MEIE KIRIK: Nüüdisaja vaimsusest
Laupäev, 18. juuli 2015
René Guénon
Ja nad ütlesid: „Tulge, ehitagem
enestele linn ja torn, mille tipp oleks taevas, ja tehkem enestele nimi,
et me ei hajuks üle kogu maailma!” 1Ms 10:4
Meie arvates ulatub ehtne keskaeg Karl
Suure valitsemisajast 14. sajandi alguseni, kui algas allakäiguperiood,
mis läbi mitmesuguste astmete ulatub üha süvenevalt meie aega. See on
nüüdisaja kriisi tegelik alguspunkt: sellel ajal hakkas lagunema
„kristlik maailm“, millega Lääne keskaja tsivilisatsioon end
põhimõtteliselt samastas; ühtlasi tähendas see kristlusega õige
lähedases suhtes oleva feodaalkorra lõppemist ja „rahvuste“ kujunemise
algust. Seetõttu tuleb uusaja algust nihutada ligi kahe sajandi võrra
varasemasse aega, kui seda tavaliselt on tehtud; renessanss ja
reformatsioon on pelgalt eelneva ja neid ette valmistanud languse
tulemus; nad ei tähendanud mingil moel tagasipöördumist endise seisundi
juurde, vaid märgistasid langemist veelgi sügavamale, kuna nad teostasid
lõpliku eraldumise traditsioonilisest vaimsusest, esimene tegi seda
teaduse ja kunsti valdkonnas, teine religioonis endas – valdkonnas, kus
niisugune pööre kõige vähem etteaimatav võis olla.
+++
On olemas sõna, mille renessanss ausse
tõstis ja mis sisaldab endas eelnevalt kogu nüüdistsivilisatsiooni
programmi: see sõna on „humanism“. Sisuliselt tähendas see kõikide
asjade taandamist üksnes inimesega piirduva mõõduni ja enda eraldamist
igasugusest kõrgema tasandi printsiibist, seda võib sümboolselt
käsitleda kui selja pööramist taevale maa vallutamise ettekäändel;
kreeklased, kelle eeskujul usuti end toimivat, ei läinud selles osas nii
kaugele isegi kõige suurema vaimse languse perioodil; utilitaristlik
ellusuhtumine ei tõusnud nende juures kunagi esikohale, nii nagu see
uusajal õige ruttu juhtus.
„Humanism“ oli esimene ilming sellest,
millest hiljem sai nüüdisaegne „ilmalikkus“; soovides taandada kõik
vastavaks inimese mõõdule ja muutes selle eesmärgiks omaette, langeti
järk-järgult selle taotluse kõige madalama astmeni, kus piirdutakse
rahulduse otsimisega oma loomuse materiaalsest poolest sugenevatele
vajadustele, selle otsimine on aga läbinisti illusoorne, kuna ta loob
lakkamatult tehislikke vajadusi rohkem, kui neid rahuldada suudab.
+++
On loomulik, et seistes vastamisi
ideedega nagu „võrdsus“ või „progress“ või mõni muu taoline „ilmalik
dogma“, millesse peaaegu kõik meie kaasaegsed pimesi usuvad ja mis
hakkasid kuju saama juba 18. sajandil, ei või me mitte kuidagi nõustuda
arvamusega, et niisugused ideed on sündinud iseenesest. Nad on kõige
ehtsamat laadi „hüpnootilised sisendused“ – selle sõna kõige vahetumas
tähenduses – ning on suutelised avaldama oma mõju vaid ümbruses, mis
selleks juba valmis on; nad ei ole loonud tänapäeva maailmale omast
vaimsust selle kõikides üksikasjades, kuid nad on suuresti olnud jõud,
mis on tekitanud ja arendanud maailmas olukorra, mis muul viisil oleks
olnud mõeldamatu. Kui sedalaadi sisendus kaoks, hakkaks ka üldine
vaimulaad oma suundumust muutma; seetõttu kannavad kõik need, kelle
huvides mõnes mõttes on korra puudumine, hoolt selle eest, et see edasi
püsiks või veelgi süveneks, ning ka seetõttu, et neid ei tohi
vaidlustada hoolimata sellest, et elatakse ajal, kus valitseb veendumus,
et kõike võib vaidlustada. Mõneti raske on piiritleda, kui kaugele
ulatub selliseid ideid levitavate inimeste siirus, nagu ka teada saada,
millisel määral usuvad teatud inimesed omaenese valesid ja kui palju
hüpnotiseerivad nad ennast siis, kui püüavad teisi oma mõjule allutada.
+++
Väidetakse, et tänapäeva Lääs on
kristlik, kuid see on vale: nüüdisaja vaimsus on antikristlik, sest ta
on olemuselt antireligioosne; ta on olemuselt antireligioosne, sest ta
on veel üldisemalt võttes antitraditsiooniline; see moodustab tema
põhiolemuse, mis teeb temast selle, mis ta on. On tõsi, et teatud
kristluse sugemed on edasi kandunud meie aja antikristlikku
tsivilisatsiooni, mistõttu selle kõige „edumeelsemadki“ esindajad ei ole
vältinud ega saa ka vältida kaudset, tahtmatut ja ilmselt ka
alateadvuse kaudu toimivat ristiusu mõju; nõnda on ka seetõttu, et enda
minevikust lahti rebimine kõige radikaalsemalgi kujul ei saa olla
absoluutselt lõplik ega hävitada järjepidevust viimseni.
Meie läheme veelgi kaugemale ja väidame,
et kõik, mis tänapäeva maailmas veel väärtuslikku on, pärineb
ristiusust või on vähemalt tulnud meile ristiusu kaudu, mille vahendusel
on meieni jõudnud kõikide eelnenud aegade traditsioonid, ta on
säilitanud need elavana, kuivõrd Lääne olud seda on lubanud, ning temas
on alati latentseid võimalusi; aga kui palju on tänapäeval end
kristlasteks pidavate inimeste hulgas neid, kes niisuguseid võimalusi
veel tõeliselt teadvustavad? Kus on katoliikluses endaski need inimesed,
kes tunneksid põhjani õpetusi, mida nad ise väliselt tunnistavad, kes
ei rahuldu pelga suuremal või vähemal määral pindmise „usuga“, mis
tugineb rohkem tundmusele kui intellektile, vaid tõesti „teavad“, mida
õpetab religioosne traditsioon, mida nad omaks peavad?
Me tahaksime kindlalt teada, et on
olemas veel mõnedki sellised inimesed, sest Läänele oleks see suurim ja
vahest ainuski pääsemislootus; kuid me peame tunnistama, et siiani ei
ole me kohanud ühtegi niisugust; seetõttu peaksime arvama, et nad
varjavad end mõnede Idamaa tarkade kombel kättesaamatus pelgupaigas, või
siis peame jätma lootuse lõplikult? Lääs oli kristlik keskajal, kuid
enam ta seda ei ole; kui keegi väidab, et ta selleks jälle saab, siis
tahaksime seda uskuda rohkem kui keegi teine, ja loota, et see sünnib
veel enne, kui meid ümbritsevad olud seda lubavad aimata; kuid ka selles
osas tuleb säilitada kainus: kui see toimub, siis on ka nüüdismaailm
otsa saanud.
Katkendeid raamatust: Nüüdismaailma
kriis. Tõlkinud Haljand Udam. Johannes Esto Ühing, 2009, lk 27, 29, 93,
120–121. Artikli algusesse lisatud piiblisalm pärineb Meie Kiriku
toimetuselt.
René Guénon (1886–1951)
oli katoliiklikust perest pärit, kuid täisealisena islamiusku astunud
prantsuse mõtleja ja literaat, modernismi kriitik ja traditsioonilise
tsivilisatsiooni taastamise pooldaja. Tema teos „Nüüdismaailma kriis“ („La crise du monde moderne“), millest pärinevad ülaltoodud katkendid, ilmus 1927. aastal.
Illustratsioon: Paabeli torn (Peter Brueghel vanem, 1563).
_______________
Pildil olev Euroopa Parlamendi hoone Strasbourgis on tegelikult sümboli väärtusega, sest ta on ehitatud kujutamaks Paabeli torni.
Paabeli torni ehitus oli tegelikult inimeste vastuhakk jumalikele seadustele. Ka Euroopa Liidu ülesehitamine on tegelikult vastuhakk ühikonna ja riikide arengu seaduspärasustele, mida peab sümboliseerima justkui ehitusjärgus olev Euroopa Parlamendi hoone - uus Paabeli torn.
M.I.
Paabeli torni ehitus oli tegelikult inimeste vastuhakk jumalikele seadustele. Ka Euroopa Liidu ülesehitamine on tegelikult vastuhakk ühikonna ja riikide arengu seaduspärasustele, mida peab sümboliseerima justkui ehitusjärgus olev Euroopa Parlamendi hoone - uus Paabeli torn.
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar