ANTI POOLAMETS: Lissaboni leping kinnistab liitriigistumist
Anti Poolamets, sisekaitseakadeemia riigiõiguse lektor
Euroopale põhiseaduse loomisega tehti algust 2002. aastal Euroopa konvendi kokkukutsumisega, ent selle vastuvõtmine takerdus referendumitel põrumise tõttu.
Nüüd juba Lissaboni lepingu nime all, aga ca 95% ulatuses samasisulisene leping ratifitseeriti 11. juunil riigikogu poolt üksmeelse entusiasmiga. Tähele pole soovitud panna isegi teksti peamise autori hoiatavaid seisukohti. Euroopa põhiseaduse koostamist juhtinud Valery Giscard d’Estaing levitas juba enne konvendi kokkutulekut liikmesriikides üht sõnumit: me loome Euroopa Ühendriike!
Kolmas põrumine Iirimaal
2005. aasta
referendumitel lükkas Hollandi ja Prantsusmaa rahvas Euroopa põhiseaduse
lepingu selgelt tagasi. Pärast sellist läbikukkumist tehti lepingu
tagasilükkamise vältimiseks kõik, et uusi referendumeid ei korraldataks.
Seda isegi Inglismaal, kus lubatud referendumist loobumine on kõvasti
kõigutanud valitsuse mainet. Ainsaks ausaks erandiks kujunes Iirimaa,
mida peetakse tugeva põhiseaduse järelvalvega riigiks.
Iiri rahva otsus
Lissaboni lepingule selge „ei“ öelda on oluline demokraatlik võit. Selge
„ei“ referendumil öeldi vaatamata pea kõigi Iirimaa parlamendiparteide
lepingut pooldavale seisukohale ning valitsuse tugevale pressingule.
Valijate mõjutamiseks lasti käiku ka hirmutamistaktika ning isegi
mitmete EL liikmesriikide juhid hoiatasid iirlasi „ei“ raskete
tagajärgede eest. Ometigi näitas Iiri valija oma iseseisvust, tehes
selge otsuse edasise võimu ülekandmise vastu Euroopa Liitu. Iirimaa
olukord, kus „ei“ leeri võidu tõid ennekõike kodanikuliikumised, näitab
võimu tugevat võõrandumist rahvast.
Vaatamata iirlaste
otsusele on Eesti väliminister hämmastaval moel teatanud, et
ratifitseerimisprotsess teistes riikides peab jätkuma. Hoolimata
sellest, et kokkulepitud protseduur lepingu kehtima hakkamiseks oli
selle kõigis liikmesriikides heaks kiitmine. Karta on, et otsekohe
püütaksegi leida “tagaukse meetod” iirlaste otsuse ignoreerimiseks.
Kogemus kinnitab, et ka Iirimaaga juhtus nii, kui peale Nizza lepingule
“ei” ütlemist 2001. aastal, viidi rahvas juba aasta pärast suure
poliitilise surve all uuele referendumile. Meetod on hirmutav –
referendumeid tehakse üksnes seni kuni “jah” kätte saadakse. Iiri
otsusele vaatamata peame valmistuma selleks, et poliittehnoloogiate
võidukäik Euroopa Liidu tsentraliseerimiseks siiski jätkub ja ainsaks
“progressiivseks” arenguks loetakse föderaalvõimu tugevdamist.
Eesti vajanuks referendumit
Eestis on praeguse
põhiseaduse teksti ja tegeliku olukorra vahelised vastuolud peale ELiga
liitumist kujunenud nii suureks, et isegi riigikohtu esimees Märt Rask
ja justiitsminister Rein Lang nõuavad kogunenud probleemide
kõrvaldamiseks lausa uut põhiseadust. Lissaboni lepinguga antakse
Euroopa Liidule olulisel määral rohkem võimu ja õigusi, kui seda tehti
2003 aasta liitumislepinguga ja põhiseaduse täiendamise seadusega, mida
võib muuta üksnes rahvahääletusel. Lissaboni lepingu kehtima hakkamiseks
oleks pidanud küsima rahva arvamust referendumil ning muutma
põhiseadust.
Riigikogu
ülilühikesed istungid ja eelnõude vähesus on loogiliseks tagajärjeks
suuremahulisele seadusandliku pädevuse üleandmisele Euroopa Liidu
organitele. Hinnanguliselt saame sealt juba 80% seadusandlusest.
Seetõttu on parlamendi kriis vältimatu ja mõistagi ei saa sellises
olukorras maksta riigikogulastele üha rohkem palka üha vähema töö
tegemise eest. Seadusandja funktsiooni kahanemist ei suuda ükski
asendustegevus piisavalt kompenseerida.
Brüsseli võimujanu
ELi seadusandlik
protseduur on näide võimude lahususe pea peale pööramisest. Parlamentide
asemel on mõjukaima seadusandja roll täitevvõimu esindajatest koosneva
Euroopa Liidu nõukogu käes. Lissaboni lepinguga muudetakse nõukogu
põhilise otsustamismeetodina kasutatavat kvalifitseeritud häälteenamust.
See tähendab, et otsuste vastuvõtmiseks peab kokku saama vähemalt 55%
liikmesriikide toetuse, kes sealjuures peavad esindama vähemalt 65%
Euroopa Liidu rahvastikust, kindlustades nii suurriikide, eriti Saksamaa
ja Prantsusmaa positsiooni väikeste üle. Samas kavandatakse
seadusloomes ka Euroopa Parlamendi mõju tunduvat tõstmist. Lissaboni
leppega lisandub senistele veel üle 20 valdkonna, mille puhul
ühehäälsuse asemel langetatakse otsuseid häälteenamusega. Lisaks omandab
liit uusi või laiendab seniseid pädevusi üle 60 valdkonnas.
Muu hulgas antakse
Lissaboni lepinguga liidulisse pädevusse erinevas mahus ka kohtusüsteemi
ja politsei valdkondi, immigratsioon, energiapoliitika,
üldhuviteenused, transport, turism, sport, tsiviilkaitse, tervishoid jm.
Ühiste tsiviilõiguse sätete kõrval kehtestatakse ühised kuritegude
alased miinimumeeskirjad teatud kuriteoliikide koosseisude ja karistuste
määratlemiseks (nt korruptsioon, arvutikuriteod ja organiseeritud
kuritegevus).
Euroopa president ja välispoliitika juht
Täiskohaga president
valitakse ametisse Euroopa ülemkogu poolt kvalifitseeritud
häälteenamusega 2,5 aastaks ja kelle võib üheks ametiajaks tagasi
valida. Miskipärast on välditud eestikeelses terminoloogias inglise
keeles kasutatavat presidendi nimetust, asendades selle Euroopa ülemkogu
eesistujaga. Nii võiks ju ka Eesti presidendi lihtsalt eesistujaks
nimetada?
Euroopa Liidu
täismahuliseks liitriigiks muutmiseks on vajalik ka välissuhtlemise ja
kaitseküsimuste viimine enamusotsustamise skeemile. Lissaboni lepinguga
säilib antud valdkonnas veel liikmesriikide vetoõigus, ent tõhustatud
koostöö meetodil, millega vähemalt 9 liikmesriiki võivad ilma teiste
nõusolekuta need küsimused omavahel ühispädevusse võtta (Euroopa Liidu
lepingu artikkel 20) ja nn sillaklauslite rakendamise abil tehakse
vastav üleminekuprotsess võimalikult lihtsaks. Nii saab vajadusel ellu
viia erikiiruselist integratsiooni mudelit, luues ELi sisse
tuumik-Euroopat. Lepingu sõnum on ju selge: “Ühise välis- ja
julgeolekupoliitika küsimustes kuuluvad liidu pädevusse kõik
välispoliitika valdkonnad ja kõik liidu julgeolekuga seotud küsimused,
kaasa arvatud ühise kaitsepoliitika järkjärguline kujundamine, mis võib
viia ühiskaitseni.”
Liidule nähakse ette
välisteenistus, mis hakkab abistama välisasjade ja julgeolekupoliitika
kõrget esindajat, keda põhiseaduslikus lepingus nimetati Liidu
välisministriks. Euroopa Liidust saab juriidiline isik, millega liit
omandab õigused välislepingute sõlmimiseks kolmandate riikide ja
rahvusvaheliste organisatsioonidega.
Sisserände- ja varjupaigapoliitika liidule
Uskumatu ükskõiksusega
antakse liidu pädevusse väikeriigile eluliselt tähtsad
sisserändeküsimused. EL toimimise lepingu artikkel 67 ütleb: “Liit
kujundab varjupaiga, sisserände ja välispiiril teostatava kontrolli
valdkonnas liikmesriikidevahelisel solidaarsusel põhineva ühise
poliitika.” Sellega võib kaasneda immigratsioonikvootide kehtestamine
liikmesriikidele, mis tähendaks meile taas väljastpoolt juhitud
rahvastikupoliitikat. Kvootide ideed kritiseeris Euroopa parlamendi
liige Toomas Savi (Epl 29.06.06): “Paljude arvates on olemas lihtne
väljapääs: immigratsioonipressingu hajutamine EL-i uutele
liikmesmaadele, sh Eestile. See on valdkond, kus Eesti ja vana Euroopa
huvid ei pruugi üksüheselt kattuda.”
Alles hiljuti olime
venestamissurve all oma kodumaal vähemusrahvaks muutumise ohus. Juba
püütakse ELis Venemaaga võimalikult lihtsat viisarežiimi luua, mis pole
kuidagi Eesti huvides. Meie ohustamiseks aga piisaks sellestki, kui
Ukraina liituks ELi ja Schengeni lepinguga ning siia, oluliselt
jõukamasse ja vene keeles hakkama saamist võimaldavasse keskkonda
voolaks jälle kontrollimatult kümneid tuhandeid majandusimmigrante ja
taas oleme ringiga seal, kust alustasime.
Allikas:http://epl.delfi.ee/news/arvamus/anti-poolamets-lissaboni-leping-kinnistab-liitriigistumist?id=51133320
_______________
Vana artikkel (2008), aga ikka aktuaalne!
M.I.
Allikas:http://epl.delfi.ee/news/arvamus/anti-poolamets-lissaboni-leping-kinnistab-liitriigistumist?id=51133320
_______________
Vana artikkel (2008), aga ikka aktuaalne!
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar