Konservatiivne Rahvaerakond nõuab territooriumi loovutusele referendumit
Saada sõbrale
Eesti Konservatiivne Rahvaerakond
Pöördumine Presidendi, Riigikogu, EV valitsuse, Õiguskantsleri, Riigikohtu ja KAPO poole
13.03.2013
Eesti
Konservatiivne Rahvaerakond on resoluutselt vastu uue Eesti Vabariigi ja
Vene Föderatsiooni (edaspidi Eesti-Vene) piirilepingu sõlmimisele.
Selleks puuduvad vajadus ning vähimadki poliitilised, majanduslikud,
moraalsed või muud põhjendused.
Konservatiivne
Rahvaerakond on seisukohal, et Eesti saab oma territooriumi Venemaale
loovutada vaid peale rahvahääletust, millel antakse selleks selge
mandaat ning mille käigus viiakse sisse vajalikud muudatused
Põhiseadusesse.
Juhime
tähelepanu asjaolule, et loovutusliku piirilepingu sõlmimise kaugem
eesmärk on viisavabaduse kehtestamine Venemaa ja Euroopa Liidu vahel.
Taoline areng seab eestlaste püsimise enamuses oleva põlisrahvusena
Eestis ohtu.
Kuigi Eesti oli
pea pool sajandit okupeeritud riigi staatuses, kestis tema õiguslik
järjepidevus de jure edasi. Rahvusvahelise õiguse järgi on 1940. ja
1944. aastal toimunu kvalifitseeritud agressiooniks, sõjaliseks
okupeerimiseks ning Eesti Vabariigi annekteerimiseks NSV Liidu poolt,
mistõttu Eesti Vabariigi riikliku korra, sh tema piiride muutmine oli
õigustühine ja kehtetu.
1994. aastal
Vene Föderatsiooni poolt ühepoolselt ja rahvusvahelist õigust rikkudes
riigipiirina demarkeeritud Eesti-Vene kontrolljoont, mis sündis
Nõukogude okupatsiooni ajal piiri meelevaldse nihutamise tulemusena, ei
saa vaadelda kui seaduslikku riigipiiri, mis tuleks fikseerida ja
legaliseerida uue piirilepinguga. Ükski rahvusvaheline konventsioon ega
põhiseaduse säte ei nõua ennistatud riigil võõrandada oma territooriumi
okupeerija õigusjärglasele. Vene Föderatsiooni territoriaalsetel
nõuetel, nagu ka Eesti-poolsel valmisolekul loobuda neist aladest,
puuduvad legaalsed alused.
Uus, loovutuslik piirileping kahjustab Eesti riigi ja rahva huve ning on EV Põhiseadusega otseses vastuolus:
1. §122 lõige
1. ütleb: Eesti maismaapiir on määratud 1920. aasta 2. veebruari Tartu
rahulepinguga ja teiste riikidevaheliste piirilepingutega.
Põhiseadus
sätestab, et Eesti-Vene maismaapiir on määratud Tartu rahulepinguga,
mille Artikkel III näitab täpselt ära tema kulgemise ja asukoha. Teised
kehtivad, kuid PS-ga määramata piirid (maismaapiir Lätiga) on sõlmitud
eraldi, teiste riikidevaheliste lepingutega.
Nii Tartu
rahuleping (mis on kantud ÜRO kehtivate rahvusvaheliste lepingute
registrisse nr. 11LTS29 all) kui ka teised rahvusvahelised piirilepingud
kehtivad üheaegselt, kuid PS-ga eraldi määratud Tartu rahulepingujärgne
piir on esmajärguline ja suveräänne. Ka Eesti riigipiiri seadus
sätestab ainsa ja kehtiva Eesti-Vene legaalse piirina Tartu
rahulepinguga määratud joone.
Tartu
rahulepingu rõhutamist ja eraldi tehtavat viidet PS §122-s tuleb
tõlgendada expressis verbis kui fikseeritud õiguslikku olukorda, mis
võimaldab rahvusvaheliste lepingutega ja Riigikogu kahe kolmandikulise
häälteenamusega muuta Eesti teisi, Põhiseaduses täpselt määratlemata
piire, kuid mitte 1920. aasta 2. veebruari Tartu rahulepinguga määratud
Eesti-Vene maismaapiiri.
Praegune
Venemaa poolt ühepoolselt paika pandud demarkatsiooni- ehk kontrolljoon,
mida soovitakse kehtestada riigipiirina, ei vasta Tartu rahulepinguga
paika pandud piirile. Uus piirileping muudab täielikult Põhiseaduse ja
Tartu rahulepinguga määratud Eesti-Vene riigipiiri asukohta. Tõik, et
ligi neljasaja kilomeetrisest piirist jääks Peipsi järvel veidi üle
kümne kilomeetri pikkune lõik muutmata, ei anna vähimatki alust väita,
et uus piir oleks kooskõlas põhiseaduse ja Tartu rahulepingu järgse
riigipiiriga, mis on olnud täies ulatuses kehtiv alates 02.02.1920.
Seega on uus piirileping otseses vastuolus PS §122 lg 1-ga ja selle
mõttega.
PS annab küll
riigikogule võimaluse sõlmida piirilepinguid teiste naaberriikidega,
kuid Eesti-Vene piirilepingu sõlmimine, mis muudab Tartu Rahulepinguga
paika pandud piiri (sõltumata muutuse või allesjääva osa ulatusest),
eeldab Põhiseaduse § 122 lg. 1 muutmist ja see on võimalik vaid
rahvahääletuse teel.
2. §2 lõige 1 ütleb: Eesti riigi maa-ala, territoriaalveed ja õhuruum on lahutamatu ja jagamatu tervik.
Antud säte ei
võimalda kaksitimõistmist. Venemaa poolt annekteeritud Narva-taguste
alade ja Petserimaa äraandmine ja nende alade lahutamine Eesti
territooriumist rikub EV jagamatut terviklikkust ja on otseses vastuolus
eelpooltoodud PS sättega.
Põhiosas
pärineb nimetatud klausel eelmisest Põhiseadusest. Prof. Jüri Uluots
kommenteeris 1937.a. põhiseaduse antud sätet: "Uus põhiseadus esimese
koja eelnõu kujul väljendab §2, et Eesti riigi maa-ala on lahutamatu
tervik. Seega seda ei saa eraldada ega üksikute osade kaupa ära anda
muidu kui põhiseaduse muutmise korras. Igal isikul, igal võimukandjal,
kes asub riigipiire muutma, peab olema teadmine, et muutmine, kui see
peab toimuma, peab olema säärane, et see on tõesti kasulik, rahva
arusaamisele vastav. Kui see seda ei ole, siis kõik vastavad ettepanekud
on kergemeelselt tehtud, ja ei olda õigustatud neid ellu viima. Või
jälle see ettepanek on säärane, et ta väljastpoolt peale surutakse ja
vägivallaaktiks osutub. Aga ei või nõuda üheltki riigilt, et ta
vägivalda peaks õiguseks. Ta võib ainult vägivalda kui fakti tunnistada,
aga ei saa öelda, et see on õigus." [1] Uluotsa selgitus on täpselt sama ajakohane ja õige ka tänapäeval.
Uus Eesti-Vene
piirileping on teravas vastuolus PS §2 lg 1-ga, sest vähendab Eesti
territooriumi ja lõhub selle ühtsust. Sellist lepingut on võimalik
sõlmida ainult muutes vastavat põhiseaduse sätet. Vastavalt
põhiseadusele saab antud paragrahvi muuta vaid rahvahääletuse teel.
3. §5 ütleb: Eesti loodusvarad ja loodusressursid on rahvuslik rikkus, mida tuleb kasutada säästlikult.
Antud
põhiseaduslik kohustus on suunatud eeskätt riigile ja täpsustab PS
preambulas fikseeritud riigi ülesannet olla „Pandiks praegustele ja
tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus“.
Okupatsioonile
ja ebaseaduslikule Narva jõe taguste ja Petserimaa alade liitmisele
Venemaa koosseisu 1944/45-ndal aastal ning sellest tingitud eraldatusele
vaatamata, on rahvusvahelise õiguse järgi tegemist Eesti aladega, mille
loodusvarad ja loodusressursid vesi, maa, mets, maavarad jne. kuuluvad
Eesti Vabariigile ja selle kodanikele. Riigivõimu kohustus on seista oma
rahvusliku rikkuse kaitsmise ja säilitamise eest.
Annekteeritud
aladele jäävate sadade miljardite eurode väärtuses Eesti loodusvarade ja
loodusressursside (maa, mets, maavarad, Narva jõe hüdroenergeetiline
potentsiaal, kalavarud jne.) põhjendamatu tasuta loovutamine Venemaale
on Eesti rahvusliku rikkuse ja omandi hävitamine, mida ei ole mitte
mingil viisil võimalik nimetada nende säästlikuks kasutamiseks Eesti
riigi hüvanguks. Ainuüksi annekteeritud aladele jäävast põlevkivist
(hinnanguliselt 400 milj. tonni) toodetud diiselkütus kataks Eesti
vajaduse tervelt kolmveerand sajaniks, tagades seeläbi Eesti
energeetilise julgeoleku.
Kõige selle
„vabatahtlik“ ja tasuta loovutamine Vene Föderatsioonile rikub otseselt
antud PS sätet ja kahjustab sügavalt Eesti riigi ja rahva
majanduslikke-, sotsiaalseid- ja energeetilise julgeoleku huve.
5. Põhiseaduse §
32 lõige 1 ütleb: Igaühe omand on puutumatu ja võrdselt kaitstud ning
lõige 2 ütleb: Igaühel on õigus enda omandit vabalt vallata, kasutada ja
käsutada.
Narva jõe
taguse ja Petserimaa näol on tegemist ka kümnete tuhandete Eesti riigi
kodanike eraomanduses oleva maa ja kinnisvaraga, mille omandiõigus on
nii Eesti seaduste kui ka rahvusvahelise õiguse kohaselt, hoolimata
aastakümneid kestnud okupatsioonist ja anneksioonist, säilinud samana
või siirdunud seaduslikele pärijatele.
Eesti kodanike
seadusliku omandiõiguse eest mitteseismine, selle võõra, okupeeriva
riigi voli alla loovutamine ja selle läbi takistuste loomine ja
põlistamine omandi valdamisele, kasutamisele ja käsutamisele on
ennekuulmatu ja pretsedenditu samm, mis rikub ka ÜRO 10.12.1948.a.
ülemaailmse Inimõiguste deklaratsiooni ja Euroopa Inimõiguste
konventsiooni 04.11.1950, millistega Eesti Vabariik on ühinenud.
Seega on uus
Eesti-Vene piirileping otseses ja vaieldamatus vastuolus nii antud
põhiseaduse sättega, kui ka üldtunnustatud inimõigustega.
4. Põhiseaduse
preambula ütleb, et Eesti riik on loodud Eesti rahva riikliku
enesemääramise õigusel ja peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri
säilimise läbi aegade.
Põhiseaduse
preambula fikseerib põhilised püsiva ja normatiivse iseloomuga
ülesanded, mida Eesti riik on kohustatud täitma. Need on eesti rahvuse
säilimise põhiseaduslikud garantiid, mis peavad olema kehtivad kogu
riigi territooriumil.
Vene
Föderatsiooni poolt annekteeritud Eesti aladel on suletud kõik
eestikeelsed lasteasutused ja koolid, riigi- ja asjaajamiskeelena on
kasutusel ainult vene keel. Praeguse ajutise kontrollpiiri seadustamine
riigipiirina ohustab laiali paisatud eesti hõimude ja nende kultuuri
säilimist ning teeb selle võimatuks. Eesti rahva ajaloo ja kultuuriga
lahutamatult seotud alade äraandmine, tuhandete annekteeritud alade
Eesti kodanike jätmine saatuse hooleks ning etnilisele ja kultuurilisele
hääbumisele määramine, mis põlistub uue piirilepingu sõlmimise
tagajärjel, rikub otseselt PS preambula poolt seatud kohustust.
Riiklik
enesemääramise õigus on rahvusvahelise õiguse põhimõte, mis lähtub
rahvaste suveräänsusest ja võrdõiguslikkusest. Eesti rahval on
enesemääramisõigus tervel enda riigi territooriumil. Taasiseseisvudes
tunnustati Eesti Vabariiki rahvusvaheliselt kõigis tema tunnustes, sh
Tartu rahulepinguga määratud piirides. Eesti rahva enesemääramise õigus
on kustumatu.
Uue Eesti-Vene
piirilepingu sõlmimine rikub Eesti rahva riikliku enesemääramise õigust
ja eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise tagamise võimalikkust läbi
aegade. See ja riigivõimude loobumine oma PS preambulaga pandud
ülesannete ja kohustuste täitmisest on otseselt põhiseadusevastane.
6. Põhiseaduse §123 lg. 1 ütleb, et Eesti ei sõlmi välislepinguid, mis on vastuolus Eesti põhiseadusega.
Põhiseadus
lubab sõlmida välislepinguid, mis on vastuolus madalamate õigusaktidega,
kuid mitte välislepinguid, mis on vastuolus Eesti põhiseadusega. Siin
ei ole ruumi ei kahetimõistmisele ega kaksipidi tõlgendamisele.
Eelpool on
tõestatud, et uue Eesti-Vene riigipiiri leping on vastuolus põhiseaduse
§122 lg 1, §2 lg 1, §5, § 32 lg 1, §3 ja PS preambulaga. Selle sõlmimine
valitsuse, ratifitseerimine riigikogu ja kinnitamine presidendi poolt
on otseses vastuolus põhiseadusega.
Seega välistab Eesti põhiseaduse antud säte kõnealuse uue Eesti-Vene piirilepingu sõlmimise.
7. Põhiseaduse §3 ütleb, et „Riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel“.
Antud lause on
üks PS keskseid sätteid, mis sisaldus juba 1920. aasta põhiseaduses.
„Põhiseaduse alusel“ tähendab seda, et kogu avaliku võimu tegevus peab
olema PS-ga täielikus kooskõlas. See säte kinnitab põhiseaduse
prioriteedi, primaarsuse ja ülemuslikkuse põhimõtet, millest
kõrvalekaldumine ei ole õigusriigis lubatud ega võimalik. Põhiseadus on
kõrgeima jõuga akt, mida ei saa vaidlustada ükski võimukandja ega muuta
või tühistada keegi muu, kui suveräänsuse kandja: rahvas. Seetõttu
põhinebki riigi põhiseaduse ülimuslikkus riigi suveräänsusel.
Eugen Madisson
ja Oskar Angelus kirjutasid 1928. aastal ilmunud PS kommentaaris, et
antud sättega: „… taheti alla kriipsutada esiteks seda, et Eesti on
õigusriik, kus riigivõimu teostatakse ainult seaduse alusel, ja teiseks
seda, et võim, mis ei toetu põhiseadusele ja sellega kooskõlas antud
seadustele, ei ole Eesti riigivõim, vaid usurpeeritud võim, millele pole
tarvis alistuda.“ [2]
§3 lg 1
põhimõtted seostuvad õigusriigiga, olles õigusriikliku riigistruktuuri
põhiprintsiibid. Antud säte ei võimalda sõlmida uut Eesti-Vene
piirilepingut, sest viimane ei ole põhiseadusega kooskõlas. Kui see
siiski seadusevastaselt ja põhiseaduse muutmiseks referendumit
korraldamata sõlmitakse, siis kohustab see kõiki institutsioone ja
organeid, kelle funktsiooniks on seaduste rakendamine (seega nii
täidesaatvad kui õigustmõistvad organeid) ja kodanikke jätta uus
piirileping ja sellest tulenevad seadused (riigipiiriseadus jne)
kohaldamata.
Riigikogu poolt
ratifitseeritud põhiseadusega vastuolus oleva välislepingu ja seaduste
kohaldamata jätmisel ei ole tegemist seaduslikkuse printsiibi
eiramisega, vaid vastupidi _ põhiseadusliku korra kaitsmise ja
põhiseaduse riive takistamisega, mis on iga kodaniku ja avaliku võimu
otsene kohustus.
Kokkuvõtteks:
Eelpooltoodu
tõestab, et uus Eesti-Vene piirileping on põhiseadusevastane ja
põhiseadus ei luba ilma rahvahääletuseta Eesti territooriumi vähendada.
Objektiivseid ja pädevaid põhjendusi lepingu sõlmimiseks, 5,2% Eesti
riigi maa-ala, territoriaalvete ja õhuruumi lahutamiseks ning selle
võõrriigile loovutamiseks ei ole.
Eesti Vabariigi
Põhiseaduslik Assamblee koostas 1991. aastal oma tegevuse lõpus
läkituse eesti rahvale, milles öeldi, et: „… põhiseaduse eelnõu tugineb
varasematele Eesti Vabariigi põhiseadustele ning on nende loomulik
järglane. Uus põhiseadus lähtub inimõiguste tunnustamise ja
parlamentaarse demokraatia põhimõtetest ning rahva kestvuse elulistest
huvidest“. [3]
Põhiseaduse täitmine ei saa olla valikuline, see on kohustus, mis ei
saa lähtuda põhiseaduse päevapoliitilisest või pahatahtlikust
tõlgendamisest. Nagu öeldud, peab see lähtuma rahva kestvuse elulistest
huvidest. Põhiseaduse seadusetähtede taga tuleb näha ja silmas pidada ka
väärtusi ja preambulas sätestatud eesmärke.
Põhiseaduse
kohaselt saab maismaapiiri Venemaa ja Eesti vahel (PS §122 lg 1) ja
riigi territooriumi (PS §2 lg 1) muuta ainult rahvahääletuse teel,
muutes põhiseadust. PS §1 lg 1 ütleb, et „Eesti on iseseisev ja
sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on rahvas“.
Seega on põhiseaduse järgi igasuguse riigivõimu esmaseks õiguslikuks
aluseks rahva tahe. Rahvahääletust põhiseaduse muutmiseks, Eesti riigi
territooriumi vähendamiseks ning Eesti ja Venemaa vahelise riigipiiri
paiknemise muutmiseks ei ole läbi viidud.
Uue
piirilepingu sõlmimisega on lahutamatult seotud ka meie riikluse
alustala, Tartu rahulepingu kehtivuse ja Eesti Vabariigi juriidilise
järjepidevuse katkemine. Alistudes Venemaa survele niivõrd olulises
rahva enesemääramisõigust ja riigi suveräänsust puudutavas küsimuses,
tunnistab Eesti ennast ise ENSV järelmoodustiseks kõiges sellest
tulenevas. Praegu kavandatava märkega piirilepingu tekstis, nagu
reguleeriks antud leping vaid piiriküsimust, jäetakse Venemaale
tegelikult vabad käed meie ajaloo ja õigusjärglusega ümber käimiseks,
mis ongi ilmselt üks Venemaa kesksetest taotlustest.
Kõike
eelpooltoodut arvesse võttes puuduvad valitsusel ja riigikogul volitused
ning põhiseaduslik õigus loovutuslike läbirääkimiste pidamiseks, uue
piirilepingu sõlmimiseks ja selle ratifitseerimiseks. Ka 2005. aastal
allkirjastatud ja ratifitseeritud Eesti-Vene piirileping, millelt Vene
Föderatsioon oma allkirja tagasi võttis, oli samadel põhjustel
põhiseadusevastane ja õigustühine ning tuleks ka Eesti poolt
denonsseerida.
Eesti
Konservatiivne Rahvaerakond on seisukohal, et uue Eesti-Vene
piirilepingu sõlmimist, territoriaalsete loovutuste tegemist, nõukogude
okupatsiooni ja anneksiooni ning Vene Föderatsiooni poolt demarkeeritud
ebaseadusliku kontrolljoone legaliseerimist tuleb käsitleda põhiseaduse,
rahva huvide ja õigusriikluse printsiibi teadliku ja tahtliku
rikkumisena. Isikud, kes sellise lepingu sõlmivad ja kinnitavad, tuleb
võtta vastutusele vastavalt Eesti Vabariigi seadustele.
Kui selline
põhiseadusevastane riigipiiri leping peaks siiski sõlmitama, siis tuleb
seda käsitleda õigusjõudu mitteomavana, mittelegaalsena ja Eesti
Vabariigile mittesiduvana allakirjutamise hetkest alates.
Põhiseaduslikkuse
ja õigusriikluse tagamise ning riigi ja rahva huvide kaitsmise kohustus
on seatud kõikidele pöördumise adressaatidele. Ootame kõigilt nendelt
instantsidelt oma ülesannete ja kohustuste kindlat täitmist ja ka
vastust, miks ei ole seda seoses kõnealuse küsimusega tehtud.
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna nimel
Henn Põlluaas
volikogu esimees
[1]
Jüri Uluots, Rahvuskogu esimese Koja põhiseaduse eelnõu üldaruanne,
Seaduse sünd. Eesti õiguse lugu, Ilmamaa, Tartu 2004, lk 324-325
[2] E. Maddison, O. Angelus. Das Grundgesetz des Freistaats Estland. Berliin, 1928, §3
[3] ERA fond 2324, nimistu 1, säilik 12, lk. 421-431
Allikas: http://www.syndikaat.ee/index.php
1 kommentaari:
Nagu ma olen varem siin välja käinud, ei jäta võimu klikk enne,kui "uus" piirilepe on paigas ja ratifitseeritud. Sealt edasi saab ka tulema põhiseaduse jalgade alla trampimine.Edasi juba võõrvõimu esindajad meie riigi pinnale toomine jne.Rohkem ei tahaks rääkida,kuna see oleks ajas etteruttamine.
Postita kommentaar