Aktuaalne Kaamera
pööras 22. veebruaril tähelepanu meie teavituskampaaniale, mille raames
saatsime laiali sadu tuhandeid voldikuid, et tuletada inimestele üle
Eesti meelde, kes olid kooseluseaduse läbisurujad ning milliseid
poliitikuid võib ja milliseid ei või meie hinnangul pereväärtuste
seisukohast parlamenti usaldada.
Seejuures väljendas Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni sotsiaaldemokraadist esimees Ardo Ojasalu
arvamust, et meie kampaania näol on tegemist keelatud annetusega ja et
sellisena on meie ettevõtmine seadusevastane. Sama seisukohta kordas
Ojasalu vastates Õhtulehe küsimustele.
Ojasalule sekundeeris poliitikaeksperdiks ja valimiste valvuriks tituleeritud homoaktivist Alari Rammo, kes avaldas samuti Aktuaalsele Kaamerale
arvamust, et meie kampaania kujutab endast keelatud annetust, konflikti
õhutamist ja hea valimistava rikkumist. (Huvitav, kas veel
erapoolikumat “eksperti” ei õnnestunud Aktuaalsel Kaameral leida,
pidades silmas kui naeruväärselt kallutatult, pahatahtlikult ja
ajakirjanduseetika põhimõtteid rikkudes Rammo sügisel meie meeleavaldust
Vikerraadios iseloomustas.)
Mida ma oskan selle peale kosta?
Nagu ma Õhtulehe
ajakirjaniku küsimustele vastates selgitasin, on meie suhtes esitatud
etteheited kummastavad, sest me ei ole ühelegi erakonnale ega
kandidaadile mingisuguseid annetusi teinud ja keegi ei ole meilt
mingisugust annetust vastu võtnud.
On väga imelik rääkida sellest, et keegi peaks meile selle eest
midagi maksma, kuivõrd me pole üheltki poliitikult nende esiletõstmiseks
isegi nõusolekut küsinud. Kui meie kampaaniat käsitleda keelatud
annetusena, siis on loodud olukord, kus ainult parteid võivad enne
valimisi oma seisukohti levitada ja teised kodanikuühendused peavad vait
olema. See oleks aga absurdne.

Väljavõte
SAPTK poolt erinevates ringkondades levitatud voldikust. Kui tegu on
keelatud annetusega, siis millistes osades peaks erakonnad SAPTK-le seda
tagastama?
Kui aga käsitleda keelatud annetusena igasugust kodanikeühenduste
poolset sammu, mis on vastava tahtmise korral tõlgendatav rahaliselt
hinnatava hüve andmisena kandidaatidele või erakondadele, siis tõusetub
küsimus ka sellest, kas keelatud annetusi on teinud nt ERR ning teised
tele- ja raadiojaamad, just nagu ka ajalehed-ajakirjad, pakkudes osadele
kandidaatidele platvormi oma vaadete tutvustamiseks. Kas keelatud
annetusi on teinud ka telejaamad, raadiojaamad, ajakirjandusväljaanded
ja reklaamiettevõtted, andes parteidele ja kandidaatidele reklaami
ostmiseks soodustusi? Kas keelatud annetuse on teinud Äripäev, mis
saatis üle Eesti laiali oma lehe soovitusega hääletada Vabaerakonna
poolt?
Samuti oleks sellisel juhul väga huvitav teada, kellele me siis õieti
keelatud annetuse oleme teinud, kui me ei toeta otseselt ühtegi
parteid, vaid esitame oma nägemuse sellest, millised kandidaadid on
perekonnasõbralikud, millised perekonnavaenulikud? Kui oleme toonud
välja ka kooseluseaduse läbisurujate nimed, kas siis oleme teinud
keelatud annetuse ka neile, viies kooseluseaduse pooldajateni info selle
kohta, millised kandidaadid nende vaateid esindavad? Ja kui oleme
toonud pereväärtuste seisukohast usaldusväärsete inimestena välja nii
EKRE, IRL-i, Keskerakonna kui ka Vabaerakonna kandidaate, kellele ja
millises ulatuses me siis “keelatud annetusi” teinud oleme?

Näited
SAPTK voldikutest, millega informeerisime inimesi üle Eesti sellest,
millised kandidaadid on pereväärtuste seisukohast usaldusväärsed,
millised mitte.
Küsimusi on veel ja veel ning sasipundar, mis meie kampaania käsitlemisel keelatud annetusena tekiks, näib lõputu.
Algatuseks võib tuua absurdse vastuolu seonduvalt annetuse mõistega
erakonnaseaduses: nimelt ei ole §-i 12_3 lõike 1 kohaselt juriidiliste
isikute annetused üldse annetused, mistõttu ei saa need loogiliselt olla
ka keelatud annetused, sest keelatud annetus on üks annetuse
alaliikidest. Keelatud annetuse mõiste tuleneb aga varjatud annetuse
mõistest – meie tegevus oma seisukohtade levitamisel ja nende inimestele
teadvustamisel on seevastu täiesti avalik. Rääkimata sellest, et
keelatud annetuste regulatsioon lähtub ilmselgelt korruptiivse käitumise
tõkestamise eesmärgist ega ole mõeldud kodanikuühiskonnas poliitilise
aktiivsuse pärssimiseks.
Tegelikult mind täitsa huvitaks näha, kuidas poliitiliste parteide
esindajatest liikmetega Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon
kavatseb põhjendada seisukohta, et Eestis vaata et ainukese
poliitilistes küsimustes aktiivselt kaasa rääkiva ja samas valitsusest
sõltumatu kodanikeühenduse poolt valitsusparteide suhtes kriitiliste
vaadete levitamine valimiste eel ning perekonnasõbralike kandidaatide
omaalgatuslik esiletõstmine kujutab endast keelatud annetust.
Oleks huvitav näha, kuidas niisugust seisukohta õigustatakse
demokraatia ja kodanikuühiskonna printsiipide taustal. Eriti põnev oleks
aga näha, millise nipiga püütakse selline tõlgendus erakonnaseadusest
mahutada
põhiseaduse §-i 45
raamesse, mille kohaselt on igaühel õigus vabalt levitada ideid,
arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või
muul viisil ja mis lubab vastavat õigust piirata üksnes avaliku korra,
kõlbluse, teiste inimeste õiguste ja vabaduste, tervise, au ning hea
nime kaitseks.
45. Igaühel on õigus vabalt levitada
ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis
või muul viisil. Seda õigust võib seadus piirata avaliku korra,
kõlbluse, teiste inimeste õiguste ja vabaduste, tervise, au ning hea
nime kaitseks. Seadus võib seda õigust piirata ka riigi ja kohalike
omavalitsuste teenistujatel neile ameti tõttu teatavaks saanud riigi-
või ärisaladuse või konfidentsiaalsena saadud informatsiooni ning teiste
inimeste perekonna- ja eraelu kaitseks, samuti õigusemõistmise huvides.
Tsensuuri ei ole.
Nagu
põhiseaduse kommenteeritud väljaandes
selgelt öeldud, tohib kvalifitseeritud piiriklausliga põhiõigust (mida
sõnavabadus endast põhiseaduse kontekstis kujutab) reeglina piirata
ainult piiriklauslis loetletud põhjustel ning sellest põhimõttest
kõrvalekaldumine on mõeldav üksnes ülekaalukate huvide, nagu nt riigi
julgeoleku tagamise eesmärgist kantuna. Spetsiifiliselt põhiseaduse §-i
45 kommentaaris on aga kirjutatud järgmist:
“Ilma täiemahulise väljendusvabaduseta
on teiste õiguste ja vabaduste vaba toimimine piiratud ning üksikisikul
on raske vastu seista võimu omavolile või kuritarvitustele ning
põhistatud valikute tegemiseks eraelus. Ilma kohase väljendusvabaduseta
on avaliku võimu ja selle kandjate hoidmine moraali ja seaduste raames
raske, kui mitte võimatu. Väljendusvabadus ei ole oluline ja
möödapääsmatu mitte ainult võimu ohjamisel, vaid ka ühiskonnas aset
leidva mõistmiseks, ühiskondlike kokkulepete ja ühiskonnale kõige enam
sobivate lahenduste leidmiseks ning seeläbi igaühe ja kõigi üldiseks
vabaks arenguks ja probleemide lahendamiseks. Väljendusvabaduse sellise
fundamentaalse tähenduse tõttu võib väita, et õiguste ja vabaduste
konflikti korral domineerib väljendusvabadus ehk teda tuleb üldjuhul
püüda eelistada.”
Sama printsiip on sätestatud Euroopa Inimõiguste Konventsiooni artiklis 10:
Artikkel 10
(1) Igaühel on õigus sõnavabadusele.
See õigus kätkeb vabadust oma arvamusele ja vabadust saada ja levitada
teavet ja mõtteid ilma võimude sekkumiseta ja sõltumata riigipiiridest.
Käesolev artikkel ei takista riike nõudmast raadio-, televisiooni- ja
filmiettevõtete litsentseerimist.
(2) Kuna nende vabaduste kasutamisega
kaasnevad kohustused ja vastutus, võidakse seda seostada niisuguste
formaalsuste, tingimuste, piirangute või karistustega, mis on
fikseeritud seaduses ning on demokraatlikus ühiskonnas vajalikud riigi
julgeoleku, territoriaalse terviklikkuse või ühiskondliku turvalisuse
huvides, korratuste või kuritegude ärahoidmiseks, tervise või kõlbluse
või kaasinimeste reputatsiooni või õiguste kaitseks, konfidentsiaalse
teabe avalikustamise vältimiseks või õigusemõistmise autoriteedi ja
erapooletuse säilitamiseks.
Eeltoodu taustal oleks mitte vähem huvitav näha seda, mil moel
Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon põhistab oma positsiooni,
olles teadlik Euroopa Inimõiguste Kohtu poolt korduvalt rõhutatud
põhimõttest, et sõnavabaduse piirangute osas tuleb olla eriti ettevaatlik seal, kus kõne all on poliitiline väljendus:
“Kohus tuletab meelde, et
väljendusvabadus kujutab endast üht demokraatliku ühiskonna olemuslikest
alustest ning ühte selle arengu ja indiviidide eneseteostuse peamistest
tingimustest. […] Nagu artiklis 10 sätestatud, eksisteerivad
sõnavabaduse suhtes erandid. Siiski peavad sellised erandid olema väga
hästi põhjendatud, eriti juhtudel, kui jutt käib poliitilisest, mitte
kommertsiaalsest sõnavabadusest.”
Selles, et valitsusparteid tahaksid meile nende suhtes kriitiliste
seisukohtade levitamise pärast ebameeldivusi valmistada, ei ole mul
kuigivõrd kahtlusi. Ent kui nad ei ole valmis õigusriigi põhimõttele
avalikult selga pöörama, tuleb neil siiski olla võimeline põhjendama oma
samme kehtiva õiguse foonil. Kui aga minnakse nii kaugele, et hakatakse
sanktsioonide ähvardusel maha suruma valitsusest sõltumatute
kodanikeühenduste elementaarset sõnavabadust, siis on seegi oluline
märk, mis annab tunnistust sellest, millisesse poliitilisse olukorda me
oleme jõudnud.
Esmalt surub parlament meedia kaasakiitmise toel, jultunud
manipulatsioonide abil ja ülbe enesekindlusega vastu rahva enamuse
tahtmist läbi seadusi, mis on raskelt vastuolus meie kultuuri
alusväärtustega, ja kui siis kodanikud püüavad seda enne valimisi
inimestele meelde tuletada, hakatakse otsima võimalusi selle eest
karistada. Parteid, mis aga vastu rahva enamuse tahtmist seadusi läbi
surusid, teevad samal ajal rahva raha eest rahvale miljonitesse
eurodesse ulatuvate eelarvetega massiivset propagandat, et neid tagasi
valitaks.

Kui
kodanikeühendustel puudub õigus valimiste eel oma tõekspidamiste eest
seista ning iseseisvalt ja omaalgatuslikult kandidaatide kohta infot
levitada, siis tuleb järeldada, et kampaaniat võivadki teha vaid
erakonnad, tehes rahvale tema enda raha eest selgeks, kuidas tuleb
valimisotsuseid langetada.
Kas see ongi kaasaegne arusaam demokraatiast?
Ilmselt ma ei ole ainus, kelle silmis annaks sellised sündmused
selgelt tunnistust ideoloogilise diktatuuri kujunemisest meie ühiskonnas
ning tõstataks küsimuse sellest, kas elamegi nüüd riigis, kus kodanike
poolt info levitamist selle kohta, milliseid kandidaate võib usaldada,
milliseid mitte, käsitletakse seaduserikkumisena.
Tahan loota, et demokraatia ideaalid Eesti parteipoliitilisel
maastikul ei ole veel niivõrd suure põlguse osaliseks saanud, aga eks
lähiajal saame teada, kui adekvaatne see lootus on.
Allikas:
https://vooglaid.wordpress.com/2015/03/05/mitte-keelatud-annetus-vaid-pohiseadusega-kaitstud-sonavabadus/
0 kommentaari:
Postita kommentaar