Uued Euroopa peremehed tulevad, et muuta ta põhjamaiseks Aafrikaks.
Euroopa Parlament võttis 26. märtsil 2019. aastal vastu resolutsioon
Aafrika päritolu inimeste põhiõiguste kohta Euroopas, mis toob Aafrika
Euroopasse ja kehtestab afrofoobia mõiste.
Sisuliselt on tegu musta rassi ülemvõimu kehtestamisega. Muuhulgas keelatakse isegi näo mustaks värvimine (punkt G).
Uued Uudised annavad edasi resolutsiooni
täisteksti.
Euroopa Parlament,
– võttes arvesse Euroopa Liidu lepingut, eriti selle preambuli teist
taanet ning neljandat kuni seitsmendat taanet, samuti lepingu artiklit
2, artikli 3 lõike 3 teist lõiku ja artiklit 6,
– võttes arvesse Euroopa Liidu toimimise lepingu artikleid 10 ja 19,
– võttes arvesse Euroopa Liidu põhiõiguste hartat,
– võttes arvesse nõukogu 29. juuni 2000. aasta direktiivi
2000/43/EÜ, millega rakendatakse võrdse kohtlemise põhimõte sõltumata
isikute rassilisest või etnilisest päritolust(1) ,
– võttes arvesse nõukogu 27. novembri 2000. aasta direktiivi
2000/78/EÜ, millega kehtestatakse üldine raamistik võrdseks kohtlemiseks
töö saamisel ja kutsealale pääsemisel(2) ,
– võttes arvesse nõukogu 28. novembri 2008. aasta raamotsust
2008/913/JSK teatud rassismi ja ksenofoobia vormide ja ilmingute vastu
võitlemise kohta kriminaalõiguse vahenditega(3) ,
– võttes arvesse Euroopa Parlamendi ja nõukogu 25. oktoobri 2012. aasta
direktiivi 2012/29/EL, millega kehtestatakse kuriteoohvrite õiguste
ning neile pakutava toe ja kaitse miinimumnõuded ning asendatakse
nõukogu raamotsus 2001/220/JSK(4),
– võttes arvesse Euroopa Liidu teist vähemuste ja diskrimineerimise
uuringut (EU‑MIDIS II), mille Euroopa Liidu Põhiõiguste Amet avaldas
2017. aasta detsembris, ning Euroopa Liidu Põhiõiguste Ameti aruannet
Aafrika päritolu inimeste ELis kogetud rassilise diskrimineerimise ja
rassistliku vägivalla kohta(5) ,
– võttes arvesse oma 1. märtsi 2018. aasta resolutsiooni põhiõiguste olukorra kohta Euroopa Liidus 2016. aastal(6) ,
– võttes arvesse rassismi, ksenofoobia ja muus vormis sallimatusega
võitlemise ELi kõrgetasemelise töörühma moodustamist 2016. aasta juunis,
– võttes arvesse internetis leviva vihakõne vastase võitluse
tegevusjuhendit, milles komisjon ja juhtivad IT‑ettevõtjad ning muud
platvormid ja sotsiaalmeediaettevõtjad leppisid kokku 31. mail 2016,
– võttes arvesse ÜRO rassilise diskrimineerimise likvideerimise
komitee 3. oktoobri 2011. aasta üldist soovitust nr 34 Aafrika päritolu
inimeste rassilise diskrimineerimise kohta,
– võttes arvesse ÜRO Peaassamblee 23. detsembri 2013. aasta
resolutsiooni nr 68/237, millega kuulutatakse aastad 2015–2024
rahvusvaheliseks Aafrika päritolu inimeste aastakümneks,
– võttes arvesse ÜRO Peaassamblee 18. novembri 2014. aasta
resolutsiooni nr 69/16, mis sisaldab tegevuskava Aafrika päritolu
inimeste aastakümne elluviimiseks,
– võttes arvesse 2001. aasta rassismivastasel maailmakonverentsil
vastu võetud Durbani deklaratsiooni ja tegevuskava, milles tunnistatakse
sajandeid kestnud rassismi, diskrimineerimist ja ebaõiglust Aafrika
päritolu inimeste vastu,
– võttes arvesse rassismi ja sallimatuse vastu võitlemise Euroopa komisjoni (ECRI) üldisi poliitilisi soovitusi,
– võttes arvesse Euroopa Nõukogu ministrite komitee 19. septembri 2001.
aasta soovitust Euroopa politseieetika koodeksi kohta(7) ,
– võttes arvesse Euroopa Nõukogu inimõiguste ülemvoliniku 25. juuli
2017. aasta avaldust afrofoobia kui kolonialismi ja orjakaubanduse
pärandi vastu („Afrophobia: Europe should confront this legacy of
colonialism and the slave trade“),
– võttes arvesse inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni protokolli nr 12 mittediskrimineerimise kohta,
– võttes arvesse komisjonile esitatud küsimust Aafrika päritolu
inimeste põhiõiguste kohta Euroopas (O‑000022/2019 – B8‑0016/2019),
– võttes arvesse kodukorra artikli 128 lõiget 5 ja artikli 123 lõiget 2,
A. arvestades, et koos mõistega „Aafrika päritolu inimesed“ võidakse
kasutada ka määratlusi afroeurooplased (Afro‑European),
Aafrika‑eurooplased (African European) või mustanahalised eurooplased
(Black European), afrokariibi inimesed (Afro‑Caribbean) või
mustanahalised Kariibi inimesed (Black‑Caribbean) ja sellega viidatakse
Aafrika päritolule või Aafrika päritolu inimese järeltulijale, kes on
sündinud Euroopa Liidus, on liidu kodanik või elab Euroopas;
B. arvestades, et terminid „afrofoobia“, „afrifoobia“ ja
„mustanahaliste vastu suunatud rassism“ viitavad rassismi erivormile,
sealhulgas vägivallale ja diskrimineerimisele, mida toetavad ajalooline
kuritarvitamine ja negatiivsed stereotüübid ning mis põhjustab Aafrika
päritolu inimeste tõrjumist ja ebainimlikustamist; arvestades, et see on
seotud kolonialismi ja Atlandi‑ülese orjakaubanduse ajalooliste
represseerivate struktuuridega, nagu on tunnistanud ka Euroopa Nõukogu
inimõiguste volinik;
C. arvestades, et Euroopas elab hinnanguliselt 15 miljonit Aafrika
päritolu inimest(8) , kuigi andmete kogumine võrdõiguslikkuse kohta ei
ole ELi liikmesriikides süstemaatiline ega põhine enesemääramisel ning
rändajate ja kolmanda või kaugema põlvkonna rändajate järeltulijad
jäetakse sageli arvesse võtmata;
D. arvestades, et ELi Põhiõiguste Ametil on tõendeid selle kohta, et
Euroopas ohustab rassism ja diskrimineerimine kõigis eluvaldkondades
eriti Sahara‑taguse Aafrika taustaga vähemusi(9) ;
E. arvestades, et Põhiõiguste Ameti hiljuti avaldatud teise Euroopa
Liidu vähemuste ja diskrimineerimise uuringu kohaselt(10) olid
16–24‑aastased Aafrika päritolu vastajad uuringule eelnenud 12 kuu
jooksul kogenud rohkem vihkamisest ajendatud ahistamisjuhtumeid (32 %)
kui vanemad vastajad ning et ka küberahistamine on sagedamini suunatud
noorte vastu ja väheneb vanusega;
F. arvestades, et Euroopa kolonialismi ja Atlandi-ülese
orjakaubanduse ajaloolist ebaõiglust aafriklaste ja Aafrikast pärit
rahvaste vastu, sh orjastamist, sunniviisilist tööd, rassilist
apartheidi, tapatalguid ja genotsiidi ei ole ikka veel selgelt
tunnistatud ning sellele ei ole ELi liikmesriikides ametlikul tasandil
tähelepanu pööratud;
G. arvestades, et diskrimineerivate stereotüüpide püsimine mõnedes
Euroopa tavades, sealhulgas näiteks näo mustaks värvimine, kinnistab
sügavalt juurdunud stereotüüpe Aafrika päritolu inimeste suhtes ja võib
diskrimineerimist süvendada;
H. arvestades, et riiklike võrdõiguslikkust edendavate asutuste ja
nende Euroopa Liidu võrgustiku Eqinet olulist tööd tuleks tunnustada ja
toetada;
I. arvestades, et Euroopa Julgeoleku- ja Koostööorganisatsiooni
(OSCE) demokraatlike institutsioonide ja inimõiguste büroo (ODIHR)
iga-aastases vihakuritegude aruandes(11) on täheldatud, et Aafrika
päritolu inimesed kogevad sageli rassistlikku vägivalda, kuid siiski
puudub paljudes riikides vägivallaohvritele vajalik õigusabi ja rahaline
toetus;
J. arvestades, et valitsustel on esmane vastutus õigusriigi
järgimise ja oma kodanike põhiõiguste eest ja seetõttu ka vägivalla,
kaasa arvatud afrofoobse vägivalla jälgimise ja ennetamise ning selle
toimepanijate vastutuselevõtmise eest;
K. arvestades, et rassilise diskrimineerimise kohta haridussüsteemis
on vähe andmeid; arvestades, et tõendid osutavad siiski sellele, et
Aafrika päritolu lastele pannakse liikmesriikides halvemaid hindeid kui
nende heledanahalistele koolikaaslastele ning haridussüsteemist varakult
lahkumine on Aafrika päritolu laste hulgas tunduvalt sagedasem(12) ;
L. arvestades, et Aafrika päritolu täiskasvanud ja lapsed on
politseis vahi all viibides aina suuremas ohus, kusjuures esineb palju
vägivalla- ja surmajuhtumeid; arvestades, et õiguskaitse, kuritegevuse
ennetamise, terrorismivastase võitluse ja sisserände kontrolli
valdkonnas esineb tihti võimu kuritarvitamist, mis ilmneb tavapärase
rassilise profileerimise, diskrimineeriva kontrolli, läbiotsimises ja
jälgimisena;
M. arvestades, et diskrimineerimisvastased õiguskaitsevahendid on
olemas ning et on vaja tugevat ja konkreetset poliitikat, et võidelda
struktuurilise rassismi vastu, millega Aafrika päritolu inimesed
Euroopas kokku puutuvad, sealhulgas tööhõive, hariduse, tervishoiu,
kriminaalõiguse, poliitikas osalemise ning rände- ja varjupaigapoliitika
ja -tavade valdkonnas;
N. arvestades, et Aafrika päritolu inimesed kogevad Euroopa
eluasemeturul diskrimineerimist, mille tulemuseks on ruumiline eraldatus
madala sissetulekuga piirkondades, mida iseloomustavad viletsad ja
kitsad elamistingimused;
O. arvestades, et kuigi Aafrika päritolu inimesed on ajaloo jooksul
andnud märkimisväärse panuse Euroopa ühiskonna ülesehitamisse, kogevad
väga paljud neist tööturul diskrimineerimist;
P. arvestades, et Aafrika päritolu inimeste osa Euroopa madalama
sissetulekuga elanikkonna hulgas on ebaproportsionaalselt suur;
Q. arvestades, et Aafrika päritolu inimesed on Euroopa Liidu
poliitilistes ja õiguslikes institutsioonides nii Euroopa, riiklikul kui
ka kohalikul tasandil valdavalt alaesindatud;
R. arvestades, et Aafrika päritolu poliitikud kogevad avalikkuses
nii riiklikul kui ka Euroopa tasandil endiselt alandavaid rünnakuid;
S. arvestades, et rassism ja diskrimineerimine Aafrika päritolu
inimeste vastu on struktuurne ning seguneb sageli diskrimineerimise ja
rõhumise teiste vormidega soo, rassi, nahavärvi, etnilise või sotsiaalse
päritolu, geneetiliste omaduste, keele, usutunnistuse või veendumuste,
poliitiliste või muude arvamuste, rahvusvähemusse kuulumise, varalise
seisundi, sünnipära, puude, vanuse või seksuaalse sättumuse alusel;
T. arvestades, et viimasel ajal Euroopas sagenenud afrofoobsed
rünnakud on otseselt suunatud kolmandate riikide kodanike, eelkõige
pagulaste ja rändajate vastu;
1. kutsub liikmesriike ja ELi institutsioone üles tunnistama, et
Aafrika päritolu inimesed peavad taluma rassismi, diskrimineerimist ja
ksenofoobiat ning nende inim- ja põhiõigused on üldiselt vähem kaitstud,
et selline olukord kujutab endast struktuurilist rassismi ja et neil on
nii üksikisikute kui ka rühmana õigus kaitsele ebavõrdsuse eest,
sealhulgas positiivsetele meetmetele, mis tagaksid nende õiguste
edendamise ja täieliku austamise;
2. on seisukohal, et Aafrika päritolu inimeste aktiivne ja
tähendusrikas osalemine sotsiaalses, majanduslikus, poliitilises ja
kultuurielus on oluline, et lahendada afrofoobia probleem ja tagada
nende inimeste kaasatus Euroopas;
3. palub Euroopa Komisjonil luua ELi raamistik, et välja töötada
riiklikud strateegiad Aafrika päritolu inimeste sotsiaalseks kaasamiseks
ja integreerimiseks;
4. mõistab teravalt hukka kõik füüsilised ja verbaalsed rünnakud,
mille sihtrühmaks on Aafrika päritolu inimesed nii avalikus kui ka
erasektoris;
5. ergutab ELi institutsioone ja liikmesriike ametlikult tunnustama
Aafrika päritolu inimesi Euroopas ja nende ajalugu, sealhulgas nii
ajaloolist kui ka kaasaegset ebaõiglust ja inimsusvastaseid kuritegusid,
nagu orjus ja Atlandi-ülene orjakaubandus ning Euroopa kolonialismi
kuriteod, ning ühtlasi tunnustama Aafrika päritolu inimeste suuri
saavutusi ja positiivset panust, tähistades nii ELi kui ka
liikmesriikide tasandil orjanduse ja Atlandi-ülese orjakaubanduse
ohvrite rahvusvahelist mälestuspäeva ja seades sisse nn musta ajaloo kuu
(Black History Month) korraldamise tava;
6. kutsub liikmesriike ja Euroopa institutsioone üles ametlikult
tähistama ÜRO Aafrika päritolu rahvaste aastakümmet ning võtma
tulemuslikke meetmeid selle kümnendi tegevuskava elluviimiseks
tunnustamise, õigluse ja arengu vaimus;
7. tuletab meelde, et mõned liikmesriigid on võtnud meetmeid, et
tähenduslikult ja tulemuslikult heastada minevikus Aafrika päritolu
inimeste suhtes toime pandud ülekohut ja inimsusvastaseid kuritegusid,
pidades silmas, et nende kuritegude mõju kestab tänapäevani;
8. kutsub ELi institutsioone ja ülejäänud liikmesriike üles seda
eeskuju järgima, kusjuures see võib hõlmata mingis vormis hüvitamist,
näiteks avalik vabandamine ja varastatud kultuuriväärtuste tagastamine
päritoluriikidele;
9. palub liikmesriikidel avada koloniaalaja arhiivid;
10. nõuab, et ELi institutsioonid ja liikmesriigid teeksid
jõupingutusi, et koos teiste peamiste sidusrühmadega süstemaatiliselt
võidelda etnilise diskrimineerimise ja vihakuritegude vastu ning töötada
nende nähtuste vastu välja tulemuslikud, tõenditele tuginevad õigus- ja
poliitikameetmed; on seisukohal, et kui kogutaks teavet etnilise
diskrimineerimise ja vihakuritegude kohta, tuleks seda teha ainult
eesmärgiga kindlaks teha algpõhjused ning võidelda ksenofoobsete ja
diskrimineerivate avalduste ja tegude vastu kooskõlas riiklike
õigusraamistike ja ELi andmekaitse õigusaktidega;
11. palub liikmesriikidel välja töötada riiklikud rassismivastased
strateegiad, et lahendada Aafrika päritolu inimeste eriolukord sellistes
valdkondades nagu haridus, eluase, tervishoid, tööhõive, politseitöö,
sotsiaalteenused ja kohtusüsteem, poliitiline osalemine ja esindatus,
ning julgustada Aafrika päritolu inimesi osalema telesaadetes ja muus
meedias, et suurendada nende avalikku esindatust ja pakkuda Aafrika
päritolu lastele head eeskuju;
12. rõhutab kodanikuühenduste tähtsat rolli võitluses rassismi ja
diskrimineerimise vastu ning nõuab rohujuure tasandi organisatsioonidele
Euroopa, riiklikul ja kohalikul tasandil suuremat rahalist toetust;
13. nõuab, et Euroopa Komisjon pööraks praegustes ja edaspidistes
mitmeaastastes rahastamisprogrammides Aafrika päritolu inimestele rohkem
tähelepanu;
14. palub, et Euroopa Komisjon looks oma talituste spetsiaalse töörühma, mis tegeleks afrofoobia küsimustega;
15. nõuab, et liikmesriigid rakendaksid ja jõustaksid nõuetekohaselt
nõukogu raamotsuse rassismi ja ksenofoobia teatud vormide ja ilmingute
vastu võitlemise kohta kriminaalõiguse vahenditega, eelkõige lugedes
rassi, rahvusliku või etnilise päritoluga seotud ajendit kuritegu
raskendavaks asjaoluks, tagamaks, et Aafrika päritolu inimeste vastu
suunatud vihakuriteod registreeritakse ja neid uuritakse ning
kurjategijad võetakse vastutusele ja neid karistatakse;
16. palub liikmesriikidel tulemuslikult võidelda vihakuritegude
vastu, sealhulgas uurida rassilisel, rahvuslikul või etnilisel päritolul
põhinevate kuritegude eri ajendeid ning tagada, et Aafrika päritolu
inimeste vastu suunatud vihakuriteod registreeritakse ja neid uuritakse
ning kurjategijad võetakse vastutusele ja neid karistatakse;
17. palub liikmesriikidel lõpetada rassiline ja etniline
profileerimine kõigis kriminaalõiguse rakendamise vormides,
terrorismivastastes meetmetes ja sisserändekontrollis, ametlikult
tunnistada ebaseaduslikku diskrimineerimist ja vägivalda ning võidelda
selle vastu, korraldades ametiasutustes rassismi ja kallutatuse
vastaseid koolitusi;
18. palub liikmesriikidel hukka mõista rassistlike ja afrofoobsete traditsioonide levik ja seda tõkestada;
19. kutsub liikmesriike üles jälgima rassilist kallutatust
kriminaalõigus- ja haridussüsteemis ning sotsiaalteenuste pakkumisel ja
võtma ennetavaid meetmeid, et tagada võrdne kohtumõistmine, võrdne
haridus ja võrdsed sotsiaalteenused ning parandada õiguskaitse- ja
haridusasutuste ning sotsiaalteenuste osutajate suhteid
vähemuskogukondade, eelkõige mustanahaliste kogukonna ja Aafrika
päritolu inimestega;
20. palub liikmesriikidel tagada, et Aafrika päritolu täiskasvanud
ja lapsed saaksid teistega võrdselt kvaliteetset haridust ja
hooldusteenuseid ilma diskrimineerimise ja eraldamiseta ning et vajaduse
korral pakutaks piisavat õpituge; ergutab liikmesriike lisama Aafrika
päritolu inimeste ajalugu õppekavadesse ning andma kolonialismi ja
orjuse ajastust tervikliku ülevaate, millega ühtlasi tunnistatakse selle
ajastu ajaloolist ja praeguseni kestvat negatiivset mõju Aafrika
päritolu inimestele, palub samuti tagada, et õpetajad oleksid selle
ülesande täitmiseks piisavalt ette valmistatud ja võimelised
klassiruumis mitmekesisuse teemasid käsitlema;
21. kutsub ELi institutsioone ja liikmesriike üles edendama ja
toetama Aafrika päritolu inimeste tööhõive, ettevõtluse ja majandusliku
mõjuvõimu suurendamise algatusi, et vähendada nende keskmisest suuremat
töötust ja diskrimineerimist tööturul;
22. palub liikmesriikidel pöörata tähelepanu Aafrika päritolu
inimeste diskrimineerimisele eluasemeturul, konkreetsete meetmetega
vähendada ebavõrdsust eluaseme saamisel ja tagada korralikud eluasemed;
23. palub Euroopa Komisjonil ja ELi liikmesriikidel kehtivaid
õigusakte ja tavasid arvesse võttes tagada rändajatele, pagulastele ja
varjupaigataotlejatele turvalised ja seaduslikud võimalused ELi
sisenemiseks;
24. kutsub Euroopa Komisjoni ja Euroopa välisteenistust üles
tulemuslikult tagama, et EL ei anna rahalisi vahendeid
organisatsioonidele või rühmadele, mis tegelevad või on seotud
mustanahaliste ja Aafrikast pärit rändajate orjastamise, salakaubaveo,
piinamise ja nende vastu suunatud väljapressimisega, ei toeta neid ega
tee nendega koostööd;
25. kutsub Euroopa institutsioone üles tugevdama praeguseid
jõupingutusi ja kiitma heaks tööjõu mitmekesisuse ja kaasamise
strateegia, millega luuakse strateegiline kava etniliste ja rassiliste
vähemuste osalemiseks tööturul;
26. kutsub Euroopa erakondi ja poliitilisi sihtasutusi ning kõigi
tasandite parlamente ELis üles toetama ja tegema algatusi, mis ergutavad
Aafrika päritolu inimeste osalemist poliitikas;
27. palub, et komisjon suhtleks tihedalt rahvusvaheliste
organisatsioonidega, nagu OSCE, ÜRO, Aafrika Liit ja Euroopa Nõukogu,
samuti muude rahvusvaheliste partneritega, et võidelda afrofoobia vastu
rahvusvahelisel tasandil;
28. teeb presidendile ülesandeks edastada käesolev resolutsioon
nõukogule, komisjonile, liikmesriikide parlamentidele ja valitsustele
ning Euroopa Nõukogu Parlamentaarsele Assambleele.
Allikas:
https://uueduudised.ee/uudis/maailm/randepakti-kagistav-haare-el-kehtestab-aafriklastele-euroopas-erioigused-varske-resolutsioon/
_____________
Kõik läheb täpselt nii, nagu siin on kirjeldatud:
http://rahvuslane.blogspot.com/2016/02/matti-ilves-coudenhove-kalergi-plaan.html
M.I.
Read more...