Ettekanne väärtuste
konverentsil
Saue Gümnaasiumis 03.01.2014
Ükskõik
millise riigi poliitika aluseks on eeskätt rahvuslikud huvid, mille põhjal
pannakse paika eesmärgid, ehitatakse üles argumentatsioon, sise- ja
välispoliitika taktika ja strateegia. Lisaks mõjutavad poliitikat terve hulk muid
aspekte ja väärtushinnangud.
Võib
muidugi küsida, kas väärtused ja poliitika pole hoopis teineteist välistavad
mõisted? Kindlasti mitte. Poliitika ja väärtused ei ole vastuolus, kui otsused
lähtuvad sotsiaal-poliitilistest kategooriatest ja väärtustest nagu õiglus,
ausus, eetika, moraal, rahvuslik kultuur, vastutus, demokraatia jne.
Eesti
dilemmaks on läbi aegade olnud küsimus, kas väikeriigi sise- ja välispoliitikas
on kohta idealistlikel tõekspidamistel ja kas rahvusvahelisel õigusel,
väärtustel ja moraalil on maailmas kaalu. Äratundmine, mida on võimalik teha
väärtustele truuks jäädes ning millal poliitika hakkab pärssima põhiseaduse
preambulas sätestatud Eesti Vabariigi põhiülesannet - kaitsta Eesti rahvast,
keelt ja kultuuri -, moodustab meie väärtuspõhise poliitika raami.
Paraku
räägitakse väärtuspõhisest poliitikast palju, praktikas ollakse aga kinni seda
suuresti välistavas pragmaatilises reaalpoliitikas.
Taasiseseisvumise
järel tundus, et eksistentsiaalsed eesmärgid on saavutatud ning rahvuslike
huvide ja väärtuste defineerimine on väikeriigile liigseks ambitsiooniks.
President Meri ajal sai määravaks välispoliitiliste sihtide kokkulangevuste
leidmine ja sobitamine teiste, eeskätt suurriikide ja rahvusvaheliste
organisatsioonide huvidega. Nagu kõlas siinsamas saalis vabariigi aastapäeval
ka välisminister Paeti suust, olevat meie huvides liituda võimalikult paljude
rahvusvaheliste organisatsiooniga ja oleme seda teinud märksa suuremas mahus
kui põhjamaad.
Aga
kas täna on enam vaja saada igasse organisatsiooni ja maksta liikmemaksudeks
tohutuid summasid, millel oleks siin paremat kasutust. Liikmeksolek on
põhjendatud vaid siis, kui eesmärgid ja suunad kattuvad. Vastasel korral tuleb
valida rahvuslikest huvidest ja väärtust lähtuv kurss, kuid selliseid
korrigeerimisi ei ole tehtud. Tundub, et eesmärk ja abinõu on segi läinud.
See
on aga viinud Eesti huvid teisejärgulisteks – kardetakse eristuda multikultuuristuvast
ja traditsioonilisi väärtusi kaotavast Euroopast, mille eestvedajad on võtnud
suuna Euroföderatsiooni loomisele. Eesti erihuvide kaitsmist on hakatud
häbenema ja tajuma vastandumisena ning algne rahvusriiklusele ja
traditsioonilistele väärtustele suunatud poliitika on asendunud teiste
soovituste kriitikavaba omaksvõtuga. Isegi kui sellega minnakse vastuollu Eesti
põhiseadusega (näiteks EL seaduste ülemuslikuks kuulutamine Põhiseaduse ees).
Rahvusvaheline
õigus on meie aatompomm, ütles kunagi Lennart Meri. Paraku pole
väärtuspõhisusel ja õiguslikel alustel poliitikute aruteludes ega tegevuses
enam kohta. Väärtuspõhisetus on kandunud üle ka sisepoliitikasse. Taganemisele
nendest printsiipidest pani aluse Meri ise, kui ei kasutanud seda aatompommi
Eesti huvide kaitsel, kui algatas taganemise meie õigustest siseriikliku elu
korraldamisel (keele- ja kodakondsusseaduste lahjendamised), merepiiridelt
(territoriaalvete vähendamine poole võrra), algatas kümnete tuhandete vene
sõjaväepensionäride ja nende perede siiajätmise jne. Tänaseni kardetakse ja
korrutatakse, et Eesti huvide eest seismise korral Venemaa suunal (mis on
normaalne ja milles pole midagi taunitavat) võidakse meid pidada nn „ühe teema
riigiks“.
Kuna
jõud ei ole meie argument, siis ei tohi Eesti kunagi vabatahtlikult loobuda oma
aatomipommist, ainsast tõhusast relvast, mis meil on. Eestit puudutab ju otseselt,
missugused põhimõtted maailmas domineerivad, missugune on rahvusvahelise õiguse
ja väärtuspõhise poliitika jõud. Peaksime tugevdama, mitte nõrgendama seda nagu
näiteks uue piirilepingu sõlmimine, mille järgi puudub igasugune poliitiline ja
majanduslik vajadus, seda teeb.
Kui
pärast taasiseseisvumist oli Venemaa rahvusvahelisel areenil Eesti suhtes
kaitseseisukorras, siis nüüd on Eesti taandunud positsioonidelt, millel püsides
saavutati kunagised võidud ja ei ürita end Kremli propagandarünnakute vastu
isegi kaitsta. President Ilvese sõnul polevat seda vajagi. Lisaks on Ilves
öelnud, et demokraatia ja inimõiguste rikkumistele Venemaal ei tuleks
tähelepanu pöörata – aktsepteerime
Venemaad sellisena, nagu ta on. Erinevalt Lätist ja Leedust ei nõua Eesti ka
okupatsioonikahjude heastamist.
Ent
küsimus ei ole ainult Venemaas, kuhu meie välisminister on nõus enne
vabariigi aastapäeva meie riiki alandama minema. Me ei nõua
Iisraeli tuumarajatiste kontrollimist, aga saadame inspektorid Iraani.
Ei võta
sõna islamiriikide inimõiguste rikkumiste kohta. Ei tunnusta ühtesid
diktatuure,
ent teisi küll. Ajaloodoktor
Jaak Valge on nentinud, et kakskümmend aastat peale taasiseseisvumist on Eesti
poliitika küüniline, pugev ja allaheitlik.
Eesti
riigi eesmärk ja põhiülesanne on sätestatud Põhiseaduse preambulas. Selleks on
eesti rahva kui natsiooni, keele, kultuuri ja suveräänsuse säilitamine ühise
edu ja tuleviku nimel. Selle ülesande täitmise kohustus on Põhiseadusega seatud
kõikidele avalikele institutsioonidele. Riigi edukust saab hinnata aspektist,
kuidas ja mil määral seda eesmärki teostatakse, kõik ülejäänu tuleb siduda
sellega.
Paraku
ei näita indikaatorid eesmärgi täitmist – vastupidi, eesti rahva säilimine on
negatiivse sündimuse, väljarände, immigratsioonisurve ja teiste tegurite poolt
pea samamoodi ohustatud kui okupatsiooni ajal. Me teame meetmeid, mida Eestis on rahvastikukriisi
vastu rakendatud: vanemahüvitis,
lastetoetused, vajaduspõhised lastetoetused, maksusoodustused kahe lapse puhul,
isapuhkus, vanemapension jt. Kahjuks pole need osutunud küllaldaseks sündimuse
viimiseks taastetasandile – puudu on neljandik sünde. Puudub ka terviklik
rahvastikupoliitika ja
institutsioonid, kes tegeleks igapäevaselt rahvastikutaaste problemaatikaga.
Ligikaudu 90 000 inimesel puudub ravikindlustus. Tervena
elatud aastate arv ja eluiga on Euroopa Liidu madalamaid ning sotsiaalkaitse
kulude osakaalult SKPst oleme Euroopa Liidus viimaste seas – meist tagapool on
vaid Läti ja Rumeenia. Eurotsoonis oleme aga vaieldamatult kõige vaesem riik.
Maapiirkondades
suletakse riigiasutusi, koole, panku, apteeke, poode, kaovad töökohad ja
inimesed - varsti on korstnasuits
maal sama haruldane nagu Põhjasõja järel. Lõputute reformide tõmbetuul
raputab haridust, tervishoidu ja sisejulgeolekut.
Inimesed ei suuda oma kodulaenusid
tagasi maksta – 2011 aastal korraldasid pangad 833 kinnisvara sundmüüki, mullu 1300.
Riik
jookseb kodanikest tühjaks ja 60 000 last nälgivad. Statistikaameti andmetel elas 2012.
aastal suhtelises ja absoluutses vaesuses 26 protsenti Eesti elanikkonnast ehk
345 000 inimest.
Kas
inimeste rahulolematust tohib selle taustal vingumiseks ja asjatuks
virisemiseks nimetada, nagu peaminister ja president on teinud? Kui riigikontrolör
kõigele sellele tähelepanu juhtis, oli peaministri reaktsiooniks, et sai ju küll pandud riigikontrolöriks uus
mees, aga näed, jutt on ikka sama.
Samal ajal lubatakse väliskapitalil ja -pankadel siin
teenitud kümned miljardid maksuvabalt Eestist välja viia ja liituti ESM-iga,
millele antud hiigelgarantiide, miljardite eurode väljamaksmine, mõjuks hävitavalt
Eesti majandusele ja sunniks võlaorjusesse isegi meie lapselapsed.
Kas
me ikka peame toetama endast rikkamaid riike, samas kui oleme eurotsooni vaeseim,
meie palgad ja pensionid on kordades väiksemad abistatavatest ja sotsiaalne
kaitse pea olematu. Ainuüksi Kreekale kingitud intresside arvelt oleks vähemalt
lastelegi saanud pikaks ajaks sooja söögi garanteerida.
Riik
on sügavas kreenis, kuid räägitakse eduloost. Kõik kinnitab vajadust kriisiplaani ja arengumudeli järgi, mis
tagaks elu hoidmise Eestimaal. Rahvuslike huvide määratlemine tähendab vastuse
andmist küsimusele: millised on vältimatud tingimused tagamaks eesti rahva säilimist,
identiteeti, hüvangut, arengut, demokraatiat, vabadust ja turvalisust. Nii
sise- kui ka välispoliitikas tähendab see selgelt ja väärtuspõhiselt seatud
sihte ning ressursside optimaalset rakendamist, et luua siseriiklikud
tingimused ja ka rahvusvahelised suhted, mis vastaks kõige paremini meie
eesmärgile.
Väärtuspõhisusest
eemaldudes oleme järjest enam silmitsi olukorraga, kus demokraatliku
hääletusega võetakse vastu ebademokraatlikke otsuseid, ehk teisisõnu loobutakse
demokraatlikest ja väärtuspõhistest printsiipidest ning moraalist sallivuse,
tolereerimise ja inimõiguste sildi all. Nagu Euroopas ja üha enam ka Eestis,
viib see näiteks traditsiooniliste pereväärtuste toetajate sildistamise ja diskrimineerimiseni.
Meenutagem
kasvõi kodanikualgatusena korraldatud allkirjade kogumise kampaaniat
traditsiooniliste pereväärtuste toetuseks, millele anti ligi 40 000
allkirja. Rahvusringhääling vaikis selle olematuks ning homoaktivistid
tembeldasid selle vihateoks. Samal ajal toetas Sotsiaalministeerium suvel peetud
perekonnanädala raames homoväärtusi propageeriva ürituse korraldamist 30 000
euroga.
Teades
valdava enamuse seisukohta homoabielude suhtes, kardavad võimulolijad selliseid
küsimusi, nagu ka laste adopteerimist homopaaridele, referendumile panemast.
Nagu muuseas kõikides riikides, kus homoabielud on legaliseeritud. Tundub, et
homo-, multikulti- ja ultraliberaalsete ringkondade survel on tekkimas
omalaadne inimõiguste diktatuur, mis kuulutab kõik neist erinevad arvamused
lubamatuks ja karistatavaks.
Me näeme ka, kui vähe kaitstakse lääneriikides kristlikule
traditsioonile tuginevaid euroopalikke väärtusi ja alistutakse võõraste
väärtuste pealesurumisele. Mitmete maade koolides ja lasteaedades ei tohi Jõule
tähistada, Inglismaal on shariaadikohtud jne, justkui oleks mitmekümnel miljonil
Euroopasse immigreerunud moslemil õigus dikteerida enda usku ja kombeid. Tulekahjud
Pariisis, Londonis ja Stockholmis räägivad iseenda eest ja isegi Saksa kantsler
Angela Merkel oli sunnitud tõdema, et multikulti on kaputt.
Eesti on juba üks Euroopa enim globaliseerunud
riikidest. Väliskapitali osa sisemajanduses ning välispäritolu rahvastiku
osakaal elanikkonnast on maailma suurimaid. Eestis elab 192 erinevat rahvust ja
põlisrahvastiku väljarände poolest oleme esirinnas. Oleme kosmopoliitsemad
kui teised Euroopa ühiskonnad ja meie säilimajäämine eeskätt väiksuse tõttu on
oluliselt ohustatum.
Samas
võib
karta, et valitsus annab nõusoleku Euroopa Liidu kavale hakata
immigrante
kõigi liikmesriikide vahel jagama. Meie pea olematu sotsiaalsüsteem, mis
seni
massiimmigratsiooni tõrjus ei pruugi varsti enam kaitsekilbina ei
toimida, sest
Sotsiaalministeeriumi kavade järgi, mida tutvustaval seminaril oktoobri
kuus osalesin, kavatsevat Eesti hakata maksma igale asüüli saanud
pagulasele
kahe aasta jooksul ca 1000 eurot kuus, lisaks töötu abiraha ja
tervisekindlustus. Võrdluseks – uus, vajaduspõhine lastetoetus eesti
lastele on
vaid 9 eurot sentidega kuus.
Sääraseid
poliitilisi otsuseid ei põhjendata ratsionaalsete argumentidega, rääkimata
analüüsist või diskussioonist, vaid viidates „paratamatusele“, „vajadusele“, välismaiste
organisatsioonide, Brüsseli ja teiste soovitustele. Puudub dialoog valitsuse ja
kodanike vahel, inimestel ei ole võimalik otsustusprotsessides kaasa rääkida,
neile ei anta informatsiooni ja neilt ei küsita.
Hästi
toimiv esindusdemokraatia vajab aga legitiimsuse säilimiseks kodanikkonna
osalust. Kuigi Põhiseaduse kohaselt on kõrgeim võim riigis rahvas, edeneb kodanikuühiskond
Eestis vaevaliselt. Kahekümne aasta jooksul on korraldatud ainult üks
referendum, kuigi küsimusi, milles oleks pidanud kuulama rahva arvamust on olnud
palju.
Kehtiva
riigikogu valimisseaduse tõttu ei teostu ka valimistel rahva, vaid
valimisnimekirjade koostajate tahe. Praegune esindusdemokraatia ei ole piisav,
kuna võimalus 4 aasta pärast sama saadiku poolt mitte hääletada ei paku
võimalust kaasa rääkida. Seda enam, et antud hääl läheb reeglina üle kellelegi
teisele. Kui valija ja ka valitu ei tea, kes kelle häälega sisse sai, siis
puudub ka poliitiline vastutus.
Demokraatlikud institutsioonid justkui toimivad, kuid tegelikult on
otsustusprotsess koondatud väheste kätte. See
õõnestab riigijuhtide sidet rahvaga ja rahva suhtumist oma riiki.
Vaatamata
Ausa Poliitika eest peetud meeleavaldustele ja Harta 12-le, ei ole positiivseid
muutusi märgata – üks skandaal ajab teist takka. Püüd demokratiseerimise ja
väärtuspõhise poliitika poole muudeti Jääkeldrisse suunamise ja Rahvakogu
kokkukutsumisega vaid auru väljalaskmiseks. President ja põhiseaduskomisjon on
juba maha teinud rahvaalgatuse, referendumiõiguse ja presidendi otsevalimise ettepanekud.
Valitsevatel ringkondadel pole kavatsustki rahvast võimule ligemale lasta. Rahva
arvamuse küsimine on porno, ütles Jürgen Ligi. Närigu seemneid ja kandku
fooliummütse – kinnitas peaminister Ansip.
Meenutades
elamislubade, keelatud annetuste, idaraha jt. skandaale, tundub, et
poliitilisele korruptsioonile ei soovitagi päitseid pähe panna. Rahastamisskandaal oleks pidanud
viima kontrolli tugevdamisele, kuid võta näpust – uue eelnõu järgi pole
erakonna rahastamispiirangute rikkumine enam kuritegu. Uutel Silver Meikaritel
pole mõtet politseisse pöördudagi.
Riigikogu
erakonnad ei ole õppust võtnud ja suure hurraaga alanud poliitiku
eetikakoodeksi loomine on lootusetult takerdunud. Võiks öelda, et eetika- ja moraalikriis on poliitilise
ladviku loomulik olek ja sõna vastutus ei tähenda midagi.
Ka president ei teinud muud, kui
hoiatas, et selliste skandaalide ilmsikstulekul võivad riigikogu valimistel
võita hoopis uued jõud, mis olevat üks kole asi.
Olgem aga ausad – just seda Eesti
vajakski – uut poliitilist jõudu Toompeale. Ja mõeldes presidendipaari häbiväärsele maksumaksja rahadega skeemitamisele nii Ärma talus, kui kleidiostudel, ka Kadriorgu. Uue
all ei pea ma silmas praeguse koalitsiooni endisi, riigipiruka juurest
eemaletõrjutud liikmeid, kuigi usun ka inimeste meelemuutuse
võimalikkusesse.
Üks
meie hädasid on, et Toompeal ja Kadriorus ei usuta meie võimetesse ega
võimalustesse ja seetõttu tehaksegi just seda, mida mujalt oodatakse. Me ei
püüagi eristuda, defineerida rahvuslikke huve, seada suuri eesmärke, tuua väärtuspõhisust
poliitikasse tagasi ega seda kaitsta. Ka isamaalisele kasvatusele ei pööra riik,
erinevalt esimesest vabariigist, tähelepanu. Eestil puudub rahvusriigile kohane
eneseväärikus ning eesti rahva enesemääramisõigusest oma kodumaal ei räägita. Väärtuspõhisusest
ja usust meie enda võimekusse sõltub aga Eesti tulevik.
Kõige
lihtsam on muidugi eitada probleemide olemasolu, kuid et muutused oleks
võimalikud, tuleb neid tunnistada. Kuid olgem ausad - ka pelgast tõdemusest, et
olukord vajab muutmist paraku ei piisa. On vaja leida mõistlikud ja töötavad
lahendused. Ja see ei ole sugugi lihtne.
Me
vajame ausust, sirgeselgsust ja riigimehelikkust. On aeg pöörduda tagasi
ideaalide ja väärtuspõhise poliitika juurde ning seada endale taas selged
sihid. Me ei saa lubada mängu, kus panuseks on riigi ja rahva jätkusuutlikkus.
Esikohale peab seadma oma rahva vaimse, füüsilise
ja majandusliku heaolu ning hooliva mõtteviisi, olgu teemaks siis suveräänsus, sotsiaalvaldkond,
tervis, haridus, perepoliitika ja moraal, majandusküsimused või
energiajulgeolek. Väärtuspõhine
poliitika tähendab kõike muud kui poliittehnoloogiaga läbipõimitud demagoogiat ja
valimiskampaaniaid. Kuni meil puudub väärtuspõhine poliitika, on kogu poliitika
väärtusetu.
Kokkuvõttes
tahan kinnitada, et aus ja väärtuspõhine poliitika on vältimatu ja selline
poliitika ON võimalik. See nõuab kehtiva poliitilise paradigma põhjalikku
revideerimist. Et riik oleks tugev,
peavad võimulolijad õppima kuulama oma kodanikke, sest kodanik peab teadma, et
teda on riigile vaja ka muul ajal kui valimiste ajal. Et ühiskond oleks tugev,
peavad kodanikud olema aktiivsed ja ei tohi jääda suletud suudega
kõrvaltvaatajateks. Riik ja rahvas peavad teineteist usaldama. Meil tuleb seda õppida.
Ja tegutseda vastavalt.
Mina usun Eestisse. Usun, et meil on tulevikku ja meil õnnestub oma riik ja rahvas üles töötada ja säilitada.Õnnestumise
eelduseks on muidugi see, et need, kes on üllitanud kõlbmatuks osutunud riigipoliitikat,
asuvad tegelema millegi kasulikuga.
Read more...