VARRO VOOGLAID: Mitte keelatud annetus, vaid põhiseadusega kaitstud sõnavabadus
Aktuaalne Kaamera
pööras 22. veebruaril tähelepanu meie teavituskampaaniale, mille raames
saatsime laiali sadu tuhandeid voldikuid, et tuletada inimestele üle
Eesti meelde, kes olid kooseluseaduse läbisurujad ning milliseid
poliitikuid võib ja milliseid ei või meie hinnangul pereväärtuste
seisukohast parlamenti usaldada.
Seejuures väljendas Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni sotsiaaldemokraadist esimees Ardo Ojasalu
arvamust, et meie kampaania näol on tegemist keelatud annetusega ja et
sellisena on meie ettevõtmine seadusevastane. Sama seisukohta kordas
Ojasalu vastates Õhtulehe küsimustele.
Ojasalule sekundeeris poliitikaeksperdiks ja valimiste valvuriks tituleeritud homoaktivist Alari Rammo, kes avaldas samuti Aktuaalsele Kaamerale
arvamust, et meie kampaania kujutab endast keelatud annetust, konflikti
õhutamist ja hea valimistava rikkumist. (Huvitav, kas veel
erapoolikumat “eksperti” ei õnnestunud Aktuaalsel Kaameral leida,
pidades silmas kui naeruväärselt kallutatult, pahatahtlikult ja
ajakirjanduseetika põhimõtteid rikkudes Rammo sügisel meie meeleavaldust
Vikerraadios iseloomustas.)
Mida ma oskan selle peale kosta?
Nagu ma Õhtulehe
ajakirjaniku küsimustele vastates selgitasin, on meie suhtes esitatud
etteheited kummastavad, sest me ei ole ühelegi erakonnale ega
kandidaadile mingisuguseid annetusi teinud ja keegi ei ole meilt
mingisugust annetust vastu võtnud.
On väga imelik rääkida sellest, et keegi peaks meile selle eest
midagi maksma, kuivõrd me pole üheltki poliitikult nende esiletõstmiseks
isegi nõusolekut küsinud. Kui meie kampaaniat käsitleda keelatud
annetusena, siis on loodud olukord, kus ainult parteid võivad enne
valimisi oma seisukohti levitada ja teised kodanikuühendused peavad vait
olema. See oleks aga absurdne.
Samuti oleks sellisel juhul väga huvitav teada, kellele me siis õieti keelatud annetuse oleme teinud, kui me ei toeta otseselt ühtegi parteid, vaid esitame oma nägemuse sellest, millised kandidaadid on perekonnasõbralikud, millised perekonnavaenulikud? Kui oleme toonud välja ka kooseluseaduse läbisurujate nimed, kas siis oleme teinud keelatud annetuse ka neile, viies kooseluseaduse pooldajateni info selle kohta, millised kandidaadid nende vaateid esindavad? Ja kui oleme toonud pereväärtuste seisukohast usaldusväärsete inimestena välja nii EKRE, IRL-i, Keskerakonna kui ka Vabaerakonna kandidaate, kellele ja millises ulatuses me siis “keelatud annetusi” teinud oleme?
Küsimusi on veel ja veel ning sasipundar, mis meie kampaania käsitlemisel keelatud annetusena tekiks, näib lõputu.
Algatuseks võib tuua absurdse vastuolu seonduvalt annetuse mõistega erakonnaseaduses: nimelt ei ole §-i 12_3 lõike 1 kohaselt juriidiliste isikute annetused üldse annetused, mistõttu ei saa need loogiliselt olla ka keelatud annetused, sest keelatud annetus on üks annetuse alaliikidest. Keelatud annetuse mõiste tuleneb aga varjatud annetuse mõistest – meie tegevus oma seisukohtade levitamisel ja nende inimestele teadvustamisel on seevastu täiesti avalik. Rääkimata sellest, et keelatud annetuste regulatsioon lähtub ilmselgelt korruptiivse käitumise tõkestamise eesmärgist ega ole mõeldud kodanikuühiskonnas poliitilise aktiivsuse pärssimiseks.
Tegelikult mind täitsa huvitaks näha, kuidas poliitiliste parteide esindajatest liikmetega Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon kavatseb põhjendada seisukohta, et Eestis vaata et ainukese poliitilistes küsimustes aktiivselt kaasa rääkiva ja samas valitsusest sõltumatu kodanikeühenduse poolt valitsusparteide suhtes kriitiliste vaadete levitamine valimiste eel ning perekonnasõbralike kandidaatide omaalgatuslik esiletõstmine kujutab endast keelatud annetust.
Oleks huvitav näha, kuidas niisugust seisukohta õigustatakse demokraatia ja kodanikuühiskonna printsiipide taustal. Eriti põnev oleks aga näha, millise nipiga püütakse selline tõlgendus erakonnaseadusest mahutada põhiseaduse §-i 45 raamesse, mille kohaselt on igaühel õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil ja mis lubab vastavat õigust piirata üksnes avaliku korra, kõlbluse, teiste inimeste õiguste ja vabaduste, tervise, au ning hea nime kaitseks.
Esmalt surub parlament meedia kaasakiitmise toel, jultunud manipulatsioonide abil ja ülbe enesekindlusega vastu rahva enamuse tahtmist läbi seadusi, mis on raskelt vastuolus meie kultuuri alusväärtustega, ja kui siis kodanikud püüavad seda enne valimisi inimestele meelde tuletada, hakatakse otsima võimalusi selle eest karistada. Parteid, mis aga vastu rahva enamuse tahtmist seadusi läbi surusid, teevad samal ajal rahva raha eest rahvale miljonitesse eurodesse ulatuvate eelarvetega massiivset propagandat, et neid tagasi valitaks.
Ilmselt ma ei ole ainus, kelle silmis annaks sellised sündmused selgelt tunnistust ideoloogilise diktatuuri kujunemisest meie ühiskonnas ning tõstataks küsimuse sellest, kas elamegi nüüd riigis, kus kodanike poolt info levitamist selle kohta, milliseid kandidaate võib usaldada, milliseid mitte, käsitletakse seaduserikkumisena.
Tahan loota, et demokraatia ideaalid Eesti parteipoliitilisel maastikul ei ole veel niivõrd suure põlguse osaliseks saanud, aga eks lähiajal saame teada, kui adekvaatne see lootus on.
Allikas: https://vooglaid.wordpress.com/2015/03/05/mitte-keelatud-annetus-vaid-pohiseadusega-kaitstud-sonavabadus/
0 kommentaari:
Postita kommentaar