AVALIK, KUID ADRESSAADILE SAATMATA JÄÄV KIRI ÕIGUSKANTSLERILE
Mullu 18. detsembril arreteeriti mind Tartus ja saadeti Tallinna Soome laeva peale. Sain alles siis teada, et minu suhtes oli mõni päev varem kehtestatud 5-aastane sissesõidukeeld Eestisse. Menetleja teatas, et alustatud on ka väärteomenetlust. Kuna väljasaatmisega oli kiire, laevapilet ju riigi kulul ostetud, siis mingit ülekuulamist menetlusega seoses ei toimunud. Küsisin menetleja käest „kuidas kavatsete mind ülekuulata, kui saadate kiiruga riigist välja?“ Vastus oli see, mida menetleja näos arvata võiski: „Ei tea“. Veidi hiljem, tol arreteerimise päeval, läksid menetlejad minu elukaaslasele tööle järgi, viisid ta meie elukohta ja sooritasid läbiotsimise. Selle käigus võeti ära u. tuhat eurot sularaha, paar tuhat raamatut, kaks minule kuuluvat arvutit ja üks minu elukaaslase kadunud emale kuulunud arvuti, kaks minule kuuluvat mobiiltelefoni ning hulgaliselt teisi asju. – Huvitava detailina mainin, et täpselt 30 aastat varem, 1985.aastal, saadeti mind võimudele ebameeldiva kirjanduse tõttu okupeeritud Eestist välja ja kehtestati samuti 5-aastane sissesõidukeeld. Eks tegijad olid nüüd kas samad või tolleaegsete rahvuslaste vihkajate järeltulijad? Muutunud pole vist mitte kui midagi – ja juhul kui on, siis hullemas suunas!
Loomulikult ei oodanud ma kõike seda, ent ka ei
imestanud. 2007. aastal oli mulle esitatud kriminaalkahtlustus, mille kohaselt
olevat ma hakanud asutama poolsõjaväelist organisatsiooni, mille eesmärgiks
olla olnud Eesti Vabariigi riigikorra muutmine. 23 kuud väldanud menetlus lõppes
prokuratuuri ja Kaitsepolitseiameti lüüasaamisega. Menetlusalusele isikule – minule – oli tegemist väga kuluka ja
kurnava protsessiga. Paraku pole Eesti Vabariigis teadvalt alusetu
kriminaalkahtlustuse esitamine karistatav. Teadvalt alusetu kriminaalsüüdistuse
esitamine seda on, ning seetõttu selle esitamisest loobuti. Kuid arvan, et
süüdimõistmine polnudki peamine eesmärk, peamine eesmärk oli minu
represseerimine sel määral, et sundida mind riigist lahkuma. Olin tollal Eesti
Vabariigi kodanik, keda niisama välja saata ei saanud, ja pidasin vastu.
Kirjutise algul mainitud kuupäevaks olin tagasi võtnud
Soome kodakondsuse, sest teadsin, et Eestis on võimul ja nn
õiguskaitseorganites juhtivatel kohtadel endiselt isikud, kes polnud sellest
aru saanud, et nõukogude aeg oli ammu lõppenud ja Eesti Vabariigi põhiseaduses
toodud õigused kehtivad kõigile, mitte ainult nendele, kes võimuga ühel meelel
on.
Detsembris toimunud riigipoolsest kallaletungist on nüüd
möödunud üle poole aasta. Väärteomenetlust juhtiv politseinik Margus Talimaa ei ole selle ajaga
suutnud minu töövahendeid mobiiltelefone (mille kõneeristused oleks ta ka ilma
telefonideta operaatori käest saanud) ega arvuteid (mille sisu kopeerimine
võtab kõigest paar tundi) tagastada. Mõni võiks
sellist tegevust või pigem tegevusetust hr Talimaa täielikuks suutmatuseks
pidada, kuid mina, kes juba Eesti ”õigusriigi” kommetega kursis, pean seda
lihtsalt riigi poolseks repressiooniks – Eesti
Vabariigis menetluse eesmärgiks pole võimaliku seaduserikkumisega seonduvate
asjaolude selgitamine, vaid menetlusaluse isiku võimalikult tõhus kahjustamine.
Loomulikult saan aru, et õigetes kriminaalasjades tuleb läbiotsimist kasutada,
kuid minu „menetluse“ puhul juba menetleja saamatus viitab poliitilisele
repressioonile.
Nagu mainitud, saadeti mind detsembris päevapealt oma
elukaaslase juurest ära välismaale, väidetavalt viieks aastaks. Olime
selleks ajaks koos elanud seitse aastat. Väljasaatmise põhjuseks toodi, et ”Olukord, kus Eestisse asub lähiaastatel
elama arvestatav hulk teisest rahvusest, rassist ja religioonist inimesi, on
ühtlasi äärmiselt soodus pinnas võõraviha ja vägivalla õhutamiseks... Kuna
Risto Mikael Teinoneni puhul on põhjendatult alust arvata, et tegemist on
äärmuslikult meelestatud isikuga... siis on tema suhtes sissesõidukeelu
kohaldamine proportsionaalne ja kohane vahend, et tagada avalik kord ja riigi
julgeolek."
Selgub, et Eesti Vabariigis on üks amet, kelle ainupädevuses on hinnata, kes võib tulevikus olla
ohtlik. Ja kui ta on välismaalane, võib ta välja saata, kui aga Eesti kodanik,
siis olgu ta teadlik sellest, et riigitööle ta ei saa. Ainupädevus isiku tulevast võimalikku ohtlikkust hinnata on
Kaitsepolitseiametil, ametil, kelle ridadest on suurem osa Eestis
süüdimõistetud riigireeturitest töötanud. Mina, kes olen õppinud
multikultuurses Rootsis ja suhteliselt multikultuurses Hispaanias, muutun
menetluse alustajate arvates immigrantide saabudes ohtlikuks. Või veel.
Alustasin sissesõidukeelu tühistamiseks kulukat
kohtuteed. Miks ma seda tegin? Ilmselt oli mul tollal veel mingigi usk
sellesse, et Eestis on kohtusüsteem sõltumatu ja tegutseb põhiseadusele ja
teistele seadustele tuginedes. Kohtutee algas jaanuaris. Hetkel on kohtutes
kollektiivpuhkus. Ei ole keegi vist kunagi väitnudki, et juristide töö just
kõige operatiivsem oleks, kuid eks puhkuse ootamisele halduskohus sihtiski.
Tore ju kuuks ajaks kalale minna – võimalik, et kaebaja puhkuse lõpuks asjast
tüdineb ja sellest loobub.
Kuid mõned määruskaebused on juba ka ringkonnakohtus
käinud ja selgunud on selle kohtuastme hoiak. See kajastub järgmistes
väljendustes: ”...peavad nad (= minu
elukaaslane ja mina) nüüd, kui soovivad
perekonnaelu jätkata, kaaluma seda võimaldavate variantide vahel“ ja ”....avalik huvi seisneb selliste trükiste (=
millega olen seotud) kirjastamise
vältimises just praegusel ajal, mil lähiaastatel on Eestisse elama asumas
arvestatav hulk teisest rahvusest, rassist ja religioonist inimesi.“
Teisisõnu, ringkonnakohus näeb enda ülesandena minu ja mu elukaaslase kooselu
jätkamise soovi hindamist, samuti arvab kohus, et võõra rahva Eestisse
asustamisega seoses on õiguste (konkreetsemalt trükivabaduse) piiramine
põhjendatud. Sellise tõlgendusega asetab
Tallinna Ringkonnakohus ennast põhiseadusest kõrgemale.
Omamoodi huvitavad on ka Kaitsepolitseiameti hoiakuid.
Esiteks olid nad selle vastu, et sissesõidukeeld tühistataks kuni
kohtuistungini, sest ameti arvates piisab sellest, et kaebajal lubatakse
istungipäeval Eestisse tulla. Hiljem muutus ameti arvamus veel huvitavamaks -
nimelt ei peaks mind Kaitsepolitseiameti arvates laskma ka kohtuistungile oma
asja menetlemisele: „Eesti Vabariigi
põhiseaduse (PS) § 24 kohaselt on igalühel õigus olla oma kohtuasja arutamise
juures, kuid vastava õiguse puhul tuleb arvestada, et PS § 9 kohaselt on
põhiseaduses loetletud kõigi ja igaühe õigused, vabadused ja kohustused
võrdselt nii Eesti kodanikel kui ka Eestis viibivatel välisriikide kodanikel ja
kodakondsuseta isikutel. Juhime tähelepanu, et R. M. Teinonen ei ole Eestis
viibiv välismaalane“ ... kuna me saatsime ta riigist välja, tuleks aususe
mõttes lisada. Sellise seaduste
väärkasutamise tulemusel võib öelda, et tegelikkuses välisriikide kodanikel
Eestis õigusi ei ole, sätestatagu põhiseaduses mida iganes.
Ka kohtumenetlust ennast puudutavas osas väljendavad
Kaitsepolitseiameti seisukohad midagi sellist, mis minu arusaamise järgi
euroopaliku kohtupidamise juurde absoluutselt ei sobi. Nii on ameti seisukoht
see, et kohtuistung peab olema kinnine, tõendusmaterjale näidatakse vajadusel
kohtunikule, kuid nendega ei tohi isegi minu esindaja tutvuda, rääkimata
sellest, et Kaitsepolitsei väidete tunnistajaid (ilmselt nn koputajaid) oleks
mu esindajal võimalik kohtuistungil küsitleda. Tekibki kohe küsimus: kas
selliseid tõendeid ja tunnistajaid üldse eksisteerib? Kui seda kontrollida ei
saa, pole ju välistatud, et need on Kaitsepolitseiameti enda looming? Kui
oleksin mõne seaduserikkumisega hakkama saanud, oleks algatatud kriminaalasi. Kui seaduserikkumist ja kriminaalasja aga
ei ole, tekib küsimus, mida sellist need „tunnistajad“ siis veel tunnistavad,
mis oleks aluseks minu väljasaatmisele? Minu veendumusi?
Just nii - ainult veendumustega siin tegemist ongi.
Aastatel 2007-2008 kasutas Kaitsepolitseiamet samuti koputajaid ja
provokaatoreid. Lindistuse väljatrükk, mille mulle KAPO toonane esindaja
Glikmani advokaadibüroo ilmselt kogemata saatis, kajastab vestlust ühel
üritusel. Imestusega lugesin sellest, kuidas provokaator püüdis minuga vestlust
arendada mingi „neljanda riigi“ loomise teemal. Tegemist oli KAPO püüdega
„tõendeid“ saada selle kohta, nagu oleksin kehtivat riigikorda kukutamas.
Mainitud provokaator kolis hiljem välismaale. Tean, et mitmele isikule on KAPO
abi osutamise eest ka raha pakkunud. Ehk sai ka too mees oma tasu kätte rahas,
või siis süüdistusest loobumise näol, sest teda oligi süüdistus ähvardamas küll
hoopis teistel põhjustel. Olen oma
kamraadidele alati öelnud, et juhul kui KAPO pakub teile raha, võtke vastu,
sest raha läheb ikka vaja, kuid ärge valetage. Kuid kui „tunnistajatele“
makstakse, on alati olemas suur risk, et raha eest saadakse just selliseid
„tunnistusi“, nagu ametnik soovib. Juhul kui väidetavalt olemasolevaid
„tunnistajaid“ kohtuistungil küsitleda ei saa, ei ole nende „tunnistustel“ küll
mingit kaalu.
Olen oma elukaaslasega soetanud korteri sõbralikus
vennasvabariigis Lätis, piirilinnas Valkas, ja nii saame siiski kuidagi oma
kooselu jätkata. Kui kindel meie turvapaik on? Kes seda teab. Varem on ilmselt
Kaitsepolitseiamet oma Läti ametivendade kaudu tellinud mulle Läti
Siseministeeriumilt kahel korral sissesõidukeelu ka Lätti (seoses leegionäride
päevaga). Eks Kapo meelsasti telliks mulle alalise sissesõidukeelu ka
naaberriiki. Aga ilma selletagi on elu hetkel suhteliselt kulukas ja tülikas,
ja ilmselt kolime sügisel Soome. Eesti jääb taas ilma ühest tublist ja
professionaalsest eestlasest. Ma ei räägi endast, vaid mu elukaaslasest. Aga mis režiimil sellest! Riigi
armastatud juhid on ju korduvalt öelnud, et eestlaste lahkumine riigist ei ole
probleem! Eks nad saavad uusi tarbijaid Aafrikast ja Lähis-Idast, sest oma
rahvas ja oma rahvus pole nende jaoks väärtus. Riigijuhid ei ole põhiseaduse
preambulat lugenud või sellest aru saanud... või tegutsevad võõrastes huvides.
Teadagi kujutab riik endast kui vägivallaaparaati. Riik
kehtestab seadused ja sunnib kodanikke neid jälgima. Kui demokraatlikus riigis on võimul seadusi
järgivad ja õiglustundega inimesed, probleeme pole. Kuid kui võimul on teised,
siis saab õiguskaitsesüsteemist “õiguskaitsesüsteem”, mida kasutatakse
opositsiooni mahasurumiseks. Nii osales 2006. ja 2007. aastal minu represseerimises
ka valitsuse liige Edgar Savisaar,
kes nüüd opositsioonis on samas olukorras – valitsus on temalegi prokuratuuri
kallale saatnud. No, paras talle, saab tunda sama, kui mida oli mulle
korraldamas.
Isiklikust elust me kõik teame, et kui
me mõne teise isikuga tüli norime, siis peagi saame mida oleme tahtnud – nimelt
korraliku tüli ja ehk ka kakluse veel pealekauba. Seda saad mida tellid,
öeldakse. Riikide vahelistes suhetes on asi täiesti sama. Soome kunagine
president Paasikivi ütles omal ajal
– nii targasti, et see mõte polnud vast ta enda leiutatud – et välispoliitikas
tuleks sõpru otsida lähedalt ja vaenlasi kaugelt. Kõlab ju loogiliselt ja
hästi? Aga kuidas tegetseb Toompea valitsus? Vastupidiselt. Sellise rumaluse
juures pole enam üllatav, et valitsus ka eraisikutega tüli norib. Mind on ta
MINU VEENDUMUSTE TÕTTU rünnanud juba kahel korral. Õigusriik? Kus on põhiseaduses
tagatud õigused? No, ega põhiseadus
riigi juhtkonnale pole senigi midagi tähendanud, sest minu pisijuhtum pole
midagi sellega võrreldes, et põhiseadust veega alla tõmmates on Euroopa Liiduga
ühinetud ja seega iseseisvusest loobutud, ei ole põhiseadusest hoolitud ka
siis, kui Petserimaa ja Narva-jõe tagune osa Eesti Vabariigist maha parseldati.
Režiimil on jõud, ta teeb mida tahab,
kehtivad seadused teda ei seo. Ja kui ta tahab, siis otsib ta endale vaenlasi. Kes režiimi liitlasi ja ülemusi, see
tähendab Brüsseli vabamüürlasi, Washingtoni, Tel Avivi ja Simon Wiesenthali
keskuse valitud rahva esindaid piisavalt sügavale ei kummarda, see on ka
Toompea nukuvalitsuse vaenlane. Sellele teeme ära, kasvõi seadusi rikkudes
– see on nn valitsuse moto.
Riik kui vägivalla aparaat paneb paika
ka terminoloogia, mida ta oma vägivallatsemisel kasutab. ”Menetluse käigus
menetlejad teostasid elukoha läbiotsimise ja võtsid ära järgmised asjad…” See
on riigi terminoloogia. Las ta kasutab seda. ”Repressiooni käigus tungisid
kriminaalid minule koju ja röövisid järgmised asjad ilmse eesmärgiga neid üldse
mitte tagastada…” See on see, kuidas mina asju nende õigete nimedega nimetada
võiksin. - Ja kujutage ette: kui
sissetungija oleks olnud tavaline, mitte riigi palgal kurjategija, siis oleks
minul veel mingi väiksemgi võimalus oma õiguste eest seista ja oma asjad tagasi
saada! Kumba peaks justkui eelistama, kui valida saaks?
Ütlen veelgi otsemalt: Kui riik oma ”menetlejatega” arvab, et
üksikisikul pole õigust vägivallale vägivallaga vastata, siis ütlen, et jäägu
see riigi enda arvamuseks! Kristlane pöörab lööjale teise põse ette – mina aga
austan juudi põhimõtet igal võimalusel ja võimalikult karmilt kätte maksta.
Äärmuslik hoiak? Juhul kui mina olen äärmuslane, on minus sellise meelestatuse
tekitanud Toompea bande oma repressioonidega!
Aga mispärast ma seda ”avalikku kirja” siis
õiguskantslerile endale ei saada? Olen kevade jooksul paaril korral saatnud
õiguskantsler Ülle Madisele e-kirja,
milles olen teda juhtunust informeerinud. Tagasi olen saanud mõnelt tema büroo
töötajalt vastuse sisuga ”õiguskantsler jälgib teie juhtumit”. Ilus, ju,
õiguskantsler jälgib. Tekib peaaegu tunne nagu võiks lootagi õiglasele
menetlusele. Nüüd juhtusin aga internetist vaatama, kes õiguskantsleri büroos
töötavad. Ja ennäe imet! Ühe osakonna juhina figureerib see sama isik, kes prokurörina
mind aastaid tagasi represseeris – Heili
Sepp. Ja tööle oli teda võtnud just praegune õiguskantsler Madise.
MIS ÕIGUST JA ÕIGLUST SELLISELT ÕIGUSKANTSLERILT JA TEMA
BÜROOLT SELLES MITTE-ÕIGUSRIIGIS OODATA SAAB?!
Elagu iseseisev Eesti riik! Maha
Toompea režiim!
Risto Teinonen
poliitiline pagulane Eesti Vabariigist
0 kommentaari:
Postita kommentaar