MEIE KIRIK: Mõttekilde läänemaade hävingust
Allpool on esitatud valitud
katkendeid Helsingi ülikooli professori Timo Vihavaineni raamatust
„Äratuskell Õhtumaadele“ (soome keeles „Länsimaiden tuho“ ehk otsetõlkes
„Läänemaade häving“). Käesoleva tsitaadivaliku eesmärgiks on seda
tänapäeva lääne kultuuri allakäiku ja mandumist elegantselt analüüsivat
teost, mis eestikeelses tõlkes ilmus 2010. aastal, taas meelde tuletada
ning lugema kutsuda. Siinses valikus on esindatud eelkõige religiooniga
seotud mõtteavaldused. Vihavaineni teose teeb huvitavaks ja
mõtlemapanevaks see, et autor on suutnud tabavalt esile tuua ja
iseloomustada mõtlemises ja hoiakutes toimunud muutusi ning ühiskonda ja
kultuuri kujundavaid suundumusi. Lisaks käesolevale tsitaadivalikule
soovitame lugeda ka ajaloolase Jaak Valge kirjutatud arvustust. Illustratsiooniks on kasutatud fragmenti Hieronymus Boschi (surn 1516) triptühhonist „Maiste naudingute aed“. MK.
+++
Kultuurile omaste ego piiravate keeldude
kaotamine algas 1960. aastatel ja sellest alates on protsess kulgenud
erakordselt kiiresti. Selle arengu juhtriikideks võib nimetada USA-d ja
Inglismaad, ent tänu üha võimsamaks muutunud massimeediale levisid ideed
kiiresti ka mujale.
Kultuuri üldise muutumise võib lühidalt
kokku võtta tõdemusega, et kasust lähtuv naudingu kalkuleerimine, nagu
sellest 1950. aastatel kirjutas näiteks Bertrand Russell, muutus
kiiresti domineerivaks. Purustati kõik tabud: seksuaalne mõõdukus ei
olnud enam kiiduväärne, sõjas üles näidatud kangelaslikkus ei olnud enam
austust ega voorus ja omakasupüüdmatus imetlust väärt, pere ja
emakohustused ei olnud enam pühad. Juhtnööriks oleks hästi sobinud 19.
sajandi Vene revolutsionäärist nihilisti Sergei Netšajevi kirjutatud
hävitustööõpetus, „Revolutsionääri katekismus“, mille kohaselt oli kõige
mõõdupuuks nauding, ainult see oli tõeline väärtus. Samal ajal öeldi
lahti religioonist, seda tehti kogu ühiskonnas, ülevalt alla. (Lk 27.)
+++
Tarbimisühiskond ei vajanud enam ei au
ega peent kõnepruuki, nüüd nõudis eneseimetleja endale hüvesid,
teenuseid, küllust – oma himude igakülgset rahuldamist. Ja ühiskond
lubas, isegi toetas seda, ning tarbimisest sai olemasolu põhjus, mille
kogu ühiskond kiitis heaks. Tarbimisest märterlikult loobunu aga muutus
haletsusväärseks kujuks, kelle peale kaastunnet ei raisatud. [---]
Tarbimishulluse võime astuda religiooni
asemele on olnud tähelepanuväärne. Tõenäoline on, et mingil määral mõjub
tarbimine inimesele samamoodi nagu religioon. Kokkukuuluvustunne –
müstiline liit – sünnib hüpermarketites, seebisarju vaadates ja
metslasmuusika saatel toimuvatel riitustel, mis koondavad kümneid
tuhandeid, televisiooni vahendusel isegi sadu miljoneid inimesi ühtseks
kiljuvaks massiks. Inimesel on üha kergem saada suure terviku osaks, ta
ei pea tegema muud kui järgima oma kõige primitiivsemaid instinkte. Teda
ei tõugata kogukonnast välja, tehku ta mida tahes – kõik on lubatud.
1960. aastate sotsioloogid, nende hulgas Ralf Dahrendorf ja Erik
Allardt, nägid niisugust arengut ette ja pidasid seda oluliseks
murdepunktiks ajaloos. Saabumas oli solidaarne ühiskond, millest pidi
saama õnnemaa, kus vabadus ja pluralism löövad käed ratsionaalsuse ning
ainelise heaoluga. Mõttetu ideoloogiline võitlus hääbub oma
irratsionaalsusse ja järele jääb vaid arukas tegevus – õnnejaht. [---]
Uue tsivilisatsiooni kindel alus on konsumerism. (Lk 29–31.)
+++
Kultuuri allakäiku iseloomustab
enesekindluse kadumine: selle asemel et olla uhke oma saavutuste üle, ta
pigem vabandab oma olemasolu pärast. Kultuuri mandumise märke on
keeldumine selle väärtuste eest suremast. USA, kelle sõjavägi on
eesliinil olles pidevalt ohus, püüab kaotusi vältida ja Serbia
pommitamise ajal see peaaegu õnnestuski, kuid avalik arvamus peab
inimkaotusi ikkagi talumatuks ja skandaalseks. Suhtumine on mõistetav:
kultuuris, kus põhieesmärgiks on saanud naudingute suurendamine, ei saa
millegagi õigustada neist ilma jäämist. Ei ettevõtmise eduga, ei
isamaaga ega enese auga. Elu suurimad väärtused on lääne
tsivilisatsioonist kadunud. (Lk 35.)
+++
Uue inimese kujundamine on olnud lääne
kultuuri läbivaid teemasid valgustusajastust alates. Prantsuse
revolutsiooni ja Inglise utilitaristide ratsionaalset inimest peeti
peaaegu täielikult teistsuguseks olendiks, kui oli tema irratsionaalsuse
kammitsais elav valgustamata eelkäija. Oluline uus nähtus oli
isikustatud jumala kadumine, mis tegi inimesest endast oma saatuse üle
otsustaja. [---] Jumala surm andis inimesele võimaluse ja kohustuse
astuda tema asemele ning seda tajus valgustusajast alates ähmasemalt või
selgemalt kogu Euroopa intelligents. (Lk 91.)
+++
Konsumerism on ilmselt midagi rohkemat
kui meie ajastu haigus, ta võib olla ka meie ajastu religioon. Seepärast
vajab ta oma rollimudeleid, pühakuid, aga ka omi patte. Inimene tahab
ühtaegu nii puhast südametunnistust kui ka võimalust pattu teha. Kui
rahvale kuulutatakse sellist devotio moderna’t, uut vagadust,
kus voorus saavutatakse himude vabaks laskmisega, on võrrand täiuslik.
Kui selline mudel ilmselt toimib ainult filmimuinasjutus, teenib ta
vähemalt seda üldist hüvet, milleks kulutamise suurendamist on
nimetatud. (Lk 127–128.)
+++
Imatra koguduse õpetaja vahetas sugu ja
võttis nimeks Marja-Sisko. See ei oleks olnud võimalik mingil teisel
ajastul. Sündmus ei pannud peaaegu kedagi nördima, vaid kutsus esile
osavõtlikkust ja kannustust. Võib kujutleda, milline olnuks suhtumine
veel 1950. aastatel. Marja-Sisko otsuse põhjus oli see, et ta tahtis end
teostada. Mehena oli tal seljataga juba kaks abielu ja kolm last. Nüüd
ootas ees elu naisena. Naiseks muutumine ei toimunud küll parimal ajal:
paarkümmend aastat tagasi oleks Marja-Siskost võinud saada veetlev
naine, nagu ta nukralt arutles. Inimolemise tragöödiasse kuuluvad
vanadus ja surm, mitte sundus elada selle sugupoole kehas, kuhu oled
sattunud sündima, osutas Marja-Sisko oma eeskujuga.
Oswald Spengleri arvates on tõelisele
religioonile omased tabud, mitte üldised põhimõtted, nagu näiteks
inimarmastus, inimese õnn või kõigi taevasse pääsemine. Religioon on
tugev siis, kui kogukond on selle tabud kohustuseks võtnud ja valvab, et
neid täidetakse. Tänapäeva kristlus ei sisalda tegelikult mingeid
keelde ega käske, vaid soovitusi, mille põhialus on mõtteviis, et kõige
tähtsam on inimene, kellel on luba teostada ennast igal viisil, teiste
samasugust õigust rikkumata. Kui inimene seda põhimõtet järgib, on
religiooni roll andestada ja lohutada.
Tabusid veel siiski on. Näiteks
pedofiilia rikub teiste õigusi, inimsöömist peetakse sobimatuks, ehkki
kunstis on see lubatud, ja avalik paaritumine on samuti vastuvõetav vaid
kunstilises mõttes. Kuid homoseksuaalsus ei riku kellegi õigusi, samuti
mitte sugupoole vahetamine. Seepärast näitab vaid julgust, et
jumalateener võtab eneseteostuse põhimõtet tõsiselt. Lõppude lõpuks on
ju seegi jumala tahe, kui peame tähtsaks neid üldpõhimõtteid, mida
tunnistab meie kirik: armasta ligimest nagu iseennast. Enne seda
põhimõtet oli jumal küll esimese käsuna maininud, et üle kõige peab
armastama jumalat. Kuna keegi ei oska öelda, mida see tähendab, on kirik
osavalt suundunud teise käsu juurde, milles armastus iseenda vastu on
sama hinnatud kui ligimesearmastus. (Lk 153–154.)
+++
Islamiterroristidel on vägivallateo
tipphetkel kombeks hüüda: „Allahu akbar!“ Jumal on suurim! Humanistliku
maailmavaate seisukohast on loosung äärmiselt mõnitav: süütute inimeste
tapmist nimetatakse jumala antud õiguseks ja isegi kohustuseks,
kusjuures neil ei ole ette näidata mingeid asjakohaseid volitusi, mida
omal ajal oli juba nõudnud Voltaire. Seda, kui sügav kuristik on
teokraatliku islami ja humanistliku lääne vahel, näitab kasvõi
peapiiskop Jukka Paarma mõne aasta tagune hinnang, kus ta oma
positsiooni seisukohast paradoksaalselt rõhutas, et kõige tähtsam on
alati inimene.
Mõte, et inimene on alati kõige tähtsam
ja niiviisi kõige mõõt, on fundamentalismi vaatevinklist mõnitus. Islami
„halastavale ja andestavale“ Allahile omistatakse neid pehmeid omadusi
vaid tema vägevuse täiuse rõhutamiseks. Islamis ja judaismis algab ja
lõpeb kõik seadusega, ristiusus on kesksel kohal lunastus. Ristiusu
Jeesus on meie meelest juba evangeeliumides kirjeldatud algse kujuna
humanistlike vaadetega ja kristliku teoloogia arengut praegusesse,
selgelt ateistliku ja antropoloogilise käsituse poole, võib tagantjärele
pidada väga loogiliseks. Jeesus ei olnud ju ainuüksi humanist, vaid ka
anarhist, kes vilistas seadusele ja prohvetitele, kui need ei teeninud
kõige kõrgemat ehk armastust, millest pidi osa saama kogu inimkond,
patused ja tölnerid kaasa arvatud. (Lk 163–164.)
+++
Moodne ilmalik kultuur kui ajalooline
uudsus suhtub vaenulikult nii religiooni kui ka perekonda ning need
traditsioonilise ühiskonna alusena on modernses ja ratsionaalses
maailmas tihti suudetud tõrjuda äärealadele või vajaduse korral
enam-vähem hävitada. Oleme peaaegu jõudnud sellisesse utoopiasse, mida
omal ajal kavandasid kommunistid: perekonnast sellisel kujul, nagu seda
tunti veel sada aastat tagasi, on alles jäänud hale vari. Vaba
seksuaalsus, millest omal ajal unistati, on domineeriv tõsiasi isegi sel
määral, et ka kunagi radikaalseks ja ideaaliks peetud tsiviilabielu ei
viitsita enam registreerida: ilma rituaalidetagi tunnistab ühiskond
kooselu kui tõsiasja. Paistab, et rahvas saab hakkama ka ilma oopiumita:
kirikud kajavad tühjusest kõikjal Euroopas. (Lk 166.)
0 kommentaari:
Postita kommentaar