Viru Keemia Grupp AS. FOTO: Kristjan Teedema
VKG ja Eesti Energia hakkavad põlevkiviõlist valmistama kvaliteetset
diislikütust, toodangu maht ületaks tunduvalt Eesti vajadused.
Esimese
vabariigi ajal toodeti Eestis põlevkiviõlist bensiini, praegu aga
valmistuvad nii Viru Keemia Grupp (VKG) kui Eesti Energia pigem
diislikütuse tootmiseks. VKG plaanib alustada tehase ehitamist juba
tuleval aastal.
VKG juhatuse esimehe Priit Rohumaa sõnul käivad
praegu tehase projekteerimistööd. «Projekteerimine käib ja tuleva aasta
algul läheb ehituseks,» lausus ta. Tehas peaks valmima 2015. aastal ja
töötama täisvõimsusel 2016. aastal.
VKG loodab hakata tootma 300
000 – 400 000 tonni diislikütust aastas. Eesti keskmine diislikütuse
aastane vajadus on 600 000 tonni ringis. Samas plaanib ka Eesti Energia
hakata 2016. aastal põlevkiviõlist diislikütust rafineerima.
Eesti
Energia pressiesindaja teatel toodetakse uues tehases 1,2 miljonit
tonni kvaliteetseid vedelkütuseid aastas ja sellest suurem osa ongi
diislikütus, ülejäänu aga bensiin. Varem on teatanud huvist
põlevkiviõlist diislikütuse tootmise vastu ka Kiviõli Keemiatööstus.
Panus energiajulgeolekusse
Niisiis
kataks kodumaine põlevkividiislikütus siseriikliku vajaduse ja jääks
tublisti üle ekspordikski. Priit Rohumaa sõnul vastab tulevane
diislikütus kõigile nõuetele ja seda võib rahumeeli panna autopaaki.
Diislikütuse
tootmise alustamisel on mitu põhjust – ehkki põlevkiviõlist saab
Rohumaa sõnul kuni 60 protsenti kvaliteetset diislikütust, on
diislikütuse turuhind ka palju kõrgem kui põlevkiviõlil.
Kütus
ise läheb mõistagi müüki maailmaturu hindadega, aga tehase asukoha tõttu
Eestis võib arvata, et suur osa diislist jääks kodumaale, sest nii
säästab kütuse transpordikuludelt.
Majandusministeeriumi
asekantsleri kohusetäitja Ando Leppimani kinnitusel oleks diislikütuse
tootmine Eestile oluline ka energiajulgeoleku seisukohalt.
«Kindlasti
parandaks kodumaine tootmine meie energiajulgeolekut, praegu on meil
vedelkütusevaru 90 päevaks ja umbes pool sellest asub Eestis,» selgitas
ta. «Kui siin hakatakse tootma transpordivahenditele sobivaid
vedelkütuseid, on meil juba enda tootmisvõimekus ja me ei räägi enam 90
päevast.»
Kriisiolukordadest rääkimata vähendaks diislikütuse
tootmine põlevkivist ka üldisemalt Eesti sõltuvust impordist ja kärbiks
riigi väliskaubandusdefitsiiti.
Tallinna Tehnikaülikooli Virumaa
kolledži kütuste keemia ja tehnoloogia õppejõu Jüri Soone andmetel ei
toodeta praegu kusagil maailmas põlevkiviõlist tööstuslikes kogustes
diislikütust.
Sestap on ka diisli rafineerimistehaste rajamine
kontsernide jaoks paras leiutamine, investeeringu suurusest rääkimata.
Nii näiteks läheb VKG rafineerimistehas maksma praeguste plaanide
kohaselt 250 miljonit eurot.
Diislikütuse tootmise alustamise
eeltingimuseks on mõistagi nafta praegune kõrge hind maailmaturul. Veel
1990. aastatel ei oleks põlevkivist autokütuse «väljapigistamisel» olnud
erilist mõtet. VKG teine juhatuse liige Meelis Eldermann lisas, et
energiasektoris süveneb ressursinappus.
«Teatud naftaleiukohtades
on nafta raske fraktsioon ja selle kättesaamiseks peab nafta sisuliselt
aurustama või veega välja pesema,» selgitas Eldermann. «On ka
naftaliivad ja erinevad muud allikad, mida nüüd kasutatakse.»
Kvaliteetse
nafta kättesaamine muutub Rohumaa sõnul järjest keerukamaks ja
kulukamaks. «Varem piisas Araabia poolsaarel naftani jõudmiseks vähesest
puurimisest, nüüd saadakse naftat kätte ookeanisügavustest väga
rasketest tingimustest,» lausus ta.
«Näiteks Shell, British
Petroleum ja Total annavad praegu rohelise tule kõigile
investeeringutele, mis tasuvad ennast ära 80-dollarilise barrelihinna
juures. Ei ole enam mugavaid kohti nafta ammutamiseks,» nentis
Eldermann.
Maailma tõestatud naftavarud muudkui kasvavad, samas kasvab tempokalt ka nende varude kättesaamise maksumus.
Eldermanni
sõnul annab põlevkiviõlile teatud eelise ka see, et põlevkivist
toodetud õli väävlisisaldus on võrreldes naftaga väike. «Väävlisisaldus
kütuses on üks oluline komponent, mida piiratakse,» tõdes ta.
Bensiini tootmine kulukas
Jüri
Soone kinnitusel toodeti küll Eestis enne sõda ja ka sõja ajal madala
oktaanarvuga bensiini, aga praegu on mõistlik toota pigem diislikütust.
«Tänapäevased mootorid ei suudaks sellise oktaanarvuga bensiini enam
kasutada,» selgitas Soone.
Põlevkiviõlist bensiini
«väljapigistamine» on keerukas ja kulukas, diislit aga on toota lihtsam.
«Seega on ka mõistlik õlitootjate esimene käik toota diislit – nad
teevad seda, mida on teha kergem ja mida on rohkem. Põlevkiviõlis leidub
üsna vähe bensiini fraktsiooni,» rääkis Soone.
Praegu suudavad
Eesti põlevkiviõlitootjad Soone andmetel valmistada kokku heal juhul 400
000 tonni põlevkiviõli aastas. «Ühe naftatöötlemistehase võimsus on
samal ajal vähemalt viis miljonit tonni,» nentis ta. Samas tegelevad nii
VKG kui Eesti Energia oma põlevkiviõlitootmise tempoka laiendamisega.
Eesti diislitootmine võib osutuda Soone hinnangul elujõuliseks, ent edu
valem on lihtne – diislikütuse hind peab katma selle tootmiseks tehtud
investeeringud.
Eesti oma mootorikütus• Diislikütust valmistama hakkav Viru Keemia Grupp kuulub neljale eestlasele.
• Ettevõtte tulu oli eelmisel aastal 180 miljonit eurot, ekspordimaht oli seejuures 130–140 miljonit eurot.
• VKG-l on 1720 töötajat.
•
Ettevõte hindab enda osatähtsuseks riigi sisemajanduse kogutoodangust
ühe protsendi ja osatähtsuseks ekspordist kaheksa protsenti.
• Esimese vabariigi ajal müüdi Eestis põlevkivibensiini oktaanarvuga 66. Bensiinitootmist jätkasid sõja ajal ka sakslased.
• Teise maailmasõja ajal kasutati põlevkiviõli Saksa allveelaevade kütusena.
•
Õlitootmistehaste kaitsmise vajadus Saksa sõjamasina tarbeks oli üks
oluline põhjus, miks paljud eestlased pidid Sinimägedes elu kaotama.
Allikad: VKG, internet
Allikas:
https://majandus24.postimees.ee/786694/eesti-hakkab-tootma-autokutust?
1 kommentaari:
Uudis aastast 2012?
Postita kommentaar