis lülitub ta uuesti täie jõuga ERSP
ja Eesti Komitee tegevusse. Peale Eesti taasiseseisvumist pettub ta aga
riigi etteotsa pääsenud endistes võitluskaaslastes, kes tema arvates
loobusid senistest ideaalidest ja hakkasid tegema „reaalpoliitikat".
Seetõttu lahkub ta nimetatud ühendustest ja asutab 1994. aastal Eesti
Rahvuslaste Keskliidu (ERKL), kus võetakse eeskuju sõjaeelse Eesti
Vabadussõjalaste Liidu tegevusest. 1995. aastal osaleb ERKL Riigikogu valimistel
oma nimekirjaga, kuid ei ületa valimiskünnist. Samaaegselt tegeleb
Madisson aktiivselt Kaitseliidu taastamise ja selle huvide kaitsmisega.
Sel ajal koostab ta manifesti „Eesti
saatus", mida võimulolijad tõlgendavad kui riigipöördekatset. Nüüd tuleb
Madissonil vangi minna juba Eesti Vabariigi kohtu otsuse alusel.
Patarei vanglas ei tule tal aga väga kaua viibida, sest ta vabastatakse
Riigikogus muudetud amnestiaseaduse alusel.
Edasine on juba lähiajalugu, mida peaksid
mäletama nooremadki inimesed. Siia kuulub Madissonide perekonna kolimine
Matsalu looduskaitsealale ostetud tallu, seal loomade karjatamine ja
rannaniitude hooldamine, pereisa saamine Lihula vallavanemaks ja Eesti
Leegionis võidelnud eesti sõjameeste mälestussamba püstitamine Lihula
alevikalmistu servale. Küllap mäletab enamik inimesi sedagi, kuidas
kulges selle mälestusmärgi kõrvaldamine toonase peaministri Juhan Partsi
korraldusel.
Tiit Madisson osales 2007. aastal
Pronkssõduri Tõnismäelt eemaldamist nõudvates aktsioonides, asutas
kirjastuse „Ohvrikivi" ja hakkas tegelema ajaloolis-poliitiliste
raamatute kirjutamise ning publitseerimisega. Seejärel püüdis ta elatist
teenida ehitusettevõtjana.
Poliitikas on jäänud tema seni viimaseks
sammuks katse taasasutada ERSP. Kuid need pingutused vilja ei kanna ning
ta pühib koos abikaasa Terjega Eesti tolmu jalgelt, kolides ära
Hispaaniasse, kus elab tänini.
Inimesed ja nende teod Tiidu võitlusteel
Nagu eespool mainitud, täidavad suure osa
Madissoni raamatust arutelud toimunu üle ja sellega seotud inimeste
tegevuse analüüs läbi autori varjamatult rahvusradikaalse elufilosoofia
prisma. Ta tunnustab neid väheseid inimesi, kelle eluideaalid tema
omadega kattuvad ja kes on valmis nende saavutamise nimel kõike
panustama ilma isiklikule heaolule mõtlemata.
Paraku on autori arvates rohkem neid, kes
võimaluse korral, omakasule mõeldes, Eesti riigi ja teiste inimeste
huvid jalge alla tallavad. Seda kinnitab kasvõi järgmine tsitaat: „Eesti
ühiskonna süvenevas moraalses allakäigus on süüdi nii „poliitiliseks
eliidiks" nimetatud seltskonna määratu ahnus ja rumalus kui ka valdav
tendents teenida võõraid isandaid, asugu nad siis Brüsselis,
Washingtonis, IMF-is või Maailmapangas."
Eesti kui rahvusriigi allakäigu
peasüüdlaseks peab Tiit Madisson Mart Laari, kes peaministrina juhtis
riigi üliliberaalse turumajanduse kursile, olles ise läbi lugenud ainult
üheainsa Milton Friedmani raamatu. Samuti on tema meelest Laari
„teeneks" väärastunud omandireform, Eesti maaelu hävitamine ning endiste
kommunistide ja KGB taustaga tegelaste töölejätmine
riigistruktuuridesse. Lisaks kritiseerib autor ka Lagle Pareki, Tunne
Kelami jt endiste võitluskaaslaste põhimõttelagedust.
Uuematest tegijatest arvustab Madisson
teravalt Res Publica seltskonda ja eriti Juhan Partsi, keda peab
vähevõimekaks ja rumalaks inimeseks, mida kõige ilmekamalt näitab Partsi
praegune tegevus majandus- ja kommunikatsiooniministrina.
Riigistruktuuridest nimetab Madisson kõige
vääritumaks kaitsepolitseid, aga ka kohtuid ja prokuratuuri, kus töötab
palju endist võimu teeninud inimesi. Erilise luubi alla võtab ta kapo
toonase peadirektori Jüri Pihli tegevuse, keda Madisson süüdistab koguni
koostöös organiseeritud kuritegevusega.
Üsna palju tähelepanu osutatakse raamatus
meediale, kus iga riigikorra ajal leidub neid ajakirjanikke, kes püüavad
valitsejate ees kannuseid teenida. Teiste hulgast tõstab Madisson esile
näiteks Mart Kadastikku, kes kirjutas teda laimavaid artikleid nii ENSV
ajal kui ka taasiseseisvunud Eestis, ja Tuuli Kochi, kes saatis
provokaatori isegi Hispaaniasse kogumaks Madissonide peret
kompromiteerivat ainestikku.
Inimesi, kelle ebamoraalseid tegusid raamatu autor avalikustab, on mõistagi tunduvalt rohkem.
Äratundmine ja vastustamine
Madissoni raamatus on eespoolmainitu
kõrval veel muudki sellist, millele iga mõtlev inimene võiks kahe käega
alla kirjutada. Kohati ta rõhutab, et eestlased väärivad oma
valitsejaid, kuna neil puudub poliitilise mõtlemise võime ja nad ei ole
suutelised endale valima ausaid ning rahva huve arvestavaid liidreid.
Ka väidab autor, et Eesti hädade üheks
põhjuseks on vildakas valimissüsteem, mis jätab otsustusõiguse mitte
niivõrd rahvale, kuivõrd parteide tagatubadele. Ta leiab, et
Riigikogusse ja ministritoolidele kandideerivatele inimestele tuleks
enne valimisi korraldada eksamid erapooletu komisjoni ees ja nende
eksamite tulemused avalikustada. See annaks valijatele võimaluse hinnata
kandidaatide eruditsiooni ja mõtlemisvõimet.
Tänases Eestis kehtivat poliitilist
süsteemi nimetab ta „rahademokraatlikuks" ja parempoolse valitsuse
tegevust rahvavaenulikuks, kuna valede otsuste ja vildaka maksupoliitika
tagajärjel suureneb vahe meie inimeste elatustasemes üle kriitilise
piiri ja kasvab väljaränne. Neis tingimustes ei näe Tiit Madisson Eesti
riigil mõtet ega tulevikku.
Sedalaadi mõtete kõrval on kõnealuses
raamatus ka seisukohti, millega ei saa kuidagi nõustuda. Leidub lausa
sobimatu sisuga lõike. Nii kaitseb autor tänaseks juba anakronismina
tunduvat seisukohta, et Rahvarinne oli omal ajal loodud KGB ja/või EKP
initsiatiivil. Oma väidet püüab ta põhjendada muu hulgas sellega, et
Rahvarinde korraldatud massiüritustel Lauluväljakul istusid esireas ka
toonased partei ja valitsuse eestimeelsed liidrid. Kahjuks pole
siinkohal ruumi Madissoni argumendi ümberlükkamiseks.
Kirjutaja põhjendab ka omalt poolt, miks
Pronkssõduri kiire äraviimine Tõnismäelt oli hädavajalik. Ta ei
tunnista, et selle monumendi ümber tekkinud/tekitatud vastasseisu
likvideerimiseks oli olemas ka teisi, tsiviliseeritud võimalusi ja et
toimunu oli tegelikult ette võetud Andrus Ansipi ning Reformierakonna
populaarsuse tõstmiseks rahvusradikaalselt meelestatud eestlaste hulgas.
Seiklused naistega
Lõpetuseks mõnest küsitavusest, mis võivad olla ka autori poolt teadlikult tekitatud raamatu parema müüdavuse huvides.
Esimene neist puudutab raamatu pealkirja
„Minu võitlus". Kuigi tänapäeval on meie hulgas saksa keele oskajaid
vähemaks jäänud, siis osundab ju ka autor ise sellele, et tegu on ühe XX
sajandi skandaalsema isiku skandaalse teose pealkirja otsetõlkega.
Raamatut diskrediteerivaks nüansiks on ka kohatine halvustav suhtumine teistesse rahvustesse in corpore.
Kuigi ta toob nii juudi kui ka vene rahvusest inimeste kohta ka
positiivseid näiteid, tõdeb ta teisal, et tänane maailmakord on suuresti
dikteeritud Ameerika „rahajuutide" poolt. Venelasi aga nimetab ta
kohati halvustavalt „tibladeks".
Lisada võiks veel ühe nüansi, mis pole
üldse seotud poliitikaga. Mõnes situatsioonis kirjeldab autor oma
mehelikku potentsiaali suhetes naistega. Tagatipuks mainib ta sellega
seoses isegi mõne oma partneri nime, sellega räigelt rikkudes
härrasmehelikku põhimõtet, et niisuguste võitudega ei hoobelda isegi
siis, kui nõnda saab kellelegi n-ö kohta kätte näidata.
Kokkuvõttes tuleb tunnistada, et kõnealune
raamat on kirjutatud väga loetavalt ja ka hästi toimetatud. Nii võib
seda lugeda kui põnevusromaani.
[fototekst]
MADISSONI ELULUGU:
Vabariigi aastapäeva eel ilmus Nõmme Raadio kirjastatuna vabadusvõitleja
oreooli kandja Tiit Madissoni elulugu „Minu võitlus". Madissoni nimi
seostub ERSP-ga ja Lihula mälestussambaga Saksa armees võidelnuile
(mille peaminister Juhan Parts 2004. aastal maha võttis).
Raamat posti teel: Kanna 20 eurot Nõmme Raadio OÜ arvele nr 1120058779 Swedbankis ning märgi seletusse oma täpne postiaadress.
Raamatut saab osta tööpäeviti Tallinnas Nõmmel Tartu Hoiu-laenuühistu kontorist Pärnu mnt 326.
ENDEL RIHVK, vaatleja
_________________
Uus pikk euroarve nr.: EE232200001120058779 Swedbank´isRaamat on küllaltki suureformaadiline, 359 lk. Väljaandja: Nõmme Raadio Toimetised, Tallinn 2014. Huvitav on aga see, et ei ole kusagil märgitud trükikoja nimetust!
Kas tõesti on meie osariigis hirmuõhkkond juba nii suur, et "riigireetur" T. Madissoni puhul isegi trükikoda proovib oma nime varjata? Harilikult on ka kõige närusemal brošüürikesel trükikoja nimetus toodud.
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar