Jaa, eurovanglates on kurjategijatele tagatud hea elu. Ei pea töötama, et endale elatist teenida ja vangide töölesundimine on keelatud, sest see oleks juba sunnitöö ja seega inimõiguste vastane. Riik meie rahaga peab neid ülal ja tagab väärika elu sellisel tasemel, mida vabaduses viibivad vaesemad inimesed ei näe.
M.I.
Meenutagem, et okupatsiooni tingimustel ja ärevatel aegadel, 1990. a viis
Kaitseliit läbi õppuse "Riigipiir 90", mille käigus taastati Venemaa
poolt okupeeritud aladel Pihkvas Eesti Wabariigi riigipiiripostid ja
tõkkepuud. Aga nüüd, NATO vihmavarju all ja EL-is, on Eestist kadunud
igasugune mehemeel. Kaitseliit häbeneb oma tollast tegu ja arvab oma
ridadest välja rahvuslasi-patrioote. Riigis aga on parteid muutunud
maffiaperekondadeks, võimul on välismaa ees lõmitajad ja oma rahva
põlgajad, eestlane lahkub riigist ega soovi siin elada. Kas nii peabki
olema?
Allikas: http://rahvuslik.blogspot.com/2013/06/riigireetmine-vol-2-tartu-rahu.html#more
Olukord on halb, lootusetult halb. Ajutegevuse ilmingud on
ilmselgelt dementsed. Ma ei räägi seekord keerulistest asjadest, nagu
kultuuri sihiteadlik hävitamine, iseseisvuse kuritahtlik loovutamine või
totaalne loomastumine. See on ajusid arvestades ilmselge ülerinna
tõste.
Teeme lihtsalt, konkreetsete näidetega ja olmelistel
teemadel. Ajakirjanduse põhjal. Viimane lause, mida ma meie lehtedest
lugesin ja pärast mida ma loen ainult klassikat, kõlas umbes nii: nüüd,
kus üks roojane partei käitus alatult pensionäride häältega, on
demokraatia hädaohus ja võimu legitiimsus küsimärgi all.
Mis demokraatia?
Millised haiged ajud
sellist solki välja ajavad? Kui pensionärid oma väljaheidetes elavalt
mädanevad, siis ei ole demokraatial midagi viga ja võim on legitiimne
nagu vana mees, nii jah? Kas teie haugimälud ikka mäletavad Hvostovi
ämma ja lugusid teistest vanuritest, keda sisuliselt piinatakse ja
tapetakse? Kusjuures tegu pole kurjategijate ega asotsiaalidega ning
elavmäda saab ametlikult kehtestatud pensioni, millest ei jätku mitte
ainult inimväärseks eluks, vaid ei jätku eluks, lihtsalt eluks ei jätku.
Kui
pensionäride hääled ühe roojase partei valimistel on teile tähtsamad
kui elavalt mädanevad inimesed, siis te olete kas idioodid või mölakad.
Meil on kokku arvestatud 100 000 inimest, kelle pangaarved on suletud,
100 000 majanduspagulast, mitusada tuhat sündimata jäänud last, 100 000
virelevat last, 100 000 virelevat töötut, oletan, et ka virelevaid
vanureid on suurusjärk 100 000.
Kus nüüd kargasid mul demokraadid
ja legitiimid välja. Mis valimine, mis demokraatia, millest te üldse
räägite? Pole mingit demokraatiat juba ammu, ükskõik keda valitakse
roojastes parteides, kas seda tehakse loomade või inimeste häältega, see
ei muuda Eesti riigis mitte midagi.
Need, keda me valime seadusi
tegema, ei tee tegelikult enam ammu seadusi. See on nüüd keeruline jutt,
võib vahele jätta. Seadused tulevad 85% Euroopa kontoritest ja Euroopas
me midagi ei muuda, sest meid on vähe ja me oleme kas rumalad või
korrumpeerunud. Siim Kallase pangaasju mäletate? Ja kui meid oleks palju
nagu sakslasi ja me ei oleks korrumpeerunud tolvanid, siis ei muudaks
me ikka midagi, sest asjad otsustab Euroopa Nõukogu, keda me valida ei
saa.
Mis muudavad siin pensionäride hääled, kas need teevad
lurjustest ausad inimesed või teevad nad eurobürokraatiast demokraatliku
institutsiooni või lähevad need raugahääled kuidagi korda Bilderbergi
vandenõulaste grupile ja nende kohalikele käsilastele? Ei lähe korda, ei
muuda ja kogu see demokraatia jutt on lihtsalt loll ja piinlik.
Aga
inimesed kirjutavad selliseid demokraatia ja legitiimsuse lugusid,
inimesed loevad neid, elavad kaasa, lähevad närvi, kisendavad
hüsteeriliselt, hakkavad rapsima. Pange neile pehmete seintega palat
valmis või käerauad. Kolmandat varianti ei ole. Sellist lima võivad
ajada ainut vaimuhaiged või kurjategijad, kummalgi neist ei ole
meediasse asja.
Eesti linnadele tuli otsa?
Toon teise
sama paljastava näite. Näide on televisioonist, kodanik Martin Helme
rääkis TTVs sellest, et Rootsi linnad põlevad, et see on halb. Kordan –
see, et Rootsi linnad põlevad, on halb, ei ole hea linnu maha põletada,
ja Helme tegi järelduse, et ka Eesti linnade mahapõletamine on halb ja
seda tuleks vältida. Eesti linnade mahapõletamise vältimiseks tuleb
hoiduda rootslaste vigadest, eelkõige massiimmigratsioonist.
Terve
mõistuse seisukohalt väga õige sõnavõtt, ainult hull püromaan võiks
Helme väited kummutada. Ja mis juhtus? Meedia ujutati üle Helmet
mõnitavate, solvavate ja teda iga hinna eest kriminaliseerida püüdvate
kirjutistega. Inimõiguslased, humanitaarid, arvamusliidrid, poliitikud,
suvalised pooletoobised jne. Nimekiri inimestest, kes arvavad, et Eesti
linnad tuleb maha põletada, on pikk ja hirmuäratav.
Millest
selline maniakaalne püromaania? Ma ei ole muidugi psühhiaater, aga siin
tuleb tõsiselt kaaluda sundhospitaliseerimist. Ma eeldan, et kõik need
Martin Helme vastu võitlevad isikud ei ole kurjategijad, see ei ole
loogiline, see ei ole lihtsalt võimalik. Ma ei saa aru, miks te tahate
Tartu ja Tallinna põlema panna, miks teile meeldib leegitsev Stockholm.
Ei saa aru.
Mis on võõra vara elajalikus hävitamises ning
keskkonna eluohtlikuks muutmises nii head, et kõik, kellele see mõte ei
meeldi, tuleb kõrvuni maa sisse tampida ja halada, et küll on paha, et
pole vihakõne seadust, mis võimaldaks Helmet vangi panna. Agressiivne ja
vaimselt labiilne püromaania on suurim oht meie ühiskonnale, aga keegi
ei sekku, ei politsei ega haigekassa. Olukord ei ole normaalne.
Seda
meedias märatsevat jõuku on alust pidada organiseeritud püromaaniaks ja
neid tuleks lähemalt uurida. Unustasin selgitada, püromaania on
haiglane tahtmine iga hinna eest ja igale poole tuld teha, see on
haigus. Paha haigus. Püromaanide mõtlemisaparaadil on üks kindel tunnus,
mis aitab neid normaalsetest inimestest eristada. See tunnus on
võimetus mõista teksti, funktsionaalne kirjaoskamatus, õigemini selle
erivorm, mis piirdub üksikute sõnade otsimise ja meelevaldse
tõlgendamisega.
Meie väga austatud püromaanid kas loevad või
kuulavad Martin Helme juttu, otsivad sealt välja sõna, oli see neeger
või must, ja siis hakkavad sonima rassismist ning nõuavad Helme
karistamist. Kuid tuleme tagasi Helme jutu mõtte juurde, et linnade
põletamine on paha ja sellest tuleb hoiduda. Teksti ei saa mõista sõna
tasemel, aga kui lause ja mõtte tasemele ajutegevus ei küüni, siis on
vaja ravi, haridust on juba proovitud. Tulemuseta.
Aga teeme lihtsamalt. Kui linnade mahapõletamine on hea, miks te siis
oma majast või korterist ei alusta? Süüdake diivan, pange kardinad
põlema, pange pintsak põlema. Teine küsimus püromaanidele miks te tahate
kastaneid immigrantide kätega tulest välja tuua? Tehke ise ka midagi,
Statoil on siinsamas nurga taga. Kolmandaks selgitage, milline sisuline
vahe on tuletõrjujal ja Martin Helmel? Ja kui Helme vangi pannakse, kas
siis on ka pritsimeestel minek. Oleks loogiline, teoreetik ees ja
praktikud järel.
Kokkuvõtteks, olukord meie ajudes on
katastroofiline, tehnilised võimed puuduvad, funktsionaalne kirjaoskus
on null, aga vähe sellest.
Mõtlemisaparaadis on ka muid
ühiskonnale palju ohtlikumaid häireid, nagu massiline püromaania ning
täielik psühhopaatiline osavõtmatus elavalt mädanevate vanurite ja
nälgivate laste suhtes.
Mind paluti ka natukene täna
siin rääkima ja - erinevalt paljudest eelkõnelejatest - ilmselt
ei tea ega tunne mind eriti keegi. Seetõttu ma kiiresti ütlen paari
sõnaga ka enda kohta. Olen õppejõud Tallinna ülikoolis, erialaks
riigiteadused, ja tahaksin muidugi eraldi rõhutada, et see, mis ma
siin praegu räägin, väljendab selgelt ainult minu isiklikke seisukohti.
Mida arvavad mu kolleegid, ülikool laiemalt, seda ma ei tea ja meil
ei ole seda ka eriti jutuks olnud. Aga minu enda isiklik seisukoht
selles küsimuses on väga selgelt samas paadis kõigi teiega, kes te
siin täna olete. Ma olen seda protsessi pikalt jälginud, vaadanud
seda siis nii-öelda riigiteadlase pilguga kui ka kodaniku pilguga,
ja ausalt öeldes, mõlemale pilgule on seal väga palju häirivat.
Ma tahaks sellest nüüd väikese kokkuvõtte teha, kuidas mina olen
seda teemat mõtestanud ja kuidas sellest asjast aru saanud. Kõigepealt ma struktureeriks
selle problemaatika siis niimoodi: mis on selle asja sisuline külg
ja mis on selle asja vormiline külg?
Vormilisest küljest, ma pean
tunnistama, jätab väga palju soovida just see, mida siin varasemalt
on rõhutatud: ei ole tegelikult rahvalt mandaati saadud selle küsimusega
tegelemiseks. Hariduselt politoloogina, erialalt riigiteadlasena ma
pean tunnistama, et ma olen väga suur demokraatia pooldaja. Sest demokraatia,
võrreldes kõigi teiste valitsemisvormidega, on ikkagi palju parem,
kuigi tal on seesama häda, mida ütles vist kunagi Churchill, et ta
on kehvem kõigist olemasolevatest, välja arvatud kõik ülejäänud. Aga paraku on demokraatia üks
suurimaid puudujääke see, et kui valitsejad saavad mandaadi, siis
nad unustavad rahva, valijad pärast seda, valimistevaheliseks ajaks
ära, ja hakkavad tihtipeale ajama ainult mingisugust oma asja. Ja see
ei ole omane ainult Eestile. See on omane ka väga paljudele teistele
demokraatlikele riikidele ja need probleemid on peaaegu igal pool. Valijad ja rahvas tulevad [poliitikuile]
meelde enam-vähem pool aastat enne valimisi, ja siis, kui valimised
on ära olnud, siis nad lähevad jälle meelest ära. Asja teine külg on see, et
need valitsejad, kes siis valimiste teel selle mandaadi on saanud, arvavad,
et see mandaat on absoluutne, universaalne; et nad võivad teha sellega
kõike, mida iganes heaks arvavad. Nii peavad ka valitsused ja
parlamendid, sealhulgas ka meie valitsus ja meie parlament, ennast pädevaks
otsustama ükskõik missuguseid küsimusi.
Tõepoolest, läbi demokraatliku
protseduuri on see mandaat tulnud, läbi teatava sellise valimismehhanismi,
aga vaat kas nüüd mandaat on tõesti kõigega tegelemiseks, seda võib juba
tõesti küsimärgi alla panna. Sest et niipalju, kui mina mäletan,
vähemalt enne eelmisi üldvalimisi ei olnud see piirileping ega ka
taoline asi küll väga nagu valimisteteemaks. Selle üle väga ei arutletud
ja see ei olnud ka vist eriti kellelgi valimisplatvormides. Kui, siis
mingisuguse väga seitsmendajärgulise küsimusena. Praegu, mida me näeme, on see,
et suhteliselt kitsas seltskond on mingi asja ära otsustanud ja viib
oma tahet väga tuima järjekindlusega täide. See meenutab mulle väga
- muidugi mitte läbi isiklike mälestuste, mida minuvanusel inimesel
ei saa olla, aga läbi siis loetu ja kuuldu - meenutab siis vägagi
seda, mis toimus aastatel 1939-1940, kus siis ka valitsejad oma parimast
äratundmisest lähtudes (ma tahaks uskuda, et nad tahtsid parimat,
aga ma ei ole selles muidugi ka päris kindel), kogu seda debatti arvestades
langetasid just sellised otsused, nagu nad langetasid ja Eestit tabas
just selline saatus, nagu tabas. Veelkord, tahtmata võtta seisukohta
[ses küsimuses], mis toimus 1940. aastal ja kas see oli õige või
vale: fakt oli see, et see asi otsustati ära väga kitsas ringis ja
sellele järgnesid väga saatuslikud tagajärjed. Ja see on asi, millega
hästi nagu ei tahaks nõustuda. Nüüd lähme sisulise poole juurde. Mida siis tegelikult
tahetakse teha? Nii täna kui ka palju kordi varem on räägitud siis
meie idaalade, selle 5,2 protsendi loovutamisest. Ja samas on ka toodud
sellele vastuargumente. Näiteks on välispoliitikaekspert Kadri Liik
kunagi öelnud, et meie ei loovuta ega meie ei loovutanud neid alasid
Venemaale, vaid Stalin võttis meilt need jõuga juba aastal 1944. Mis
on tõepoolest tõsi, aga see käib selle faktilise loobumise või loovutamise
kohta. Ühesõnaga, siis ei olnud olemas Eesti Vabariiki, ei olnud mingit
loovutajat. Tõepoolest, need võeti meilt jõuga, neid ei antud meile
tagasi aastal 1991 ja meil ei olnud ega ole jätkuvalt jõudu neid Venemaalt
tagasi võtta.
Aga see, ma tahaksin rõhutada,
käib siiski ainult faktilise loovutamise kohta. Asja hoopis
teine külg on juriidiline loovutamine, ja see on see,
mida Eesti Vabariigi valitsus praegu hakkab tegema. Ühes oma kirjatükis,
mis ilmus „Postimehe” veebiversioonis, mitte küll paberlehes, tõin
ma sellise võrdluse, et see on nagu autovargaga kinkelepingu sõlmimine.
Keegi varastab või pigem röövib teilt auto ja te näete, et ei ole
lootust seda tagasi saada, ja siis te kutsute ta: „Lähme sinna Autoregistrikeskusse,
vormistame kinkelepingu! Vormistame selle auto siis ka teie nimele,
eks ole, kui te kord mult selle juba röövisite. Siis on asi ka nagu
juriidiliselt korrektne.” Mis iganes võib motiveerida seda inimest,
kellelt auto on röövitud, seda tegema? Ma ei kujuta ette. Võib-olla
lootus, et äkki siis röövel jätab rahule, võib-olla muidu tuleb
murrab äkki ka koju sisse või tuleb kogunisti elu kallale. Ja see on ka midagi taolist,
mida meil siin praegu on nüüd põhjendatud, et vot, kui me piirilepingu
sõlmime, siis see tõstab meie turvalisust kuidagi siin Venemaaga suheldes.
Nii ajalooline kui riigiteaduslik kogemus ütleb mulle, et ei tõsta
tegelikult. Ma ei näe kusagilt ühtegi ajaloolist argumenti, mis kõneleks
selle nimel, et mingisugune leping tõstaks mingit turvalisust. 1940.
aastal oli leping täiesti jõus, eks ole, koos kõigi oma piiriklauslitega;
see ei takistanud sovjettidel sisse marssimast, siin tegemast kõiki
oma sigadusi, mida nad iganes teha tahtsid. Ja lisaks sellele ei näe ma
ka ühtegi teist argumenti [selle kohta], mida see piirileping meile
annab, miks teda siis õieti vaja on. Kui see tõesti annaks meile mingisugust
kasu, selgeltnähtavat kasu, või annaks isegi mingisugust
nähtamatut kasu… Kui seda tõesti oleks kusagil esile toodud! Kusagil,
kas või ridade vahel öeldud! Peale selle väga hägusa ja väga hoomamatu
julgeolekutõstmise-argumendi, mina seda isiklikult ei näe, ausalt
öeldes.
Tõepoolest, alates siin Jaapanist
ja lõpetades mis iganes muude kaasustega, ja kas või Eesti kuni siiamaani
on suurepäraselt saanud hakkama ilma selle piirilepinguta. Saaks ka
edasi. Kuni 2004. aastani tõepoolest
argumenteeriti - ja sellel on ilmselt oma tõetera -, et NATO-sse, Euroopa
Liitu pääsemine [eeldab piirilepet Venemaaga], kuidas iganes keegi
sellesse suhtub. Siin kõlas täna negatiivseid noote Euroopa Liidu
aadressil. Ma respekteerin täielikult neid arvamusi. Isiklikult ma
suhtun Euroopa Liitu seni veel pigem positiivselt, NATO-st rääkimata.
Aga tõepoolest, see argument on jäänud üheksa aasta taha. Me oleme
juba NATO-s ja Euroopa Liidus. Keegi meid siit välja ei viska, kui
meil piirileping puudu on jätkuvalt. Kuni need organisatsioonid ise
küsivad ja… Ma olen ühes oma varasemas,
teaduslikumat laadi kirjatöös toonud ka paralleeli Küprosega, kus
siis kolmandik riigist on Türgi kontrolli all. Kreeklased nimetavad
seda okupatsiooniks; mis iganes see muu ka on. On seal okupatsioon või
mitte, see on omaette pikk ja põhjalik teema. Küpros sai rahulikult
Euroopa Liitu, ilma mingite probleemideta, ilma et oleks isegi raporteeritud
mingist valmisolekust hakata sõlmima piirilepingut Türgiga. Keset
Küprost kulgeva nii-öelda piiri osas ei olnud mingeid probleeme. Nii
et see argument ei ole ka nagu väga tõsiseltvõetav, saati siis veel
täna ja praegu. Aga jah, et miks… Mis see
meile annab või milleks see kasulik on, ma ei saa aru. Ja väga paljud
teised inimesed, nii siin saalis kui mujal, ei saa aru, ja seetõttu
ma ei saa kuidagi ka selle asja poolt olla. Ma teeksin väikese kõrvalepõike
sellisesse valdkonda nagu keskkonnapoliitika ja keskkonnaõigus, mida
ma ka muuhulgas õpetan ülikoolis. Rahvusvahelises keskkonnaõiguses
on olemas üks selline printsiip nagu ettevaatuspõhimõte. Ettevaatuspõhimõte
on väga pikk, keeruline ja põhjalik, aga kui ma katsuks selle ühte lausesse kokku panna, siis
seisneks ettevaatuspõhimõte selles, et kui mingi tegevus või mingi
ettevõtmine sisaldab endas väga suuri potentsiaalseid riske (ma rõhutan: potentsiaalseid, mitte tõestatud!), siis tuleks
seda vältida. Seda tegevust. Ja seda mitte ette võtta.
Rõhk on siin justnimelt sellel,
et need riskid on potentsiaalsed, mitte spekulatiivsed, lausa mitte
mingisugused, noh, täiesti absurdsed. Aga kui mingi teooria näitab,
et mingid tegevused toovad kaasa näiteks kliimasoojenemise, mis omakorda
võib potentsiaalselt kaasa tuua raskeid tagajärgi maailmale (üleujutusi
ja mida iganes), siis tuleks neid [tegevusi] vältida. Mina oleks nüüd väga selle
poolt, et see printsiip tuleks kasutusele ka rahvusvahelises õiguses,
riikide vahel ja välispoliitikas, mida ta kahjuks täna veel ei ole.
Sest et, tahtmata sõna võtta küsimuses, missuguseid juriidilisi tagajärgi
see meile kaasa toob (ma ei ole ise jurist ega rahvusvahelise õiguse
asjatundja), ma usaldan siin eksperte, kes on viidanud sellele, et see
praegune piirileping võib meie riikliku järjepidevuse
põhimõttele väga tõsiseid tagajärgi kaasa tuua ja me võime sellega
kukkuda ühte seltskonda Moldova ja Usbekistaniga, kes on riigid, kes
tekkisid [aastal] 1991, keda enne ei olnud kunagi. Arvestades neid potentsiaalseid
riske, tuleks rakendada ka siin ettevaatuspõhimõtet ja jätta taolised
lepingud pigem sõlmimata. Isegi juhul, kui võib-olla see risk ei ole
sajaprotsendiliselt tõestatud, aga ta on olemas. Keskkonna puhul kasutatakse
seda põhimõtet ka siis, kui potentsiaalsed riskid ületavad võimalikke kindlaid tulusid. Antud juhul ma ei
näe neid kindlaid tulusid, nagu ma juba ütlesin. Ma ei näe neid mitte
kusagil. Ma ei oska öelda ja paljud teised inimesed ei oska öelda,
mis need tulud siis on, mida see leping meile praegu annab. NATO-s, Euroopa Liidus oleme.
Muu rahvusvaheline positsioon on ka kindel. Venemaa ei ole meid ründamas
hetkel, vähemalt sõjaliselt ei ühel ega teisel juhul. Ka mitte siis,
kui me jätame selle lepingu sõlmimata. Ei oska öelda, kus need tulud
on, mida see meile annab. Küll aga tõepoolest, jah, on need riskid
juriidiliselt olemas. Tõepoolest, ma olen realist,
nagu ma usun, ka teie siin täna saalis olete realistid, et need alad,
territooriumid ei tule meile tagasi ka siis, kui see leping sõlmimata
jääb. Ei täna, ei homme, ei ülehomme. See on reaalsus, millega me
peame leppima ja nüüd sõltumata sellest, mida keegi emotsionaalselt
oma hinges tunneb, see ei tähenda seda, et me need alad tagasi saame.
Aga me jääme juriidiliselt
oma seisukohale. Me jääme selle nii-öelda oma riigi sünnitunnistuse
juurde ja me saame sellelt positsioonilt palju kindlamalt tulevikus
tegutseda. Kes teab, mis Venemaast saab, eks ole? Võib-olla kunagi
ajame asju hoopis suhteliselt demokraatliku Novgorodi- või Pihkvamaaga,
kellega on palju lihtsam läbi rääkida? Võib-olla äkki suur Venemaa
impeerium laguneb hoopis ära? No võib-olla läheb hullemaks. Mine
tea, kõik on võimalik. Aga isegi, kui Venemaa veel tugevamaks ja imperialistlikumaks
läheb, ka siis ei näe ma, et see leping meid väga palju päästaks
sellisel juhul. Siis peab ikkagi midagi muud olema, mis päästab. Vaat sellised mõtted siis. Tahaks ka natuke konstruktiivselt
mõtteid mõlgutada. Mis teha? Kas meie võimuses ka midagi teha on? Ma ei tahaks siin nüüd lausa
kutsuda kedagi üles relva haarama (jäägu see siiski päris kõige
viimaseks abinõuks, kui põhiseaduslik kord juba ohus on, mida ta vast
hetkel täna siiski ei ole), aga ehk on võimalik kasutada ka parlamentaarseid
meetmeid. Nagu ma siin just ütlesin oma ettekande alguses, siis poliitikud
paraku unustavad. Need valitud valitsejad unustavad rahva ära valimistevahelisel
ajal ja valijad tulevad meelde siis umbes pool aastat enne valimisi.
Vaat meil on praegu hetkel üks selline õnnelik aeg, kus meil ongi
parajasti pool aastat enne valimisi, mistõttu võiks eeldada, et poliitikud
mõtlevad natukene ka rahva peale, ja seda võimalust võiks vähemalt
püüda kasutada. Ma üritasin siin silmad üle
lasta. Siin saalis on hetkel saja-kahesaja inimese vahel. Noh, sada-kakssada
inimest poliitikuid vast väga ei koti, aga kui seda õnnestuks kuidagi
multiplitseerida, seda seisukohta, siis vast juba hakkaks huvitama. Nagu „Foorumi” saates olnud
küsitlused näitasid, siis üldiselt tundub, et kandepind selliseks
toetavaks suhtumiseks on olemas. Selle praegu sõlmidakavatsetava lepingu
vastu. Ma küll rõhutaksin riigiteadlasena
seda, et selle küsitluse näol ei ole tegemist mingi representatiivse
uuringuga. Ta ei oma läbilõiget ühiskonnast, aga millestki ta kindlasti kõneleb. Ja need
numbrid olid piisavalt ülekaalukad selleks, et neid mitte ignoreerida. Nii et mis iganes kellelgi selle
lepingu vastu on… Ma usun, et paljudel on vastuolemine pigem selle
formaalse poolega, sellega, kuidas poliitikud asja ajavad, kuidas
nad jätavad rahva seljataha, rahvast ignoreerides. See ei ole ju ainus
kaasus, eks ole. Neid on veel. Peaaegu kõiki asju aetakse meil siin
nii-öelda rahva seljataga või rahvast hoolimata ja ainult oma isiklikest
huvidest lähtudes. See on üldine stiil, eriti meie võimuerakonna
stiil. Sinna ei ole midagi parata. Ühesõnaga, kui saaks piisavalt
suured rahvamassid taha… Eks ole, sada inimest ei huvita veel kedagi.
Tuhat, kümme tuhat… See hakkab [poliitikuid] juba huvitama.
No mida me siis võiksime teha?
Kui igaüks teist räägib kümne inimesega, oma tuttavate, sugulastega,
kutsub neid üles oma meelsust avaldama kuidagi. Näiteks saatma e-kirju
või tavalisi kirju palamendisaadikutele ja andma neile mõista, et
vaat, kui te selle lepingu vastu olete, kui te seda ei ratifitseeri,
siis me hääletame teie poolt; kui te ratifitseerite, siis me teie
poolt ei hääleta. Eriti võib-olla erakonna esimeestele, peasekretäridele
või kellelegi, kes tagatubades niite tõmbavad. (Ma kahjuks ei tea,
kes nad on, aga seda võib võimalikult laialt võtta ette.) Siis võib-olla
hakkaks midagi muutuma. Praegu on meil opositsioonierakonnad,
eriti üks nendest väga teravalt vastandunud praegusele valitsuskoalitsioonile.
Veel eile õhtulgi, näe, vaatasin ma Tallinna Televisiooni uudistest,
kuidas ka meie seda tänast üritust siin kajastati. Kuigi seesama erakond
on tuntud kui Venemaaga heade suhete edendaja, siis antud juhul, selles
konkreetses küsimuses võiks isegi eeldada, et nad võiks tulla sellesse
paati, et olla selle lepingu vastu. Kas või juba lihtsalt sellepärast,
et olla nende põhikonkurendi - valitsuserakonna number 1 - vastu. Võib-olla
ka kedagi veel. Ka IRL-is, ühes valitsuserakonnas, nagu me teame, on
olemas teistsugune meelsus. Põllumajandusminister on küll minister, tema ei ole parlamendisaadik,
aga võib-olla saab ka kedagi sealt, et… Ühesõnaga, ma ei pea seda
väga lootusrikkaks, aga ma ei pea seda ka väga lootusetuks. Sest veelkord:
poliitikud mõtlevad häälte peale. Nemad mõtlevad nendes kategooriates
- saada hääli! Paraku on meil tulemas kohalikud valimised, küll mitte üldvalimised.
Riigikogu valimiste puhul oleks see asi võib-olla natuke lihtsam ja
tehniliselt võib-olla ka motiveeritum, aga üritada tasub. Sest tuleb
ka meeles pidada seda, et ka Euroopa [Parlamendi] valimised ja üldvalimised
ei ole enam väga kaugel. Lähema kahe aasta perspektiivis tulevad nad
kõik. Nii et poliitikud juba, uskuge
mind, mõtlevad häältekategooriates. See on ainus keel, mida nad oskavad,
mõistavad, millest nad aru saavad, ja selles keeles tuleb siis üritada
nendega rääkida. Me vähemalt võime seda üritada ja kui õnnestub
siis näiteks nurjata ratifitseerimine Riigikogus, siis see oleks juba
võit ja siis ei peaks enam nagu relvade haaramise peale mõtlema. See on üks mõte, mille ma
tahtsin siin õhku visata. Võib-olla mingisuguseid muid mõtteid veel:
mingit rahvaliikumist algatada või niimoodi; aga see nõuab natukene
pikemat ja põhjalikumat ettevõtmist. Püüdsin lühidalt teha, et
püsida ajakavas. Põhimõtteliselt kõik, mida ma tahtsin öelda. Mõelge
siis selle peale ja olge tublid!
Hindrek Lootus
Piirileppe-teemalisel konverentsil
„Tartu rahu puutumatuse kaitseks” 1. juunil 2013 Eesti Rahvusraamatukogus
kõlanud sõnavõtt.
Autor on riigiteadlane ja politoloog,
Tallinna Ülikooli õppejõud.
Mida enam
maailmas ringi liigun, seda sügavamaks muutub veendumus, et Eestis pole võimul
olijatel häbi raasugi. Kuidas muidu seletada kesiste sissetulekutega
kodanike nii kõrget maksustamist ja ühisrahadega laristamist.
Teistest kõrgemat maksu ei koguta üksnes toiduainetelt (käibemaks 20%, EL keskmine kaks
korda madalam), jõulisust demonstreeritakse ka kütuste maksustamisel
(sh EE dividenditulu).
Reaalhinnad toiduainetele ja kütustele on Eestis väga kõrged. See ei
tulene maailmaturu
hindadest, vaid ühiskonnas langetatud otsustest. Võimul olijatel pole
kaasmaalaste käekäigust sooja ega külma. Isiklikud huvid tõstetakse
ühishuvidest kõrgemale.
Viimased päevade (nädalavahetus, jaanipäev) üllatusteemaks on olnud
eestlaste soomlastest kolm korda kõrgem elektrihind. Kahekordne
hinnavahe ei üllata.
Palkade suhe soomlastega on kordades eestlaste kahjuks.
Sellise suhtumisega valitsused Soomes ei püsiks. Ei püsiks ka teistes
demokraatlikes riikides. Eestis käivad asjad teisiti - võimuerakonnad
jätkavad rahva lollitamist ja hindade ülespoole kruvimist. Inflatsioon
Eestis hoitakse majandusühenduse tipus.
Võrrelgem eestlastele müüdavat bensiini hinda neli korda suurema sissetulekuga ameeriklaste hindadega.
Tasusin (PA) liitri bensiini eest (3,39 USD gallon + 0,05 müügimaks) 0,693
eurot. Eestis küsitakse (Nestes tanklas) selle eest 1,289 eurot. Kodumaa hinnad on pea kaks korda kõrgemad!
Selline hinnaerinevus ei tulene turuhindadest, vaid kõrgest maksustamisest (makse peidetakse ka teistele tuluridadele).
2012. aastal kirjeldas bensiini hinna kujunemist Statoil Eesti järgnevalt: 49 protsenti kulub maksudeks (aktsiis,
käibemaks, miinimumvarumaks), maailmaturuhinna osakaal on 45 protsenti,
kütusemüüja kulud-tulud 6 protsenti.
Oleme kodanikena pehmed. Võimaldame oma
turjal ratsutada ja riikluse üle irvitada. Laseme kodumaalt jalga, kuid
ebademokraatliku lähenemisega valitsustele tagumikku virutada ei julge.
Ainult eneses kindlad ja endast lugu pidavad õppejõud suudavad astuda
nii julgeid samme, et kukutada ühe korraga läbi 135 võltsivat tudengit.
Sest tagajärg on igale õppejõule teada - tudengite petitsioon ja
sellele järgnev mõnitamiseks kasvav massaaž õppeosakonnast, dekaanilt,
rektorilt ja võimalik, et isegi ministeeriumist, kui mõnel põrunul seal
sugulasi on.
Teame seda. TTÜ mäeinstituut oli terve aasta mõnitamise objektiks, kui
vastu tulles mäetöösturite soovile hakkasime kruvisid kinni keerama.
Minul isiklikult tuli aasta tagasi taluda õpperühma boikotti - nad ei
tulnud lõhketööde eksamile, saanud teada, et mina eksamineerin.
Sel aastal tuli see rühm uuesti eksamile. Oli teine õppejõud, sest mina
kasutasin oma emeriidi õigust ja loobusin nendega tegelemast. Aga
eksamit sel kevadel tulin siiski kuulama, mitte segama. Seekord luges ja
eksamineeris suure kogemusega spetsialist. Mitte ainult lõhketööde,
vaid ka õpetamise alal. On õpetanud mitmes kõrgkoolis, kus lõhketööd
õpitakse. Tema kogemus avaldus selles, et lubas eksamil kasutada
loengukonspekte ja kõike kättesaadavat. Miks? Aga selleks, et siis
vähemalt loevad, mida peavad teadma. Küll lisaküsimuste ja vestluse
käigus selgub, kas loetust ka aru saadi. Selline on "hea" õppejõu
taktika kaasajal.
Ma segasin vahele vaid korra, kui üks preili polnud jõudnud vastust
küsimusele konspektist oma eksamilehele ümber kirjutada. Ütlesin -
lugegu siis eksamilaua taga otse konspekti ette, mis ta aega ja pastakat
kulutab.
Nii me teeme, sest teisiti ei tohi. Pange või 1, kuid läbi peab saama, ütles dekaan. Spetsialiste on vaja. Naerge või nutke!
Tore uudis tuli Islandilt, nimelt otsustati seal katkestada ühinemisläbirääkimised Euroopa Liiduga. Sellest teatas alles kolm nädalat ametis olnud valitsuse välisminister Gunnar Bragi Sveinsson oma esimisel välisvisiidil Brüsselisse, et teavitada sellisest otsusest Euroopa Komisjoni.
Sveinsson ütles, et nii toimib demokraatia ja uus koalisatsioonivalitsus Islandil on Euroopa Liiduga ühinemise vastu. Ta lisas, et Island on osa Euroopast ja loodab tugevdada EL-ga suhteid muul viisil.
Tšehhi volinik Stefan Füle, kes vastutab ELi liitumiskõneluste eest ütles, et otsus tühistada läbirääkimised on talle "isiklik löök". Ta selgitas, et isiklikul tasandil ei olnud tema jaoks kerge otsusega nõustuda, kuid professionaalselt ta austab seda mida valitud esindajad on otsustanud teha.
De Civitatel on hea meel tuua
lugejateni kolmeosaline tõlkeartiklite sari, mis lähtub eesmärgist avada
maailmas kehtiva võimusüsteemi olemust laiemale publikule.
Artiklid
heidavad valgust institutsioonidele, isikutele, meetoditele ja
eesmärkidele, mis määravad tänapäeval maailmas aset leidvaid protsesse
ja sündmusi.
Triloogia esimene kirjutis pealkirjaga "Iseseisvate rahvusriikide asendamine globaalsüsteemi asehalduritega"selgitab,
mida kujutab endast impeerium ning milliste meetoditega on tänapäeval
ja minevikus ülemaailmse ulatusega võimu teostatud.
Millised on
need organisatsioonid, mis rahvusvahelisi protsesse suunavad ja mille
nimel? Kuidas globaalne impeerium pole grammigi vähem reaalne kui kunagi
varem, ent milliste mõistete abil on selle olemasolu masside eest
maskeeritud?
Impeeriumi kaheteraline mõõk – globaalne sõjamasin ja valitsusvälised organisatsioonid (NGO-d)
I OSA: Iseseisvate rahvusriikide asendamine globaalsüsteemi asehalduritegaTony Cartalucci
1. OSA. Imperialism on täies elujõus
Vastupidiselt
laialt levinud arusaamale ei olnud Briti Impeeriumi ülemvõim rajatud
üksnes laevastikule, mis aitas kehtestada saareriigi tahet üle kogu
planeedi. Lisaks mereväele oli hegemoonia rajatud majandusvõimu
kontrollivale finantsvõrgustikule ja ülemaailmsele kohalike asehaldurite
süsteemile. Nimetatud institutsioonid olid peamised tugisambad, mis
garanteerisid ressursside katkematu voolu impeeriumi südamesse Londonis –
täpsemalt Briti rahaka eliidi taskutesse. Sedasi töötas impeerium hästi
õlitatud masinavärgina, mida täiustati sajandite jooksul pidevalt.
Ent
kui õpilased omandavad veel praegugi ajalootundides teadmisi Briti
Impeeriumi minevikust, on kaasaja õnnetuseks, et ka täiskasvanuks
sirgudes jääb põhiosa inimesi uskuma koolipingis õpitud sisendust, nagu
oleks reaalne maailm nende ümber jaotatud ajalooõpikus järjestatud
peatükkide jada meenutavateks, teineteisest lahutatud epohhideks.
Seetõttu
elab enamus inimesi illusioonis, et imperialism ei kujuta endast midagi
enamat kui suletud peatükki inimkonna ajaloos. Paraku ei ole antud
arusaamal reaalse maailmakorraga kuigipalju kokkupuudet. Tõde on see, et
imperialism ei ole surnud, vaid pelgalt omandanud arenenuma välise
vormi.
Imperialism on täies elujõus.
Tõsiasja, et
imperialism kestab tänapäeval edasi üksnes uue sõnavara poolt
maskeeritud kuues, on võimalik ilmestada arvukate näidete abil. Alustada
tuleks ehk lihtsast printsiibist, et see mida tänapäeval tuntakse
“vabakaubanduse” nime all, ei ole ajalooliselt midagi muud kui eelnenud
sajanditel brittide poolt suveräänsete riikide üle vägivalla ähvardusel
kehtestatud majanduslik kontsessioonileping, mida viljeleti sajandeid nn
“suurtükilaeva diplomaatia” abil. Viimane seisnes lahinglaevade
ankurdamises surve all oleva riigi pealinna lähedusse, koos ähvardusega
avada suurtükituli ja teostada sõjaline kallaletung, kui riik ei võta
vastu impeeriumi poolt kehtestatud tingimusi.
19.
sajandi keskpaigas oli Siiami kuningriik (tänapäeva Tai) ümbritsetud
täielikult koloniseeritud rahvaste poolt, olles seetõttu sunnitud 1855.
aastal alla kirjutama brittide poolt peale surutud nn „Bowring“ leppele.
Selleks,
et mõista paremini imperialistliku süsteemi olemust, vaatame
järgnevalt, kuidas Briti Impeeriumi poolt 19. sajandil koloniaalmaale
jõuga peale surutud nõudmised langevad hämmastavalt kokku tänapäeval
“majandusliku liberalismi” all tuntud ideoloogia põhiprintsiipidega.
Alljärgnevalt on toodud brittide poolt Siiamile esitatud nõudmiste tuumik:
Siiami kuningriik sunniti leppima, et Siiami kohalikud seadused Briti alamate suhtes ei kehti.
Brittidele loovutati õigus kaubelda vabalt kõikides meresadamates ning asutada Bangkokis alaline esindus.
Brittidele anti piiramatu voli Bangkoki kinnisvara ostuks ja rendiks.
Briti alamatele pidi võimaldatama piiranguteta liikumine Siiami sisemaal.
Import-
ja eksporttollid piirati 3% määraga imporditava/eksporditava kauba
maksumusest – kusjuures oopium ja kuld olid brittide erinõudmisena
tollidest täielikult vabastatud.
Briti kaupmeestele anti õigus kaubelda Siiami alamatega ilma kohaliku võimu sekkumiseta.
Tänapäevaseks
näiteks imperialistliku diktaadi kehtestamisest sobib ideaalselt
hiljutine Iraagi vallutamine USA poolt ja sellele järgnevalt asehaldur Paul Bremeri (Council of Foreign Relations
– Välissuhete Nõukogu liige) eestvedamisel läbi viidud reform, mis
suruti sõjast purustatud riigile peale koheselt pärast kapituleerumist.
Tuntud rahvusvaheline ajakiri The Economist
kirjeldab Bremeri programmi ühes oma väljaandes pealkirjaga “Kutse
odavale väljamüügile – kui programm on edukas, saab Iraagist
kapitalistlik unelm”. Järgnevalt on loetletud peamised ameeriklaste
poolt iraaklastele esitatud nõudmised:
100% kontroll kõikide Iraagi varade üle;
Iraagis teenitud kasumid tagastatakse täielikult investorriiki;
Välisettevõtetele antakse samad õigused kohalike ettevõtetega;
Välispankadele antakse voli osta üles Iraagi kohalikud kommertspangad;
Tulumaksu ja dividendimaksu ülemmäära kehtestamine 15% tasemele;
Nimetades
asju õigete nimedega saab ilmsiks, kuidas imperialistlike jõudude
nõudmised ei ole pooleteise sajandi jooksul praktiliselt muutunud.
Kõlades nagu tõeline 19. sajandi kolonialist, üritas ka maailmakuulus
ärižurnaal The Economist oma
lugejaid veenda, et riiklike rikkuste ja iseseisvuse loovutamine
ameeriklastele (st röövimine) on iraaklaste endi huvides, kuna riigil
oli “arengu” saavutamiseks hädasti vaja välismaist kompetentsi. Kuid
erinevalt 19. sajandi Taist keeldus Iraak Wall Streeti
ja Londoni sõjalisele ähvardusele koheselt kapituleeruma, millele
järgnevalt tegid imperialistid oma ähvardused teoks nagu Briti
Impeeriumi “vanadel headel” hiilgeaegadel.
Sarnaselt toimisid ka
britid, kes mõtlesid 19. sajandi lõpul välja täiesti kunstliku
ettekäände, et hävitada suulude riik Aafrikas, kuna suulude kuningriigi
maapõuest oli hiljuti avastatud teemante. Analoogset mudelit kasutades
lõid ka tänapäeva impeeriumi sõjaplaneerijad läbinähtavalt valeliku
ettekäände, mille alusel teostada invasioon Iraaki.
Inglise-suulu
sõda. “Mission accomplished” – ülesanne on täidetud. Suulude pealinn
Ulandi põleb. Britid võivad asuda tööle, jagades suulumaa 14 erinevaks
provintsiks, mille etteotsa asetatakse uute välismaiste isandate
käsutäitjad. Impeeriumi poliitikas kogenenud britid nägid palju vaeva,
et vallutatud Suulumaa erinevad osad oleksid omavahel pidevas
usaldamatuses ja sõjajalal. Sedasi välistati rahvusliku ühtsuse
taassünni võimalus, mis oleks võimaldanud esitada väljakutse brittide
ülemvõimule regioonis.
Inglise-suulu sõja
lõppedes riisusid britid suulumaa ühemõtteliselt lagedaks, jagades
territooriumi 14 väikeriigiks. Iga pisiriigi etteotsa asetati
impeeriumile kuulekas asehaldur. Britid külvasid alistatud Suulumaa
territooriumile loodud väikeriikide vahel pidevalt vaenu ja umbusku,
mille eesmärk oli kindlustada, et suulud ei koonduks enam kunagi endalt
välisvõimu heitmise nimel ühe valitseja alla.
Asjaolu,
et ka tänapäeval jätkub sama programm, muutub mõistetavaks niipea, kui
paneme tähele, kuidas kummalisel kombel juhtub alatasa sedasi, et
kõikides riikides, milledele sooritatakse lääneriikide poolt sõjaline
kallaletung, järgneb sõjalisele agressioonile ilmeksimatult “juhusliku
kõrvalmõjuna” verine ja pikale veniv kodusõda. Antud programm kordub
alatasa ja uuesti – Iraagis, Liibüas (riik, mille etteotsa asetati
ootuspäraselt kuulekas asehaldur), Pakistanis – riik, millele on ette
nähtud tulevikus Suulumaa stiilis tükkideks jagamine – ja Süürias.
Oluline
on mõista, et sündmuste selline kulg ei kujuta endast ettenägematut ja
soovimatut kõrvalmõju, vaid on sõjaplaneerijatel juba enne kallaletungi
teada. “Jaga ja valitse” kuulub ka tänapäeval sõjastrateegia põhiliste
meetodite hulka ning see tõsiasi ei ole jäänud kahe silma vahele ei Wall Streetil ega Londonis.
Juhul,
kui inimesed uuriksid tähelepanelikumalt ajalugu, omandaksid nad
mõistmise sellest, kuidas maailmas tänapäeval aset leidvad sündmused ei
ole tegelikult midagi muud kui imperialistliku poliitika jätkamine
teistsuguste loosungite kattevarjus.
Sellisel juhul oleksid
rahvad vähem altid minema kaasa välispoliitikaga, mis tähendab
sisuliselt ülemaailmse ulatusega mõrvarlikku rüüstet, mida teadmatutele
massidele serveeritakse “õigustatud sekkumise” propaganda all. Olukorra
mõistmiseks tarvitseb vaid uurida, millisel viisil sõjajärgne Iraak on
rüüstatud ning kuidas alistatud riigi rikkused jooksevad nüüd juba
sujuvalt “Fortune 500” suurkorporatsioonide kaukasse. Ohver, mida
selline rüüste nõuab, saab kinni makstud iraaklaste, aga ka agressorite
sõdurite vaimsete ja füüsiliste piinade, perspektiivitu tuleviku ja
rusudeks muudetud eludega.
2. OSA: Briti Impeeriumi haldusaparaat (rahvusvaheliste “valitsusväliste organisatsioonide” eelkäijad)
Trevor Reese’i
sulest ilmunud teos “Koloniaalajastu Georgia: uurimus briti
imperiaalpoliitikast 18. sajandil” on hindamatu väärtusega lugemine
neile, kes soovivad mõista (Briti) impeeriumi valitsemine põhialuseid.
Raamatu eesmärk on demonstreerida Georgia osariigi näitel põhilisi
võtted Briti impeeriumipoliitika arsenalis.
Raamat
vaatleb tänapäeva Ameerika Ühendriikide osariiki Georgiat – kohalikku
haldusüksust, mis sisuliselt rajati tänapäevaste rahvusvaheliste
valitsusväliste organisatsioonide (NGO-de – non-governmental
organizations) eelkäijaks oleva organisatsiooni poolt, kusjuures jutt
käib organisatsioonist, mille avalikult deklareeritud eesmärgiks oli
“vanglareformi” läbiviimisele kaasa aitamine.
Georgia ühingu
tegelikuks eesmärgiks oli komplekteerida Londoni vangide hulgast sobiv
seltskond, keda saata Georgiasse teenima Briti krooni huvisid. Saades
alguse "Dr Bray & Partnerid" anonüümse nimega ettevõttest, nimetas
äsja asutatud korporatsioon ennast peagi ümber "Ameerika Georgia
koloonia asutamise usaldusisikute nõukoguks" ehk lühendatult Georgia
Usaldusisikute Nõukoguks. See ühing sobib meile suurepäraseks
uurimisobjektiks, kuna Georgia Usaldusisikute Nõukogu kujutas endast
prototüüpi tänapäeval üllaste loosungite all tegutsevatest
rahvusvahelistest NGO-dest. Seda sellepärast, et ka paljude tänapäeva
NGO-de töö olemus seisneb laiaulatusliku inimliku tragöödia
ekspluateerimises väikese eliidi huvides.
"Georgia
Usaldusisikute Nõukogu” embleem, millel on kujutatud nõukogu
ladinakeelne moto “Non Sibi Sed Aliis” – tõlgitult “mitte enda, vaid
teiste hüvanguks”. Tegemist oli tänapäevaste rahvusvaheliste
valitsusväliste organisatsioonide eelkäijaga – st. globaalse impeeriumi
kohalike asehalduritega. Mooruspuu, siidiuss ja kookon embleemil
sümboliseerivad tekstiili, mida vastne koloonia tootis impeeriumi
keskusele Londonis. Teiste hüvanguks? Tabav lipukiri tõepoolest…
Paljud
võivad Georgia kaasust tõlgendada positiivsemas valguses, väites et ka
vangidele oli eelistatum asumine Georgias kui vangistus Londonis. Kuid
selline argument ignoreerib imperialismi tuuma, milleks on ühtede
inimeste saatuste dikteerimine teiste poolt kolmandate isikute
hüvanguks. See on mäng inimeste eludega, milles mängurid ei hooli
vähimatki sellest, kas mänguvahendeiks olevate inimeste ekspluateerimine
lõppeb ekspluateeritavate surmaga Briti impeeriumi ekspansiooni
eesrindel või inimväärse eluga õitsvas koloonias. Lõppkokkuvõttes on
täpselt sama kasu/kahju bilanssi võimalik rakendada ka orjanduse
õigustamiseks. Imperialismi õigustavad argumendid nõuavad vaid üht –
vaadata mööda nähtuse olemuslikust kurjusest.
Kaasaja
NGO-de eelkäijate juures on oluline ära märkida roll, mida
ajalooareenil etendas protestantism. Kuna 18. sajandi Euroopa
usutunnistuslik jagunemine järgis suuresti poliitilist kontuuri, oli
enesestmõistetav, et laevatäied Georgias maabunud protestante tõid
endaga kaasa poliitilised võrgustikud, mille osaks nad olid. Nagu
tänapäevalgi, tegutsesid paljud pühendunud poliitilised funktsionäärid
subjektiivselt üllastel motiividel, tehes isiklikust heast tahtest palju
hüvelist.
Iga impeeriumi huvides on omada rohujuure tasandil
maksimaalselt suurt hulka inimesi, kes uskusid ennast teenivat kõrgemaid
eesmärke ja kelle entusiastliku töö vilju saaks kasutada impeeriumi
eliidi huvide edendamisel.
Niipea kui krooni huvid nõudsid
isetutel motiividel toimivate funktsionääride rakendamist pahelistel
eesmärkidel, oli impeerium alati valmis kasutama ametnike
organisatsioonitruudust saamaks oma tahtmist. Nagu rahvusvahelised
organisatsioonid tänapäeval, põimusid ka protestantlikud institutsioonid
läbi ning toetasid igakülgselt koloniaalvõimu asehaldureid – antud
juhul Georgia Usaldusisikute Nõukogu.
Reese
märgib oma raamatus, et “andes heakskiidu Georgia projektile, ei olnud
Briti valitsus vähimalgi määral huvitatud töötute ja maksujõuetute
vangide käekäigust, vaid lähtus üksnes impeeriumi huvidest.”. Nagu
varemalt, nõnda on rahvusvaheliste organisatsioonide asjurid ka
tänapäeval lõppkokkuvõttes oma leivaisade programmi kuulekateks
elluviijateks.
Rahvusvaheliste valitsusväliste organisatsioonide finantseerijad moodustuvad peaaegu alati ühest ja samast kartellist – George Soros (Avatud Ühiskonna fondid – sh Avatud Eesti Fond), OECD, Ameerika Ühendriikide välisministeeriumi poolt rahastatud National Endowment for Democracy (NED ehk tõlkes Rahvuslik demokraatia sihtkapital) jmt rahvusvahelise korporatiivtürannia edendajad.
Kui
Briti impeeriumi sisuline huvi Georgias oli majanduslik, siis
avalikkusele esitatud kuvand apelleeris altruistlikele motiividele. Üks
imperialistlike süsteemide peamisi tunnusjooni on alati olnud oma
subjektide hoidmine kunstlikus, ent alalises sõltuvuses impeeriumist.
Reese selgitab, kuidas “iga provintsiga seotud risk oli alati otseses
sõltuvuses selle provintsi potentsiaalist luua tõeliselt iseseisvaid
avalike võimu institutsioone, mis oleksid ohustanud kogu kolonialistliku
projekti alusprintsiipi”
Merkantilistlikus mudelis – st
koloniaalmaadest tooraine ekspordile orienteeritud süsteem, kus
kolooniatest pärinev tooraine töödeldi Euroopas valmiskaupadeks, et
saata tagasi kolooniatesse (oluliselt kõrgema lisaväärtusega)
tarbekaupadena – tähendas selline korraldus majanduslikku ja poliitilist
sõltuvussuhet.
Oluline on siinkohal tähele panna, et
impeeriumile allutatud maades võib vabalt esineda “demokraatia” laadset
ühiskonnamudelit, ilma et see vähimalgi määral vääraks suure süsteemi
olemust.
Hetkel maailmale peale surutud “vabakaubanduslepete”
süsteem seevastu garanteerib, et tooraine kaevandamine, töötlemine,
tootmine ja tarbimine on globaalses ulatuses vastastikuses
sõltuvussuhtes – seda vaatamata tõsiasjale, et tänapäeva tehnoloogiline
baas võimaldaks juba ammu igal provintsil (rääkimata riikidest)
saavutada täieliku majandusliku sõltumatuse.
Sõltumata
avalikult deklareeritud üllastest eesmärkidest, religioosse sisuga
motiividest ja paatoslikust lojaalsusest kroonile, kulmineerusid kõik
lennukad ideaalid ultimatiivselt siin… kaubanduskojas – organis, mis
kontrollis Briti kolooniate rikkuste katkematut voolu Londonisse.
Täpselt
nagu rahvusvahelised NGO-d tänapäeval, nii olid ka Briti impeeriumit
haldavad administratiivsed võrgustikud täielikus rahalises sõltuvuses
Londonist, kuna kohalikest annetustest ei piisanud nende majandamiseks.
Reese märgib oma teoses, et “pidev rahavajadus muutis Georgia
usaldusisikute nõukogu alaliselt sõltuvaks Briti parlamendist, ilma
mille toetuseta ei oleks koloniaalvalitsus suutnud püsida”.
Briti
impeerium teadis täpselt millisel määral finantseerida
koloniaalsubjekte, [1] et need suudaksid täita oma eemärki, ent mitte
kunagi piisavalt, et provintsidel oleks tekkinud tõsiseltvõetav
materiaalne baas iseseisvumiseks. Finantspoliitika oli seatud impeeriumi
keskuse poolt, [2] samas kui kohaliku tasandi küsimused võis jätta
kohalike asehaldurite pädevusse. Impeeriumi subjektid vormisid oma
poliitikat vastavalt Londonis asuva kaubanduskoja ettekirjutustele,
täpselt nagu tänapäeva rahvusvahelised valitsusvälised organisatsioonid
kujundavad oma poliitikat transnatsionaalsete organisatsioonide diktaadi
järgi.
Tõlkija märkus [1]: Imperialistliku
süsteemi eetiline kvaliteet paljastub tõsiasjas, et impeeriumi
tsentrumi (st Londoni) poolt provintside asevalitsustele eraldatud
materiaalsed vahendid olid algupäraselt võetud provintsidelt endilt.
Imperialistlikud süsteemid on alati ennast õigustades vaadanud mööda
tõsiasjast, et impeeriumi keskuse poolt subjektidele (tagasi)suunatud
vahendid on vaid väike osa subjektidelt eelnevalt omandatud rikkustest.
Impeeriumite
püsimise seisukohalt on võtmetähtsusega küsimus sellest, kui
efektiivselt suudab süsteem seda fakti impeeriumi poolt alistatud
provintside elanike eest varjata. Teatud teadlikkuse tasemest on
vastupanu tekkimine paratamatu ning selle maha surumine võib hakata
nõudma impeeriumilt suuremaid kulusid militaar- ja propaganda
operatsioonide teostamiseks kui koloonialt on võimalik materiaalseid
rikkusi riisuda. Sellisel juhul ei ole impeeriumi üleval pidamine antud
territooriumil enam majanduslikult rentaabel ning impeeriumi
provintsil avaneb reaalne võimalus iseseisvumiseks.
Tõlkija märkus [2]: Nagu
näha on, kuulub antud toimimisloogikat järgivasse kontrollvõrku ka
Eesti, millel samuti puudub iseseisva riigi põhitunnuseks olev kontroll
ise-enda rahapoliitika üle. Viimane on Eesti puhul teatavasti juba
pikemalt faktiliselt ette kirjutatud välismaiste kommertspankade poolt,
samas kui kontrolli taastamise võimalus rahvusriikliku rahasüsteemi
üle loovutati pärast eurotsooniga liitumist lõplikult Euroopa
Keskpangale. Lokaalse tasandi maksutulude jagamist võib Eesti parlament
momendil (kirjutis avaldatud 2013 juunis) otsustada, kuid seda
iseseisvuse viimast rudimenti ei jää Euroopa Liitriigi ja Euroopa Liidu
ühise maksupoliitika edenedes ilmselt enam kauaks.
Reese tsiteerib oma raamatu epiloogis Vincent Harlowd,
kes märkis Georgia iseseisvumise puhul järgmist: “Inimesele on
iseloomulik mõelda uusi mõtteid ja planeerida senitundmatuid plaane, ent
tihtilugu võrsuvad uued mõtted paratamatult vanast mõttelaadist,
vormudes viisil, mis võtab kuju vastavalt sügavat sättunud tunnustele.”
3. OSA: 21. Sajand. Imperialism uues pakendis…
Eelnevas
vaatasime, millised olid brittide poolt ajalooliselt kasutatud meetodid
oma impeeriumi üleval hoidmiseks ning nägime, kuidas imperialism on ka
tänapäeval täies elujõus. Ent kui imperialism ei ole tänapäeval
maailmast kadunud, vaid pelgalt muutnud oma palet, siis vajab vastamist
küsimus, milliste meetoditega imperialistlikku süsteemi tänapäeval
üleval hoitakse ning kuidas on suudetud luua olukord, kus inimesed on
pandud seda aktsepteerima.
“Süsteemiadministraatorid” –
sellisena kõlas mõiste, mida kasutas USA militaarstrateeg Thomas Barnett
2008. aastal TED foorumil peetud loengus “Pentagoni uus sõja ja rahu
plaan”. Antud ettekande 18. loenguminutil seletab Barnett uut tüüpi
sõjalise jõu kasutamise kontseptsiooni, mille kohaselt on väed jaotatud
kahte liiki – “USA poolt juhitud massiivne [sõjaline] jõud ning seda
täiendav “süsteemiadministraatorite” võrgustik.”
Barnetti poolt
seletatud strateegia näeb ette rünnatavate riikide olemasolevate
toimimisvõrgustike hävitamist õhulöökide, erioperatsioonide ja
invasiooni teel, kasutades selleks kitsalt militaarseid instrumente –
soomusvägesid, õhuplatvorme, jms.
Operatsiooni järgmine faas
teostatakse “süsteemiadministraatorite” poolt, kes rajavad sõjalise
kallaletungi või destabiliseerimisoperatsiooni teel hävitatud riigi
varemetele uued (globaalvõimudele meelepärase(ma)d) süsteemid.
Süsteemiadministraatorite hulka võivad kuuluda NGO-d, rahvusvahelised
organisatsioonid, allhankijad, psühholoogiliste operatsioonide agendid
või (vajaduse korral) ka sõdurid ja merejalaväelased.
Siinkohal
olgu mainitud, et Barnetti kõne kanti ette 2008. aastal. Tänapäeval
võime juba näha vahepeal astutud samme kirjeldatud plaanide ellu
viimiseks. Barnett viitab oma ettekandes erioperatsioonidele kui
“päästikmehhanismidele”, mille teostamisele sooviks strateeg näha
tulevikus võimalikult vähe väliseid piiranguid. Hiljuti kajastas
internetiväljaanne The Corbett Report,
kuidas (USA poolt) kavandatav militaarstrateegia näeb tulevikus ette
laiendatud rolli eliitüksustele. Erioperatsioonide juhatuse liige
admiral William McRaven märkis,
et tema eesmärgiks on tagada USA eriüksustele maailmas “maksimaalne
autonoomia, mis võimaldaks nende paigutamist sõjateatris suundadele, kus
on luureandmete kohaselt nende järele kõige suurem vajadus.”
Ajavahemikus
2008-2011 – st vahetult enne nn “Araabia Kevadet” – hakkas USA
riigidepartemang koos allhanget teostavate globaalsete organisatsioonide
võrgustikuga koondama hiiglaslikku NGO-de ja opositsioonirühmade
võrgustikku, mille rahvusvaheliseks missiooniks on ebasoovitavate
valitsuste kukutamine ning nende asendamine täpselt selliste
“süsteemiadministraatoritega”, milledele Barnett oma kõnes viitas.
Hiljuti
avaldatud artikkel pealkirjaga “Sorose vastutustundliku suurettevõtluse
projekt on suurettevõtete poolt rahastatud” paljastab, kuidas tänaseks
on globaalse militaarsüsteemiga paralleelselt loodud ülemaailmne NGO-de
armee, mis peab koordineerima süsteemiadministraatoreid, kelle
eesmärgiks on hallata tulevikus rünnaku objektiks olevate riikide
ressursse pärast operatsiooni sõjalise faasi lõppu. Rahvusvahelise
programmi nimeks on “Revenue Watch” (käibeseire) ning selle põhihuvi on
suunatud Aafrikale ja Kagu-Aasiale. “Revenue Watch” loodi paralleelselt
USA relvajõudude hiljuti astutud sammudega, millega loodi AFRICOM [USA
relvajõudude väejuhatus, mille missiooniks on sõjaliste operatsioonide
koordineerimine Aafrika kontinendil] ning kuulutati välja “USA Vaikse
Ookeani Sajand” Aasias.
Tõlkija märkus [3]: Carlyle
Group (CG) on 1987. aastal loodud ülemaailmse haardega börsivälise
kapitali haldamise fond, mis elatub suures osas
sõjatööstusettevõtetesse investeerimisest. CG on maailmas poliitiliselt
üks mõjuvõimsamaid, ent ka salatsevamaid erakapitali haldamise fonde,
mis on tuntud rekordiliste kasumimarginaalide poolest. CG
kõrgepalgaliste nõunike, osanike ja juhatuse liikmete hulka kuuluvad
paljud USA ja Suurbritannia ametist taandunud tipp-poliitikud ja
riigiteenistujad.
170 miljardi USA dollari väärtuses vara haldava
CG investeerimisgrupi liikmete nimistu kõlab nagu angloameerika
kõrgete poliitikute ja riigiametnike „Kes on Kes“ (pisut) aegunud
aastakäik. Teiste hulgas kuuluvad CG liikmete hulka sellised isikud,
nagu USA endine president George Bush seenior, Suurbritannia endine peaminister John Major, USA endine kaitseminister Frank Carlucci jne. Salapärasest Läänemaailma sõjatööstusettevõtteid omavast Carlyle Groupist annab hea ülevaate järgnev dokumentaalfilm.
Tänapäeval
on USA poolt rahastatud “Araabia Kevade” riigipöörete laine taustal
selge, et globaalse impeeriumi diktaadile mitte alluvate riikide
struktuuride purustamine ei nõua alati (peaasjalikult USA) ülekaalukate
relvajõudude rakendamist. Alternatiivsed strateegiad – kütta üles
massirahutusi, sealhulgas relvastatud riigipöördeid – nõuavad Barnetti
poolt kirjeldatud riigikukutamise “päästikmehhanismide” kasutamist.
Selline
tegevuskava nõuab erioperatsioonide, rahvusvaheliste organisatsioonide
ja igat tüüpi poliitilise korra hävitamisele suunatud "allhankijate"
kasutamist, kuid jätab impeeriumi jõudude käed näiliselt puhta(ma)ks,
kuna otsest sõjalist kallaletungi (nagu näiteks Iraagis) ei toimu.
Liibüas aset leidnu sobib siinkohal õpikunäitena.
Rahvusvahelised
valitsusvälised organisatsioonid (NGO-d) alustasid koos Liibüas
viibivate tsiviilnõunikega juba 2011. aasta veebruaris eeltööd Muammar Gaddafi
poolt juhitud keskvõimu kukutamiseks, ent samaaegselt oli juba
alustatud salajast mässuliste relvastamist. Mürgitamaks maailma üldsuse
arvamust Liibüa valitsusest mobiliseeriti rahvusvahelised
organisatsioonid nagu ICC (Rahvusvaheline Kriminaalkohus), mis süüdistas
Liibüa valitsust, kasutades selleks NGO-de poolt produtseeritud
informatsiooni.
Kõige sellega paralleelselt käis NATO-s juba
eeltöö täieulatusliku pommitamise teostamiseks. Niipea, kui NATO
pommirünnakud Liibüa vastu olid alanud, sai riigi kokkuvarisemisest
üksnes ajaküsimus. Kõik, mida soovitud eesmärgi saavutamiseks tarvitses
teha, oli samm-sammult suurendada sõjaliste erioperatsioonide
intensiivsust ja relvade tarnet märatsevatele bandiitidele, kuni rünnaku
all oleva riigi süsteemid on lõplikult kokku varisenud. Riigi
kokkuvarisemisele järgnevalt oli aeg küps järgmiseks sammuks –
impeeriumile meelepäraste süsteemiadministraatorite sisenemiseks, et
võtta üle võim hävitatud riigis.
Liibüas oli võimalik jälgida,
kuidas ülekaalukad relvajõud ja globaalimpeeriumi
süsteemiadministraatorid töötasid hästiõlitatud tandemina. Kui NATO
pommituskampaania muutis rusudeks Liibüa olemasolevad riiklikud
struktuurid ja rajas teed süsteemiadministraatoritele, siis viimased
täitsid programmi eeskujulikult asetades purustatud riigi peaministriks
kauaaegselt USAs elanud Petrooleumi Instituudi esimehe Abdurrahim el-Keibi.
Seevastu
riikides, nagu näiteks Tai, on Liibüa laadseid sõjalisi kallaletunge
globaalvõimudel ka maksimaalse propagandakampaania juures võimatu
veenvalt õigustada. Selle asemel kasutavad Wall Streeti ja Londoni
võimugrupeeringud kogu oma rahvusvahelist mõjujõudu, et toetada
sihtmärgiks olevates riikides valitsusvastaseid liikumisi, mida
hinnatakse altiks teenima globaalimpeeriumi huve, kui sõltumatute
rahvusriikide valitsemisvõrgustikud on suudetud koost lammutada.
Näiteks Tais etendab globaalvõimude kohaliku nuku rolli Thaksin Shinawatra –USA mõjuvõimsa investeerimiskontserni Carlyle Group’i
endine nõunik, kes on Ameerika Ühendriikide eriliseks soosikuks Tais.
USA poolne toetus Shinawatrale on mitmekülgne ning hõlmab muuhulgas
lobiteenuseid, mida Shinwantarale esitavad Carlyle Group’i
investeerimisfondi liige James Baker ja tema õigusbüroo Baker Botts, president Bushi eriesindaja Iraagis Robert Blackwill (poliitilise lobitöö kontserni Barbour Griffith & Rogers kaudu) ning mõjuvõimsa Project for The New American Century sihtasutuse liige Ketteth Adelman.
Shinawatra
oli oma rahvusvaheliste patroonide truualamlikuks käsutäitjaks
ajavahemikus 2001-2006, saates Tai sõdurid osalema USA Iraagi
invasioonis ning lubades CIA-l avada ka Tais kurikuulsaid
piinamisvanglaid. Kõnekas on fakt, et vahetult enne Shinawatra võimult
eemaldanud ülestõusu oli Shinawatra ise New Yorgis, kandes USA
välissuhete nõukogule ette oma edusammudest Ameerika Ühendriikidele
meelepärase poliitika juurutamisel.
Hetkel juhib Shinawatra Tai
nn "värvilise revolutsiooni" rinnet – so poliitilisi jõude, mille
eesmärgiks on toimida Barnetti poolt mainitud
"süsteemiadministraatoritena" ja edendada impeeriumi huvisid riikides,
kus Lääne sõjaline sekkumine ei ole vahetul viisil teostatav. Tänaseks
on tõestatud, kuidas Shinawatra on võimu haaramise nimel kasutanud ka
relvastatud võitlejaid. (Relvastatud) grupeering kutsub ennast Ühendatud
Diktatuuri Vastaseks Demokraatlikuks Rindeks (UDD) ehk lühendatult
“punasärklasteks”.
2011. aprillis külastasid Tai punasärklastest
“värvilise revolutsiooni” jõud Ameerika Ühendriike. Visiidi käigus
kohtusid punasärklased George Sorose Avatud Ühiskonna Fondi poolt finantseeritud mõjuka NGO-ga Human Rights Watch, USA Rahvusliku Demokraatiainstituudi Rahvusvaheliste Suhete Instituudiga (National Democratic Institute for International Affairs), Riikliku Demokraatia Sihtasutuse (National Endowment for Democracy) liikmetega ja USA-ASEANi ärinõukogu esindajatega.
Ülaltoodud
graafik näitab, kuidas paljudes maailma erinevates riikides tegutsevad
valitsusvälised organisatsioonid ja opositsiooniliikumised, mida
avalikkusele ees käiakse välja üksteisest sõltumatute rohujuuretasandi
kodanikuliikumistena, on tegelikkuses osad ülemaailmsest võrgustikust,
mille eesmärgiks on (kõnealuste organisatsioonide rahastajate huvides)
toimida globaalsüsteemi kohaliku tasandi administraatoritena. Oluline on
mõista, et tegemist ei ole meelevaldsete seostega. Iga sellise
valitsusvälise organisatsiooni, kodanikualgatuse või protestiliikumise
tausta uurides paljastuvad alatasa sidemed ühtede ja samade Lääne
fondide ja mõttekodadega, mis kirjutavad finantseeritavatele
organisatsioonidele ette soovitud poliitika. Kogu üritus on rahastatud
Wall Streeti ja Londoni börsidel noteeritud “Fortune 500”
hiigelkorporatsioonide poolt.
Laiaulatuslik
kampaania, mis kutsub üles suveräänse riigi süsteeme ja võrgustikke
õõnestama, on valla päästetud ka Tai akadeemilistes ringkondades. Kõige
silmapaistvamat tööd teeb antud rindel “Nitirat” ehk Tai Valgustatud
juristide ühendus, mille audients koosneb peaaegu eranditult Thaksini
punasärklastest. Nitirati loengute esireast leiab mõistagi ka Thaksini
USA-s registreeritud lobbisti Robert Amsterdami. [4]
Tõlkija märkus [4]: Varemalt peaasjalikult Mihhal Hodorkovski esindajana tuntust kogunud Robert Amsterdamist
on ka Eesti meedias maalitud etteaimatavalt kuvand kui isetust
inimõiguste alase võitluse edendajast maailmas. Samas ei ole
mingisugust käsitlust leidnud küsimus organisatsioonidest,
korporatsioonidest ja erihuvidest, mis maksavad Amsterdami arveid. Qui bono
mündi teise külje eksistentsi "erapooletud" väljaanded justkui ei
tunnistagi. Võttes taustsüsteemiks antud artiklis toodud info,
omandavad järgnevat tüüpi artiklid (stiilinäide väljaandest "Diplomaatia") sootuks teistsuguse kvaliteedi.
Lisaks
eelpool toodud liikumistele esindavad globaalsüsteemi huvisid Tais veel
sellised “sõltumatud” valitsusvälised organisatsioonid nagu
propagandaagentuur Prachatai – ühendus, mille ettevõtmisi finantseerib
iga aasta sadade tuhandete dollarite ulatuses USA valitsus läbi
“Riikliku demokraatia sihtasutuse” ja USAID-i (USA rahvusvahelise
arenguabi agentuur).
Parchatai rahastajate hulgast leiab ka George Sorose
kurikuulsa Avatud Ühiskonna Fondi. Lisaks sellele finantseerib USA
riiklik demokraatia sihtasutus Tais selliseid ettevõtmisi ja
organisatsioone nagu Inimõiguste Kampaania Komitee, Kultuuridevaheliste
Sidemete Loomise Fond, Looduskaitsealase Seadusandluse Edendamise Fond
jmt. Nimetatud organisatsioonid ei ole omavahel seotud mitte üksnes läbi
ühise leivaisa (st USA välisministeerium), vaid ka laiapõhjalise
koostöö kaudu, mille käigus reklaamitakse üksteise ettevõtmisi,
jagatakse allkirju üksteise petitsioonidele ning edendatakse üleüldiselt
ühtesid ja samu erihuvisid.
Nimetatud organisatsioonide
avalikult välja kuulutatud lipukirjadel ilutsevad lõpmatuseni korrutatud
loosungid nagu "vabadus", "demokraatia", "sallivus" ja "inimõigused".
See paneb tahes-tahtmatult mõtlema, kuidas need organisatsioonid ise
vastaksid ebamugavatele küsimustele selle kohta, kuidas välja hõigatud
loosungid ühtivad nende rahastajate ning nendega seotud rahvusvaheliste
organisatsioonide taustadega ja erihuvidega, mida need rahvusvaheliselt
edendavad.
Nagu
ülaltoodud skeemist nähtub, on "Pratchatai" nimelisele NGO-le USA
Riikliku demokraatia sihtasutuse ja Freedom House’i poolt eraldatud
toetusel oma kindel suunitlus. Freedom House premeerib ja annab tööd
nendele Tai ajakirjanikele, keda arvatakse "sõltumatuteks". Samad USA
agentuurid on seotud toetusega globaalvõimude soositud nukuvalitsejale Thaksin Shinawatrale.
USA
Riikliku Demokraatia Sihtasutuse ja selle allüksuse Freedom House
juhatuste liikmed vahetuvad pidevalt “pöördukse” põhimõttel. Süsteem
töötab viisil, mille kohaselt USA parlamendiliikmed, välisministeeriumi
ametnikud, korporatsioonide lobbistid ja suurettevõtete (Exxon, Boeing, Ford, Goldman & Sachs
jpt) liikmed vahetavad aasta-aastalt mängleva kergusega rolle. See
võimaldab luua olukorra, kus ühed ja samad isikud etendavad kord
parlamendisaadiku, kord suurärimehe, kord “sõltumatu valitsusvälise
organisatsiooni” esindaja rolli.
Sarnaselt
koloniaalimpeeriumit hallanud briti eliidiga ei ole ka kaasaegse
globaalse süsteemi valitsejad oma ettevõtmistes motiveeritud
mingisugustest hüvelistest motiividest. Selles mõttes erinevad
võimuvõrgustiku tipus paiknevad isikud oluliselt nende poolt rahastatud
NGO-de pahaaimamatutest kaastöölistest ja toetajatest.
Tais
(nagu teisteski riikides) on globaalsüsteemi haldajate eesmärgiks
vähendada maksimaalselt suveräänse riigi sõltumatute võrgustike
olulisust, asendades need samm-sammult üha suuremat võimutäiust
haaravate globaalsüsteemi administraatoritega. Viimased saavad oma raha
ja käsud ultimatiivselt Wall Streetilt
ja Londonist. Ning täpselt nagu Briti Impeeriumi koloniaalprojekt 18.
sajandi Georgias, nii vajab ka tänapäeva impeerium toimimiseks oma
kaastööliste teadmatust ja heatahtlikku usku selle süsteemi olemuse
osas.
Ent mis peamine – lokaalsed rahvusvahelise süsteemi harud
peavad alati olema sõltuvuses impeeriumi keskuse rahalisest toest. Kuigi
globaalsüsteemi moodustavate valitsusväliste organisatsioonide
võrgustiku lihttöölised usuvad (ja tihtilugu üritavad endas
meeleheitlikult vastavat usku säilitada, tõrjudes psühholoogilise
barjäärina kõik faktid, mis süsteemi olemuse paljastaksid – tõlkija
märkus) sageli, et nende töö teenib mingisugust hüvelist eesmärki, on
nendegi puhul tegemist üksnes palgasõduritega, kelle eesmärk on teenida
sajandite vältel katse ja eksituse meetodil täiustatud globaalset
võimuarhitektuuri, mille olemus jääb neile endile mõistmatuks.
Kuigi
enamus globaalsüsteemi poolt finantseeritud lokaalsete
organisatsioonide aktiviste võivad olla tõepoolest naiivselt
heausklikud, on aktivistide seas ka piisavalt isikuid kes aduvad, et
rahvusvaheliste valitsusväliste organisatsioonide väljakuulutatud
eesmärgid ei sobi kokku neid finantseerivate välisjõudude olemusega.
Sarnaselt
relvajõududele vajab ka ülemaailmne NGO-de võrgustik toimimiseks selle
liikmete ja üldsuse täielikku teadmatust süsteemi tegelikust olemusest.
See seisneb NGO-de tööliste ja aktivistide jätkuvas usus NGO-de
üllastesse eesmärkidesse, ent ka globaalsete võimuvõrgustike levikut
tummalt pealt vaatavate rahvaste abituses mitte mõista protsessi mille
tunnistajaks nad on.
Trevor Reese’i
sulest pärineb järgmine, 18. sajandi imperialismi olukorda kirjeldav
tähelepanek, mis sobib suurepäraselt iseloomustama asjade seisu
tänapäeval:
“Inglismaa 18.
sajandi poliitilises elus etendasid koloniaalküsimused teisejärgulist
rolli; Sir John Seely tähelepanek, et britid rahvad laiendasid oma
impeeriumi keset üldlevinud apaatiat vastab tõele selles mõttes, et
impeeriumi vallutused olid üksnes harva üldsuse tähelepanu keskmes.
Kuigi rahva hulgas leidus alati käputäis isikuid kes väljendasid
imperialismi vastaseid vaateid - kartes, et lõputult paisuv impeerium
väljub emamaa kontrolli alt – moodustasid need elanikkonna põhiosaga
võrrelduna tühise vähemuse. Keskmise kodaniku suhtumine impeeriumisse
nendel harvadel kordadel kui ta üldse suvatses nende küsimuste üle
juurelda oli midagi vaoshoitud heakskiidu laadset ning enamus inimesi
uskus impeeriumi kiiduväärsesse iseloomu, isegi kui tema teadmised
sellest olid minimaalsed."
Nagu briti elanikkond 18. sajandil, nii ei mõista ka tänapäeva inimesed eriti midagi sellest, milliste meetoditega Wall Street
ja London oma ülemaailmset võimu kindlustavad. Kui Lääneriikide poolt
lakkamatult teostatavad sõjalised kallaletungid jõuavad peavoolu meedia
segadust tekitavate pealkirjade kaudu veel kuidagi masside teadvusesse,
siis NGO-de mõiste ning viis kuidas need töötavad tandemis Tuneesiast
Taini hävitustööd tegeva globaalse sõjamasinaga jääb täielikult
väljapoole inimeste maailmakäsitlust.
Kuigi massimeedia poolt
vormitud teadvuses seonduvad rahvusvahelised NGO-d peaasjalikult USAID-i
toiduabi järgi haaravate aafriklaste, hoolikalt kaitstud loomaliikide
ja kasteheinas punguvate viljavõrsetega, on globaalse NGO-de võrgustiku
tegelik missioon oluliselt vähem üllas. See on missioon, mille
ultimatiivseks eemärgiks on hävitada vana ning luua uus maailmakord, mis
ei kannaks enam mingisugust vastutust selle valitsusobjektiks olevate
inimeste ees, vaid teeniks üksnes seda valitseva plutokraatliku
rahaeliidi huve.
4. OSA: Impeeriumi Achilleuse kand – iseseisvus
Impeeriumid
vajavad alamaid. Ilma alamateta ei ole ka impeeriumi ning puudub
igasugune vajadus impeeriumi atribuutika järele. Kaovad laevastikud,
merejalavägi, imperiaalsed “süsteemiadministraatorid” jms. Inimene ei
ole enam taandatud “inimressursiks”, kelle elu mõtteks on töötada
palehigis selle nimel, et tooraine jõuaks globaalimpeeriumi eri osadest
keskusesse, kus see töödeldakse valmiskaupadeks, mida taas impeeriumi
äärealade turgudele paisata. Puuduksid ka tarbijate hordid, kes süsteemi
alal hoiaksid.
Üle kõige sõltub aga impeeriumi olemasolu
inimtüübist, kes on halvasti informeeritud ja manipuleeritav viisil, mis
võimaldab teda muuta usaldusväärseks mutrikeseks masinavärgis, mille
olemust ta ise ei mõista. Impeerium vajab alamaid, kes süsteemi
headusesse usuksid ning mis peamine – kelle elu kõik aspektid oleksid
impeeriumist täielikus sõltuvuses. Sedasi ei ole üllatav, et Briti
impeeriumi koloniaalvalduste vabaduse eeltingimuseks oli sõltumatus
Inglismaast.
Kuulutades
boikoti Briti imperiaalsüsteemile, olid Ameerika Ühendriikide rajajad
iseseisvusdeklaratsiooni allkirjastamise momendil ennast juba
määratlenud vabade ja iseseisvate meestena. Deklaratsioonile järgnenud
iseseisvussõda oli vajalik kätte võidetud vabaduse kaitseks.
Ameerika
Ühendriikide rajajad olid ennast määratlenud iseseisvate subjektidena
mitte üksnes sõnades, vaid ka tegudes juba enne Ameerika Revolutsiooni
kuulsusrikkaid lahinguid. Iseseisvumiseks otsustati lõpetada Briti
kaupade import, luua oma rahasüsteem, rajada omakaitse üksused ning mis
peamine, luua ise-enda valitsus, mille legitiimsus tugineks ameeriklaste
huvidele, mitte George III suvale.
Nimetatud
käegakatsutavad iseseisvuse viljad said Ameerika Ühendriikide edu
pandiks. Sõltumatus on otseses suhtes vabadusega ning vabaduse
saavutamine türanniast pühitseb tähistamisväärset võitu mis-tahes rahva
ajaloos. Sedasi ei saa Ameerika Iseseisvussõda tõlgendada sündmusena,
millega ameeriklased võitsid kätte oma iseseisvuse – Iseseisvussõda
peeti selleks, et juba kätte võidetud iseseisvust kaitsta.
Artiklis
pealkirjaga "Näidates näpuga: kes teie üle tegelikult valitseb" on
toodud nimistu pidevalt korduvatest korporatiivseid ja finantsistide
huvisid edendavatest "mõttekodadest" ja valitsusvälistest
organisatsioonidest. Artikkel võtab süsteemi olemuse kokku järgnevalt:
"Järgnevas
nimekirjas toodud organisatsioonid esindavad maailma suurimate
hiigelkontsernide ühishuvisid. Nende organisatsioonide vahenditest
peetakse üleval rahvusvahelist müüdavate poliitkommentaatorite ja
“teadurite” armeed, mille peamiseks ülesandeks on leida võimalikult
atraktiivne sõnastus nende leivaisadeks olevate suurkorporatsioonide
agendale. Olles praktiliselt monopoliseerinud mõju meedia-, pangandus-
ja tööstussektorite üle, on nende kontsernide huvi kasutada oma NGO-de
mõjujõudu kujundamaks nn rahvusvahelist konsensust, mis teeniks nende
huvisid kõige paremal võimalikul viisil.
Usku, et maailma juhtiv
korporatiiv- ja finantsoligarhia lubaks oma agendat mõjutada
hääleõiguslike masside poolt "demokraatlikus protsessis", tuleb pidada
parimal juhul naiivseks. Oligarhilise eliidi kontroll sõltub sellest, et
relvad, energiakandjad, rikkus ja võim üldiselt jääks alatiseks nende
kätte sõltumata sellest, kes parajasti valitaval ametikohal troonib."
Vastavat seisukohta väljendas ka Noam Chomsky oma 1993. aastal peetud loengus, milles ta kirjeldas USA Riikliku Demokraatia Sihtkapitali tööpõhimõtteid järgnevalt:
"Selle
[USA "Riikliku Demokraatia Sihtkapitali" – NED] eesmärk on aidata
kehtestada kõikjal maailmas süsteem, mida nimetatakse "demokraatiaks".
See on süsteem, mis tähendab rahakate ja rikaste kontrolli, mis on
kaitstud masside sekkumise eest, ent mida teostatakse formaalsete
valimiste raamistikus."
Sedasi
töötavad NED, Avatud Ühiskonna Fond jms organisatsioonid enese teadmata
käsikäes NATO relvajõududega, jättes endast järele purustatud riikide
varemed, millele ehitada globaalse korporatiiv-finantsimpeeriumi
ühetaoline pale.
Ent kui maailma valitsevad tõepoolest
suurkorporatsioonide ja finantsistide huvid ning valimised ei ole enamat
kui masside rahustamise eesmärki teeniv hääletamine, siis mida on meil
võimalik ette võtta, et vabastada ennast globaalimpeeriumi raudsest
haardest?
Oluline on mõista, et see süsteem toimib üksnes tänu
asjaolule, et maailmas on miljardeid inimesi, kes tarbivad pidevalt
süsteemi kontrollivate globaalkontsernide tooteid, pühendavad neile oma
vähest vaba aega, vaadates nende toodetud tele- ja raadiosaateid ja
filme ning osalevad süsteemi poolt loodud algatustes, mis algselt võisid
küll sündida Georgia Usaldusisikute Nõukogu laadsetest ettevõtmistest,
mille eesmärgiks oli vanglareform, ent mille lõppresultaadiks oli
paratamatult impeeriumi toitmine järjekordse koloonia näol, mille
ressursse ekspluateerida.
Inimestel on vaja aru saada, kui
tulutu on globaalimpeeriumi vastu võidelda valimiste, kampaaniate,
meeleavalduste ja protestiaktsioonide kaudu. Hoopis efektiivsem
lähenemine on kuulutada megakontsernidele boikott, lakates olemast nende
tarbijateks, tõmmates televiisoril juhtme stepslist, lülitades välja
raadio, tühjendades kinosaalid ning keeldudes igal võimalikul viisil
tunnustamast korporatsioonide poolt finantseeritud institutsioone nii
riiklikul kui ka rahvusvahelisel tasemel.
Tee vabadusele seisneb
pöördumises lokaalsete süsteemide juurde, seades teadlikult eesmärgiks
sõltumatu majandamise ja seeläbi nende funktsioonide iseseisva täitmise,
mille osas oleme tänapäeval saanud sõltuvaks suurkorporatsioonidest.
Juba täna on igaühel meist võimalus hääletada oma rahakotiga. Samuti on
meil täielik vabadus otsida informatsiooni ja meelelahutust
sõltumatutest allikatest, ignoreerides täielikult Hollywoodi,
meediakontserne ja uudistekanaleid.
Oleks ülim aeg lõpetada BBC
jms kontsernide nuumamine oma tähelepanuga, kui viimased on jäänud
pidevalt vahele kinnimakstud propagandistlike "dokumentaalfilmidega",
pideva kallutatud reportaažiga ning lausvaletamisega usaldava
auditooriumi ees. [Vaata lähemalt siit ja siit]
Eeter on juba ammu tiine alternatiivmeedia pakutavast, mis tõestab kui
palju rohkem ja paremini on meil võimalik asju teha, kui me söandame
teha neid ise.
Meie olukord on hästi kokku võetud artikli "Tõeline revolutsioon" resümeerivas osas:
"Suur
saladus seisneb selles, et "nendel" on meid vaja, kuid “meil” nende
järgi vajadus tegelikult puudub. Inimkond võib tagasi võita temalt
röövitud vabaduse niipea, kui me taastame võime hankida ise oma
vajamineva söögi, vee, turvalisuse, raha, valitsusstruktuurid ja
tootmisressursid. Selles seisneb tegelikult iseseisvuse tuum. Tõeline
vabadus tähendab iseseisvust ja tõeline iseseisvus vabadust. Kuid me ei
saa kunagi olema vabad, kui oleme kogu oma eksistentsis sõltuvad
"Fortune 500" megakontsernide armust.
Maailmas aset leidvatel
jubedustel ei tule kunagi lõppu enne, kui me ei suuda lahendada
probleeme kodule lähemal. Ent mida selleks teha? Vastus on üllatavalt
lihtne – boikoteerige globaliste, lõigake ära nende toetusbaas,
õõnestage igal võimalikul viisil nende poolt loodud ülemaailmase
võimustruktuuri süsteeme ning päevapealt kaob ka impeeriumi võime
inimsusvastasteks kuritegudeks. Selleks seisnebki impeeriumivastase
revolutsiooni tuum. Põlevad linnad ja lippudega vehkiv pööbel on selles
võitluses kasutu. Võidu võti peitub isemajandavates kogukondades, kes ei
ole enam sunnitud toitma läbinisti korrumpeerunud globaalsüsteemi,
mille aeg, nagu me kõik teame, on ammu ümber saanud."