Ungari tegelikkused
György Schöpflin
ERP fraktsioon, Ungari
Teist riiki – selle poliitikat,
ühiskonda, kultuuri, arusaamu – on alati raskem mõista kui esmapilgul
tundub. Veelgi halvemad on lood siis, kui need, kelle töö on selle riigi
„tõlkimine”, sellega kuigi hästi hakkama ei saa. Üks mõistmist
raskendav tegur on nn diskursiivne puudujääk. Täiesti teistsuguse,
omakeelse väikese kultuuri hääl on juba loomuldasa nõrgem kui suure
kultuurikogukonna oma – inglise keelt räägitakse kogu maailmas, ungari
keelt mitte. Selle tulemusel sisaldavad teadmised Ungarist paratamatult
ka vääritimõistmist, valgeid laike, võhiklust, eelarvamusi ja kärsitust
väiksema riigi pakutud selgituste suhtes, iseäranis juhul, kui need
selgitused ei lange kokku „tõlkijate” enda ootustega. Liigagi tihti on
tagajärjeks terve hulk juurdunud lihtsustatud veendumusi, mida võetakse
faktidena ja mida on äärmiselt raske kõigutada. Sisuliselt on tegemist
tõenditel põhinevate väidete täieliku eiramisega, mis asendatakse
ideoloogia, eelarvamuste või võhiklusega – ja seda võib põhjendatult
nimetada epistemoloogiliseks lõpuks. Ungari puhul on seesugune hoiak
läinud juba nii kaugele, et valitsuse mis tahes väljaütlemiste või
tegudega seoses võib julgelt rääkida süü presumptsioonist. Nii või
teisiti peab valitsus oma süütust tõestama.
Kui tahta Ungarist vähegi paremini
aru saada, tuleb alustada sellest, et tegemist on sügavalt lõhestunud
ühiskonnaga. Käibel on kaks äärmuslikult erinevat narratiivi – üks
vasakpoolsete ja teine parempoolsete oma –, millel puudub teineteise
vastu vähimgi respekt. Väljaspool seisjatel on täiesti võimatu seda
tunnistada või mõista. Ettekujutus justkui kahest Ungarist, millest
kummalgi on tõest oma arusaam, on ideaal-tüüpilise demokraatliku Euroopa
riigi jaoks täiesti võõras. Ent Ungaris on see tegelikkus. Ainult üht
poolt kuulates saab Ungaris toimuvast moonutatud pildi.
Eespool öeldu tähendab, et
rahvusvaheline meedia toob välja ainult ühe vaidluspoole seisukohad,
kajastab ainult ühte kahest narratiivist – seda, mis on lähemal tema
enda kindlakskujunenud arusaamadele. Meedia on omaks võtnud
vasakpoolsete, s.o opositsiooni narratiivi, mis aitab kinnistada
seisukohta, et see, mida räägivad vasakpoolsed, ongi kogu tõde. Piisab
näiteks ühest pilgust „The Guardiani” veebiküljele nägemaks, et valdav
enamik Ungari-teemalistest artiklitest on praeguse valitsuse suhtes
vaenuliku – ja mõni, tõsi küll, ka neutraalse – hoiakuga, mis näitab, et
erapooletust isegi enam ei teeselda. See, mida vasakpoolsed räägivad ja
kuidas nad suhtlevad, sobib enamiku Lääne ajakirjanike eelarvamustega
kahtlemata paremini kokku, sest need suhtuvad võimu ja eriti veel
paremtsentristlikesse valitsustesse juba loomuldasa umbusklikult.
Fideszi valitsuse vastaste
süüdistuste täielik loetelu on pikk ning põhineb eranditult moonutustel
või väärarusaamadel. Väljavõtteid sellest loetelust:
– Uue põhiseaduse järgi on abort keelatud. – Ei ole.
– Konstitutsioonikohtu kohtunikud peavad ennetähtaegselt pensionile minema. – Ei pea.
– Konstitutsioonikohtu
volitusi on oluliselt kärbitud. – Ei ole, need on jäänud samaks. Ainus
erand on eelarveküsimused, mis on parlamendi pärusmaa.
– Uus valimisseadus soosib avalikult Fideszit. – Ei soosi, nagu on tõestanud mitmed analüüsid.
– Keskpangalt on sõltumatus võetud. – Vale.
– Abielu institutsioon
on mehe ja naise vaheline liit. – Õige, kuid see ei puuduta samasooliste
tsiviilpartnerlust. Pealegi oli see sätestatud juba 1949. aastal vastu
võetud ja 1989.–1990. aastal parandatud põhiseaduses, s.t muutusi pole.
– Ajakirjandusseadus on
teinud lõpu sõnavabadusele. – Seda võib öelda ainult keegi, kes ei oska
ungari keelt ega loe ajalehti. Tegelikult avaldatakse meedias pidevalt
karmi kriitikat valitsuse kohta.
– Ajakirjandusamet on
täis Fideszi kannupoisse. – Ajakirjandusameti töötajad on
professionaalid. See, kuidas nad hääletavad, ei puutu asjasse.
– Klub rádió tegevusluba
ei pikendatud, sest see kritiseeris valitsust. – Ei, Klub rádió
litsentsi pikendamise taotlus lükati tagasi sellepärast, et see ei
vastanud tehnilistele ja juriidilistele nõuetele. Litsentsi pikendamine
olnuks seadusevastane.
– Kodakondsusseadus, mis
võimaldab naaberriikides elavatel ungarlastel saada Ungari
kodakondsuse, on rünnak nende naaberriikide vastu. – Tegelikult Ungari
kooskõlastab oma kodakondsusseadust Slovakkia, Horvaatia ja Rumeenia
seadustega; need pole seni kedagi seganud.
– Fidesz on salaliidus Jobbikiga.
– Ei ole. Pealegi näitab kiire pilguheit Jobbiki regulaarsele ja eriti
teravale kriitikale Fideszi aadressil, et Fideszi ja Jobbiki vahel pole
mingit salajast kokkumängu.
Arvestades, kui palju on käibel
valeinformatsiooni (ja isegi desinformatsiooni), ei ole sugugi üllatav,
et Ungari-välisel meedial, diplomaatidel, vabaühendustel ja
kodanikuühiskonna organisatsioonidel on Ungari poliitikas valitsevat
sügavat lõhet äärmiselt raske mõista. Veelgi raskem on neil aru saada
sellest, et Fideszi valitsuse ja eriti peaminister Viktor Orbáni puhul
Ungari vasakpoolsed vange ei võta. Ungari lehelugejad ja televaatajad on
juba harjunud Ungaris poliitilise keskustelu pähe serveeritava
äärmusliku keelekasutusega. Kõrvalseisjad võivad osa sellest
demoniseerimisest, mida vasakpoolsed endale juba harjumusena lubavad,
küll mitte puhta kullana võtta, kuid eeldavad siiski, et osa sellest on
arvatavasti tõsi.
See ilmne võimetus hoomata Ungari
tegelikkust ja valmidus uskuda käepäraseid klišeesid, nagu „populism”,
„äärmuslus”, „võõraviha” ja „juudivaenulikkus” (kõik kasutusel Ungari
valitsuse vastu), muudab paroodiaks ajakirjanduse objektiivsuse,
reportaažide neutraalsuse ja ajakirjanike erapooletuse, mis kõik peaksid
olema legitiimse ajakirjanduse alustalad. Nende klišeede abil luuakse
vastase või vaenlase kuju, näidates sealjuures, et nende vastu
„võitlejad” on kõrge moraaliga. Liigagi tihti lepitakse Ungarit
kajastades kuulujuttudega ega uurita lähemalt nende allikate kohta.
Selles valguses ei ole üllatav, et
Ungarist ja selle valitsusest rääkides ei võeta enamasti jutuks Ungari
poliitilist konteksti. Peaasjalikult jäetakse arvestamata, kuidas ja
miks said paremtsentristid 2010. aasta valimistel kahekolmandikulise
enamuse ja mida nad on seni korda saatnud. Vasaktsentristide kaheksa
aasta (2002–2010) pikkune valitsusaeg oli ühiskonna heaolu,
demokraatliku poliitilise kultuuri edendamise ja eelkõige eetilise
valitsemise mõttes täielik katastroof – vasakpoolsed olid lihtsalt
uskumatult korrumpeerunud. Vasaktiiva erakonnad pole kunagi tunnistanud
ega omaks võtnud, et need olid halva valitsemise aastad.
Foto: Scanpix
Uus Ungari president Janos Ader ja
tema abikaasa Antia Herczegh võtavad vastu auvahtkonna ülema tervituse
sisenedes presidendipaleesse pärast ametissevannutamise tseremooniat
Budapestis 10. mail 2012.
Ungari nii poliitiline kui ka
majandussüsteem olid neil aastail nii räbalas seisus, et kes iganes
oleks ka valimised võitnud, oleks tal tulnud ette võtta põhjalikud
muudatused. Tegelikkuses oli Ungaris parimal juhul üksnes
fassaadidemokraatia. Vasaktiib käitus nii, nagu oleks 2006. aasta
valimisvõit andnud neile õiguse valitseda nõnda, nagu ei eksisteeriks ei
opositsiooni ega kodanikuühiskonda ega säilitamisväärset demokraatlikku
taristut. Sellega seoses on oluline märkida, et Ungari ühiskonna
lõhestatus kajastus ka kodanikuühiskonnas: vasaktiiva vabaühendused
tegid Gyurcsány valitsuse aadressil kriitikat haruharva. Inimõigustega
tegelevate vabaühenduste reaktsioon sama aasta 23. oktoobri Fideszi
meeleavalduste jõhkrale mahasurumisele oli vaevukuuldav.
Ferenc Gyurcsány niinimetatud
valetamiskõne, milles ta tunnistas, et vasakpoolsed võitsid valimised
valega, mitte üksnes ei võtnud tema valitsuselt sama hästi kui igasuguse
legitiimsuse, vaid õõnestas ka ühiskonna usaldust demokraatia vastu –
igatahes vasakpoolsete puhul küll. Valitsusasutuste autoriteet oli
madal, riigimasin töötas halvasti – liigagi sageli kasutati riigiasutusi
vasakpoolsete hüvanguks või koguni rahapesuks – ning valitsuse ja
ühiskonna vaheline usaldus sai rängalt kannatada. On asjakohane lisada,
et nii lõhestunud ühiskonnas nagu Ungari on erakordselt raske asutusi
juhtida. Kumbki pool ei tunnistanud teise legitiimsust ega autoriteeti,
mistõttu lähtuti sellest, et valitsusasutused ja nende tegevus on osa
erakonnapoliitikast. Vähesed uskusid riigi- ja kohalike
omavalitsusasutuste neutraalsust ja nende tegevuse taga nähti
poliitilisi motiive. Vohav korruptsioon ainult teravdas olukorda.
Tegelikkuses ei olnud võim mitte mingil moel ühtlaselt lahutatud.
Seetõttu nähti Fideszi
kahekolmandikulises enamuses mitte üksnes vasaktiiva hävitavat
lüüasaamist, vaid ka mandaati heade valitsemistavade taastamiseks ning
selle eest hoolitsemiseks, et vasakpoolsete tekitatud kahju enam kunagi
ei korduks. Vasakpoolsete katastroofilised kaheksa võimul oldud aastat
tõid veel teisegi, ootamatu tagajärje – Jobbiki juhitud radikaalse
paremtiiva jahmatava tugevnemise. Alates 2010. aastast on Jobbik
parempoolsetega opositsioonis olnud samavõrd kui vasakpoolsed ise ning
vasakpoolsete lakkamatud katsed väita, et Jobbik ja Fidesz on nagu sukk
ja saabas, näitavad ainult nende intellektuaalset meeleheidet või
poliitilist künismi või mõlemat korraga. Vasakpoolsete väited, et Fidesz
ja Jobbik ajavad tegelikult üht ja sama asja, viitavad sügavamale
probleemile: nimelt ei paista Ungari vasakpoolsetel olevat mingit
arusaamist demokraatlikust paremtsentrismist, mistõttu nad eeldavad, et
demokraatia on nende ja ainult nende pärusmaa.
Foto: Scanpix
Ungaris ühepäevasel ametlikul
visiidil viibinud Horvaatia peaminister Zoran Milanoviã (paremal) ja
tema Ungari kolleeg Viktor Orban tervitavad auvahtkonda vihmases
Budapestis 7. mail 2012.
Selles valguses tuleks Fideszi
ulatuslikku reformikava näha tõsiseltvõetava plaanina kindlustada
demokraatlike institutsioonide tõrgeteta toimimine, korruptsiooni
põhjalik väljajuurimine ja, mis vahest ehk kõige tähtsam, usalduse
taastamine poliitika vastu – 2010. aastaks oli see jõudnud täielikku
mõõnaseisu – ning valitsuse ja ühiskonna suhete rajanemine
mõlemapoolsusel. Paratamatult tekitavad nii kaugele ulatuvad
reformikavad, nagu seda on Ungari omad, vastuseisu, kui luubi alla
võetakse korporatsioonide tegevus, taastatakse aruandekohustus ja
läbipaistvus, avaliku sektori töökultuur paraneb ja tasapisi muutub kogu
riigi poliitiline kultuur. Eks ajalugu näita, kui edukateks need
ümberkorraldused osutuvad.
Kõige eelöeldu eiramises, mida
tehakse mõistagi vasakpoolsete huvides, aga ka vasaktsentristide
valitsusele rahvusvahelise kogukonna poolt osaks saanud soosingus
nähakse Ungaris vääritimõistmise ja vasturääkivuste kasvulava. Viimane
on aga võimas rahuolematuse allikas.
Ülimalt irooniline on kõige selle
juures see, et keegi ei näi märkavat, et Ungari valitsus ja opositsioon
on omamoodi negatiivses vastastikmõjus. Vasakpoolsed on oma identiteedi
rajanud väitele, et Fidesz on liidus saatanaga: ta on rassist, ksenofoob
ja kurjuse kehastus. Fideszi meelest – ja sellest väitest tuleneb
osaliselt tema enda legitiimsus – on vasakpoolsed vastutustundetud ja
korrumpeerunud; nad pole kunagi olnud valmis vabanema oma kommunismiaja
taagast, eelkõige tunnistama kommunismi ajal toime pandud
inimõigusterikkumisi. Selline negatiivne vastastikmõju kujutab endast
polariseerumise aspekti, mis võimaldab vasakpoolsetel eirata Ungari
ühiskonna püüdlusi ja Fideszil pidada õigusevastaseks Ungari
vasakpoolsete sõltuvust väljastpoolt saadavast toetusest. Kuid meedia
maalitud pildilt leiab nimetatud tõdemust harva, kui üldse.
Ungari kajastajad jätavad pidevalt
ja süstemaatiliselt arvestamata mitu muudki võtmetähtsusega tegurit, mis
on tegelikkuse mõistmiseks vajalikud, nagu valitsuse toetajaskond, mis
on vaatamata majandusliku olukorra halvenemisele endiselt arvestatava
suurusega. Valitsust toetaval meeleavaldusel oli 21. jaanuaril Budapesti
tänavatel ligikaudu 400 000 inimest. Seda sündmust kajastati ilmselgelt
liiga kasinalt, samas kui tunduvalt väiksema osavõtjaskonnaga
valitsusevastane meeleavaldus 2. jaanuaril pälvis palju rohkem
tähelepanu. Sellest kaksikmoraalist on teadlikud paljud ungarlased ja
nad panevad seda väga pahaks.
Samuti ei ole keegi tähele pannud –
või nii vähemalt tundub – nende rünnakute mõju ungarlaste arvamusele.
Märgatavalt on suurenenud toetus Fideszile, kuid ka Jobbiki
paremäärmuslikule erakonnale, millel on praeguse seisuga ligi veerandi
valijaskonna toetus, seega umbes sama suur toetus kui kõigil kolmel
vasaktiiva erakonnal kokku. Nii palju siis tahtmatutest tagajärgedest.
Veel üks sedasorti tagajärg on, et rünnakud annavad valitsusele aluse
väita, et väline sekkumine moonutab valitsuse strateegiat. Välise
kriitika mõjul on isegi mõned paremtsentristide kriitikud hakanud
koonduma Fideszi selja taha.
Sellest tulenevalt on opositsioonis
oleva vasaktiiva volitused kodus tuntavalt vähenenud (populaarsusest
rääkimata) ning nad on otsustanud otsida toetust välismaalt. Selline
asjade seis on veider: demokraatlikus riigis on poliitiline opositsioon
väga lähedal oma valijaskonna hülgamisele ning püüab vee peal püsimiseks
mobiliseerida välismaalt liitlasi, kelle legitiimsus ungarlaste
silmis on kaduvväike. Tulemuseks on jällegi hoopis valitsuse
toetajaskonna suurenemine ja seda nende arvelt, kellel ei pruugi
Fideszit toetamiseks isegi olla erilist eelsoodumust, kuid kes vaatavad
halvasti välisriikide sekkumisele. Lisaks on Ungari pidev kritiseerimine
Euroopa väärtustele osutades toonud kaasa nende väärtuste küsimärgi
alla seadmise kui mitte lausa põlgamise.
Väliste mõjutajate roll Euroopa
Liidu liikmesriikide siseasjade korraldamises on järjest teravamini
päevakorras (Kreeka ja Itaalia tehnokraatlikud valitsused, õhus rippuv
ettepanek määrata Kreekasse eelarvevolinik). Samas kontekstis tuleb näha
Euroopa vasakpoolsete ettepanekut algatada Euroopa Liidu lepingu
artikli 7 kohaselt Ungari suhtes menetlus, mis eduka läbimise korral
jätaks Ungari ilma hääleõigusest. See tõstatab terve rea intrigeerivaid
küsimusi. Kas Euroopa Liit on oma liikmesriikide jaoks sisemine või
väline mõjutaja? Kus jookseb nende kahe vaheline piir? Kas Euroopa Liit
saab tegutseda enamuse toel, kui üldist kokkulepet ei ole? Kui
põhjendatud on Ungari-vastased süüdistused? Sest kui need on nõrgad,
siis see, mis toimub, on väga lähedane lihtsalt poliitilisele
süüdimõistmisele, kus Ungari enda häält ei kuulata. Pühaks peetud
põhimõtet võtta kuulda mõlemat poolt – audi et alteram partem – eiratakse.
Niisugusel määral liikmesriigi
siseasjadesse sekkumine on tekitanud Ungaris küsimusi Euroopa Liidu
tegevuse seaduslikkusest, sünnitanud vastuseisu ja järjest suurenevat
umbusku Euroopa Liidu enda väärtuste suhtes iseäranis seetõttu, et nende
puhul pole mõlemapoolsuse suhtes kahtlustki. Välistel mõjuritel näib
olevat vaba voli sekkuda Ungari siseasjadesse, mis mõne jaoks tähendab
ilmselt ka vabadust destabiliseerida Fideszi valitsust ja kangutada
kohalt peaministrit. Teisalt ei loodagi Ungari ise, et ta saaks oma
probleemidest rääkida ja loota, et keegi teda kuulaks, mille näiteks on
mure slovaki keele seaduse pärast, mis kitsendab selle vähemuse õigusi.
Tegelikkuses kardetakse, et suuremad riigid türanniseerivad väiksemaid
inimõiguste, (mõne) euroopaliku väärtuse ja vasakpoolsete tõekspidamiste
nimel ning ka võimu enda nimel.
Välised niiditõmbajad ei anna endale
ilmselt aru oma rollist Ungari sisepoliitikas. Väikesed riigid kipuvad
välisriikide arvamustesse suhtuma märksa tundlikumalt kui suured.
Sellest on sündinud osaliselt refleksiivne reaktsioon – Ungaris võetakse
kuulda, mida välistel mõjutajatel öelda on, kuid vastupidi mitte. See
tekitab järjest teravamat rahulolematust. Kellelegi ei meeldi, kui nende
kodustesse asjadesse muudkui väljastpoolt sekkutakse, nagu näitasid ka
21. jaanuari meeleavalduse plakatid kirjaga „Me ei ole koloonia”.
Foto: Scanpix
10. mai 2012. See Budapestist 30 km kaugusel asuvas Felsőpakonys kasvatatud muru rullitakse lahti Poolas Wrocùawi uuel linnastaadionil. Wrocùaw on üks neljast Poola linnast, mis võõrustab 2012. aastal Euroopa jalgpalli meistrivõistlusi.
Ungari ja Euroopa Liidu suhetest
rääkides on oluline vaadelda eraldi nende suhete poliitilist ja
juriidilist mõõdet. Juriidilised küsimused on selged ja kindlapiirilised
ning seega avatud läbirääkimisteks ja lahendamiseks. Poliitilised
teemad on ähmased ega anna vastust sellele, mida Ungari valitsus peaks
ette võtma. Teravamaks teeb asja Ungari kritiseerijate komme ühelt
mõõtmelt teisele hüpata. Kui juriidilised vastuväited on kummutatud,
tõstatatakse poliitilised ja vastupidi. Selles mõttes muudetakse
reegleid lausa mängu ajal.
Lõpuks aga taandub kõik küsimusele:
kes otsustab, millised on euroopalikud väärtused – kas vasakpoolsed üksi
või on selleks vaja laiemat konsensust? Kui tõepoolest leitakse, et
Ungari on neid väärtusi rikkunud, siis kas on kindel, et see on ainus
Euroopa Liidu liikmesriik, mida saab sel viisil esile tõsta? Kui ei ole,
siis kas ei peaks ka teiste suhtes menetlusi jms algatama? Vastasel
juhul torkaks teravalt silma topeltmoraal. Ja kõige selle taga luurab
veel kahtlus, et Ungarit kasutatakse ära selleks, et juhtida tähelepanu
kõrvale vigadelt mujal, Lääne-Euroopa liikmesriikides, kes näivad oma
süüd ida poole eksportivat. Kui viimane peaks paika pidama, ei ole
Ungarile määratud rollis midagi juhuslikku. Sama tõenäoliselt võivad
sihtmärgiks saada ka teised riigid. Õigupoolest ongi juba aimatav, et
järgmine selles reas võib olla Rumeenia.
Allikas: http://www.maailmavaade.ee/?d=ungari_0612
0 kommentaari:
Postita kommentaar