“Ohtude ennetamist teadlikult saboteerivad inimesed antakse
tulevaste põlvede kohtu alla.” Ühendkuningriigi konservatiivne õpetlane,
sõjaväelane ja poliitik Enoch Powell hoiatas juba 1968. aastal peetud
kuulsas kõnes immigratsiooniga kaasnevate tagajärgede eest, millest
tänaseks on saanud Lääne-Euroopa uus reaalsus.
Käesoleva kõne, mis on nimeks saanud “Verejõed” (
Rivers of Blood)
pidas
Ühendkuningriigi kuulus konservatiivne õpetlane, sõjaväelane ja
poliitik Enoch Powell (1912–1998) 20. aprillil 1968. aastal
Konservatiivide ühingu (Conservative Association) Birminghamis toimunud aastakoosolekul.
Tema viiekümne ühe aasta tagune sõnum on osutunud masendavalt
prohvetlikuks! Powelli poolt ette kuulutatud massiimmigratsiooniga
kaasnev plahvatuslik kuritegevuse suurenemine, suurte linnade/linnaosade
getostumine, kristlike väärtuste ja kultuuri põlu alla sattumine –
ühiskonna desintegratsioon – on tänane “uus reaalsus”.
Kui meie päevil kõlab sikhide turbanite kallal urisemine
arusaamatult – sikhid on võrreldes paljude muude immigrandirühmadega
enamasti väga mõistlikud inimesed – siis kõiges ülejäänus oskas Powell
1968. aastal Ühendkuningriiki tänaseks tabanud katastroofist maalida
hirmutavalt adekvaatse pildi.
Kui ma vaatan tulevikku, näen ma turma. Nagu roomlane, kes “näeb Tiberit verest vahutamas”. – Enoch Powell
Kui keegi väidab, et massiimmigratsiooniga kaasnevaid ohte ei
olnud võimalik ette näha või “me tahtsime ainult head”, siis Enoch
Powell on näide, et tänase hulluseni viinud otsuseid on alati saatnud
konservatiivne mõistuse hääl.
Eesti on täna märksa õnnelikumas seisus: kolmanda maailma
massiimmigratsioonilaine pole meid täie raskusega (veel) tabanud ja meil
on võimalus lugeda, mida nägi ette Enoch Powell ning samas
lääneriikides reaalajas lahtirulluvaid sündmusi jälgides tõdeda kui
õigus tal oli.
Tegemist on 1968. aastal peetud kõnega ja kõlavad sõnad ning mõtted, mis täna ei ole väga (poliit)korrektsed.
* * *
Riigimehe ülimaks oskuseks on nähtava kurja ärahoidmine, oskus
hinnata ohte ja neile adekvaatselt reageerida. Kuid nii tehes seisab ta
vastakuti inimloomuse sügavusest pärinevate takistustega.
Üheks selliseks takistuseks on tõsiasi, et ähvardava kurjuse asjaolud
ei saa selgeks enne kui halb on juba juhtunud. Häda ja viletsuse arengu
igal astmel on piisavalt ruumi ohtudes kahtlemiseks. Alati võib
vaielda, kas ohud on kujuteldavad või reaalsed. Võrreldes päevakajaliste
muredega, mis on kindlasti olulised ja vajavad kiiret lahendamist,
jagub tuleviku muredele tähelepanu kasinalt. Poliitikutel on alati
lihtsam ja tulusam tegeleda tuleviku arvelt tänaste pisimurede
lahendamisega.
See on inimloomusele omane, et probleemide ennustamist peetakse
probleemide põhjustamiseks või isegi nende ihaldamiseks. Levinud on
mõtlemine, et “kui ainult inimesed nii palju ei muretseks, siis midagi
halba ka ei juhtuks.”
Võib olla on sellise mõtlemise taga primitiivne usk, et sõna ja asi, nimi ja objekt, on identsed.
See on inimloomusele omane, et probleemide ennustamist peetakse probleemide põhjustamiseks või isegi nende ihaldamiseks.
Kõigil koosolemistel on üheks ebapopulaarsemaks teemaks arutelud,
kuidas tänaste pingutustega saaks ära hoida tulevikus varitsevaid ohte.
Ometigi on ohtude ärahoidmine poliitiku üks tähtsamaid ülesandeid.
Ohtude ennetamist teadlikult saboteerivad inimesed antakse tulevaste
põlvede kohtu alla.
Nädal või kaks tagasi sattusin ma vestlema valijaga, kes oli üpris tavaline, keskealine, ühe meie riigiettevõtte töötaja.
Rääkisime sõna või paar ilmast ja siis härra teatas järsku: “Kui mul
oleks piisavalt raha, ma koliksin siit riigist minema.” Ma üritasin teda
rahustada jutuga, et isegi tänane (leiboristide) valitsus ei kesta
igavesti. Minu sõnu tähele panemata ta jätkas: “Mul on kolm last. Kõik
on saanud korraliku hariduse ja kaks neist on abielus ning neil on
lapsed. Ma ei saa enne rahu kui ma näen, et nad on leidnud omale kodu
kuskil välismaal. Siin riigis hakkavad viieteist või kahekümne aasta
pärast mustad mehed raske käega valitsema valgeid inimesi.”
Ma kuulen juba hukkamõistjate koori. Kuidas ma võin nii halvasti
rääkida? Kuidas ma julgen sellisele vestlusele viidates tekitada
probleeme ja kütta üles tundeid?
Kuid mul pole õigust taolist muret eirata. Viidatud kodanik on
korralik, täiesti tavaline meie kaasinglane, kes keset päist päeva
rääkis mulle minu kodulinnas, mida ma parlamendis esindan, et tema
kodumaa tema lastele enam elamiseks ei kõlba.
Riigimehe ülimaks oskuseks on nähtava kurja ärahoidmine, oskus hinnata ohte ja neile adekvaatselt reageerida.
Mul lihtsalt ei ole õigust tema mure tähelepanuta jätta ja tegeleda
muude asjadega. Viidatud töölise kombel mõtlevad tuhanded ja tuhanded
inimesed. Ilmselt mitte kõikjal Suurbritannias, kuid kindlasti
piirkondades, mis ägavad Inglismaa tuhandete aastate pikkuses ajaloos
seninägematute muutuste keerises.
Tänaste arengute jätkudes elab viieteist-kahekümne aasta pärast meie riigis kolm ja pool miljonit Rahvaste Ühenduse (
Commonwealth) immigranti ja nende järeltulijat. See ei ole minu välja mõeldud number. See on ametlik Statistikaameti (
Registrar General’s Office) pressiesindaja poolt parlamendisaadikutele esitatud arv.
Aastaks 2000 pole võrreldavat arvu esitatud, kuid võib arvata, et
immigrante on siis viis kuni seitse miljonit, mis on umbes üks kümnendik
kogu rahvastikust ja läheneb Suur-Londoni elanike arvule. Loomulikult
ei jagune immigrandid võrdselt üle riigi; Margate’ist Aberystwyth’ini ja
Penzance’ist Aberdeen’ini. Sisserändajatel on kombeks koonduda
kindlatesse piirkondadesse. Erinevad immigrandigrupid ja nende
järeltulijad võtavad Inglismaal üle terved vallad, linnaosad ja linnad.
Aja edenedes suureneb immigrantide, kes saabusid siia mööda samu
radasid kui kunagi meie, Inglismaal sündinud järeltulijate osa
rahvastikust plahvatuslikult. Juba 1985. aastal on neid enamus. See on
fakt, mis nõuab kiiresti kõige tõsisemat tähelepanu. Samas on see
ülesanne, mida on poliitikutel kõige raskem täita. Sisserände
piiramisega kaasnevad raskused tuleb kanda täna, kuid nähtav tulu tõuseb
alles mõne parlamendikoosseisu järel.
Säherduse suure murega silmitsi seisev rahvas võib igati õigustatult
küsida: “Kuidas me saame neid ohte maandada?” Lõpuni vältida pole
nimetatud probleeme võimalik, kuid võimalik on nende mõju vähendamine.
Me peame meeles pidama, et erilist tähelepanu tuleb pöörata numbritele.
On põhimõtteline vahe, kas võõramaist päritolu inimesi on rahvastikust
üks või kümme protsenti.
Kirjeldatud lihtsatele ja mõistuspärastele küsimustele on lihtsad ja
mõistuspärased vastused: sisseränne tuleb lõpetada kas täielikult või
piirata seda nii suures osas kui vähegi võimalik ning samal ajal
soodustada võimalikult suurt väljarännet. Mõlemad lahendused on
Konservatiivide partei ametlik poliitika.
See on pea uskumatu, et käesoleval ajal saabub iga nädal
Wolverhamptoni sadamasse kakskümmend või kolmkümmend meretagust last.
Mis omakorda tähendab, et kümne või kahekümne aasta pärast on meil
lisaks viisteist-kakskümmend immigrandiperet.
Ohtude ennetamist teadlikult saboteerivad inimesed antakse tulevaste põlvede kohtu alla.
Kelle jumalad on määranud hukatusse, ajavad nad esmalt hulluks. Me
peame olema hullud, seda sõna otseses mõttes, kui me lubame aastas oma
riiki viiskümmend tuhat uut alamat, tänu kellele suureneb tulevikus
sisserändajate osa rahvastikust märkimisväärselt. See on võrreldav
olukorraga, kus rahvas näeb hirmsasti vaeva iseendale tuleriida
püstitamisega. Me oleme tõeliselt hullud, et me lubame vallalistel, meie
riigist ja meie inimestest mitte mingisugust oidu omavatel isikutel
tulla ja luua siin pere.
Ärgu hellitatagu ka lootust, et immigratsioonilaine vaibub. Pigem
vastupidi: isegi täna ühes aastas jaotatud viis tuhat sisserännuluba
loovad olukorra, et aastas kasvab alamate arv 25 000 inimese võrra
ad finitum.
Selle juures ei pea isegi arvesse võtma juba olemasolevaid peresuhteid
ja siinkohal jätan ma kõrvale ebaseadusliku sisserände. Sellises
olukorras ei piisa muust kui elama asumise eesmärgil toimuva sisserände
vähendamisest absoluutse miinimumini. Immigratsiooni radikaalse
vähendamise nimel tuleb teha kõik nii seadusandlikult kui
administratiivselt.
Ma rõhutan sõnu “elama asumise eesmärgil” ja sellel ei ole midagi
pistmist olukordadega kui Rahvaste Ühenduse või kolmandate riikide
kodanikud soovivad meie maale tulla õppima elik oma ametioskuseid
täiendama. Näiteks võib tuua Rahvaste Ühenduse riikidest pärit arstid,
kes oma kodumaa hüvanguks praktiseerivad meie haiglates ja teevad nii
võimalikuks meie raviteenuste parandamise viisil, mis muud moodi ei
oleks mõeldav. Sellised inimesed ei ole ja neist ei saa kunagi
sisserändajaid.
Nüüd ma räägin väljarändest. Kui kogu sisseränne homme peatuks,
väheneks immigrantide ja nende järglaste hulk oluliselt. Sellest
hoolimata jääks selle rahvastikugrupi suurenemisega kaasnev oht meie
rahvuslikule julgeolekule samaks. Seda probleemi aitab maandada suure
osa viimase kümne või nii aasta jooksul saabunud sisserändajate
väljaränne.
Seetõttu on väga oluline Konservatiivide partei poliitika järgmine punkt: me peame soodustama väljarännet.
Paraku pole võimalik nende inimeste hulka ennustada, kes arvestataval
riigipoolsel toel pöörduksid tagasi oma kodumaale või koliksid
teistesse töökäsi vajavatesse riikidesse.
Sisseränne tuleb lõpetada kas täielikult
või piirata seda nii suures osas kui vähegi võimalik ning samal ajal
soodustada võimalikult suurt väljarännet. Mõlemad lahendused on
Konservatiivide partei ametlik poliitika.
Kuna sellist poliitikat pole varem rakendatud, ei saa keegi täpseid
tulemusi prognoosida. Ma võin ainult nentida, et minu valimispiirkonnas
pöörduvad minu poole aeg-ajalt seal elavad immigrandid ja uurivad, kas
keegi võiks neid koju tagasipöördumise juures aidata. Kui rakendatud
oleks vastav immigrantide tagasi- või väljarännet soodustav poliitika,
võttes toetuste juures arvesse vastupidisel juhul tekkivaid probleeme,
siis ergutaks see suure tõenäosusega väljarännet märgatavalt.
Kolmas Konservatiivide partei oluline seisukoht on, et kõik meie
riigis elavad kodanikud on seaduse ees võrdsed ja kedagi ei tohi
ametivõimude poolt erikohelda või diskrimineerida. Nagu härra Heath (Sir
Edward Richard George Heath, Tooride juht) on sedastanud, ei ole meil “esimese klassi” ega “teise klassi” kodanikke.
Nii ei saa immigrante ja nende lapsi pidada eelistatud või eriliseks
grupiks. Samal moel ei saa piirata kodanike õigust suhtuda oma
asjaajamiste juures erinevatesse kaaskodanikesse erinevalt. Me ei saa
käskida kodanikke käituda ühel kindlal viisil kui seadused lubavad enese
ülalpidamist teistmoodi.
Häälekalt “diskrimineerimisvastaste” seaduste vastuvõtmist nõudvad
inimesed esindavad üht hirmsamat eluvõõrast eksiarvamust. Olgu
sellisteks inimesteks siis sarnase meelsusega või isegi samades
väljaannetes töötavad juhtajakirjanikud, nagu need, kes 1930. aastatel
üritasid meie maad ähvardavaid ohte maha vaikida ja naeruvääristada.
Elik olgu nendeks paleedes elavad peapiiskopid, kes keelduvad probleeme
tunnistamast. Nimetatud tegelased saavad asjadest väga valesti aru.
Meie üha suurenevat immigrandihulka ei ähvarda Inglismaal
diskrimineerimine ja puudus, oht või vimm. Probleemid tulevad nendega
kaasa nende kodumaalt.
Just selle pärast võib minu kirjeldatud eesmärkide parlamenti viimine
tähendada tiku viskamist püssirohutünni. Sellise poliitika algajate ja
toetajate tunnustuseks tuleb tõdeda, et nad teavad, mida nad teevad.
Mitte miski ei ole rohkem eksitav kui võrrelda Rahvaste Ühenduse
immigranti Ameerika neegriga. Ameerika Ühendriikide neegrid elasid seal
enne Ameerika Ühendriikide iseseisvaks riigiks saamist. Nad viidi sinna
orjadena, kuid tänaseks on nad valimisõiguslikud kodanikud. Siiski ei
ole nad täna veel valgetega päris võrdsed.
Rahvaste Ühenduse immigrant saabub Ühendkuningriiki aga täieõigusliku
kodanikuna. Riiki, mis mitte kunagi ei ole oma kodanike vahel vahet
teinud. Rahvaste Ühenduse sisserändajale kuuluvad kohe kõik
kodanikuõigused, alates hääletamisest kuni tasuta haigekassateenusteni.
Millised tagasilöögid immigrante iganes ei tabaks, ei tulene need
mitte meie seadustest, avalikust korrast või ametnikest. Nende heaolu
sõltub, nagu meil kõigil, elus ette tulevatest sündmustest ning
olukordadest. Asjaoludest, mis teevad igaühest teisest erineva inimese.
Immigrandile kuuluvad meie riiki saabudes automaatselt kõik
privileegid ja võimalused. Kuid sisserändajate mõju põliselanikkonnale
jäetakse tähelepanuta. Sisserändajad ei saa aru, kui palju on meie
inimesed tänaste hüvede nimel vaeva näinud ja see teeb neist alatiseks
võõrad.
Põliselanikud avastavad järsku, et nende naistele ei jagu
sünnitamiseks haiglavoodeid, nende lastele koolikohti, nende kodud ja
naabruskonnad muutuvad tundmatuseni ja nende tulevik muutub üha
tumedamaks. Töö juures nad avastavad, et tööandjad kohtlevad immigrante
paremini kui neid. Põlisasukad kuulevad aja kulgedes üha rohkem ja
rohkem, et neid enam ei vajata. Nad näevad, kuidas immigrantidele
antakse Parlamendi poolt eriõigused. Kuidas võetakse vastu nende elu
keerulisemaks muutvaid seaduseid. Seaduseid, mis annavad võõrastele,
vinguvatele tüli külvajatele õiguse mõista põliselanikke nende
tõekspidamiste ja igapäevategemiste eest hukka.
Sisserändajad ei saa aru, kui palju on meie inimesed tänaste hüvede nimel vaeva näinud ja see teeb neist alatiseks võõrad.
Ma võtsin samal teemal sõna kolm kuud tagasi ja peale seda olen ma
saanud sadu kirju, milles kõlab läbivalt üks uus ja minu arust hirmutav
teema. Kõik parlamendiliikmed saavad anonüümseid kirju. Kuid viidatud
kirjade puhul mind üllatas ja tekitab muret kui palju tavalisi,
korralikke ning mõistlikke inimesi, kes kirjutavad argumenteeritud ja
tihti ka väga aruka kirja, ei julge lisada oma aadressi. Nad kardavad,
et tunnustades minu, parlamendiliikme, vaateid, võivad nad kirja
avalikuks tulles saada kuidagi karistada või neid tabavad sanktsioonid.
Teatud piirkondades elavate tavaliste inglaste hulgas süveneb veendumus,
et neist on saanud tagakiusatud vähemus. Keda massiimmigratsioon otse
ei puuduta, ei suuda sellist tunnet ette kujutada.
Ma toon näiteks ainult ühe viidatud sadadest kirjadest:
“Kaheksa aastat tagasi müüdi ühel
Wolverhampton’i parema piirkonna tänaval neegrile maja. Täna elab sellel
tänaval ainult üks valge inimene, vanemas eas pensionäriproua.
Alljärgnev on tema lugu.
Ta kaotas sõjas nii oma mehe kui mõlemad pojad. Eluga hakkama saamiseks
tegi ta seitsmetoalisest kodust, oma ainsast varast, külalistemaja. Ta
nägi ohtralt vaeva ja tal läks kenasti. Ta maksis ära majalaenu ja
hakkas koguma sääste vanaduspõlveks. Siis saabusid tema kõrvale elama
immigrandid. Kasvava hirmuga vaatas ta pealt, kuidas maja maja haaval
üle võeti. Rahulik tänav muutus kärarikkaks ja ebaturvaliseks. Tema
külalistemaja valged asukad kolisid minema. Päev pärast seda, kui lahkus
viimane klient, äratasid kell seitse hommikul ta üles kaks neegrit, kes
soovisid kasutada tema telefoni tööandjale helistamiseks. Kui ta
keeldus, nagu oleks ta ära ütelnud kõigile sellisel kellaajal
tülitavatele inimestele, kukkusid neegrid teda sõimama. Proual tekkis
tõsine hirm ja vägivallast päästis ta tol korral ehk ainult uksekett.
Immigrandid on üritanud tema
külalistemajas ka tube üürida, kuid ta on alati ära ütelnud. Tema vähene
kogutud raha on otsas ja peale kommunaalmaksude tasumist jääb talle
elamiseks vähem kui kaks naela nädalas. Proua palus ametivõimudelt oma
kommunaalmaksude vähendamist ja temaga tegeles noor naisametnik.
Kuuldes, et tal on seitsmetoaline maja, soovitas ametnikupreili
vanainimesel osa majast välja üürida. Kui proua väitis, et ainsateks
üürnikeks, kes tema juurde tuleksid, on neegrid, käratas ametnikupreili:
selliste radikaalsete eelarvamustega ei jõua meie riigis kuhugi. Nii
läks vanaproua sama targalt koju tagasi.
Telefon on tema eluliiniks. Sugulased
maksavad tema arveid ja aitavad teda kuidas võimalik. Immigrandid on
korduvalt soovinud tema maja ära osta – summa eest, mida ta varem teenis
kas mõne nädala või kuuga tube välja üürides. Ta kardab käia õues. Tema
aknad on sisse löödud. Tema postkasti topitakse väljaheiteid. Kui ta
läheb sisseoste tegema, jälitab teda ilkuv põngerjakari. Need ei räägi
inglise keelt, kuid ühe sõna on nad ära õppinud: “rassist”. Kui
Parlamendis võetakse vastu uus rassidevaheliste suhete seadus, on proua
veendunud, et ta läheb vangi.
Kas ta arvab midagi valesti?”
Reaalsust tahtlikult või muul põhjusel eitavad inimesed on tõe pähe
omaks võtnud veel ühe rumaluse, mida saab võtta kokku sõnaga
“lõimumine”.
Lõimumine tähendab põliselanike sarnaseks muutumist.
Paraku näitab päris elu siiski seda, et kui inimesed on füüsiliselt
väga erinevad, eriti mis puudutab nahavärvi, pole integratsioon küll
päris võimatu, kuid see on hirmus keeruline.
Viimase viieteist aasta jooksul siia elama saabunud Rahvaste Ühenduse
immigrantide seas on tuhandeid inimesi, kelle sooviks ja eesmärgiks on
kohalikega integreeruda ning kes annavad selle nimel endast parima. Kuid
lootus, et nii võiks mõtelda ka üha suurenev ja mõnes piirkonnas
enamuses olev sisserändajate leer, on naeruväärne ning ohtlik
väärarusaam.
Me seisame suurte muutuste veerel. Üha suurema osa immigrantide jaoks
on mõte lõimumisest vastumeelne. Põhjuseks on nende päritolu ja
ümbritsevad olud. Sisserändajate üha kasvav arv ja füüsiline koondumine
loovad olukorra, kus neid ei sunni integreeruma mitte miski.
Täna me näeme, kuidas üha rohkem jõude tegutseb inimliku lõimumise
vastu. Kuidas selliste agentide eesmärgipärane tegevus suurendab
rassilisi ja religioosseid lahkhelisid. Kuidas esmalt võetakse võim üle
oma kogukonnas ja seejärel kehtestatakse omad normid ülejäänud
ühiskonnas. Kuidas kämbla suurune pilveke võib mõne hetkega varjutada
terve taeva, nagu me näeme viidatud Wolverhampton’i vanaproua loos.
Sarnastest juhtumitest me kuuleme üha rohkem.
Järgnevad sõnad pole minu omad. Need ilmusid 17. veebruaril ühes
kohalikus ajalehes ja kuuluvad tänase Leiboristide valitsuse liikmele:
“Sikhi kogukondade kampaania, millega nad
soovivad säilitada oma Inglismaale sobimatud kombed, on kahetsusväärne.
Kui nad töötavad Ühendkuningriigis, eriti avalikus teenistuses, peavad
nad arvestama oma töökohal kehtivate reeglite ja tingimustega. Kui neile
antakse mingid eriõigused (või peaks neid nimetama riitusteks?), viib
see ühiskonnas ohtliku killustumiseni. Grupikuuluvuse rõhutamine on
võrreldav vähiga. Olenemata, kas seda praktiseerivad ühte või teist
värvi inimesed, on see üheselt hukkamõistetav.”
John Stonehouse’ile tuleb au anda, et tal on piisavalt aru olukorra hindamiseks ja julgust ohtudest avalikult rääkida.
Viidatud ohtlike ja ühiskonda lõhestavate elementide jaoks on
rassisuhete seadus just selline sõnnik, mida need õilmitsemiseks
vajavad. Selles seaduses on ette nähtud immigrantide kogukondi ühendavad
vahendid. Meetmed, millega immigrandid võivad üksteist kaaskodanike
vastu üles kütta ja viimaste huve jalge alla tallata. Abinõud, millega
rumalad ja halvasti informeeritud inimesed annavad immigrantidele
seaduslikud vahendid ülejäänud ühiskonnas oma reeglite kehtestamiseks.
Kui ma vaatan tulevikku, näen ma turma. Nagu roomlane, kes “näeb Tiberit verest vahutamas”.
Teisel pool Atlandi ookeanit kontrolli alt väljunud traagika, mis
seal on tingitud osariikide ajaloolisest arengust, kutsume meie siin oma
juhmuses ise endale kaela. See on paraku juba juhtunud. Numbritest
rääkides saab veel enne enne sajandi lõppu immigratsioonist
Ühendkuningriigis ameerikalike proportsioonidega õnnetus.
Ameerika Ühendriikide kurba saatust on võimalik vältida ainult kiire
ja otsustava tegutsemisega. Kas aga sellise eesmärgi püstitamiseks ja
elluviimiseks jagub poliitilist tahet, pole sugugi kindel. Samas
kirjeldatud arengute kõrvalt vaatamine ja selle juures vaikimine, on
veelgi suurem reetmine.
Tõlkinud ja eessõna kirjutanud Karol Kallas.
Allikas:
https://objektiiv.ee/enoch-powell-verejoed/
Read more...