Jaak Valge | Priit Dievese juhtum kui signaal ühiskonnale
Eestis
pole just tavapärane, et töötaja vallandatakse ajalehes arvamusloo
avaldamise tõttu – või vähemalt pole seda tehtud otse ja varjamatult.
Järva-Jaani kooli ajalooõpetaja, magister Priit Dievesega nüüd aga just
nõnda juhtus. Kooli direktor põhjendab oma käskkirjas vallandamist
Dievese artiklis “Lastetud naised, laske oma ülikõrge latt alla”
väljendatud seisukohtadega.
Priit Dievese artikli põhisõnumiks on väide,
et kallid naised korrigeerigu oma ideaalmehe ettekujutust allapoole.
Dieves on muu hulgas solidaarne riigikogu liikme Martin Helme
arvamusega, et naistel on õigus ise oma otsuseid teha, lastetud naised
aga on siiski ühiskondlikult kahjulik element ja osa meie
iibeprobleemist. Ta nõustub seepärast, nagu ka kirjutab, et on mures
eesti rahva negatiivse iibe pärast, s.t väljendab mõtet, et väike laste
arv ei aita kaasa ühiskonna kestlikkusele. Dieves märgib, et kui naine
keskendub ainult karjäärile ja lükkab lastesaamise 30ndatesse
eluaastatesse, on oht, et tema lapsed võivadki jääda sündimata.
“Eestlaste iive on vaja saada positiivseks ja siinkohal on
võtmetegelasteks meie naised”, võtab Dieves oma loo kokku.
Lennukad tõlgendused
Mina
ei ole kindel, et sündimust saaks tõsta eelkõige meesideaali
devalveerimisega ja ma ei kasutaks ka väljendit “ühiskondlikult kahjulik
element”, aga siinkohal pole see oluline – küsimus on muus –, kas
Dievesel on üldse õigust taolisi mõtteid avaldada?
Järva-Jaani
kooli direktori arvates Dievesel sellist õigust pole.
Vallandamiskäskkirjas leiab ta, et Dievese arvamusartikliga võib
kaasneda nende naiste solvamine ja alandamine, kellel on kõrgharidus
ning kes 30. eluaastaks ei ole saanud vähemalt kolme last. Lisaks võib
arvamuslugu puudutada negatiivselt naisi kogu Eestis, sest arvamusloos
suhtub autor negatiivselt võrdõiguslikkusesse ning nimetab
võrdõiguslikkust ühiskondlikult kahjulikuks nähtuseks /…./ Töötaja
Dievese arvamusloost võib välja lugeda, et naised peaksid loobuma
kõrgharidusest, karjäärist ja võrdsest kohtlemisest, et sünnitada lapsi,
parandades sellega Eesti vabariigi iibeprobleeme. Antud mõttekäik võib
osutuda naistele solvavaks ja alandavaks ning ebademokraatlikuks.
Haridusministeeriumi õpetajaosakonna juhataja
Kristi Mikiver teatab aga, et kooli ei sobi inimene, kes väljendab
seisukohti, mis lähevad otseselt vastuollu koolihariduse, eetiliste ning
põhiseaduslike printsiipidega (rassistlikud, diskrimineerivad,
seksistlikud vms seisukohad). Mikiver väidab, et Dievese artiklis
väljendatu, näiteks et naised ei peaks tegelema eneseteostusega enne
laste saamist või alla 27aastane lastetu naine on ühiskondlikult
kahjulik element jne, lähevad vastuollu õpetaja ametieetika, õppekavas
kirjeldatud alusväärtuste, põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest tulenevate
üldhariduskoolide alusväärtuste ning sotsiaalainete õppe- ja
kasvatuseesmärkidega, mida ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja peaks
tunnis edasi andma.
Tunnistan, et mina ei suuda solvanguid,
alandamist, ebademokraatlikkust ega võrdõiguslikkuse pidamist
ühiskondlikult kahjulikuks nähtuseks Dievese artiklist välja lugeda.
Samuti ei oska ma tõesti näha, et Dievese
seisukohad oleksid rassistlikud, diskrimineerivad või seksistlikud. Ma
ei leia artiklis ka kohta, kus oleks öeldud, et naised ei peaks tegelema
eneseteostusega enne laste saamist ning ei suuda tõlgendada Dievese
toetust Helme väidetavale väljaütlemisele muudmoodi, kui Dieves seda
otse ja selgelt teeb: murena negatiivse iibe pärast. Arvan, et
koolidirektori ja õpetajaosakonna juhataja tõlgendused võivad viidata
nende väga õrnale nahale ja ülimalt lennukale ning koolidirektori puhul
lausa unenäoliselt lennukale kujutlusvõimele, aga ka autoritaarsele
hoiakule.
Õigus oma arvamusele
Muidugi ei pruugi artikli sõnum meeldida neile
naistele, kellel on elus teised prioriteedid, ning meeldimisega seoses
peangi tegema veel ühe ülestunnistuse – olen vähemalt osalt ise süüdi
selles, et Dieves artikli kirjutas. Nimelt osales Priit Dieves oma
ülikooliajal minu ja mu hea kolleegi loengukursusel. Kohe loengute
alguses kinnitasime koos teise õppejõuga, et meie poliitilised hoiakud
on erinevad, ent see ei murenda kuigivõrd meie omavahelist koostööd ja
kollegiaalsust, küll aga tähendab, et üliõpilastel pole mõtet oma
eksamiesseedes esitatavaid seisukohti kohandada, sest arvamus, mis
meeldib ühele õppejõule, ei pruugi meeldida teisele, ning esseede juures
hindame me ikkagi eelkõige arvamuse ehedust ja argumenteeritust.
Õhutasime üliõpilastel siiralt oma arvamust
väljendama, sest see on kodanikuühiskonna eeldus. Ning mul pole
kahtlust, et ka mu teised kolleegid on üliõpilasi oma arvamusavaldusteks
julgustanud. Ma ei mäleta muidugi enam, millest Dieves toona kirjutas,
aga õppeinfosüsteemi järgi on ta eksami sooritanud hindele “A”.
Tõsi, Dievese artiklile ma hinnet “A” ei
paneks. Ent kindlasti ei saaks ma teha ettepanekut teda
eksmatrikuleerida või vallandada. Sest meie põhiseaduse kohaselt on
igaühel südametunnistuse-, usu- ja mõttevabadus, õigus jääda truuks oma
arvamustele ja veendumustele, õigus vabalt levitada ideid, arvamusi,
veendumusi ja muud informatsiooni. Ning arvamusartikli põhiidee on
kooskõlas põhiseaduse sissejuhatusega, kus sõnaselgelt väidetakse, et
Eesti riik peab tagama eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade.
Nii võib Dievese juhtum kujuneda
murranguliseks: kui tema vallandamine tunnistatakse õiguspäraseks, et
tähenda see kaugeltki ainult seda, et mina olen teda ja teisi tudengeid
ilmaasjata õhutanud oma arvamust avaldama, vaid midagi hoopis
olulisemat, mis mõjutab tervet ühiskonda: seda, et põhiseadus ei kehti
või vähemalt tuleb teda tõlgendada täiesti erinevalt neist ideedest,
mida ta sisaldab.
0 kommentaari:
Postita kommentaar