Juhtkiri: arvamusfestival kui ideoloogilise diktatuuri propaganda- ja manipulatsiooniinstrument
Kaks aastat tagasi, 2013. aasta juunis, kirjutas professor Tõnu Lehtsaar:
„Olen viimasel ajal üha sagedamini tabanud end mõttelt, et liigume
Eestis millegi diktatuurisarnase poole. [---] Diktatuuri olemus on
kindla mõtte- ja käitumisviisi ainuõigeks pidamine, selle
sundkehtestamine ning teisitimõtlemise mahasurumine. [---] Kui püüda
toimuvat kokku võtta, siis minu arvates on tegu liberaalsete väärtuste
sundkehtestamisega. See toimub sammhaaval ja mitmes valdkonnas.
Diktatuuri ajal on õnnelikud need, kes pooldavad pealiini mõtteviisi.
Tuntakse ennast hästi ja sageli tekib joovastav entusiasm kuulutada,
jagada ja kehtestada oma ilmavaadet ka teistele. Jagub ka raha ja
meediaruumi.“
Professor Lehtsaare hinnang sobib
iseloomustama ka nn arvamusfestivali, mis idee poolest kujutab endast
mitmekesisust väärtustava demokraatliku ühiskonna rõõmsat arvamuspidu,
kus inimesed saavad entusiastlikult vaieldes ja mõtteid vahetades otsida
innovatiivseid lahendusi ühiskondlikele probleemidele. Lähemal
vaatlusel selgub, et pluralism on näiline – vähemalt nendes küsimustes,
mida peetakse vaidlustamisele mittekuuluva progressi loomulikuks,
olemuslikuks osaks.
Aasta tagasi, kui ühiskonnas oli kuumaks teemaks kooseluseadus, juhtis Varro Vooglaid
tähelepanu arvamusfestivalile kui avaliku arvamuse mõjutamise ja
kujundamise instrumendile: „Arvamusfestival on saanud olulise koha
protsessis, mida nimetatakse avaliku arvamuse fabritseerimiseks ehk
sünteetiliseks kuvandi loomiseks sellest, kuidas meie riigis üks
mõistlik inimene peaks mõtlema ja arvama. Anglo-ameerika
poliittehnoloogiate mõisteaparaadi kohaselt nimetatakse seda protsessi
„üksmeele tootmiseks“. Noam Chomsky on mõtestanud kõnealuse fenomeni
lahti massimeedia kontekstis, selgitades, kuidas see toimib tõhusa ja
jõulise ideoloogilise mehhanismina, mis täidab poliitilis-ideoloogilise
süsteemi propagandaga toestamise funktsiooni, levitades varjatud eeldusi
ja neist lähtuvaid mõttemalle ning suunates inimesi oma eri vaadete
tsenseerimisele, ilma et selleks oleks tarvis väliselt nähtavat sundi.“
Üheks näiteks ühiskondliku arvamuse
suunamisest on nn vihakõne teema tõstatamine. „Vihakõne“ on ka tänavuse
arvamusfestivali üks teemadest. Tegemist on ideoloogilise diktatuuri –
või liberaalse surveimpeeriumi, kui kasutada professor Lehtsaare
väljendit – poolt kasutusele võetud mõistega ebasobivate eriarvamuste
(tavaliselt traditsiooniliste, „tagurlike“ seisukohtade) mahasurumiseks
ja nende esitajate karistamiseks. Juba mõnda aega valmistutakse
täiendama karistusseadustikku nii, et „vihakõnelejaid“ – tegelikult aga
nn liberaalsetele väärtustele vastandujaid – saaks võtta
kriminaalvastutusele. Muide, praeguse võimuliidu koalitsioonilepingus
seisab selline punkt (11.20): „Sisustame vihakuriteod vastavalt
rahvusvahelistele ja EL nõuetele ning käivitame teavituskampaania
vihakuritegudest hoidumiseks ja selle mõistmiseks.“
Selleks tuleb aga „vihakõne probleem“
muuta ühiskondlikuks valupunktiks, mille täiendav õiguslik reguleerimine
on põhjendatud. Näib, et peatselt ollaksegi selleni jõudmas. 7.
augustil kirjutas ERR-i uudisteportaalis poliitikauuringute keskuse Praxis juht Annika Uudelepp:
„Tänaseks on vihakõne teema saanud ühiskonnas laiemalt kandepinda.
Festivalil võeti see kohe esimesel aastal jutuks anonüümsete
kommentaariumite võtmes ja tänavu arutletakse, mis on saanud kaks aastat
hiljem. Praeguseks on see teema jõudnud arusaamani, et see ei ole
üksnes kommentaariumite probleem, vaid laiem ühiskondlik valukoht.“
Meenutagem siinkohal taas professor Tõnu
Lehtsaare kaks aastat tagasi kirja pandud sõnu: „Diktatuuri juurde
kuulub tagakius. Meil levib retsept, mis probleemide lahendusena näeb
ette ärakeelamist ja kohtusse andmist. Kavandatav karistusseadustiku
muutmine, mida rahvasuus on hakatud nimetama vihakõne seaduseks, paneb
sõna- ja südametunnistuse vabadusele liberaalsed päitsed. Kui asju ei
saa nimetada õigete nimedega, muutub ühiskond kaitsetuks ogaruse ja
isegi perverssuste ees. Pluss haiglane hirmuõhkkond, kus keegi on
pidevalt solvunud ja keegi teine on selles väga süüdi.“
Loomulikult lastakse arvamusfestivalil
kõlada ka peavoolust erinevaid arvamusi, kuid pigem selleks, et tekitada
illusioon demokraatlikust ja sisulisest debatist. Teatud olulistes
küsimustes on kõnelejateks kutsutud isikud valitud nii, et
„dissidentlus“ – tegelikult aga suure hulga inimeste arvamus – ei jääks
domineerima. Varro Vooglaid toob ülal viidatud artiklis näiteks
kooseluseaduse teemalise arutelu 2014. aasta festivalil: „Eelnevast
andis kõnekalt tunnistust ka kooseluseaduse teemaline „arutelu“ – kolm
kooseluseaduse pooldajat (s.h moderaator), neist kaks homoseksuaali ja
üks end biseksuaalina määratleva naisega abielus elav tegelane, ning üks
traditsioonilise perekonna kaitsja. SAPTK esindajaid loomulikult ei
kutsutud. Kogu asi on liialt läbinähtavalt ja naeruväärselt kreenis, et
tõsiseltvõetavuse illusiooni koos hoida.“
Selles valguses pole põrmugi üllatav, et
sellesuvist kuuma küsimust ehk pagulaste teemat lahkavas paneelis
osalevad diskussiooni juhina progressiivne ajakirjanik Krister Paris ja diskuteerijatena Eesti Pagulasabi juhataja Eero Janson, pagulaste teemal emotsionaalseid seisukohti avaldanud Euroopa põgenikepoliitika ekspert Oudekki Loone ning Saksamaal elav „pagulane“ Katrin Laur,
kellest vaid viimane on avaldanud antud küsimuses alalhoidlikku,
kriitilist suhtumist. Skeem on täpselt sama, nagu kooseluseaduse
„arutelu“ puhul.
Arvamusfestivalist osavõttu on arutatud
kirikuringkondades ja ilmselt tunnevad nii mõnedki kristlased vajadust
ühiskondlikel teemadel kaasa rääkida. Eesti Konservatiivne Rahvaerakond
kavatseb festivalil osaleda 15. augustil ning kutsub inimesi oma alale.
Tore on, aga tasuks siiski järele mõelda, kas diktatuuri pakutud
formaadis osalemine on põhjendatud või mitte – kas tulemuseks pole mitte
diktatuuri näilise legitiimsuse suurendamine (kõigile anti ju sõna!)
või on tõesti võimalik oma argumente esitades diskussiooni sisuliseks
muuta ja ideoloogilisele diktatuurile sisulist vastupanu osutada.
Illustratsioon: entusiastliku kodaniku arvamusavaldus ilmavõrgus.
4 kommentaari:
On lausa sümboolne, et PM kommentaarium on Arvamusfestivali osas piiratum kui paljude muude artiklite osas. Arvamusi tahetakse võimalikult vähe, on lihtsalt teatud arvamuste demonstratsioon.
sionist soorose raha eest ei saagi mitte kunagi midagi väärtuslikku, vajalikku ja ausat korraldada.
Olin eelmisel aastal Paides kohal ja sellist propagandistlikku solgilaviini nagu seal - ei mäletagi.
Ainult 1 ettekanne oli midagi väärt - odavmajade ehitus maapiirkondades.
Ülejäänu oli hale tsekistlik poliitkorrektne klassikaline marksistlik mölin kuubis.
Seni täiesti viisakad arvamusliidrid olid nagu talaga piki pead saanud - ma ei tundnud neid ära.
Vene aja lõppedes olin veendunud, et sellist p.aska enam kunagi kuulma ei pea.
Eksisin, rsk.
Siiamaani ajab iiveldama, kui meenutada.
Ja jääb vaid üle meelde tuletada, et pasalaviin tuleb läänest.
Sellist Eestit ei osanud küll uneski näha. Tahaks riigikogus tugevat opositsiooni näha, kuid mitte muhvigi pole.
Postita kommentaar