Tõnu Kalvet
Ungari „ootamatul“ käitumisel on kaks jalga: üks on rahvuslik, teine aga majanduslik. Seekord uurime „esimest jalga“.„Uinuv
mõistus sünnitab koletisi“ – selle Hispaania maalikunstniku Francisco
Goya maailmakuulsa maali pealkirja võib maakeelde tõlkida ka nõnda:
tihtilugu kardetakse ja ka taunitakse seda, mida ei tunta. See kehtib ka
hukkamõistvate hinnangute andmise kohta Ungari idapoliitikale, eriti
Ukraina-poliitikale.
Mis on siis pannud Ungari käituma Ukraina
suhtes tõrjuvalt, Venemaa suhtes aga sõbralikult? Lühidalt öeldes kaks
asjaolu: 1) soov kaitsta Ukraina võimu all olevaid ungarlasi ja 2) soov
muuta oma majandus vähemhaavatavaks ja seeläbi parandada Ungari elanike
eluolu. Kuna Ukraina on mõlema eesmärgi saavutamisel Ungaril teel ees,
Venemaa aga toimib (on juba toiminud!) ustava liitlasena, siis ongi
Ungari võimude kurss ajapikku muutunud Ukraina-vastaseks ja
Venemaa-meelseks.
Ukraina võimu all on iidne ungarlaste alaUkraina
kriisi süvenedes koondus Ungari võimude tähelepanelik pilk üha enam
Ukraina läänepoolseimale piirkonnale – Taga-Karpaatia oblastile. Seal
elab nimelt arvestatav hulk (eri andmetel 156 000–200 000) ungarlast,
kellest üsna paljudel on ka Ungari kodakondsus. Ungarlased moodustavad
Taga-Karpaatia elanikkonnast u 12%.
Ukrainas pelgavad üsna
paljud, et Ungari kasutab ära Ukraina nõrgestatust ja hõivab
Taga-Karpaatia. Seda kartust on väljendatud nii Ukraina ajakirjanduses
kui ka poliitikute hulgas. Esmapilgul võib tekkida küsimus: „Kuidas see
oleks üldse tehniliselt võimalik, kui ungarlasi on Taga-Karpaatia
elanikest kõigest tosinkond protsenti? Mis jõuga saaks Ungari võimud
minna ülejäänud 88% tahte vastu?“
Vastus on lihtne: lõviosa
(vähemalt 75%) Taga-Karpaatia elanikest moodustavad russiinid, kellest
omakorda lõviosa suhtub Ukrainasse pehmelt öeldes tõrjuvalt, Ungarisse
ja ungarlastesse aga suure poolehoiu ja austusega.
Nii russiinid
kui ka ungarlased on Taga-Karpaatia põlisasukad. Neil on seljataga
vähemalt tuhat aastat kõrvutielamist ja ühiseid võitlusi. Nimelt kuulus
praeguse Taga-Karpaatia ala X sajandist kuni Esimese maailmasõja lõpuni
ja taas aastail 1939–1944 Ungari Kuningriigi koosseisu. Ukrainaga ei
olnud kummalgi rahval midagi ühist kuni Teise maailmasõja lõpuni, mil
Tšehhoslovakkia ja Nõukogude Liidu vahelise kokkuleppega 25. novembrist
1945 loovutas esimene selle ala viimasele.
Esimese maailmasõja
lõpetanud Trianoni rahulepinguga 4. juulist 1920 määrati nüüdse
Taga-Karpaatia ala Tšehhoslovakkiale. Põliselanike arvamust ei küsitud,
ala kuuluvuse osas mingit rahvahääletust ei korraldatud, kuigi ungari ja
russiini haritlaste eestvõttel oli kogutud rahvahääletuse taotlusele
lühikese ajaga vähemalt 35 000 toetusallkirja.
Ungarlaste ja
russiinide tasalülitamine jätkus nii Tšehhoslovakkias, Nõukogude Liidus
kui ka – alates 1991. aastast – iseseisvas Ukrainas. Russiinide
Ungari-meelsuse mõistmiseks piisab siinkohal ainult kahe tõsiasja
meenutamisest: 1) Ungari võimud on alati pidanud russiine omaette
rahvuseks, Nõukogude võim ja hiljem Ukraina võim peab neid aga ikka vaid
ukraina rahva hõimuks (võrdluseks: eraldi rahvuseks peavad russiine ka
näiteks Poola, Tšehhi, Slovakkia, Serbia, Horvaatia ja Venemaa); 2)
Ungari võimu all olles russiinide haridus- ja kultuurielu arenes,
omakeelseid koole tuli üha juurde, Nõukogude ja Ukraina võimu all aga
taandarenes ja russiinikeelsed koolid suleti.
Nii russiine kui ka
ungarlasi solvas hingepõhjani, kui 2002. aasta 15. märtsil andis
toonane Ukraina president Leonid Kutšma postuumselt Ukraina kangelase
aunimetuse omaaegsele Karpaadi-Ukraina juhile – Augustin Vološinile
(1874–1945). Nimelt oli Vološini korraldusel kästud koonduslaagrisse
paigutada kõik russiinid, kes end ukrainlaseks ei pea. (Lõviosa russiine
ei teinud seda toona ega tee praegugi.) Karpaadi-Ukraina valitsuse
hoiak oli negatiivne ka Ungari ja ungarlaste suhtes. 15. märtsil 1939
loodud riigikese eluiga jäi aga ülilühikeseks – juba samal päeval olid
kohal Slovakkia väed, päeva-paari pärast omakorda Ungari väed ja 18.
märtsil, pärast Ungari–Slovakkia relvakonflikti, lakkas Karpaadi-Ukraina olemast.
„Iseenesestmõistetavalt“
ei küsitud kummaltki Taga-Karpaatia põlisrahvalt ei 1945. ega 1991.
aastal, kas ta ikka tahab elada (Nõukogude) Ukraina võimu all.
Lääne-Ukraina haldusjaotus.
www.nationsonline.org/oneworld
Ungari taotleb Taga-Karpaatiale autonoomiat„Karpaatia
regioonis elavatel ungarlastel on õigus topeltkodakondsusele,
kodanikuõigustele ja autonoomiale,“ ütles 2014. aasta mais, pärast taas
ülivõimsalt võidetud parlamendivalimisi oma programmilises kõnes Ungari
peaminister Viktor Orbán. Ta rõhutas, et just seda Ungari valitsus
tekkiva uue Ukraina juhtidelt ootabki.
Orbáni sõnade ajendiks oli
mure rahvuskaaslaste olukorra pärast, kuna pärast 2014. aasta
veebruarikuist võimuvahetust Kiievis ei olnud Taga-Karpaatia ungarlaste
ega russiinide olukord põrmugi paranenud. Pigem vastupidi. Näiteks üks
esimesi Ukraina uue võimu ettevõtmisi oli tühistada seadus, mis oli
taganud ungari, russiini ja rumeenia keelele Taga-Karpaatias
regionaalkeele staatuse.
Taga-karpaatlastele ja Ungari
valitsusele tekitasid muret ka äärmusrühmituse Parem Sektor salkade
„karistusretked“ ungari enamusasustusega aladele, millega taheti
kohalikke ungarlasi „võõrutada Ukraina-vastastest mõtetest“. Ungari
välisministeerium väljendas toona selle vastu ägedat protesti, esinedes
Taga-Karpaatia mõlema põlisrahva kaitsjana. Kui 2014. aasta mais võtsid
relvastatud isikud aga Ukrainas pantvangi ühe ungarlase, asus Ungari
sõjaväe terrorismivastane üksus otsima teda seal juba oma käel.
Ukraina
ja Ungari suhted pingestusid veelgi 2014. aasta suvel, kui Ukraina
võimud kuulutasid välja osalise mobilisatsiooni ja riigi idaosas
käivasse sõtta saadetavate hulka võeti ka Taga-Karpaatia
ungarlasi. Ungari võimud avaldasid selget rahulolematust selle otsusega,
taga-karpaatlased ise korraldasid augustis aga lausa
massimeeleavaldusi.
Taga-Karpaatia reservväelaste väljaõpe on
olnud nimelt Ukraina riigi olemasolu kestel nii kehv, et nad ei oleks
väljaõppinud Vene sõjaväelastele ja palgasõduritele tõsiseltvõetav
vastane. Pigem kahuriliha. Ukraina võimudele pandi pahaks sedagi, et
need ei vaevunud kodumaale tooma välismaistes kriisikolletes viibivaid,
väga hea väljaõppega Ukraina rahuvalvajaid, vaid lükkasid ette hoopis
nõrga ettevalmistusega tavakodanikud.
Valimismängud ungarlaste tasalülitamiseksPinget Ungari–Ukraina suhetesse on lisanud ka Ukraina keskvõimu käitumine Taga-Karpaatia ungarlastega valimistel.
Nimelt
pettis Petro Porošenko sealseid ungarlasi, kui oli veel
presidendikandidaat. 2014. aasta 1. mail Ungvári (=Užgorodi) linnas
allkirjastas üks kahest ungarlaste mõjukast
poliitilisest esindusorganisatsioonist, Taga-Karpaatia Ungari
Kultuuriliit (TKUKL), koostööleppe Porošenkoga, milles lubas viimast
toetada presidendivalimistel. Vastutasuks lubas Porošenko sellessamas
leppes, et tagab ungarlaste esindajale koha parlamendis.
Kui
selgus, et parlamendivalimised (toimusid 26. oktoobril) peetakse siiski
vana valimiskorra järgi, taotles TKUKL riigi keskvalimiskomisjonilt, et
Taga-Karpaatiasse loodaks üks selline valimisringkond, mis toimiks
majoritaarse valimissüsteemi järgi ja arvestaks ungarlaste huve.
Komisjon lükkas taotluse aga tagasi, põhjendades seda muu hulgas
sellega, et majoritaarsete valimisringkondade piire
valimisprotsessi ajal muuta ei tohi.
Seepeale sekkus kohe Ungari
valitsus, nimetades toimunut kahetsusväärseks ja Taga-Karpaatia
ungarlaste õigusi rikkuvaks. Valitsus teatas, et Ukrainas valitsev
olukord, kus vähemusrahvuste õigused ei ole tagatud seaduste ega
poliitiliste lubadustega, on rahutust tekitav. TKUKL omakorda teatas, et
kaebab Ukraina Euroopa Inimõiguste Kohtusse.
Porošenko suutis
pinge ajutiselt maandada, käskides TKUKLi esindajale, Taga-Karpaatia
oblastinõukogu aseesimehele László Brenzovicsile anda oma partei
valimisnimekirjas 62. koha. See pidi tagama kindla parlamenti saamise.
Ja tagaski: 10. novembril 2014 kohtus Brenzovics peaminister Orbániga
juba Ukraina parlamendiliikmena.
Valimisringkondade piire oli
muudetud – ungarlaste kahjuks – juba Viktor Janukovõtši valitsusajal.
Enne 2012. aasta parlamendivalimisi muudeti 73. valimisringkonna piire
(ungari valijad on seal alati enamuses olnud) nii, et arvuka ungari
elanikkonnaga Beregszászi (=Beregovo) rajoon poolitati kahe
valimisringkonna vahel, kus kummaski ei ületanud ungari valijate osakaal
33,6%. Nii välistati ungari kandidaadi võidušansid ja tagati sissepääs
oblasti asekubernerile Ivan Buškole.
2012. aasta valimistel
ungarlased oma parlamendisaadikuta siiski ei jäänud. Selle sai
Regioonide Partei nimekirjas kandideerinud István Gajdos –
Taga-Karpaatia ungarlaste teise mõjuka poliitjõu, Ukraina Ungarlaste
Demokraatliku Partei (UUDP) juht, kellele anti kindla parlamentipääsu
tagav 72. koht.
Ungarlaste väljatõrjumise alguseks poliitelust
võib pidada eelmise kümnendi keskpaika. Näiteks ei 2006. ega 2007. aasta
(proportsionaalse korra järgi peetud) valimistel ei leidunud neile
üleriiklike parteide valimisnimekirjas ainsatki parlamentipääsu
võimaldavat kohta. Kõigil enne seda toimunud valimistel oli valimiskord
ja -ringkondade piiri kulgemine taganud selle, et vähemalt üks ungari
kandidaat osutus ikka valituks.
Muide, Brenzovics ütles
ajakirjandusele 2014. aasta septembris, pärast Porošenko partei
valimisnimekirjas parlamentipääsu tagava koha saamist, et TKUKL ei loobu
oma hagiplaanist ikkagi.
Plaan: russiini-ungari konföderatsioonUngarlaste
ja ka russiinide autonoomiataotlus tugineb kahe, 1991. aastal peetud
rahvahääletuse tulemustele. Nimelt küsiti 1991. aasta 1. detsembril
Taga-Karpaatia elanikelt, kas nad soovivad oblastile autonoomiat,
Beregszászi rajooni elanikelt aga, kas nad soovivad ungari
valimisringkonna loomist. Esimesele küsimusele vastas jaatavalt 78%,
teisele aga 81,4% osalenutest. Kuna samal päeval peeti ka Ukraina
iseseisvusreferendum ja presidendivalimised, siis oli osavõtt väga
aktiivne ja väljendas Taga-Karpaatia elanikkonna tahet ilmekalt.
Ukraina
võimud kuulutasid toona mõlemad kohalikud rahvahääletused
õigustühiseks. Ainus mööndus, mis Taga-Karpaatia põliselanikele tehti:
lubati rajada vabamajandustsoon.
Mõlemad põlisrahvad peavad
toonaseid referendumeid aga oma autonoomiataotluste õiguslikuks aluseks
praegugi. Olles kogenud keskvõimu soovimatust nende vajadusi rahuldada,
töötasid mõlemad välja ühise haldusüksuse kava. Selle nimeks saaks
Taga-Karpaatia Russiinide ja Ungarlaste Regionaalne Konföderatsioon.
Võim jaguneks seal russiinide ja ungarlaste vahel võrdselt. Russiini
enamusega ala pealinnaks saaks Munkács (=Mukatševo), ungari enamusega
ala omaks aga Beregszász. Seadusandlik võim kuuluks ühisparlamendile –
Ungari-Russiini Rahvuskogule.
Konföderatsioonikava loojate peamised põhjendused on järgmised:
1)
ungari enamusasustusega osa luuakse autonoomse oblastina Euroopa Liidu
regionaalpoliitika raames (märksõna „regioonide Euroopa“);
2)
Taga-Karpaatia ungarlaste autonoomne oblast oleks üheaegselt sillaks
Ukraina ja Ungari, Ukraina ja NATO ning Ukraina ja Euroopa Liidu vahel;
3) kõnealune autonoomne üksus võib muutuda piirkonna majanduse eestvedajaks.
Plaani
ilmsikstulekul (2013. aastal Taga-Karpaatia internetiväljaandes
Tribuna) puhkes Ukraina ajakirjanduses äge vaidlus, mille käigus seda
autonoomiakava enamasti tauniti, vaikides samas maha selle õigusliku
aluse – kaks 1991. aasta rahvahääletust. Ukraina keskvõim on katsunud
autonoomiakavast võimalikult kaua vaikides mööda minna, peljates sellele
„liigset reklaami“ teha ja ühtlasi Ukraina–Ungari suhteid tunduvalt
halvendada. Ungari seevastu on osutanud russiinidele nende taotluste
lihvimiseks ja levitamiseks abi, näiteks lubanud korraldada Ungaris
teemakohaseid üritusi.
Taga-Karpaatia elanike suurenev mõju Ungari poliitikaleTaga-karpaatlased
mõjutavad Ungari riigi poliitikat viimastel aastatel üha rohkem: neil
on (topelt)kodakondsus ja seetõttu ka (topelt)valimisõigus.
Topeltkodakondsust lubav seadus võeti Ungari parlamendis vastu 2010.
aasta mais (hääletustulemus: 344 poolt, 3 vastu ja 5 erapooletut) ning
jõustus 2011. aastal. Põhjendus: moraalne toetus ungarlastele, kes
mingil põhjusel on ajaloo jooksul sattunud elama väljapoole praegust
Ungari riiki. Topeltkodakondsuse taotlejal tuleb esitada tõend selle
kohta, et ta ei ole kohtulikult karistatud, ning tõendid ungari päritolu
(arhiiviväljavõte, mis tõendaks lähisugulaste sündi endisel Ungari
alal) ning ungari keele oskuse kohta algtasemel. Sel moel kodakondsuse
saanu ei pea kolima Ungarisse. Vastupidi, seaduse loojad eeldasidki, et
enamik topeltkodanikke jääb elama oma asukohamaale, eriti kui selleks on
mõni Ungari naaberriik.
Tänavukevadise seisuga oli
Taga-Karpaatia elanike hulgas selliseid topeltkodanikke hinnanguliselt u
70 000. See arv pärineb sealsetelt ungari organisatsioonidelt. Täpset
arvu ei teata, kuna Ungari võimud ei kipu seda avalikustama.
Peamine
kaalutlus topeltkodakondsuse taotlemisel on Taga-Karpaatia elanikel
küll majanduslikku laadi (topeltkodakondsus laseb neil vabalt liikuda ja
töötada Euroopa Liidus), kuid vähetähtis ei ole ka soov mõjutada
poliitikat. Seetõttu on Ungari poliitjõud vägagi sunnitud arvestama nii
Taga-Karpaatia kui ka teiste Ungari naabermaade ungarlaste meelsusega.
Kuna Ungari naaberriikides elavate ungarlaste (ja mitte-ungari päritolu
Ungari kodanike) isamaalisus on keskmise Ungari ungarlase omast suurem,
siis koguvadki mainitud piirkondades tavakohaselt suurima häältesaagi
peaminister Orbáni juhitav Noorte Demokraatide Liit (ungari k
lühendatult FIDESZ) ning rahvuslaste erakond Parema Ungari Nimel (ungari
k lühendatult Jobbik).
Mõlema partei poliitikud „hoiavad kätt
aja pulsil“ Taga-Karpaatias(ki): käivad seal tihti valijatega kohtumas
ja korraldavad muid üritusi. Jobbiku nimekirjast Euroopa Parlamenti
valitud Béla Kovácsil oli kuni 2014. aasta septembrini Beregszászis oma
kontor ja heategevusfond. 1. oktoobril teatasid aga Taga-Karpaatia
internetiväljaanded, et oblasti prokuratuuri nõudel oli kohus Kovácsi
esinduse sulgenud. Prokuratuur süüdistas Kovácsit sekkumises Ukraina
siseasjusse ja separatistlikus tegevuses. Taga-Karpaatia topeltkodanike
mõju Ungari poliitikale see kohtuotsus aga ei kahanda. Pigem vastupidi.
Tuntava osa neist moodustavad isikud, kes olid saanud Ungari
kodakondsuse juba enne topeltkodakondsust lubava seaduse sündi, ent
hoidnud alles ka oma Ukraina passi.
Olukorda komplitseerib
oluliselt asjaolu, et Ukraina seadused topeltkodakondsust ei luba. (Seda
vaatamata sellele, et Ukraina uue režiimi võtmepoliitikute hulgas on
palju Ukraina–Iisraeli kodakondsusega isikuid.) Seetõttu nõuavadki
Ungari võimud eesotsas peaminister Orbániga Ukrainalt Taga-Karpaatia
asukatele topeltkodakondsuse lubamist nii visalt.
Parim
pingemaandusviis antud olukorras on järgida „regioonide Euroopa“
põhimõtet: lubada rajada Taga-Karpaatias russiinide ja ungarlaste
konföderatsioon. Vastasel korral ei ole Ukraina võimudel
põhjust imestada, kui see ala eraldub riigist täielikult. Tasub
meenutada, et nimekas Itaalia geopoliitikaajakiri Limes ennustas juba
2009. aastal – siis, kui Ukraina kriisist ei olnud veel lõhnagi! – , et
pingete kasvades laguneb Ukraina (vähemalt) kolmeks osaks. Kas Ukraina
juhtkond oskab sellest vajalikud järeldused teha või mitte, näitab juba
aeg.
Tõnu Kalvet on ungari keelt oskav ajakirjanik ja tõlkija, ajalehtede Rahvuslik Teataja ja Eesti Maleelu peatoimetaja.
| |
Read more...