Balti riigid on jäänud Rail Balticaga üksi: Soome ja Poola hüppasid alt ära
Kuigi algul loodeti kaasata Rail Baltica projekti
Soome ja Poola, siis nii ei läinud ja Balti riigid on jäänud selle
projektiga üksi.
Loogiline oleks olnud projekti liita ka Venemaa,
mille kaubamahtudega on Rail Baltica äriplaanis arvestatud, aga Venemaad
ei saanud kaasata poliitilistel põhjustel, vahendab Tekniikka & Talous.
Vaatama asjaolule, et Soome projektis ei osale,
loodavad Soome firmad võita ehitushankeid – need on päris magus suutäis,
kuna projekti ehitusmaksumus on üle 5 miljardi euro. Soome firmadel on
varasemast kogemus sedavõrd suurte projektide teostamisel.
Soome jaoks on Rail Baltic väga oluline, kuna ilma
selleta kaotab Helsingi-Tallinna tunnel mõtte. Eesti on Soomet kutsunud
korduvalt projektis osalema, aga tulutult. Eesti peaminister kutsus
Soome ametivenda Juha Sililät isiklikult projektis osalema 2016. aastal,
aga sai korvi. AS RB Raili osanikud on Eesti, Läti ja Leedu võrdsetes
osades.
Soome transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumi
nõunik Lasse Hilska märgib, et kuigi Soome projektis ei osale, on Soome
esindaja kaasatud AS RB Raili koosolekutel kui vaatleja. Hilska väitel
oleks Soome osalemine projektis probleemne ärimudeli tõttu, kus projekti
rahastatakse osanike iga-aastaste sissemaksetega ning otsused tehakse
osanike konsensuslike otsusega (kõik peavad olema poolt).
Poola ei osale projektis seetõttu, et Poola jaoks
on piisav kiirus 160 km/h, samas kui Balti riigid soovivad kiiruseks 240
km/h. Balti riikides on võetud taktika, et raudteed arendatakse oma
jõududega nii palju kui võimalik, nii et Euroopa Liidul ei kõlba enam
toetusest ära öelda. Euroopa Liidu toetuse osa projektis on eeldatavalt
85 protsenti, aga minimaalselt 80 protsenti.
RB Rail kuulutas möödunud aasta lõpus välja esimese
hanke Eestis Pärnu ja Rapla vahelisel 71 km raudteelõigul. Sinna tuleb
neli suuremat silda, sadakond sillatruupi, kümneid eri maasildu ja kaks
raudteejaama. Samal ajal avati Leedus samaväärne Kaunase ja Ramygala
vahelise lõigu hange.
Lisaks Rail Balticale loodavad Soome firmad saada
tööd Tallinna ja Helsingi vahelise tunneli ehitusel. Balti riikide
ehitusfirmad ei pruugi hakkama saada, kuna neis valitseb suur
tööjõupuudus ja neil on selliste projektidega vähe kogemust.
0 kommentaari:
Postita kommentaar