Rahvakogu - kas täielik läbikukkumine?
Rahvakogu kaudu esitatud ettepanekud on sageli jaburad
ega muudaks sisuliselt midagi. Asjalikud ettepanekud seevastu kipuvad
„ootamatult kaduma”.
Sirvisin Rahvakogu ettepanekuid. Ise ma osaleda ei
saanud, sest mu arvutil puudub digiallkirjalugeja ja seda ma ei kavatsegi
hankida. Miks? Sellel ma siin ei peatuks, sest vaatluse all on ikkagi
Rahvakogu.
Nende ridade kirjutamise ajaks on 317-st valimissüsteemi
parandamiseks mõeldud ettepanekust enam kui 30 teinud üks ja seesama
inimene. Samuti teiste ettepanijate hulgas korduvad pidevalt ühed ja
samad nimed. Mitmetest võib ära tunda riigiametnikke. Jääb mulje,
nagu oleks suurema osa ettepanekuist teinud tegelikult rühm inimesi.
Ettepanekud on sageli jaburad ja mõttetud ega muudaks
sisuliselt midagi, üksikud erandid välja arvatud, mis ka suurelt „maha
hääletati”. Näiteks ministrite valimine rahva poolt või e-valimiste
lõpetamine. Senised ettepanekud, ei ükski üksik eraldi ega kõik
317 kokku ei kehtestaks Eestis ausaid, läbipaistvaid, usaldusväärseid
valimisi. E-valimised kujutavad endast puhtalt valimiste võltsimist,
mis ei vasta praeguses, vähemalt paberil kehtivas põhiseaduses esitatud
„üldiste”, „salajaste” ja kõige vähem „ühetaoliste”
valimiste nõudele (EVPS § 60).
Rida ettepanekuid on puhtalt vene keeles. Paistab,
et viimane on oma „riigikeelestaatuse” Rahvakogus kätte saanud.
Õnneks päris iga mõistlikku ideed siiski maha ei
hääletata. Rubriigis „Kaasatus” leiab toetust rahvaalgatuse-ettepanek.
Kahjuks saab iga asjaosaline sellest sõnast isemoodi aru, nagu võib
seletustest välja lugeda ja nagu võiski eeldada. Siinkirjutaja tutvustas
oma raamatus „Kuhu kadus Eesti demokraatia?" rahvaalgatust nii
Šveitsis kui Eestis. Raamat ilmus juba kaks aastat tagasi.
Murelikuks tegi ettepanek: „Palun ärge võtke maha
minu ettepanekut, kuhu see siis kadus!?” Küsimuse all oli parteide
rahastamise lõpetamine riigieelarvest. Rahvaküsitlust, kus võimurid
võivad kõrvaldada muretult ja märkamatult endale ebamugavad ettepanekud
ja/või küsimused, kutsutakse rahvakeeles odavaks naljaks või labaseks
pettuseks. Rahvaküsitlusega pole siin just palju tegemist.
Küsitlus peab olema ikkagi eelkõige aus, kus kõik
ettepanekud on oodatud ja kellegi oma ei kao ära salapärasel kombel
ega müstilised „massid” ei hääleta maha võimudele ebasobivaid
ettepanekuid. Teiseks, küsitlus peab olema igaühele avatud.
Ühe panuse on Rahvakogu siiski Eesti ühiskonnaellu
juba andnud, ja seda vaieldamatult: tõestanud, et arvuti ja internet
on rahvaküsitluse korraldamiseks sama kõlbmatud
kui rahvahääletuse korraldamiseks.
JAAN HATTO
Rahvuslaste
Tallinna Klubi ajalehe „Rahvuslik Teataja” 15. numbris (veebruar-märts
2013) ilmunud kirjutis.
_________________
Ajalehe viimase numbri tutvustus: http://rahvuslane.blogspot.com/2013/03/rahvuslik-teataja-ilmus-esmakordselt-12.htmlTellige ja lugege ajalehte "Rahvuslik Teataja"!
M.I.
0 kommentaari:
Postita kommentaar