Jaak Valge | Demokratuur versus demokraatia
Jaak Valge, ajaloolane, 29. jaanuar 2017
Eesti
liberaalse ideoloogia mõjukas ajutrust Poliitika.guru võtab oma 2016.
aasta analüüsis teemaks ka demokraatia. Poliitika.guru
demokraatiadefinitsiooniga võib hästi nõustuda – demokraatia on
valitsemisvorm, kus lõplik võim on rahva käes. Aga edasi läheb analüüs
imelikuks: väidetakse, et on olemas kaks demokraatiat – liberaalne ja
mitteliberaalne demokraatia. Esimene on rajatud kodanike põhiõiguste ja
vabaduste kaitseks, sest teatud vabadusi ja õigusi ei saa inimestelt ära
võtta ning seetõttu liberaalne demokraatia ei lase enamusel vähemuste
õigustest ja inimväärikusest üle sõita. Mitteliberaalne demokraatia aga
ei andvat tagatisi teatud vabaduste ja õiguste kaitseks.
Kes annab vabaduse?
Siit tekib loogiline küsimus – kes on
defineerinud ja inimestele andnud need teatavad vabadused, mida enamus
nn liberaalse demokraatia kehtivuse korral ära võtta ei saa?
Tulen
siin Poliitika.guru autoritele appi ja pakun, et need teatavad
vabadused on annetatud mingi üleloomuliku jõu poolt. Ainult nii saaks
selgitada, et nad on igaveseks kivisse raiutud.
Kui
me aga sellisesse üleloomulikku jõudu ei usu, siis täheldame hoopis, et
reaalses maailmas on vabadused ühiskonna enamuse loomuliku
hoiakukujunemise tagajärg. Kodanikuvabadused ja poliitilised õigused,
mis tänases Euroopas on ühiskonna enamuse silmis iseenesestmõistetavad,
ei olnud veel sada aastat tagasi seda mitte, saja aasta pärast on aga
osa vabadusi samad, osa mitte.
Ka lähiminevikust võime meenutada, et osa
õigusi ja vabadusi on juurde tulnud, nagu näiteks 16-17aastaste õigus
osaleda kohalike omavalitsuste valimistel, teisi jäänud vähemaks, nagu
näiteks ühelt vähemuselt – suitsetajatelt – enamuse survel ära võetud
vabadus igal pool oma suitsetamisvabadust realiseerida.
Edasi peaksime Poliitika.guru autorite
loogikat kasutades küsima, kes on defineerinud just need vähemused, keda
enamuse eest kaitsta tuleb? Ning taas peaks nende endi loogika kohaselt
vastama, et üleloomulik jõud. Sest kõiki vähemusi kaitsta ei saa, kuna
ühiskond ju koosnebki eri vähemustest.
Vähemused on margikogujad, tuletõrjujad,
kahemehenaised – kui kõiki vähemusi eraldi esile tõstetult kaitsta
tuleks, variseks mitte ainult demokraatia, vaid terve ühiskond kokku.
Mõningaid vähemusi – näiteks liputajaid või kangete narkootikumide
kasutajaid – diskrimineerib enamus aga lausa koletult või kui
Poliitika.guru väljendust kasutada, siis sõidab nende õigustest ja
väärikusest üle.
Tõsi, kaitsta tuleb kõige abitumaid, aga kes
on abitum, on taas ühiskonna kokkuleppe küsimus. Liberaalid leiavad, et
need on eelkõige homoinimesed ja immigrandid – neil on kahtlemata õigus
nii arvata – ning samuti pole kahtlust, et teatavates situatsioonides
tõesti nii ka on. Aga see on valiku küsimus, mille saab teha ikkagi
ühiskonna enamus. Mina leian näiteks, et tänases Eestis vajaksid
eelkõige kaitset ja tähelepanu ja suuremaid õigusi üksikemad, kes on
Eestis nii majanduslikult kui ka sotsiaalselt väga raskes olukorras.
Niisiis – ainult siis, kui tõesti usume, et
hulga reegleid on kehtestanud üleloomulik jõud, siis saame ka uskuda, et
demokraatiaid on kaks. Kui me aga teadvustame, et üleloomuliku jõu
asemel on poliitilise korrektsuse dogma, tuleb tunnistada, et see, mida
Poliitika.guru austatud autorid peavad liberaalseks demokraatiaks, on
tegelikult liberaalne ideoloogia. Igati aktsepteeritav ideoloogia, aga
mitte üks ja ainuõige, vaid üks paljudest, mis peaks ühiskonna poolehoiu
eest ausatel valimistel konkureerima rahvuskonservatiivse, rohelise jt
ideoloogiatega.
Tulemuseks demokratuur
Kui aga liberaalne ideoloogia kuulutatakse
poliitilise korrektsuse abil hoopis üheks ja ainuvõimalikuks demokraatia
vormiks, siis pole tulemuseks hea demokraatia, vaid demokratuur – see
on diktatuuri ja demokraatia segu. Demokratuur tähendab, et riigis
toimuvad küll valimised ning ametlikult on ka sõnavabadus, aga
poliitikas ja meedias domineerib eliit, kes esitab ainult üht tüüpi
arvamusi. Teiste arvamuste esitamine on poliitiliselt ebakorrektne, vaba
arutelu piiratud.
Poliitika.guru analüüsis teatatakse aga edasi,
et Briti rahvahääletus oli raske planeerimisviga. “Kasvava
rahulolematuse ajastul, kus probleemid on keerulised ja kiired lahendusi
pole, ei ole mõtet elanikkonnale otsedemokraatia vormis haamreid
pakkuda, sest siis paistabki iga väljakutse naelana ja iga võimalus establishment Kuu peale saata kasutatakse ära, tagajärgedele mõtlemata.”
Teisisõnu – parem on rahvahääletusi mitte
korraldada, aga kui seda ikkagi teha, siis nii, et need annavad soovitud
tulemuse. Rahvahääletus on seega taandatud poliittehnoloogiliseks
meetodiks, et näidata ladviku otsuseid rahva omadena. Siin on ka
loogikaviga Poliitika.guru enda analüüsiga: nende toodud
demokraatiadefinitsiooni kohaselt on lõplik võim rahva käes.
Teisalt on aga hea meel täheldada, et
Poliitika.guru analüütikud, kes eksisid 2016. aastal kõigi oma
olulisemate poliitiliste prognoosidega, tunnistavad ausalt, et
rahulolematus ühiskonnas on kasvanud. Retsept selle rahulolematuse
vähendamiseks ei ole aga edasine liikumine demokratuuri poole ja
rahvahääletuste välistamine, nagu Poliitika.guru seda soovitab, vaid
demokraatia laiendamine nii, nagu soovitab Otsedemokraatia Edendamise
Sihtasutus Terve Rahvas.
SA
Terve Rahvas on koostanud eelnõu, mille eesmärk on siduvate rahva
algatatavate rahvahääletuste võimaluse loomine Eestis
(http://terverahvas.ee/eelnou-tekst/). Eelnõus on kodanike õigused ja
vabadused kaitstud kõrgete künnistega. Võimalus algatada referendumeid
vähendab poliitikute ja poliitika võõrandumist ning muudab poliitilised
otsused ühiskonnale vastuvõetavaks. Vastava põhiseaduse muudatuse
algatamiseks riigikogus on vaja vähemalt 21 rahvaesindaja toetust.
1 kommentaari:
J. Valge ei lähe süvitsi vaid opereerib kriitikaga. Esiteks , mõistet "vabadus" ei eksisteeri loodusesseadustes ega ka elusas looduses. Ka k.Marxi tõlgendus on meelevaldne udu. Elu on vastandite võitlus igasuguse vabaduseta ja kõrgemate elu vormide puhul on ainuvõimalik hierarhia et liik säiliks. Seda on kirjeldanud ka Toomas Paul. Hierarhiline korraldus on ainuvõimalik eksistentsiks ilma nn vabaduseta mis on sisus destruktiivne.
Postita kommentaar