Eesti haridus: minevik, olevik, eeldused püsimiseks ja toimimiseks tulevikuks
ÜLO VOOGLAID
Üldharidus on Eestis ja ka Hiinas, Soomes, Saksamaal
enamvähem ühesuguse otstarbega. Selles kiiresti muutuvas maailmas, kus
me elame, on vaja kõikjal saavutada, et ei katkeks põlvkondade
järjepidevus, et tugevneks identiteetide süsteem, et toimuks rahvuse ja
riigi taastootmine, et säiliksid eeldused püsida väärikana teiste
rahvaste hulgas ning luua ja hoida väärtusi, mida vajatakse selleks, et
inimesed käituksid kooskõlas ühiskonnas ja kultuuris kehtivate
normidega, oleksid suutelised olema iseseisvad ja vabad, tunneksid end
hästi ja oleksid õnnelikud. Selle kõige üheks eelduseks on haridus.
Hariduse keskne komponent on üldharidus. Allpool selle kohta mõned
teesid.
1.
Haridust ei saa eksportida ega importida.
Haridust ei saa asendada mingi surrogaadiga.
Hariduse esmaseks eelduseks on haritud inimesed, kes
suudavad haridust väärtuseks pidada ja seda väärtustada kasvavale
põlvkonnale.
Hariduse eelduseks on vaimsus, kultuuriside ajalistes ja ajatutes, olevikulistes, minevikulistes ja igavikulistes mõõdetes.
2.
Kui ühiskonnas katkeb kultuurist johtuv järjepidevus,
kui keel saab raskelt viga, kui meel muutub liialt mõruks, kui
inimsuhted muutuvad mingite majanduslike, õiguslike, poliitiliste,
ideoloogiliste või muude vägivallategude, pettuse, ahnitsemise jms tõttu
talumatuks, peegeldub see ka kasvava põlvkonna hoiakutes ja
suhtumistes, mõtlemises ja käitumises. Ei kodu ega kool suuda teha imet
ning kompenseerida kõike seda, mis ühiskonnas tervikuna toimub.
Haritud inimeseks ja ühiskonnaks kujunemise ja selles
kvaliteedis püsimise eelduseks on usk ja usaldus, ausus, õiglus, inimlik
heldus, kord ja korraaustus.
Hariduse eelduseks on vajadus olla haritud.
3.
Kui võtta arutluse objektiks üldharidus, ilmneb paraku
rida esmapilgul tüütuid paradokse. Selguse saamiseks üldhariduse kohta
peame suutma avastada ja korrastada haridussüsteemi, mille
süsteemikujundavaks teguriks on üldharidus. Peame suutma avastada,
korrastada ja mõtestada hariduse (sh üldhariduse) kui terviku ja ka kõik
hariduse olulised tegurid ning kõik, mis sõltub haridusest - töö
produktiivsusest riigi kaitsevõimeni.
Meie ülesanne on näha nii üldist, erilist kui ka
üksikut, nii seda, mis on hästi ja mida oleks vaja hoida kui ka seda,
mis on halvasti või koguni kriitilisel teel. Üha enam sõltub ühiskonna
areng intellektuaalsest potentsiaalist ja selle rakendumise eeldustest.
Need rahvad, kes ei suuda globaalseks muutuvas maailmas
lülituda võrdväärsete partneritena rahvusvahelisse tööjaotusse ja end
kaitsta, hukkuvad. Valikut ei ole.
Üldharidus on inimese eneseleidmise vahend, subjektiks
kujunemise tee, inimpotentsiaali korrastamise ja kujundamise mehhanism,
sotsialiseerumise süsteem jpm. Väärtuslik on vaid kvaliteetne
üldharidus. Maailm muutub ja muutuvad ka kriteeriumid inimeste
hindamiseks. Vastavalt on muutunud ja muutuvad ühiskonnas nii avalikud
kui ka latentsed eesmärgid, tegutsemise printsiibid ja kriteeriumid.
Haridus ei ole see, mida õppekava ette näeb. Haridus ei
ole õppekavaga ette nähtud teadmiste, oskuste ja vilumuste kogum, nagu
seisab haridusseaduses. Haridus on paljude tegurite koostoimes kujunev
subjekti (iseseisvalt toimiva aktiivse alge) olek, inimese või inimeste
mingite ühenduste üks karakteristik, mis ilmneb informeerituse, arukuse,
adekvaatsuse, tasakaalukuse jms foonil.
4.
Haridus on teadmiste ja oskuste ühtsus, oleku ja
käitumise ühtsus, arusaamise ja mõistmise ühtsus, mineviku tundmise ja
tuleviku aimamise ühtsus...
Igas subjektis on oluline tasakaal, mis kujuneb
ratsionaalse ja emotsionaalse ühtsuses, füüsilise ja vaimse ühtsuses,
kõlbelise ja sotsiaalse ühtsuses, ühiskonnaseose ja kultuuriseose
ühtsuses...
Haridus on igaühe õigus ja kohustus.
Haridus on eesmärk ja vahend, ressurss ja tingimus.
Haridus on ime. Keegi ei saa mitte kunagi öelda, et mina
tegin kedagi haritud inimeseks. Võimalik on luua haritud inimeseks
kujunemise, haritud inimesena säilimise ja haritud inimesena rakendumise
eeldusi, ei muud.
Haridussüsteemi on üpris raske luua ja täiustada.
Algoritmi selleks ei ole võimalik koostada. Haritud inimeseks kujunemise
teed võivad väga suurel määral varieeruda. Inimesed avanevad eri eas ja
eri viisil, eri asjaolude toimel.
5.
Seda, mis soodustab ja mis raskendab inimese kujunemist
haritud inimeseks, oleks vaja tunda mitte ainult nn haridusametnikel ja
iga liiki pedagoogidel, pedagoogikateadlastel ja -tegelastel, vaid kogu
rahval, elualast ja ametikohast sõltumata.
Eneseteostuseks ja produktiivseks rakendumiseks vajaliku
spetsiifilise erialase, kutsealase, ametialase, loomealase, kaitsealase
jm ettevalmistuse omandab inimene tänu üldharidusele, milles on teljeks
emakeel ja teised keeled, mille eelduseks on enesetunnetus ja
adekvaatne eneseteadvus, grupitunnetus ja adekvaatne grupiteadvus,
kultuuritunnetus ja kultuuriteadvus, ühiskonnatunnetus ja
ühiskonnateadvus. Üldhariduse sisse käib keskkonnatunnetus ja
keskkonnateadvus, lugemisoskus, arvutamisoskus, kuulamisoskus,
vaatamisoskus, kõnelemisoskus, analüüsi- ja sünteesoskus, mis kujunevad
paljude institutsioonide koostoimes. Arusaam haridusest ja
haridussüsteemi mudelid peaksid olema nii Haridusministeeriumis kui ka
Toompeal ja Kadriorus, igas koolis ja kodus, igas ametkonnas ja
maakonnas, linna- ja vallavalitsuses. Haridust ei saa anda ega võtta,
arendada ega täiustada, rahastada, vahetada ega üle kanda... Haridus on
kultuuri, ühiskonna ja tervise funktsioon (objektiivne kaassõltuvus),
subjekti (üks) karakteristik.
Haridus on väärtus iseeneses, ent instrumentaalseks
väärtuseks kujuneb haridus koos informeerituse ja kogemusega (Seda
kooslust kutsutakse kvalifikatsiooniks.).
Haridusel ei ole eesmärke. Eesmärgid on inimestel, kes
loovad haritud inimeseks kujunemise eeldusi ja korraldavad
haridussüsteemi funktsioneerimise, muutumise ja arengu eeldusi
(õiguslikke, majanduslikke, administratiivseid, teaduslik-teoreetilisi,
metodoloogilisi, metoodilisi ja organisatsioonilisi jt aluseid) ja
küllap ka nendel inimestel, kes tahaksid kujuneda haritud inimeseks ja
säilida haritud inimestena hoolimata sellest, et kõik ümberringi üha
kiiremini muutub. Seega tuleks tõesti ükskord ometi tõdeda, et
täiskasvanute õpe on vähemalt sama tähtis kui laste õpe. Praegu on
Eestis täiskasvanute õppe korraldus ja sellele osutatav tähelepanu
pehmelt öeldes naeruväärne. Veneaegse paradigma, (üli-)koolikeskse
mõtlemisviisi ja samade võtmeisikute võimu jätkumise korral on olukorra
normaliseerumist raske uskuda. Elukestev õpe (NB! mitte haridus!) on
ühiskonna- ja kultuurifilosoofiline kontseptsioon, mille tähendust ei
ole võimalik ülehinnata. Inimeste elukestva õppe problemaatika ei alga
pärast igaliiki koolide lõpetamist vaid ammu enne kooliikka jõudmist ja
kestab elupäevade lõpuni.
6.
Eestis on "juurdunud" kujutlus, et haridusproblemaatika
on pedagoogide pärusmaa, kuhu üldjuhul teistel asja ei tohiks olla.
Küllap oleks vaja ükskord jõuda aru saama, et pedagoogid ja andragoogid
peaksid olema asjatundjad selles, KUIDAS korraldada õpet ja
õppeprotsessi tervikuna tasakaalustada iga poisi ja tüdruku
individuaalseid iseärasusi. Pedagoogidelt ei saa (ei tohi) nõuda, et nad
teaksid, mida oleks vaja inimestel teada ja osata praegu ega siis, kui
nad peaksid ükskord iseseisvalt tegutsema ühiskonna eri valdkondades ja
eri tasanditel. Pedagoogid ei saa koostada ega järjekestvalt täiustada
õppekavasid.
Eestis on levinud kujutlus, et andekaks võib pidada vaid
intellektuaalsete ja/või vaimsete erivõimetega inimesi, probleemseteks
aga neid, kes ei mahu õpetajate kujutluste kohaselt loodud raamidesse.
Selleks, et Eestis toimiks otstarbekas, efektiivne ja
küllalt intensiivne haridussüsteem, peaksid seda toetama kõik
institutsioonid ja selle loomisel ning täiustamisel peaks osalema kogu
haritlaskond.
7.
Koolides ei toimu õppetöö. Koolid on rajatud
õppeasutustena. Koolides õpitakse ja õpetatakse, uuritakse ja luuakse,
mängitakse ja mediteeritakse. Koolis suheldakse üksteisega või
koheldakse üksteist. Koolis katsetatakse, matkitakse, harjutatakse,
vaieldakse, mõeldakse, kaheldakse, veendutakse, armastatakse ja
vihatakse, usutakse ja usaldatakse, unistatakse ja eksitakse... Selleks
kõigeks peaks koolis olema aega ja ruumi, arusaamist, teadmist, oskust,
õigust, tahet jpm.
8.
Haridust kui nähtust, kui seisundit, kui fenomeni ei saa juhtida; juhtimise objektiks on protsessid.
Selleks, et miski tegelikult muutuks (et tänu
askeldamisele ja kulutustele õnnestuks kokkuvõttes ka ootuspärasesse
olukorda ja situatsiooni jõuda), on vaja vähemalt kolme juba antiikajast
teada eeldust ja siis on vaja muuta vähemalt viit "asja", mida ka tunti
juba Vanas Roomas.
* Inimesed, kes on mingi süsteemi umbe ajanud või
lasknud vananeda ja kõduks kuivada, ei ole tavaliselt mitte need, kes
selle uues kvaliteedis õitsema panevad. (Kui nad põlevad soovist end
näidata senisest tunduvalt parematena, siis peaksid nad seda üritama
kuskil mujal.);
* Eesmärgid (eesmärkide taksonoomia koos nende
saavutamiseks vajalike vahenditega st ressursside ja nende kasutamiseks
vajalike tingimustega) on vaja muuta kooskõlla ühiskonnas ja kultuuris
kujunenud vajaduste ja võimalustega (NB! Vajadused on inimestel, mitte
asjadel, süsteemidel vms.);
* Printsiibid (printsiipide süsteem tegutsemiseks sotsiaalse regulatsiooni kõigil tasanditel) on vaja muuta;
* Kriteeriumid (kriteeriumite süsteem tegijate,
tegevuse, tulemuste-tagajärgede, keskkonna ja arengupotentsiaali
hindamiseks) on vaja muuta vastavusse arusaamaga kaasaajal otstarbekaks
ja efektiivseks ning sobival määral intensiivseks peetava süsteemiga
(NB! Mittesüsteemsed ja madala komplekssusega analüüsid viivad väärate
järelduste juurde. Niisugustele järeldustele tuginevad otsused on a
priori kõik väärad ja enam-vähem mõttetud või ohtlikud);
* Struktuur (koos metastruktuuri või infrastruktuuriga)
tuleb muuta vastavusse uuenenud organisatsioonis aktuaalsete ülesannete
ja kohustustega, eesmärkide saavutamiseks vajaliku vabaduse ja korraga
ning iseregulatiivseks tegutsemiseks vajalike garantiidega.
Kolm eeldust, tänu millele institutsiooni muutumine võiks üleüldse võimalikuks osutuda, on tarkus, oskus ja julgus.
* TARKUS, mis võimaldab avastada ebakohtade PÕHJUSED
(otsesed ja kaudsed, avalikud ja varjatud siin ja mujal ilmnevad seosed
ja sõltuvused);
* OSKUS, mis võimaldab need põhjused küllalt selgelt
sõnastada (formuleerida), süsteemi seada, oleviku-mineviku ja
tulevikuseostes, ühiskonna- ja kultuuriseostes, olude, olukorra ja
situatsiooniseostes jne esitada;
* JULGUS, mis võimaldab need põhjused avalikustada, sõnaselgelt välja öelda ja must-valgel kirja panna.
Kogemus näitab, et kui kasvõi üht nendest eeldustest ei
ole, siis arutlused mitte kuhugi välja ei vii. Arutlused, olenemata
osalejate arvust ja kestvusest kujunevad järjekordseteks jututubadeks,
mida on hiljem piinlik meenutada.
9.
Üldharidus jaotub alushariduseks, põhihariduseks,
keskhariduseks ja kõrghariduseks. Koolis käidud aastate arv ei pruugi
korreleeruda haridusega.
Kui ankeetides seisab küsimus "Teie haridus?", siis
tegelikult huvitab küsijaid, millise kooli on respondent lõpetanud ja
haridusest ei ole juttugi. Kogu käsitlus on seetõttu mittevaliidne, st
kõlbmatu.
Alatihti võib kohata kooliproblemaatika ja
haridusproblemaatika segiajamist. Vääratusi esineb eesmärgi kasutamises.
Eesmärgid saavad olla vaid subjektil. Asjadel, üritustel, tekstidel,
nõupidamistel, õppekaval, haridusel, tunnil, koolil jne ei ole (ei saa
olla!) eesmärke; eesmärgid on (kui on?) inimestel, kes seda kõike
korraldavad ja teevad. Ka hindamisel ei saa olla eesmärke. Eesmärgid
võivad olla ja peaksid olema inimestel, kes korraldavad hindamist ja
hindavad.
10.
Nagu Eestis justkui peab, on siingi tõeliselt tunnustust
väärivaks eesmärgiks nimetatud edasiõppimist kõrgkoolis ja kõik
ülejäänu on rohkem kõrvalprodukt, mille üle sobib nalja heita. Sellised
eesmärgid, nagu saavutada valmisolek
* iseseisvaks orienteerumiseks ühiskonna- ja kultuurielus,
* elamiseks ühiskonna liikmena ja kultuuri esindajana nii kodu- kui välismaal,
* osalemiseks otsustustegevuses, sh valimistes,
* oma kodu ja perekonna loomiseks,
* oma tegevuse edasi- ja tagasisidestamiseks,
* töötamiseks,
* loomiseks,
* elu ja elukeskkonna hoidmiseks ja kui vaja, ka
* kodu ja kodumaa, emakeele ja teiste väärtuste ning müütide kaitsmiseks.
11.
Kriteeriumiks koolide hindamisel on viimasel ajal kasvanud
riigieksamitel saadud hinded ja keskmine hinne. Samas teame kõik, et
need hinded ja "keskmised" on üksainus suur bluff. Enamik õpilasi saab
sellest aru ja tunneb kaasa nendele õpetajatele, keda nad tahaksid hoida
ja kaitsta vägivalla eest.
Suures osas Eesti koolidest valitseb stabiilselt
ekstreemne ja mänguline absurdisituatsioon, seda nii õpilaste kui ka
õpetajate osas.
Vaadakem korrakski, kas õpetajatel on ette nähtud
hinnata ja kas õpetajad oskavad hinnata õpilase teadmisi, oskusi või
teadmiste ja oskuste ühtsust antud konkreetse poisi või tüdruku
arengutaseme ja varem olnud taseme suhtes. Vaadake, mida ja kuidas,
milliste kriteeriumite alusel eri liiki koolides tegelikult hindeid
pannakse! Ei tea öelda, kas haridustegelaste, haridusteadlaste ja muude
haridushuviliste hulgast oleks võimalik leida kaks-kolm inimest, kelle
kujutlus eesmärkidest ja vahenditest, printsiipidest ja kriteeriumitest
riiklike ja muude eksamite tähendusest ja toimest on ligilähedaseltki
sarnane.
12.
Kes ei tea, et Inglise Kolledž esimesse klassi üldse
õpilasi ei võta ja heidab pikema jututa välja igaühe, kelle puhul ilmneb
kahtlusi, et koormus käib üle võimete? Teatakse ka seda, et vabanenud
kohad täidetakse teiste koolide priimustega. Lõpuks ei ole kellelgi häbi
võrrelda selle kooli (ja mitte ainult selle kooli) "õppetulemusi"
teistes, nö tavakoolides saavutatud tulemustega ja antakse
kvaliteediauhindu. Teada on ju seegi, et juba X kassi lõpus või XI
klassi hakul on õpilastel vaja otsustada, millised riigieksamid nad
valivad. Edasi juba toimub just nende õppeainete drillimine. Sellele
vastavalt läheb õpilaste areng tasakaalust välja, haridus jääb kesiseks.
See-eest on varsti rõõmu kõigil: inimene, kes kuhugi mujale ja
kellekski rohkem ei kõlba, pääseb just nii kõrgkooli või koguni ülikooli
"tasuta" kohale.
13.
Lapsed, kui nad on siia ilma sündinud, kasvavad igal
juhul. Meie kohustus on kanda hoolt selle eest, et nad kasvaksid haritud
inimesteks, kes on arukad, tasakaalukad, terved nii füüsilises vaimses
kui ka sotsiaalses mõttes, kes tahavad olla väärikad, viisakad,
tähelepanelikud ja töökad, kes suudavad ja tahavad hoida ennast ja
teisi, kodu ja kodumaad.
Laste laulu- ja tantsupidu kulges rõõmu allikaks
osalejatele ja kogu rahvale vihmast ja muudest takistustest hoolimata.
Maarjamaa on õnnistatud andekate, energiast pakatavate inimestega.
Ehk saab kuidagi kokku leppida, et haridus on rahvusliku
eksistentsi eeldus ja igaühe kohustus on osaleda hariduse eelduste
hoidmisel ja haridussüsteemi täiustamisel ühiskonna igas valdkonnas,
piirkonnas ning regulatsioonitasandil.
Haridusministeeriumi kohustus on seda protsessi
koordineerida ja luua eeldusi produktiivseks asjaajamiseks. Vaja on
vabadust ja õigust olla iseseisev.
14.
Võttes arutluse objektiks üldhariduse, kuuleme ja näeme,
et puudusi on päris palju. Veel suurem segadus on nendes valdkondades,
mida nimetatakse kutsehariduseks, rakenduslikuks kõrghariduseks ja
kõrghariduseks.
Täiesti ebarahuldav on olukord õpetajate
ettevalmistamisel. Tartus 11. jaanuaril 2002 toimunud konverentsil oli
"töötuba" oskusainete õpetajate ettevalmistamiseks. Küsisin tookord, kas
selle loogika kohaselt jagunevad kõik õppeained teadmisaineteks,
oskusaineteks ja arusaamisaineteks? Vastuse asemel kujunes piinlik
vaikus.
Kes on jälginud Õpetajate Lehe juures olevas
elektroonilises lisas OPLEHT peetud väitlusi, teab, milline olukord on
teooria, metodoloogia ja metoodika valdamisega.
Mõnikord võetakse aega argiaskeldustest vabaks selleks,
et pead kokku panna üldhariduse oleviku, mineviku ja tuleviku üle
mõtlemiseks. Minule tegi ministri nõunik ülesandeks avardada vaatenurka
ja esitada arusaam HARIDUSE kui PROBLEEMI kohta.
Söandan arvata, et just metatasandil tegemata jäänud
mõttetöö on takistanud selguse saamist nii mineviku hindamiseks kui ka
oleviku analüüsiks ja tuleviku kavandamiseks.
15.
Kahjuks tuleb tõdeda, et haridusalased arutlused on
üksteise järel liiva jooksnud. Neli aastat tagasi arutas Riigikogu kaks
päeva järjest haridusprobleeme ja lõpetas lõhkise küna ees. Eelmise
presidendi ümarlaud, haridusfoorum ja minister Lukase loodud
täiskasvanute haridustoimkond on kõik jõudnud sama tulemuseni. Seetõttu
on ülim aeg küsida: "MIKS ARUTLUSED HARIDUSE ÜLE LIIVA JOOKSEVAD?".
Kui sellele küsimusele oleks lihtne vastata, siis oleks
seda ka ammu tehtud. Raske on vastata mitte ainult seetõttu, et probleem
ise on ülimalt keeruline ja uuringuid ei ole, vaid ka seetõttu, et meil
ei ole kombeks eristada akadeemilisi väitlusi argiarutlustest, ei ole
sellist traditsiooni, mis välistaks arvamuste, uskumuste ja teadmiste
segiajamise ning vähendaks solvumise ja tigetsemise ohtu.
16.
Kontrollimist vajava hüpoteesina võib nimetada vähemalt
seitset liiki piiranguid, mille teadvustamine ja ületamine on
edasiliikumise vajalik eeldus:
* Esimene rühm võiks olla ühe sõnaga nimetatud - INIMESED, kes kas ei suuda või ei taha seda teha.
* Teise rühma tõkkeid moodustavad SEADUSED ja muud
normatiivsed dokumendid, mis ei lase seda teha. Haridusseadus on täiesti
ajast ja arust ja katse rajada haridusseadustik koolitüüpide kaudu on
samuti ammu umbe jooksnud.
* Kolmas grupp piiranguid on tingitud väärast
strateegiast ja mängulise iseloomuga tegevusest strateegiliste
kontseptsioonide rajamisel ("Õppiv Eesti", Õpi, Eesti" jms).
* Neljas grupp raskusi on tingitud teoreetilistest
tühimikest või eksitustest. Neil, kelle kohustuseks peaks olema
haridusproblematika käsitlemine lootuses seda korrastada, ei ole
haridusteooriat, kooliteooriat, juhtimisteooriat, valitsemisteooriat,
keskkonnateooriat, subjekti teooriat, eesmärgistatud tegevuste teooriat
jpm.
* Viies grupp raskusi on tingitud metodoloogia
ignoreerimisest. Ilma metodoloogiata on rahuldavate tulemuste
saavutamine uuringutes kui ka muus analüütilises ja otsustustegevuses
täiesti lootusetu üritus. Metodoloogiata ei saa rahuldavaks kujuneda ei
edasi- ega tagasisidestus.
* Kuues grupp raskusi tuleneb ressursside nappusest,
eeskätt rahaliste ressursside vähesusest, mille puhul tõuseb eriti
teravalt esile nendegi pillav kasutamine (enam- vähem korras koolihoone
renoveerimine kõige kallima pakkumise alusel - 80-90 miljonit krooni;
koolijuhtide koolitus luksuslaevade pardal jne). Omavalitsused on Eestis
väga erineva tulubaasiga ja sellest tulenevalt ka erineva suutlikkusega
edendada koole ning koolieelseid lasteasutusi, kunsti- muusika, spordi
jms koolidest rääkimata. Kõik peaksid raskusteta aru saama, et õppe mahu
määgab õppekava, mitte koolis käivate laste arv. Ometi toimub koolide
rahastamine pelgalt "pearaha" järgi.
* Piiranguks tuleks nimetada ka mingi osa ametnike
upsakust ja üleolevat suhtumist ning saadikute (seadusandjate) võhiklust
ühiskonna, perekonna, kultuuri, hariduse, teaduse, tervishoiu jms.
Piiranguks on ka maniakaalne suhtumine hindamisse ja õppeprotsessi teistesse formaalsetesse teguritesse.
17.
Hämmastavalt palju segadust on suutnud tekitada
mitmesugused oma alal ahtraks jäänud isikud, kes ühtäkki otsustasid end
realiseerida haridustegelastena. Kui keegi loeb sellest märkusest välja
solvamise katse, siis olgu kohe öeldud, et sellist soovi siin kirjutajal
ei ole, küll aga oleks piinlik, kui me lihtviisil sellistest asjadest
väljagi ei tee või teeksime variseridena näo, et me ei saa sellest aru,
mida tehakse. Haridusest sõltub rahva ja riigi tulevik ning nalja
tegemine ja käe proovimine selles sfääris ei ole mingil viisil lubatav.
Samas tuleb tõdeda, et teaduslikud uuringud on praktiliselt lakanud.
Riigikogu kultuurikomisjonil aga ka valitsusel (Haridusministeeriumi
juhtkonnal) ei ole võimalik kasvõi ainult seetõttu välja selgitada
probleemide tekkepõhjuseid ega prognoosida erinevate lahendusvariantide
võimalikke tulemusi ja tagajärgi. Uuringuteta ei ole võimalik ka
tagasisidestada seadusandlust ega muud tegevust. Järelikult ei ole
võimalik juhtida ja vastutada selle eest, mida tehakse ja mis
kokkuvõttes välja kukub ning avardub diletantide tegevusväli.
18.
Sellist olukorda ei ole võimalik rahuldavaks pidada.
Kosmeetiliste vahenditega paraku midagi olulist siin muuta ei saa,
kardinaalseid muutusi aga ei ole võimalik korraldada ühe-kaheaastases
ajaintervallis. Paraku ei püsi ükski valitsus kauem.
Seetõttu tundub olevat hädavajalik vastava rahvusliku
kokkuleppe sõlmimine, mille aluseks on kõigi poliitiliste jõudude ja
haritlaskonna konsensus. Selle loomisel ja realiseerimisel peaks olema
oma osa nii valitsusel kui ka omavalitsusel, tööandjate ja töövõtjate
organisatsioonidel. Haridusministeerium ei saa parimagi tahtmise juures
haridusreformi riigis korraldada, tal oleks võimalik korraldada ringi
koolivõrku ja igasuguseid tegureid koolis toimuvate tegevuste muutmiseks
alates õppekavast ja õpikutest ning lõpetades hindamise ja
akrediteerimisega.
Õpikute ettevalmistamine, kirjastamine ja hindamine on
ilmselt libisenud mingite pehmelt öeldes kahtlase iseloomuga
"struktuuride" kätte.
19.
Tahes-tahtmata tuleb tõdeda, et selliseid lõpetajaid,
nagu Eesti kõrgkoolid, eriti aga ülikoolid praegu välja lasevad, ei ole
kellelgi kuskil tarvis. Ülikoolide kujutlus ühiskondlikust vajadusest on
väär. Võimalik, et seda ei olegi. Vaja oleks aru saada, et ERIALA ei
lähe tööle ega kuhugile mujale. Lõpetajad kui ISIKSUSED kutsutakse
(valitakse, määratakse, nimetatakse) mingile AMETIKOHALE, kus eeldatakse
võimet iseseisvalt orienteeruda, otsustada ja vastutada nii oma
tegevuse kui ka tulemuste eest. Selleks kõigeks Eesti ülikoolide
lõpetajatel ettevalmistust napib. Liialdust ei ole, kui öelda, et
häbiväärselt madal on ülikoolide lõpetajate ettevalmistus osalemiseks
teaduslikus uurimises, loomingus, keskkonna käsitlemises
(tehiskeskkonna, sotsiaalse keskkonna, vaimse keskkonna, sotsiaalse
keskkonna, looduskeskkonna jm keskkonna kaitses).
Kuidagi on tekkinud kujutlus, et koolijuhtide 240
tunnise kursusega omandatakse rahuldav kujutlus koolist kui süsteemist
ühiskonnas ja nendest protsessidest, mille juhtimine või iseregulatiivse
kulgemise tagamine on koolijuhi ülesandeks. Kahjuks ei vasta see tõele
ja tuleks võtta kiiresti tähelepaneliku vaatluse alla oluliselt
uuendatud ekspertgrupi abil.
20.
Eesti, nagu iga riigi, organisatsiooni, perekonna jm
subjekti edenemise eelduseks on üksmeel. Paraku on selle saavutamiseks
vaja lisaks heale tahtele ka usku ja usaldust, mis omakorda sõltub:
* meie haritusest, informeeritusest, soovist ja kogemusest, mille koostoimes kujuneb kvalifikatsioon;
* meie võimest olla adekvaatne;
* meie kannatlikkusest;
* refleksioonivõimest;
* väärtuste ja normide, müütide ja tabude süsteemist, milles peegeldub meie maailmavaade ja maailmapilt;
* meie suhtlemisest ja suhetest;
* meie poolt tunnetatud vajadusest vastutada jpm.
21.
ÜKSMEEL võib kujuneda paljude tegurite koostoimes. Need
tegurid oleks vaja avastada ja kindlustada. Ühtlasi tuleks meenutada ka
Vanast Roomast pärit tõdemust, et kui kuuled ühehäälset otsust, siis
otsi despooti või petist.
Saar-Polli uurimusest saime teada, et valdav osa Eesti elanikest on sügavalt frustreeritud seisundis. Ammu on teada, et:
* sündimus on Eestis väga madal,
* kuritegevus väga kõrge,
* tööhõive väga madal,
* alkoholi ja teiste meelemürkide tarbimine väga kõrge,
* palk väga madal,
* enesetappude protsent väga kõrge...
22.
Eesti ajakirjanduse kontentanalüüsi tulemusi meil täna
kasutada ei ole, aga tunde järgi võib vist öelda, et hariduse üle on
arutletud tunduvalt rohkem, kui millegi muu üle. Haridussüsteemi seisund
ja eri eas inimeste haridus (ettevalmistus või valmisolek edukalt
tegutseda ja tulemusi saavutada) on endiselt sellised, millega ei ole
võimalik rahul olla.
Erinevatest vaatepunktidest piidlejad ja ka asjatundjad
on hakanud juba käega lööma. Tahaks loota, et mundriau, erakondlik
kuuluvus, töö- ja elukogemuse pikkus ega nappus ei takista ebarahuldava
olukorra "kaardistamist", nagu nüüd räägitakse ja ebakohtade põhjuste
avastamist sõnastamist ja kirjapanemist. Seejärel osutub võimalikuks
nende põhjuste vaagimine teiste rahvaste tarkuse, tuleviku
modelleerimise ja ekstrapoleerimise tarbeks.
Kujunenud ja kujunevates oludes toimetuleku ning arengu eelduste süsteemi loomine on muutunud aina aktuaalsemaks.
23.
Milline on eesti meeste ja naiste elukaar? Kahtlen, kas
elukaarte mudelid on olemas meie ülikoolideski. Päris kindlasti ei ole
elukaart modelleeritud lasteaedades ja koolides. Seetõttu ei ole
mõeldav, et meil oleks selge kujutlus elu eri faasides vajaliku
ettevalmistuse kohta praegu ning lähemas ja kaugemas tulevikus, nii
Eestis kui ka EL teistes riikides ning mujal maailmas.
24.
Miks on vaja HARIDUST?
Haridus on demokraatliku ühiskonnakorra kujunemise
eeldus. Valdav osa praegu Eestis elavatest eestlastest ja veel suurem
osa inimestest, kes on teistest rahvustest, ei saa oma põhiseaduslikke
õigusi tegelikult kasutada, sest nad ei ole ei haritud ega informeeritud
nii palju, et saada aru ühiskonnas ja kultuuris toimuvate protsesside
ning nähtuste, sh kujunenud olude, olukorra ja situatsiooni põhjustest
ega seostest ja sõltuvustest.
Seetõttu on ka valimised enamasti sisuliselt fiktiivsed ning süveneb rahva võõrdumine ning jõuetu pahameel.
25.
Isikud, keda meil kutsutakse HARIDUSTEADLASTEKS, on üpris keerulises olukorras.
* Mida neil oleks vaja ja võimalik teha, kui ümberringi
tegutsetakse ilma kohustuseta VASTUTADA oma tegevuse ja tegevusetuse
eest, rääkimata vastutamisest tulemuste ja tagajärgede eest? Seetõttu
ei ole kellelgi ikka veel TEADUSLIKE uuringutega tuvastatud fakte vaja
ja uurimisasutused lagunevad. Seetõttu ei eraldata uuringuteks nii palju
raha, et oleks võimalik kindlustada tänapäeval rahuldavaks peetavat
süsteemsust ja komplekssust, algandmete valiidsust, reliaablust,
esinduslikkust ja täpsust ... Uuringute puudumise tõttu omakorda ei ole
õppejõude. Õppejõudude puudumise tõttu ei ole tegelikult kõik need
koolid ülikoolid, kes ennast nii nimetavad. Õppejõuks kujunemise
asendamatuks eelduseks on teaduslik uuring. Ülikool aga on TEADUSASUTUS,
kus toimub ka õpe, mitte õppeasutus, kus tegeldakse ka teaduslike
uuringutega. Kõrgkoolides ja ülikoolides on üldharidusele pööratav
tähelepanu väga kõikuv ja ebaühtlane.
* Keelehoid ja keeleloome on võimalik oma ala heade
tundjate s.o. teadlaste osavõtul. Kui uuringuid ei ole, siis ei kujune
teadlasi, kes suudaksid eesti keelt järjekestvalt täiendada ja hoida
kultuurkeelte hulgas. Seetõttu on mõned rektorid teinud Põhiseadusega
vastuolus olevaid avaldusi emakeelse õppe asendamiseks võõrkeelsega...
* Teiste rahvaste tarkust saavad eesti rahvale vahendada
vaid asjatundjad, kes on suutelised eristama üldist, erilist ja
üksikut, nii funktsioneerimise, muutumise kui ka arengu tegureid,
keskkonda ja selle toimet kiiresti muutuvas ajas ja ruumis. Teadlastega
saavad suhelda vaid teadlased. Teadus edeneb vaid isiklike suhete
tasandil. Raamatutest on võimalik tutvuda teaduse ajalooga.
* Eesti arengu esmaseks eelduseks on HARITUD JA
PÜHENDUNUD INIMESED, kes suudavad aru saada, et rahvusvahelises
tööjaotuses ja konkurentsis püsimiseks on vaja KULTUURI, MILLEST JOHTUB
ISEREGULATSIOON ja SÜSTEEME, mis kindlustaks vajaduse olla asjatundlik,
tasakaalukas, tähelepanelik, terve, aktiivne, järjekindel, nõudlik
...eeskätt ise enda suhtes.
26.
Haridustegelased, sh Haridus- ja Teadusministeeriumi
ametnikud, on püüdnud tegelda, tegelevad ja arvatavasti tahaksid ka
edaspidi tegelda
* KOOLIKÜSIMUSTEGA (Räägitakse küll haridusest, aga mõeldakse ikkagi kooli.);
* OLEVIKUGA, hädapärasel määral ka MINEVIKUGA, aga mitte
tulevikuga, milles praegused õpilased elavad siis, kui nad jõuavad
täisikka;
* ÕPETAMISE ja õppetulemuste kontrollimisega, mitte õpilaste arenguga;
* ÕPPE-KASVATUSTÖÖ ja selle eeldustega, mitte inimeste arengu ja arengueeldustega;
* ÕPPEKAVAGA, mis on üpris nõrk, elukauge ja auklik.
Paljude juba ammu kõlbmatuks vananenud arusaamade ja "PÄDEVUSTEGA"
õppekava on järjekordselt "remonti" antud, aga arusaamad, mille kohaselt
peaks "remont" toimuma on samad, mis kehtisid eelmise õppekva kokku
seadmisel.
Vääralt tõlgendatakse põhiseaduses sätestatud õigust
haridusele. See on taandatud õiguseks käia põhikoolis ning omandada
õppekavaga ette nähtud teadmised, oskused ja vilumused.
27.
Eesti kui riigi funktsioneerimine, muutumine ja areng on nii vaevaline peamiselt seetõttu, et:
* OTSUSTE kvaliteet on madal;
* RIIK ja selle alasüsteemid on eesmärgistamata, sidustamata ja tagasisidestamata;
* rahvaharidus on korraldamata;
* kommunikatsioonisüsteem ei toimi;
* vastutusmehhanism ei toimi;
* sotsiaalne problemaatika ei ole üldse kõne all (sõna "sotsiaalne" on pandud tähendama midagi muud!);
* eelarved on eesmärgistamata ja lühiajalised;
* infrastruktuur on korrastamata ja väärtustamata...
28.
Üha rohkem on inimesi, kes on veendunud, et Eestis ei
ole võimalik ausa tööga ära elada, oma laste ja vanemate eest hoolt
kanda, õppida, puhata, end inimväärselt tunda. Seetõttu rändavad
tuhanded välja tööd ja teenistust otsima teistes maades.
Elanikkonna osalemine ühiskonna- ja kultuurielu, hariduselu, majanduselu jm korraldamises on mängulise iseloomuga.
VAJA OLEKS AVASTADA, MIKS ON NII LÄINUD. MIKS ON EESTI JÕUDNUD SINNA, KUHU KEEGI EI OLE SOOVINUD MINNA?
KAS VÕIB ÖELDA, ET PEAMINE TEELT EKSIMISE PÕHJUS ON ELANIKKONNA JA JUHTKONNA KEHV HARIDUS (mitte vähene koolis käimine!)
29.
Õpetajad õpivad eriala ja selle mingite fragmentide
õpetamise tehnikaid. Nad ei tunne ühiskonda kui institutsionaalset
süsteemi ega kultuuri kui holograafilist süsteemi, ei inimest kui
kultuuri esindajat ja ühiskonna liiget, subjekti, kes peaks saavutama
võime tegutsemiseks aktiivse algena ja vastutama oma tegevuse ning selle
tulemuste-tagajärgede eest. Pedagoogid ei taha kuuldagi oma tegevuse
sidumisest vastutusega.
Üldhariduskooli õpetajatest on väga suur osa
pensionieelses eas või juba pensionieas. Paljudel on kujunenud
autokraatses pedagoogilises süsteemis, mille abil oli ette nähtud
saavutada kuulekus isiksuse eneseteadvuse ja enesekindluse allasurumise
kaudu.
Paljudel õpetajatel on liiga suuri raskusi reproduktiivse õppe traditsioonist välja pääsemisega.
Paljudel üpris ähmane kujutlus
* inimesest, sh endast,
* soolistest iseärasustest,
* vanuselistest iseärasustest,
* elukaarest ja üleminekuetappidest,
* elukeskkonnast,
* probleemidest,
* vastutustunde kujunemisest,
* kommunikatsiooni- ja interaktsioonisüsteemist,
* haridusest,
* haridussüsteemist,
* teadmistest,
* oskustest,
* kogemustest.
Enamikul (väga paljudel) on väga kindel kujutlus, et
* haridus on see, mida antakse koolis,
* õppetund on õpetaja "töö" mõõtmiseks sobiv ühik,
* nad õpetavad ainet (mitte õpilasi),
* üldharidus ongi kogu haridus,
* hinded iseloomustavad õpilast või tema mingeid omadusi.
Suurel osal on tõsised psüühikahäired (neuroos, psühhoos, paranoia, apaatia).
30.
Vaja oleks avastada ja kõrvaldada kõrgkoolides, eriti
ülikoolides normiks kujunenud eriti suure sahkerdamise ja valetamise
põhjused. Üks selline põhjus on näiteks "riiklik tellimus". Võibolla
tuleks tellida mitte õpet, vaid lõpetajaid, kes peaksid isiksustena
vastama teatud nõuetele, olema ühiskonna- ja kultuuritunnetuse ja
-teadvusega subjektid, kes on suutelised tulemuslikult tegutsema ja
vastutama oma tegevuse tulemuste ja võimalike tagajärgede eest.
Kui õppeasutusele maksta, nagu igas teises
eluvaldkonnas, mitte ette, olenemata sellest, milleks tellimuse täitmine
kujuneb, vaid nö produkti eest, siis kujuneks ka mingi vastutus nii
riigi kui ka üliõpilaste ees. Tõsi, sellest ei piisaks. Ülikooliseaduste
toime on äraspidine.
31.
Pedagoogikas on rohkesti ja sageli rõhutatud vajadust
võimaldada õpilastel tunnetada ennast ja end ümbritsevat maailma. Muidu
omandab meie tegevus mängulise iseloomu ning muutub mõttetuks. Haapsalu
Pedagoogilises Koolis, kus mul oli õnn õppida keskkoolis käimise asemel,
rõhutati iga nädal, et me ei räägiks lastele seda, mida nad võiksid
avastada ise.
32.
Eesti nendes koolides, kus õpetajaid ette valmistatakse,
on teaduslikud uuringud üpris raskes olukorras. Selle järelduse tegin
vaatluse, eksperimendi ja kahe küsitluse põhjal. Selgus, et üliõpilased
* ei osanud määratleda uurimise objekti (nimetasid uurimise objektiks teema või valdkonna);
* ei tunne teooriaid, nende koosseisu ja struktuuri, tähendust ja rakendusala;
* ei kujuta ette, mis on metodoloogia;
* ei tea, kuidas tagada algandemete usaldatavus, ja ei käsitle faktide usaldatavuse küsimust.
33.
Iga kohtumine võib kujuneda sündmuseks, aga võib osutuda
ka tühjaks ajaraiskamiseks. Kõik sõltub kogunenud inimestest, kes nagu
teada, ei ole varem kunagi ühes toas ühe laua taga istunud. Kui
ministeeriumi juhtkond ise tegelikult ei mõtle kaasa ja edasi, kui
ametnikud võivad vanaviisi edasi lasta, siis nad seda ka teevad.
Ometi on meil palju sellist, mis SEOB ja LIIDAB, HOIAB
ja TUGEVDAB: see on ennekõike eesti kultuur ja selle ematala - EESTI
KEEL. Meid seovad ühised ideaalid seista vankumatus usus... Meid seob
usk tulevikku.
Haridusalane nõupidamine võib kujuneda kutseks
konstruktiivsele otsingule. Igast põlvkonnast ja valdkonnast nõu pidama
tulnud inimesed peaksid selleks, et kuhugi välja jõuda, üksteisest aru
saama. Vaja on ka kokkulepet selle oleku suhtes, mida tuleks käsitleda
lähtekohana ning eesmärgi ja sihina. Igalt positsioonilt ja muuski
mõttes erineva hariduse, informeerituse, kogemusi ja huvidega inimesed
peaksid koosmõtlemise tarbeks kooskõlastama ka põhimõtted, mida nad
tahaksid järgida.
34.
ME PEAME TÄPSUSTAMA HARIDUSPROBLEMAATIKA KÄSITLEMISE
EELDUSED ning VÕTMA TEADMISEKS, et käsitlemist vajavaid küsimusi on
palju rohkem, kui me ühe-kahe päeva jooksul nimetadagi suudaksime.
Seetõttu peaksime keskenduma peamisele ja leppima kokku, kes, kus,
kuidas, millal jätkab ning milliseks tähtajaks oleks vaja (kus, kellele)
mida ettepanekuna esitada.
Peaksime üritama kokku leppida, et:
* haridusproblemaatika ja kooliproblemaatika ei lange
kokku; haridus on subjekti karakteristik, mille tähendus ilmneb seoses
vajadusega käituda kooskõlas nende väärtuste ja normide, müütide ja
tabudega, mis kehtivad antud ühiskonnas antud ajal, on kooskõlas nii
maailmakultuuri kui omakultuuriga, hariduse tähendusest arusaamiseks on
vaja haridust käsitleda nii staatikas (nähtusena) kui ka dünaamikas
(protsessina).
* Teadmised omandavad mõtte ja on väärtuseks vaid koos
OSKUSTEGA teadmisi kasutada. Teadmiste ja oskuste kõrval on igal juhul
oluline ka ARUSAAMINE ja MÕISTMINE.
* Tegevuse raamistus ja vääristus kujuneb kõlbelise ja sotsiaalse süsteemi ühtsuses.
* INIMENE ja INIMKOOSLUSED ON PÕHIMÕTTELISELT
teistsugused süsteemid kui need, millega tegelevad keemikud- füüsikud,
bioloogid ja geoloogid, agronoomid, insenerid, veterinaarid... INIMENE
ja INIMESTE MITMESUGUSED ÜHENDUSED on: iseregulatiivsed, stohhastilised,
adaptiivsed.
* Seni, kuni koolide direktsioonil ja nendest sõltuvalt
ka õpetajatel on eesmärgiks korraldada kõik nii, et õpilane pääseks
edasi mingisse klassi või kooli, ei ole kuigi suurt tähtsust ei
õppekaval, õppemetoodikal ega millelgi muul, mille üle on siin
arutletud.
* Seni, kuni kujutatakse ette, et see, mida koolis
omandatakse, on haridus, ei ole kuigi palju mõtet mingitel arutlustel
õppe kvaliteedi paranemisele loota. Tegelikult omandatakse mingi hulk
teadmisis ja oskusi, hoiakuid ja suhtumisis, stereotüüpe ja arusaamu.
Valdava osaga sellest, mida koolis käsitletakse, ei ole elus otseselt
mitte midagi peale hakata. Põhikooli lõpetaja ei kõlba mitte kuhugi
peale gümnaasiumi ja gümnaasiumi lõpetaja ei kõlba mitte kuhugi peale
kõrgkooli; kõrgkooli lõpetaja sobib heal juhul laborandiks profileeriva
õppetooli juures olevasse laborisse. Kõik. Tegelikult ei pääse kõik
põhikooli lõpetajad gümnaasiumi, osa peaksid minema nn. kutsekooli, kuhu
nad enamasti minna ei soovi. Osa jääb niisama vedelema.
Kõik gümnaasiumi lõpetajad ei pääse ülikoolidesse ega ka
kõrgkoolidesse. Osa jääb niisama laperdama ja lapsepõlve pikendama
vanemate kulul, sest tööle asumiseks ei ole ei soovi, teadmisi ega
oskust.
TEES: Eesti üldhariduskool "toodab" töötuid ja õnnetuid.
Protsessina on haridus elukestev protsess valmisolekute
kujunemiseks. Küsimus: "Milleks on vaja olla valmis eestlastel ja
teistest rahvustest poistel ja tüdrukutel, meestel ja naistel eri eas,
maal ja linnas, nüüd ja lähemas ning kaugemas tulevikus?"
35.
Niisiis, järgnevalt on hindamiseks- mõtlemiseks hulk
hüpoteese, millest paljusid oleks vaja kontrollida empiiriliste
uuringutega. Paraku uuringuid meil ei ole ja vähemalt lähitulevikus ka
ei tule, sest Eestis ei ole enam ühtki sellist laborit, kes seda suudaks
teha.
36.
Haridusametnikud, pedagoogid ja isegi osa
pedagoogikateadlasi alustab haridusproblemaatika käsitlemist 7.
eluaastast, mil laps tuuakse (= võetakse) I klassi.
Kes vähegi midagi teab arengupsühholoogiast, saab öelda,
millises vanuses fikseerub inimese MINA ja millises eas kujuneb arusaam
MEIEST, millal fikseeruvad põhiväärtused ja normid ...
7. eluaastaks on suur osa rongidest juba läinud.
Eestis domineeriv arusaam, et haridusproblemaatika hõlmab vaid kooliea, on saatuslikul määral vale ja eksitav.
Alusharidus (mida nagu kiusuks nimetatakse siin- seal
ikka ja jälle koolieelseks või eelkooli hariduseks??) on endiselt nagu
kellegi nurgatagune eraasi. Kasvatajad, keda vaid palgamaksmise
hõlbustamiseks nüüd õpetajateks ümber nimetati, saavad niru palka edasi
ja ka kogu alushariduse kontseptuaalne pool on pehmelt öeldes väga
ebaühtlane.
37.
Õpetajaks sobib inimene, kes on:
* terve (nii füüsilises, vaimses kui ka sotsiaalses mõttes),
* asjatundlik
* heatahtlik,
* õiglane,
* sõbralik,
* kannatlik,
* nõudlik,
* loovust hindav,
* tunnetust hindav...
38.
Lapsele sobiva kooli ning muude arengutegurite üle on
põhiseaduse järgi õigus otsustada ainult lapse vanematel (või neid
seaduse järgi esindavatel isikutel).
Lapse arengu põhiteguriks ja keskkonnaks on tema kodu.
Vaid erandjuhtudel, mil vanemad ei suuda või ei oska kujundada kodu
lapse arengule soodsaks, võib kodu asendada.
39.
Järelikult on õpetaja põhiülesandeks aidata vanemaid, et
kodu oleks lapse arengule igati soodne, et vanemad omalt poolt saaksid
teha kõik vajaliku lapse sünnipäraste eelduste hoidmiseks ning vastavate
võimete kujunemiseks, tervise hoidmiseks, enese- ja grupitunnetuse
ning -teadvuse kujunemiseks, kultuuri ja ühiskonda sobivaks.
Haridus on kultuuri funktsioon, seetõttu võib ka öelda,
et HARIDUS on isereguleeruva süsteemi funktsioon (loe: objektiivne
kaastoime).
40.
Vanem põlvkond võib hellitada lootust hoida, säilitada,
kindlustada, tugevdada ja täiustada kõike seda, mida eelnevad põlvkonnad
on suutnud luua ja hoida tänini ainult siis, kui kasvava põlvkond tahab
saada targaks, arukaks, töökaks ja viisakaks, ausaks ja õiglaseks, kui
kasvava põlvkond austab ennast ja teisi inimesi, elu ja elamist, kodu ja
kodumaad... Primaarne on haridusseostes KASVATUS.
41.
Haridus kujuneb ÕPETUSE ja KASVATUSE ühtsuses.
Igasugused jutud õppeasutustest kui teenindusasutustest, kus osutatakse
õpetamisteenuseid, kõlavad nagu tellimustööd Eesti ja haridussüsteemi
kahjustamiseks.
1 kommentaari:
Suurepärane ja väga hariv kirjutis Ülo Vooglaiult.
Palun järgnevat kirjutist võtta tunnetuslikust seisukohast, mitte isikliku rikutuse tasandist, millesse on kultiveeritud läbi kujunemisloo järgnev - süütunded, kahetsus, viha ja üldiselt kogu negatiiv selle elu pärssivas ja hävingut külvavas kontekstis, , mis on ka teatud hariduse saamise ja omandamise lugu.
Küsimus on ainult selles, et milline on see lugu elulisi hoiakuid - ellusuhtusmist ja suhtestumust silmas pidades.
Tegelik eksistents on ju suures osas rajatud siiski tunnetamisele ja tunnetele ning sellest tunnetusest lähtudes elukäigule.
Dilemma kujunemine on hariduse ja harituse just tunnetuslikus vahes.
Tunnetuslik osa on tegelikult inimloomuse pärisosa ja üllatus-üllatus ... kui vaatame haridusprismat läbi tunnetuse, siis võib igaüks leida, et inimesi vormitakse läbi hariduse saamise teekonna ühetaoliseks taignaks just läbi hariduse andmise. Kuulekaks kusjuures ja lojaalseks - iseendiga vastuolus olevateks massi osadeks, kes lapsepõlve möödudes eemalduvad üha kaugemale tunnetamisest ja tegelikest tunnetest ning nende tundmisest.
Inimesed muutuvad (muudetakse) lihtsalt emotsionaalseid liialdusi evivateks, kõike kontrollida ja määrata tahtvateks biorobotiteks.
Nood biorobotid on väga lihtsalt manipuleeritavad läbi emotsionaalse poole, läbi negativismi.
Selle kõige läbi eemaldatakse meid kõiki teadlikult ja tahtlikult meie pärisosa juurest - tunnetuse juurest kuuleka käsutäitja rolli, kes minetanult igasuguse arukuse ja analüüsivõme teostab juba suunatud teadlikkuse läbi hävingu külvi enda ümbruses.
Pani lausa mõtlema ja analüüsima iseennast ja oma kodu, kooliskäike ja seda, mida ma neist kooliskäimistest siis omandasin ja sain.
Peamine on aga see, mida ma neist hariduskübemetest elus kasutada olen osanud ja milleks.
Postita kommentaar