Kelle käes on Eesti saatus?
Peavoolumeediaks
kutsutavad raadiod, ajalehed, internet ja telepilt toovad ikka tihemini meie
ette vägevate tiitlitega majandus- ja poliitikategelaste nutulaule sellest, et
Eesti inimeste suurenev töötuks jäämine on paratamatu, et kodumaiste
väikeettevõtete asendumine suurte võõramaiste monopolidega on
globaliseerumisega kaasas käiv paratamatus ning et eestlaste lahkumine
kodumaalt on loomulik.
Et
juba Confucius ütles, et tarkus algab asjade nimetamisest õige nimega, siis
tunnistagem ausalt: Eesti Vabariigi puhul on täna tegemist kärbuva majanduse
ning hääbuva riigiga, darwinistlik areng on otsa saamas ning vaglad valmistuvad
pidusöögiks. Rõve küll, aga kahjuks on see juba teostumas.
Vabaturgu ettekäändeks tuues
kiirendatakse ja suurendatakse päevast päeva ärimonopolide hinnakujunduse ja
globaalsete pankade intressipoliitika abil halastamatut rahvalüpsi, millele
riigi valitsev klass, nn. poliitiline eliit ja nende manulised, aitab kaasa
maksukoormuse tõstmisega. Eesti rahvas on surivoodil ja meist pressitakse riigi
majanduskasvu nimel välja veel viimaseid elumahlasid. Kas anda alla või
lahendada olukord loominguliselt?
Mis
see on ja miks see nii on?
Inimühiskonna väikseim ajalooline kooslus
on perekond. Inimõiguste ülddeklaratsiooni artikli 16 järgi on “perekond
ühiskonna loomulik ja fundamentaalne rühmaühik ning tal on õigus ühiskonna ja
riigi kaitsele“. Vanaisa Aristoteles defineeris ühiskonda kui korrapärast ja
loomulikku perekondade koondist, kes seatud korra ja koostöö alusel taotleb
ühiseid eesmärke ja hüvesid.
Ühistegevus on selle definitsiooni
kohaselt tihedas seoses ühiskonna mõistega, sest ühistegevus on vahend, mille
abil „seatud korra ja koostöö alusel ühiseid eesmärke ja hüvesid“ saavutada.
Kuidas aga saavutada korrastatud ning
elujõulist ühiskonda läbi pidevalt toimuva kahtlase väärtusega konkurentsi,
jääb eestlaslikule kainelt kaalutlevale talupojamõistusele arusaamatuks.
Tuletagem meelde, enamik meie tänase
iseseisvuse algusaastate nii populaarsed olnud väikeseid maa- ja linnaosapoodisid
on oma uksed tänaseks kinni pannud ja nende asemel laiutavad nüüd suured
välismaised kaubaketid, mis pakuvad meile müügiks valdavalt välismaiseid
toiduaineid ja muud pudi-padi. Känguvad ka kodumaised
lillekasvatajad-kaupmehed, rõivatootajad-rätsepad, apteegid,
pagaritöökojad-leivatööstused, väikesed ärid, väiketalud ning väiketootmised
kõigil tegevusaladel.
Meeldib või mitte, aga vastutus selle
eest kanname eelkõige meie kui tarbijad, kaugemas plaanis meie kui hääletajad,
kes me andsime oma poolthääled parteide valitud kandidaatidele ning neist
moodustatud oma „põhimõtetes“ järele andnud koalitsioonidele. Sellega me oleme
toetanud ja toetame ka praegu, kes rohkem, kes vähem, kahjuks iga päev sellist,
oma kaaslast nõrgestavat, kuid võõraid see-eest vägagi soosivat,
majanduspoliitikat. Me sööme üksteist konkureerimisega turult välja, et võitja
pärast seda saaks end välismaisele hiigelmonopolile müüa. Ja seda nii
majanduslikus kui poliitilises tähenduses.
Terve inimpõlve kestnud uue omariikluse
taustal peaks juba olema selge, et üksnes valimas-hääletamas „käimine“ meid ei
aita. Nii nagu meid ei aita lihtsalt tööl „käimine“. Midagi tuleb ka ära teha
ja parem kui ikka ühisel eestlaslikul nõul-jõul. Tegelikult on see ju
illusioon, et hääletades „armsa valijana“
Eestis kord 3-4 aasta tagant parimana tundunud poliitloosungi poolt, saab
Euroopa- ja eurooplasteülese Euroliidu ametliku majanduspoliitika tingimustes
oma igapäevast majanduskeskkonda inimsõbralikumaks muuta.
Demokraatia olevat rahva võim. Ja see
rahva võim, kui ta tõesti olemas on, peaks sellisel juhul olema rahva kui
terviku (mitte rahva esindajate või globaalsete pankade) käes ja rahva iga
liikme otsustada iga päev, mitte vaid ühel päeval 3-4 aasta järel. Kus sünnib
viga?
Viga sünnib Kaval-Antsu (poliitikud) ja
Vanapagana (rahvas) omavahelisest suhtlusest. Kusjuures, pange nüüd tähele,
Kaval-Ants on Vanapagana tont-teab-kelle koolitatud hoolimatu võsuke. Oleks
paganapapa võsukese kasvatamisega õigel ajal rohkem vaeva näinud ja ennastki
kõvasti rohkem harinud, poleks ka peres pahandusi. Siinkohal ei saa hoiduda
kiusatusest soovitada kõigil lugeda klassik Tammsaare „Põrgupõhja uut
Vanapaganat“ ja mitte usulisest vaid just majanduslikust küljest lähtudes;
algajaile sobib ka „Totu Kuul“.
Iga inimese käes on rohkemal või vähemal
määral valimissedeleid, mis annavad võimu – need on rahatähed, mille eest
hoiame endal hinge sees, ostame asju või laseme kellelgi midagi ära teha. Selle
kaudu me kujundamegi vastavalt oma võimetele meelepärase majanduspoliitika ja
-keskkonna.
Kui meie rahva ideaal on tõesti võõraste
rahaline õitseng meie töö ja vaeva arvel, siis olgu nii. Kui aga soovime, et
meie endi elu õitseks, siis tuleb ka ise vastavalt käituda!
Kas
esimene samm on ülejõukäivalt pikk?
Enne Teist maailmasõda ajasid meie
esivanemad oma asju õigesti. Üle terve Eesti oli organiseeritud ulatuslik
ühistute võrgustik: 52% meie pangandusest, 33% kindlustusest ning 98% või- ja
munaekspordist kuulus läbi ühistute rahvale. Lisaks eelnimetatutele tegutsesid
veel masina-, kartuli-, seemne- ja lihaühistud, rääkimata elamuühistutest ja
ETK alla koondunud tarbijateühistutest, millele kuulusid paljud kodumaa kerge-
ja rasketööstusettevõtted. See tagas, et meie ise olime Eestimaa omanikud.
Täpselt nii, nagu soomlased täna. Meie ülelahe vennasrahvas oskas oma asju
korraldada selliselt, et soomlase tööga loodud väärtused jäävad soomlasele ning
kapital, mida soomlased oma kodumaal valitsevad, voolab Soome sisse ning
soomlased ei kulge kerjakottide kahinal üle maailma laiali. Miks siis just
eestlastele peavad „kõik teed lahti“ olema? Tuleks õige kokku siinsamas
kodumaal? Hakatuseks tehke või ekskursioon von Glehni linna Nõmmele või heade
mõtete linna Tartusse.
Nõmme südames Pärnu mnt 326 tegutseb
Tartu Hoiu-laenuühistu Tallinna kontor. Ühistu Tartu kontor asub Tartu südames
aadressil Raekoja plats 20. Tartu Hoiu-laenuühistu on kaasaegne ühistuline
finantseerimisasutus, mille tegevus on suunatud oma liikmetele finantsteenuste
pakkumisele. Ühistu võtab liikmetelt hoiuseid, annab laenu, liisingut,
faktooringut, väljastab garantiikirju ning korraldab liikmete varade
kindlustamise.
Ühistu liikmeks võib saada igaüks, kel
elukoht Eestis. Liikmeks võivad astuda kõik Eesti juriidilised ja füüsilised
isikud. Liikmed on ühtlasi ühistu osanikud, kellel, sõltumata osa suurusest, on
igal üks hääl ja ei tolligi rohkem. Eraisikul piisab ühistu kaasomanikuks saamisel
35 ning ettevõtjal 50 eurosest sissemaksust, mis kujutab endast ühistu liikme
vara ja annab liikmele õiguse osaleda ühistu juhtimises ning saada osa ühistu
pakutavatest teenustest. Tartu Hoiu-laenuühistuga liitumiseks ei pea olema
tingimata hoiustaja või laenaja, piisab soovist osaleda ühistegevuses.
Astu
ühistusse!
Ühistu on liikmete oma.
Kui pankade ja teiste kommertsettevõtete omanikeks on kitsas omanikering, kelle
vahel jaotatakse kasum, siis ühistu omanikering piirneb liikmelisusega ja see
tähendab, et kasum jaotatakse liikmete kui omanike vahel.
Nagu rahaasutused ikka, on ka ühistu
vahendaja. Ühistu vahendab raha, mida ühtedel on parasjagu üle nendele, kellel
seda oma mõistlike ettevõtmiste jaoks on hetkel puudu, ent kõik jääb ühistu piiresse.
Nii võtab ühistu Eesti inimestelt ja ettevõtetelt hoiuseid ning annab laene
Eesti inimestele ja ettevõtetele, hoides seejuures laenuintressid madalad ja
hoiuseintressid kõrged. Sedasi ringleb raha eesti rahva enda hüvanguks,
soodustades iga liikme tegevust.
Tartu Hoiu-laenuühistu jaoks on oluline,
et tema liikmetel oleks hea. Seepärast lõi ühistu ühistusisese arveldusvahendi
„Eesti veksel“, mis toimib kogukonnarahana ja võimaldab näiteks eraisikust
liikmel saada ettevõtjast liikme käest soodsama hinnaga toodet või teenust ning
ka ettevõtjatel märkida vääringuliselt omavahelist suhet.
Mis
läinud, see läinud, mis tuleb, on meie teha!
Me ei saa muuta minevikku, kuid me saame
anda minevikule ausa hinnangu, nimetades asju õigete nimedega. Tänasel päeval
tegelegem julgelt meie oma elu parandamisega ja oma laste lapsepõlve
õnnelikumaks muutmisega. Me saame aidata ennast ja enda läbi ka teisi. Sellest
alaku meie tarkus, mille läbi saame valida endale õige tegutsemismooduse.
Hoidkem ühte ja tegutsegem vastavalt oma
ühishuvidele. Tundkem ja loogem ühtekuuluvust oma perekonnaga, ja oma
laiendatud perekonnaga – kogu eesti rahvaga. Ühinegem ühistusse! See
käitumisjuhis on jõukohane igaühele meist, üksinda tuleb astuda vaid see kõige
esimene samm ühistegevuse suunas ning edasi astume juba kõik üheskoos iseenda
ning oma kodumaa saatuse peremeestena. Meie käes ongi kogu Eesti saatus!
Tartu
Hoiu-laenuühistu juhatuse esimees
1 kommentaari:
Ilmselt on ühistutesse koondumine vaid poolikuks lahenduseks- majandus saab iseseisvaks vaid oma rahaga, siis saab turgu leguleerida.Kaval-antsud on eesti riigi mässinud rumalusest ka kurnavatesse rahvusvahelistesse lepingutesse,pugedes võõrisandate ees.Kas me tegelikult teame, kuhu läheb üha uute maksutõusudega kogutud raha?Eesti kodanike hüvanguks küll ilmselt mitte -pigem kreeka -muude humanitaarabide -ja meile teadmata klubide tegevuseks.Koloss kukub varsti oma jalgadelt ja euroopa rahvad vabanevad
Postita kommentaar